Angrefristloven kan være relevant for enkelte krangefanter, men vanligvis trur jeg angrefrist handler mer om ett markedsføringstriks der man lar kundene få prøve varen på hjemlån. Det er ikke det juridiske som er viktig her.
Innen byggevarer er det vanlig at kunden kan levere tilbake det han ikke trenger.
De store kjedene for forbruksvarer innen elektronikk, jernvare, møbler mm, har gjerne 30 dagers angrefrist, på tross av at man gjerne ikke er berørt av angrefristloven.
Da behøver ikke kunden ta vanskelige valg i butikken, og han kan ta med seg varer som han kanskje vil ha, og han kan bestemme seg seinere. For gaver kan dette være en lettvint og effekt metode. For butikken er det en enkel måte å sortere mellom lykkelige og misfornøyde kunder, så man slipper å ha de misfornøyde kundene, og man leverer enkelt til de fornøyde.
For Tesla er vel dette en salgsstrategi som kommer fra USA. Man sparer masse kostnader på å unngå butikker som har biler på varelageret sitt, og jeg trur kostnadene ved at enkelte kunder leverer tilbake er ganske små i forhold.
Jeg trur ikke man skal ha dårlig samvittighet for å levere varer tilbake: Det virker som at selgerene ønsker at du skal prøve varene hjemme, og at du skal stå fritt til å levere tilbake, så du har gjort dem en tjeneste ved å prøve.