Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling av bil på nett, angrefrist?

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 27. januar 2017, klokken 21:08

« forrige - neste »

sylwester

#15
@Rosstolper
Hele poenget med angreretten er gjerne at du kjøper en vare uprøvd. Det er også litt psykologi på gang som gjør at salg omfattet av den loven har større andel falske salg. Ved å tillate angrerett minsker den tendensen fordi kunden får sterkt vern mot katta i sekken. Selv om vi har sterkt forbrukervern er det mer sannsynlig at man ikke benytter seg av den selv om man er misfornøyd. Postordre selger dritt vel vitende at få sender den tilbake. 

Hva som trigger misnøye med et produkt er ikke nødvendigvis sett på som en mangel.
Vi gjør en investering for flere hundre tusen og de valgene skal ha mindre vern enn når jeg kjøper noe annet på postordre? Det må du lengre ut på landet med.

Det Nissan derimot gjør er jo å fjerne angreretten ved å kreve kontraktsignering i butikken. Da forsvinner angreretten siden kontrakten trumfer registreringen på nett. For min del hadde jeg ikke sett noen bil selv om jeg var i butikken så jeg syns angreretten burde utvides til salg der produktet ikke kan testes. Jeg hadde dog en muntlig avtale om at jeg kunne trekke meg skulle prøvekjøringen ikke gi mersmak, men dette hendte ikke før en måned før levering og 30 minutter er alt for kort tid til å teste en bil skikkelig.

Slik jeg forstår har Tesla en uke prøvetid hvis du ikke prøvekjører og en dag hvis du har prøvekjørt. Det høres nesten ut som om det lønner seg å ikke prøvekjøre. Det er heller ikke 14 dager så det kan ikke være angrefrist. Skriver man kontrakt hos Tesla slik som med Leaf?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rosstopher

Sitat fra: sylwester på mandag 08. juli 2019, klokken 23:20
@Rosstolper
Hele poenget med angreretten er gjerne at du kjøper en vare uprøvd. Det er også litt psykologi på gang som gjør at salg omfattet av den loven har større andel falske salg. Ved å tillate angrerett minsker den tendensen fordi kunden får sterkt vern mot katta i sekken. Selv om vi har sterkt forbrukervern er det mer sannsynlig at man ikke benytter seg av den selv om man er misfornøyd. Postordre selger dritt vel vitende at få sender den tilbake. 

Hva som trigger misnøye med et produkt er ikke nødvendigvis sett på som en mangel.
Vi gjør en investering for flere hundre tusen og de valgene skal ha mindre vern enn når jeg kjøper noe annet på postordre? Det må du lengre ut på landet med.

Hvor skriver jeg at investering til flere hundre tusen skal ha mindre vern enn varer fra postordre?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sylwester

Du skrev at du forventet at det gøres et unntak for bilsalg:

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. juli 2019, klokken 13:50... Hvis kjøp av bil på nett blir mer populært fremover forventer jeg at det kommer unntak for bilsalg i loven.
Jeg syns den bør styrkes, dvs. også gjelde kjøp i butikk der produktet ikke er tilstede.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rosstopher

Sitat fra: sylwester på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:27
Du skrev at du forventet at det gøres et unntak for bilsalg:

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. juli 2019, klokken 13:50... Hvis kjøp av bil på nett blir mer populært fremover forventer jeg at det kommer unntak for bilsalg i loven.
Jeg syns den bør styrkes, dvs. også gjelde kjøp i butikk der produktet ikke er tilstede.

Ja, jeg forventer det. Akkurat som at man ikke har angrerett ved kjøp av hus til flere millioner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Jeg håper Tesla begynner å selge fra butikk - i det minste bruktbiler - slik at man kan gå inn i butikken - besikte bilen - se tilstandsrapport og prøve bilen - det vil gjøre det mye tryggere å kjøpe brukt Tesla. Jeg vet at det er mulig noen steder, men de satser jo mye på at kunden kjøper bilen usett. Gjør man det så bør det være angrerett

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA