Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: kammiz på onsdag 01. februar 2017, klokken 08:09

Tittel: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: kammizonsdag 01. februar 2017, klokken 08:09
Endelig er nedc bekreftet på 520km og i tillegg 380km på wltp. Helt akseptable tall!

http://www.dinside.no/motor/opel-ampera-e-gar-enda-lenger/66924290

Men hva skal dette bety tro?? Adaptiv cruise??!! Evt garanti på degradering av batteri.

"Følg med:
I tillegg til de nye opplysningene om rekkevidde er jeg også lovet svært gode nyheter om et annet tema vi tidligere har belyst angående bAmpera-e. Dette får vi først bekreftet i kveld, så følg med videre denne uken for både nye opplysninger og prøvekjøring."
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Counterpointeronsdag 01. februar 2017, klokken 08:24
En annen "rekkeviddemåling" som jeg synes hørtes bra ut er at i makshastighet (150 / 160 km/t ) konstant på flat vei så går den 27 mil på fullt batteri!

For meg som er vant til Soul, hvor rekkevidde fordunster som alkohol i normal motorveihastighet (110 km/t )så er dette viktig poeng.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 01. februar 2017, klokken 08:30
Sitat fra: kammiz på onsdag 01. februar 2017, klokken 08:09


Men hva skal dette bety tro?? Adaptiv cruise??!! Evt garanti på degradering av batteri.

Bedre seter?
Eller kan det være kapasitetsøkning på fabrikken/økning av norsk kvote?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Sverre Grevskottonsdag 01. februar 2017, klokken 09:44
kanskje de har programmert inn ACC? den har jo kamera/radar, så er jo bare software som mangler...
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: elhansenonsdag 01. februar 2017, klokken 09:56
Glimrende dette her:) Er spent på nyheten i kveld. Gikk forøvrig og fikk pris på montering av ladestasjon idag..... en elektriker: 12500, den andre 6500.....rimelig forskjell for å si det pent. MEn dette blir jo i feil topic....
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: moby666onsdag 01. februar 2017, klokken 09:58
Det blir nok økning av kvote og kortere leveringstid. Hurra :)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: tuttionsdag 01. februar 2017, klokken 10:04
Sitat fra: Frissy på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:56
Glimrende dette her:) Er spent på nyheten i kveld. Gikk forøvrig og fikk pris på montering av ladestasjon idag..... en elektriker: 12500, den andre 6500.....rimelig forskjell for å si det pent. MEn dette blir jo i feil topic....
En ladeboks fra Salto koster gjerne 8000+. Med elektrikkerarbeider så blir det lite penger igjen til ladebokser for 6500..
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: PionerThinkonsdag 01. februar 2017, klokken 10:24
Så at det var mulig å sende inn spørsmål om Ampera-e i denne artikkelen:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47430
Er det noen så lurer på noe så er det jo bare å fyre løs :+1:
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: DagfinnNonsdag 01. februar 2017, klokken 10:36
Sitat fra: Sverre Grevskott på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:44
kanskje de har programmert inn ACC? den har jo kamera/radar, så er jo bare software som mangler...
Det drømmer jeg om også - men er redd for at det bare er noe så kjedelig som endret battergaranti
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: zbkonsdag 01. februar 2017, klokken 10:37
http://www.side3.no/motor/opel-ampera-e-pris-rekkevidde-dato-og-plass-i-bagasjerom/3423294539.html
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: ...onsdag 01. februar 2017, klokken 10:41
Dette blir jo bedre og bedre.

Om vi nå får nyheter om ACC og et evt godkjent hengerfeste så kan noen overta min veldig tidlige Model 3-reservasjon for en dyr penge :D
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: zbkonsdag 01. februar 2017, klokken 10:50
Er redd for at de ekstra opplysningene bare går på at leveringstakten økes, men at de første bilene fortsatt ikke leveres før i juni  ???.

ACC, tvilsomt. Hengerfeste, lite sannsynlig. Forbedret batterigaranti, muligens.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Counterpointeronsdag 01. februar 2017, klokken 10:55
Viktig å ikke gå i drømmemodus nå. Den kommer garantert ikke med alt man ønsker seg.

Det er enten rammebetingelser (garanti eller leveringsvolum) eller utstyr som allerede er på Bolt.

Det er jo fallende dollarkurs så spillerommet til Opel Norge er større enn det var før Trump tok over.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: zbkonsdag 01. februar 2017, klokken 11:06
Hadde jo vært litt kult om vi fikk kameraspeil og surround-view på Ampera-e også, men igjen anser jeg det som ganske usannsynlig.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 01. februar 2017, klokken 11:14
Kan det være at den faktisk støtter høyere ladehastighet?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: telcontaronsdag 01. februar 2017, klokken 11:21
Håper på ACC og raskere levering.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448onsdag 01. februar 2017, klokken 11:25
Jeg håper på en overraskelse jeg blir overrasket over! At det blir en skikkelig nyhet. Økt produksjon har ingen ting å si for meg.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4eonsdag 01. februar 2017, klokken 12:27
ACC?
Tilhengerfeste?

Begge deler ville vært helt fantastisk ;-)
Tilhengerfeste betyr faktisk mest - da kan jeg selge stasjonvogn jeg ellers trolig beholder for de gangene en trenger å transportere ekstra mye.

Mest realistisk: garanti på batteri
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: gigafactoryonsdag 01. februar 2017, klokken 12:40
Lukter batterigaranti dessverre, fra 60% til 70%  ::)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448onsdag 01. februar 2017, klokken 18:05
Da er det vel rett før mer info kommer. Her er en 360* video av interiøret og noen tyske gloser.

http://youtu.be/WLSZpayalqA
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Ipadjoveonsdag 01. februar 2017, klokken 18:49
Hehe er nok eneste måten Ampera-e kan få 360-kamera på :p
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: leifarnebonsdag 01. februar 2017, klokken 19:19
Jeg har et lite håp om, eller tro på, at den også kommer som 4x4.

Bakgrunnen for dette er den amerikanske nettkonfiguratoren av bilen. Der har de et rart valg, og ikon, der det står FWD, med blank mulighet for å velge AWD. Kall meg konspiratorisk.. eller håpefull (alt etter som)

LAB
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448onsdag 01. februar 2017, klokken 20:20
4wd hadde vært gøy, det er det beste forslaget hittil (:

Redd valget i konfiguratoren skyldes at den brukes på flere biler. Og Benny hadde vel sagt i fra om det var 4x4
http://www.tv2.no/a/8893877/
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Counterpointeronsdag 01. februar 2017, klokken 23:48
Både 4wd og hengerfeste hadde vært utrolig bra. Men desverre mest utrolig!
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 02. februar 2017, klokken 04:43
Liker ikke de nymotens elendige overskriftene men får linke likevel:

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47451


De fortsetter å skrive misvisende 289.900,- men ellers synest jeg artikkelen va ok.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: zbktorsdag 02. februar 2017, klokken 07:41
Fortsatt ingen informasjon om hva disse "svært gode opplysningene" er for noe?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 02. februar 2017, klokken 08:47
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 07:41
Fortsatt ingen informasjon om hva disse "svært gode opplysningene" er for noe?
Må vel være

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170202/9d696dc459cab5f5d0adea17f21a21e8.jpg)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: bmw2002torsdag 02. februar 2017, klokken 09:15
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. februar 2017, klokken 08:47
Må vel være

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170202/9d696dc459cab5f5d0adea17f21a21e8.jpg)

Denne artikkelen sier bare at de første bilene kommer i juni, det ble jo bestemt for flere måneder siden.

Tror denne artikkelen bare er "old" news.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Viggotorsdag 02. februar 2017, klokken 14:23
Jeg oppdaget en info i artikkelen til Benny. Ampera-e kommer ikke med kamera i speilet slik Bolt har. Hvorfor i all verden ikke?
Ellers håper jeg den gode nyheten er at vi får bilene tidligere.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: zbktorsdag 02. februar 2017, klokken 14:26
Det har vært kjent en stund at kameraspeil og surroundview er utelatt på Opel-versjonen.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: telcontartorsdag 02. februar 2017, klokken 14:55
Blir bedre garantivikår gitt

http://www.dinside.no/motor/bedrer-garantien-for-elbil-batteriene/66924396

Litt skuffet over at det ikke var noe mer, men fint av vi får bedre vilkår.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: zbktorsdag 02. februar 2017, klokken 15:34
Kjedelig, men forventet. I praksis garanterer jo tross alt Huyndai for omtrent dobbelt så mange ladesykluser som Opel. Selv med kun 300km/ladesyklus utgjør 160Kkm bare litt over 500 fulle ladesykluser.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 02. februar 2017, klokken 15:52
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:34
Kjedelig, men forventet. I praksis garanterer jo tross alt Huyndai for omtrent dobbelt så mange ladesykluser som Opel. Selv med kun 300km/ladesyklus utgjør 160Kkm bare litt over 500 fulle ladesykluser.
Det er det veldig bra på å få garantert minst 364 km rekkevidde etter 8 år. At Ampera-e i løpet av 160.000 km får langt færre ladesykluser burde tilsi at batteriet statistisk sett vil holde bedre enn garantert og sikkert klarer 400 km i år 2025.  Det holder lenge for meg  :)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Ipadjovetorsdag 02. februar 2017, klokken 16:12
Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:52
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:34
Kjedelig, men forventet. I praksis garanterer jo tross alt Huyndai for omtrent dobbelt så mange ladesykluser som Opel. Selv med kun 300km/ladesyklus utgjør 160Kkm bare litt over 500 fulle ladesykluser.
Det er det veldig bra på å få garantert minst 364 km rekkevidde etter 8 år. At Ampera-e i løpet av 160.000 km får langt færre ladesykluser burde tilsi at batteriet statistisk sett vil holde bedre enn garantert og sikkert klarer 400 km i år 2025.  Det holder lenge for meg  :)

Om 8 år er det kanskje en mer realistisk standard enn NEDC :) Spennende å se hvor langt vi kommer på svingete bakkete veier en vanlig høstdag.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: kammiztorsdag 02. februar 2017, klokken 16:14
Om 8 år eier jeg ikke bilen allikevel. Dette er kun et steg på veien til elektrisk stasjonsvogn eller suv til normal pris for meg. :-)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: DagfinnNtorsdag 02. februar 2017, klokken 17:10
Sitat fra: kammiz på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:14
Om 8 år eier jeg ikke bilen allikevel. Dette er kun et steg på veien til elektrisk stasjonsvogn eller suv til normal pris for meg. :-)
Om 8 år har vi et batteri som klarer 200 mil og eller full-lader seg på et kvarter. Helt uaktuelt å ha bilen så lenge, alternativt så er batteriet byttet.
Nyheten - som jeg spådde i går, dessverre. gjesp....
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 02. februar 2017, klokken 17:20
Det betyr vel ikke noe om man selv eier bilen. Poenget mitt er at bilen gjennom denne garantien vil være sikret en kapasitet som gjør at batteribytte ikke blir nødvendig av hensyn til rekkevidde. Det vil ha betydning for restverdien på bilen etter 5-6 år. Er ikke så sikker på at elbiler i kompaktklassen har 200 kWh batteri om 8 år, men det er en annen diskusjon. Tror det vil bli prioritert å få lavere vekt med tilstrekkelig (50 mil ?) rekkevidde i takt med utvikling av bedre batterier. Selv Ampera-e er jo en meningsløst tung bil, med de sikkerhets og miljøkonsekvenseer det har.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4etorsdag 02. februar 2017, klokken 18:10
Enig - hovedverdien er bedre pris når vi en gang selger bilen. Rimelig opplagt for meg at de amerikanske garantiene var helgardering og verdiløst, men ikke et uttrykk for forventet varighet og kapasitetstap.

Teknologiutviklingen vil gå i et rasende tempo. Både ladehastighet og tyngde/volum pr. kWh vil helt sikkert ha betydelige forbedringer - det blir spennende å følge med.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Olemanntorsdag 02. februar 2017, klokken 18:21

Poenget er vel hvor god bilen/batteriet er, ikke hvor god garantien er....(jadda, ser poenget etter 7-8 år, dersom man skulle ligge mellom 160k og 200k kjørte km akkurat når noe smeller)

Eller som han sa han som hadde kjøpt seg nye Kia pga gode garantier: Jeg har fått brukt den garantien kjempemye, dessverre har jeg ikke fått brukt bilen så mye.... ;D
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Skulle gjerne sett at Euro NCAP resultater presenteres snart og at det blir neste "svært gode opplysning"
Er Euro NCAP test obligatorisk før bilene blir typegodkjent i Europa ?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: kaiattorsdag 02. februar 2017, klokken 18:42
Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Er Euro NCAP test obligatorisk før bilene blir typegodkjent i Europa ?

Nei, disse testene er uavhengige av typegodkjenningen. De er vel egentlig til å opplyse forbrukeren og har ingen praktisk betydning i forhold til om bilen er godkjent eller ei.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: AmocoCadiztorsdag 02. februar 2017, klokken 20:27
Bedret batterigaranti er gode nyheter, spesielt på en bil hvor største fordel er at den har størst batteri i sin klasse!

Dette styrker bruktbilprisen og vil gi folk flest større fleksibilitet i den daglige ladebruken, hvor evig påpassning av å ikke ha for lite eller for mye lading, kun lade til 80% osv er blitt langt mindre viktig å styre og stresse med.

Viser også at GM og (LGchem)har gjort en god jobb med å designe batteri og batteristyring og at de nå fullt ut stoler på konseptet elbil som teknisk  fungerende transportmiddel.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4etorsdag 02. februar 2017, klokken 20:54
Bra garanti på drivlinje også, mye enklere konstruksjon enn fossil motor og minimalt med vedlikehold. Ingen tvil om at vi er vitne til en revolusjon i bilindustrien.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: bnofredag 03. februar 2017, klokken 11:31
Fint med garantien her, men en ting jeg kommer til å savne er oppvarmet frontrute.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Trond.mfredag 03. februar 2017, klokken 11:57
Sitat fra: bno på fredag 03. februar 2017, klokken 11:31
Fint med garantien her, men en ting jeg kommer til å savne er oppvarmet frontrute.
Det tror jeg ikke du vil savne med app for forvarming og tilstrekkelig batterikapasitet. Det er vel for å spare strøm du har brukt den på e-Up.  Jeg fatter ikke hvorfor e-Golf har oppvarmet frontrute, men ikke oppvarmet ratt.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: bnofredag 03. februar 2017, klokken 12:14
Det er jeg enig  i det og har savnet oppvarmet ratt i våre VW biler. Ja for E-Up har liten kapasitet.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448fredag 03. februar 2017, klokken 13:39
Dinside sin test er ferdig. Terningkast 6
www.dinside.no/motor/opel-ampera-e-innfrir-til-fulle
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Hansifredag 03. februar 2017, klokken 13:46
SitatBeklager - vi finner ikke siden du spør etter.
Lenken kan være feil, eller artikkelen kan være fjernet.
Kanskje en av disse kan være interessant i stedet?

http://www.dinside.no/motor/opel-ampera-e-innfrir-til-fulle/66931394
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448fredag 03. februar 2017, klokken 13:49
Den sluttet jammen å fungere. Takk for riktig link.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Counterpointerfredag 03. februar 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Ikke 373 000 i hvertfall
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 03. februar 2017, klokken 17:30
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Ikke 373 000 i hvertfall
Ikke i år i hvert fall :)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4efredag 03. februar 2017, klokken 17:42
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Ikke 373 000 i hvertfall

Det er jo helt unikt hva Tesla har fått til... Så mange bestilt basert på minimum av informasjon om bilen, om prisen (d.v.s. hva tilvalg vil koste) og stor usikkerhet når bilen kommer (hvilken produksjonskapasitet klarer de).

Uansett om en ender opp med å kjøpe en Tesla eller ei, så er jeg en stor beundrer av hvordan de har skapt den revolusjonen vi nå er vitne til i bilbransjen!
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Counterpointerfredag 03. februar 2017, klokken 17:55
Sitat fra: S4e på fredag 03. februar 2017, klokken 17:42
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Ikke 373 000 i hvertfall

Det er jo helt unikt hva Tesla har fått til... Så mange bestilt basert på minimum av informasjon om bilen, om prisen (d.v.s. hva tilvalg vil koste) og stor usikkerhet når bilen kommer (hvilken produksjonskapasitet klarer de).

Uansett om en ender opp med å kjøpe en Tesla eller ei, så er jeg en stor beundrer av hvordan de har skapt den revolusjonen vi nå er vitne til i bilbransjen!
Det er jeg veldig enig i.

Og det er uten å reklamere på vanlig vis.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Stigzyfredag 03. februar 2017, klokken 18:00
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 17:55
Sitat fra: S4e på fredag 03. februar 2017, klokken 17:42
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Ikke 373 000 i hvertfall

Det er jo helt unikt hva Tesla har fått til... Så mange bestilt basert på minimum av informasjon om bilen, om prisen (d.v.s. hva tilvalg vil koste) og stor usikkerhet når bilen kommer (hvilken produksjonskapasitet klarer de).

Uansett om en ender opp med å kjøpe en Tesla eller ei, så er jeg en stor beundrer av hvordan de har skapt den revolusjonen vi nå er vitne til i bilbransjen!
Det er jeg veldig enig i.

Og det er uten å reklamere på vanlig vis.

Ville ikke brukt ordet bestilt egentlig, mere reservert ;) Vi snakker nok om en god del kanselleringer når mer info kommer om selve TM3 eller konkurrenter med nye biler som stiller opp mot TM3 :)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4efredag 03. februar 2017, klokken 18:38
Sitat fra: Stigzy på fredag 03. februar 2017, klokken 18:00
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 17:55
Sitat fra: S4e på fredag 03. februar 2017, klokken 17:42
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 16:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. februar 2017, klokken 14:11
Lurer på hvor mange de kunne solgt om de faktisk hadde levert bilen i stort antall?
Ikke 373 000 i hvertfall

Det er jo helt unikt hva Tesla har fått til... Så mange bestilt basert på minimum av informasjon om bilen, om prisen (d.v.s. hva tilvalg vil koste) og stor usikkerhet når bilen kommer (hvilken produksjonskapasitet klarer de).

Uansett om en ender opp med å kjøpe en Tesla eller ei, så er jeg en stor beundrer av hvordan de har skapt den revolusjonen vi nå er vitne til i bilbransjen!
Det er jeg veldig enig i.

Og det er uten å reklamere på vanlig vis.

Ville ikke brukt ordet bestilt egentlig, mere reservert ;) Vi snakker nok om en god del kanselleringer når mer info kommer om selve TM3 eller konkurrenter med nye biler som stiller opp mot TM3 :)

Ja, men dog med å låne 10.000,- til Tesla. Så kundene har jo langt på vei bestemt seg. Men som du sier kan en hoppe av.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Tom E.fredag 17. februar 2017, klokken 17:04
Los Angeles resident Glenn Williams was able to squeeze out 300 miles with some leftover charge in the battery doing what could be considered normal driving in and around Los Angeles including 100 miles of freeway driving.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 17. februar 2017, klokken 18:10
Det er nok ikke umulig. Jeg har laget ett regneark for rekkevidde som dere kanskje vil syns er interessant. :)

Ideelle forhold:
(http://i64.tinypic.com/2dgns3q.png)

På vinteren, med snø, motvind, varme på, fire personer + bagasje, høydeøkning, kupert terreng, dårligere dekk, noen stopp:
(http://i63.tinypic.com/2cqxxmu.png)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448fredag 17. februar 2017, klokken 18:34
Fine tall/grafer. Tøffe vinterforhold  (:

Er det noen grunn til å anta at TM3 får netto batterikapasitet lik modellnummer? Er ikke 52,6 og 72,6kWh mer realistisk?

A-e oppgis vel til 1625kg? Men det betyr vel ikke så mye. Er forbruk til varme litt lavt for A-e og Tesla? Ellers ser det ut til at netto batterikapasitet er minst 62kWh, antakelig mer.
http://gm-volt.com/forum#/topics/276041?page=1&_k=ftbzlk

Interessant å se at  Tesla tjener mest på å øke farta i lav hastighet.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 17. februar 2017, klokken 19:01
Sitat fra: knut7 på fredag 17. februar 2017, klokken 18:34Fine tall/grafer. Tøffe vinterforhold  (:

Er det noen grunn til å anta at TM3 får netto batterikapasitet lik modellnummer? Er ikke 52,6 og 72,6kWh mer realistisk?
Vi vet ennå ikke hvilke modellnummer de får, dette kan være tall for "60" kWh Model 3 og "80" kWh Model 3. Jeg har tenkt til å oppdatere nærmere når mer informasjon kommer ut.

Sitat fra: knut7 på fredag 17. februar 2017, klokken 18:34A-e oppgis vel til 1625kg? Men det betyr vel ikke så mye.
Kan være forskjellen på Bolt og Ampera-e. Husker ikke helt hvor jeg fant tallet.

Sitat fra: knut7 på fredag 17. februar 2017, klokken 18:34Er forbruk til varme litt lavt for A-e og Tesla?
Kanskje - det er litt vanskelig å si helt sikkert. Både Tesla og Ampera-e benytter seg vel av spillvarme fra motor og batteri, og jeg tenker det går i all hovedsak opp i opp med varmepumpe. Men det er sikkert mulig å finne enda bedre tall.

Sitat fra: knut7 på fredag 17. februar 2017, klokken 18:34Ellers ser det ut til at netto batterikapasitet er 62kWh eller mer.
http://gm-volt.com/forum#/topics/276041?page=1&_k=ftbzlk
Jeg blir bare ført til hovedsiden. Kan du fortelle meg hvor jeg finner det?

Sitat fra: knut7 på fredag 17. februar 2017, klokken 18:34Interessant å se at  Tesla tjener mest på å øke farta i lav hastighet.
Det har med det det konstante tapet "ancillary losses". Jeg regner med at dette vil være høyere pga ting som f.eks Nvidia PX2 datamaskinen. Når man har ett høyt standbytap bør man kjøre fortere. Samme med varme. Jo lengre man er ute i kulda jo mer taper man.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448fredag 17. februar 2017, klokken 19:35
Da skjønner jeg ang TM3 batteri.

Denne linken fungerer nok litt bedre, den andre virka visst bare på mobil.
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?276041-Chevy-Bolt-EV-SOC
Her nevnes 70kWh, og om batteriet faktisk er et 96s3p 65Ah så er det vel teoretisk 72kWh. Men jeg leser så mye forskjellig, blant annet dinside skriver at batteriet består av 10 moduler, men det er kanskje mulig å dele 96s3p opp i 10 moduler...

Gøy å se at A-e greier 4 mil i 250km/t vinterstid. Men det blir kanskje litt lenger, for det blir vel så mye spillvarme at den slipper å bruke strøm på kupévarme (:
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4efredag 17. februar 2017, klokken 20:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 18:10
Det er nok ikke umulig. Jeg har laget ett regneark for rekkevidde som dere kanskje vil syns er interessant. :)

Ideelle forhold:
(http://i64.tinypic.com/2dgns3q.png)

På vinteren, med snø, motvind, varme på, fire personer + bagasje, høydeøkning, kupert terreng, dårligere dekk, noen stopp:
(http://i63.tinypic.com/2cqxxmu.png)

Antar du her TM3 får mye høyere rekkevidde (i henhold til amerikanske målinger) enn hva Musk antyder? Forstår ikke hvorfor alle varianter av TM3 er bedre enn Ae ellers...
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 17. februar 2017, klokken 21:00
Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 20:52Antar du her TM3 får mye høyere rekkevidde (i henhold til amerikanske målinger) enn hva Musk antyder? Forstår ikke hvorfor alle varianter av TM3 er bedre enn Ae ellers...
Det eneste vi vet er at grunnmodellen skal ha under 60 kWh batteri og over 215 miles rekkevidde. Da er mulighetsrommet ca 48-59 kWh tilgjengelig kapasitet. Jeg tror det havner i området av 55 kWh fordi det er det er det mine utregninger her viser: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1956976/

Men jeg vet rett og slett ikke hvor grunnmodellen av Model 3 havner i området 48-59 kWh. Jeg tror kanskje vi vet det i løpet av de neste to månedene.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Amossfredag 17. februar 2017, klokken 22:09
Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 20:52
Antar du her TM3 får mye høyere rekkevidde (i henhold til amerikanske målinger) enn hva Musk antyder?

Ikke glem at dagens antydede minimums-rekkevidde for TM3 (215 miles) stiller i samme klasse som Bolt/Ampera-E's tidligere oppgitte rekkevidde på 200 miles. Merk at jeg ikke påstår at Tesla vil overaske oss like mye som GM gjorde, selv om det ikke er *helt* umulig, når de oppgir de endelige rekkeviddene for de forskjellige utgavene av TM3.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4efredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Hadde vært artig å se TMS 75D i oversikten din også. Den skal jo i følge måling ha lavere rekkevidde enn Ae og det er spennende å se om din beregning gir samme resultat.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 18. februar 2017, klokken 11:53
Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Hadde vært artig å se TMS 75D i oversikten din også. Den skal jo i følge måling ha lavere rekkevidde enn Ae og det er spennende å se om din beregning gir samme resultat.
Den er i oversikten. Men den har lengre rekkevidde, akkurat som oppgitt. Model S 75D er oppgitt til 259 miles mens Bolt er oppgitt til 238 miles.

Ampera-e vil derimot ha lengre rekkevidde enn Model S 60D i de fleste omstendigheter, som er oppgitt til 218 miles. Her kan man sammenligne litt med 48 kWh Model 3, 59 kWh Model 3 og 60 kWh Model S, ved ideelle forhold:
(http://i67.tinypic.com/nzhbu8.png)

Litt interessant er det at selv med bare 48 kWh vil Model 3 ha lengre rekkevidde ved høy hastighet. Her er det luftmotstanden som gjør seg gjeldende.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 18. februar 2017, klokken 12:15
Men jeg kan si at etter å ha sett litt mer på arket så er det tydelig at det er ikke veldig nøyaktig under 75 km/t. Ancillary losses får så stor betydning at det blir ganske dominerende. Dette er også ting som ikke er så lett å fastslå nøyaktig. Jo høyere hastighet jo mer nøyaktig blir estimatene, ettersom luftmotstanden blir ganske dominerende, og her finnes det god informasjon.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18
Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?

Det kan se ut som du underestimerer A-e litt. Car and Driver kjørte Bolt 306km med CC på 75mph og bruk av varme i California i oktober. A-e burde vel ligge trygt over 300km ved 78mph under ideelle forhold? Mulig at en liten justering av netto kapasitet er alt som skal til?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4elørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 18. februar 2017, klokken 12:24
Sitat fra: knut7 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?
Jeg er åpen for muligheten. Men jeg har ikke sett noe håndfast på det.

Sitat fra: knut7 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18Det kan se ut som du underestimerer A-e litt. Car and Driver kjørte Bolt 306km med CC på 75mph og bruk av varme i California i oktober. A-e burde vel ligge trygt over 300km ved 78mph under ideelle forhold? Mulig at en liten justering av netto kapasitet er alt som skal til?
Kanskje. Men 3 m/s medvind (svak bris) og 1 kW til varme resulterer i ca 320 km i 75 mph. (Vind har veldig stor betydning i høy hastighet.) Det er masse faktorer man ikke får justert helt nøyaktig for i real-life tester.

I tillegg er viser ofte speedometer mer enn det som er tilfelle. 75 mph kan bare ha vært 72 mph, som også vil gi ett stort utslag.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 18. februar 2017, klokken 12:32
Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)
Jeg må innrømme at 14+ timer i en bil ikke frister enormt. :)

(Men noen vil sikkert gjøre det.)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Tom E.lørdag 18. februar 2017, klokken 13:08
Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)

Det blir ikke jeg som tar den oppgaven!

Jeg har derimot planer om å finne ut hvor langt bilen kan komme i 10 graders temperatur hvis man kjører som en komplett idiot med full opp lasting og på veier med 80 sone der det er nesten umulig å oppnå 80 på grunn av stigninger og svinger. Vi har mye slike veier hos oss. Da får jeg testet hvor lang reell rekkevidde bilen har i den virkelige verden. Og det er det eneste som betyr noe!

All respekt til den som gidder å teste ut bilens rekkevidde i 50 km/h, men det har ingen betydning i min verden.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Hansilørdag 18. februar 2017, klokken 13:15
Espen, takk for oppsettet, veldig interessant. Har du mulighet til å innsnevre det litt så man kan se bedre de mer realistiske hastighetene (60-120 kanskje?)? Både Bolt og i3 har vel toppfart på 150, og det er vel strengt tatt ikke ofte noen kjører lengre distanse med snitt over 150 muligens med unntak av på Autobahn. Hvis du sier regnearket er unøyaktig på lave hastigheter kanskje kutte litt av de unøyaktige lave hastighetene også?
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4elørdag 18. februar 2017, klokken 13:49
Sitat fra: Tom E. på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:08
Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)

Det blir ikke jeg som tar den oppgaven!

Jeg har derimot planer om å finne ut hvor langt bilen kan komme i 10 graders temperatur hvis man kjører som en komplett idiot med full opp lasting og på veier med 80 sone der det er nesten umulig å oppnå 80 på grunn av stigninger og svinger. Vi har mye slike veier hos oss. Da får jeg testet hvor lang reell rekkevidde bilen har i den virkelige verden. Og det er det eneste som betyr noe!

All respekt til den som gidder å teste ut bilens rekkevidde i 50 km/h, men det har ingen betydning i min verden.

Helt enig!  Jeg melder meg til å teste og kjøre helt som normalt litt over fartsgrensen og glemme jeg sitter i en elbil ;-)
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: Amosslørdag 18. februar 2017, klokken 14:08
Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Slett ikke, og jeg har heller ikke sagt at den vil gjøre det. Men holder altså muligheten for det (altså at selv TM3 med minste batteripakke kan få like lang eller lengre EPA oppgitt rekkevidde enn A-E) på gløtt frem til vi vet noe mer. Mest sannsynlig vil den nok komme med en noe lavere EPA-oppgitt rekkevidde (totalt og bykjøring), men kanskje litt med på "highway" kjøring? Noe også grafene til Espen kan indikere.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: S4elørdag 18. februar 2017, klokken 15:58
Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:08
Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Slett ikke, og jeg har heller ikke sagt at den vil gjøre det. Men holder altså muligheten for det (altså at selv TM3 med minste batteripakke kan få like lang eller lengre EPA oppgitt rekkevidde enn A-E) på gløtt frem til vi vet noe mer. Mest sannsynlig vil den nok komme med en noe lavere EPA-oppgitt rekkevidde (totalt og bykjøring), men kanskje litt med på "highway" kjøring? Noe også grafene til Espen kan indikere.

Enig. Mitt bud er også litt kortere rekkevidde, men bedre i høy fart og ikke minst på de virkelig lange turene i og med mye bedre ladefart og SC.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: knut3448lørdag 18. februar 2017, klokken 19:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:24
Sitat fra: knut7 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?
Jeg er åpen for muligheten. Men jeg har ikke sett noe håndfast på det.
Det spekuleres jo litt i den gm-volt forum tråden jeg linket til (Bolt EV SOC).

Jeg lurte litt på hvordan en 96s3p-pakke kunne bestå av 10 moduler, svaret er antakelig at 2 av modulene er små. Dermed har vi "3 store i serie" + "3 store i serie" + "2 små og 2 store i serie". Over alt hvor jeg leser snakker man om 288 cellers batteripakke (96s3p), og det har angivelig vært uttalt at cellene er 65Ah (3,75V).

"The Chevrolet Bolt EV's battery is made with 288 (96s3p) LG Chem cells, I think that each cell is rated at 65 Ah and 3,75 V. I'm not sure about the 65 Ah capacity, but this is what I was told a year ago by a LG Chem worker. This represents a total of 70,2 kWh (288 x 65 Ah x 3,75 V)."
http://pushevs.com/2016/08/30/battery-chevrolet-bolt-ev-vs-chevrolet-spark-ev/

Jeg har nok ikke sett noen teorier jeg anser som mer troverdige. 65Ah celle ble brukt i Spark EV, men det er vel ikke helt utelukket at de har brukt 63,5Ah celler i Bolt/A-e, som gir 68,5kWh brutto. Vi vet fra Volt at GM er glad i store buffere, men 8,5 til 10kWh er vel unødvendig mye... Om de gir seg med 6kWh, slik som i Volt så har vi et sted i mellom 62,5 og 64kWh tilgjengelig. Rundt 64kWh er et tall som går igjen i "Bolt EV SOC" tråden. Men når man leser om skuffende fart på hurtiglading, hvor man får redusert ladefart ett eller annet sted mellom 45 og 65%, så kan man lure på om de har brukt 63,5Ah celler. Spark lader tross alt med full hastighet (125A lader) opp til ~80%. Jeg tror/håper på 64kWh tilgjengelig, men tenker at du iallefall trygt kan bruke 62kWh i regnearket ditt (:

Sitat fra: Espen Hugaas AndersenMen 3 m/s medvind (svak bris) og 1 kW til varme resulterer i ca 320 km i 75 mph. (Vind har veldig stor betydning i høy hastighet.) Det er masse faktorer man ikke får justert helt nøyaktig for i real-life tester.

I tillegg er viser ofte speedometer mer enn det som er tilfelle. 75 mph kan bare ha vært 72 mph, som også vil gi ett stort utslag.
Ja, det er mange faktorer å ta hensyn til, og det er ikke noe poeng å bestrebe seg på alt for høy nøyaktighet. Jeg tenkte bare som så at når man greier 306km i virkeligheten så kan man anta at denne distansen er betydelig kortere enn et teoretisk scenario under optimale forhold.
Tittel: Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?
Skrevet av: eivhellelørdag 18. februar 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 18:10
Det er nok ikke umulig. Jeg har laget ett regneark for rekkevidde som dere kanskje vil syns er interessant. :)

Ideelle forhold:
(http://i64.tinypic.com/2dgns3q.png)

På vinteren, med snø, motvind, varme på, fire personer + bagasje, høydeøkning, kupert terreng, dårligere dekk, noen stopp:
(http://i63.tinypic.com/2cqxxmu.png)
En liten kommentar til beregningene i regnearket ditt.

1. Rullemotstanden ser ut til å være noe underestimert. 0.0065 for energi klasse A tar ikke hensyn til underlaget. I praksis ligger denne verdien mer i området 0.0105 for dekkene jeg har på e-golfen (klasse A), hvis man tar utgangspunkt i tørr asfalt. For biler som bruker dekk med høy hastighets rating vil du ha vanskelig for å få tak i energi klasse A. I så fall må du legge på 10% for klasse B eller 20% for klasse C.

2. Ancillary power. Her høres 1-1.5KW veldig høyt ut. E-golfen bruker rundt 300W når klimaanlegget er slått av.

For øvrig er det ikke like interessant med estimater for hastigheter over 150 km/t med tanke på at det stort sett bare er Tesla som har høyere topphastighet. Og ikke minst fordi det er få steder man har lov til å kjøre fortere enn 130 km/t (for Norges del maks 110 km/t). Og under vanskelige vinterforhold tror jeg det holder greit med maks 80-100 km/t.  :police: