Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, tor 19. jan 2017, kl. 13:36

« forrige - neste »

Tomas_v

Sitat fra: Jalle47 på fre 20. mai 2022, kl. 12:35
Hei! Er det noen som kan hjelpe meg en sak angående bestilling av Model YP?

Jeg bestilte/reserverte i september 2020. Selve kontrakten med daværende pris er borte. Er det noen som har prisen på bilen på daværende tidspunkt? Jeg får kun opp dagens pris og Tesla sier selv at dette er en BØGG i deres systemer.
Tesla sender e-mail med bekreftelse. Har du sjekka der?

Torpedo Ted

Jeg bestilte/reserverte i september 2020. Selve kontrakten med daværende pris er borte. Er det noen som har prisen på bilen på daværende tidspunkt?
Jeg lurte på det samme for en stund siden, og fant ut noe overaskende at jeg aldri fikk noen e-post som bekreftet hva jeg hadde reservert eller til hvilken pris. Fant heller ikke noe ved innlogging på Tesla.com.

Men nå i senere tid har det dukket opp "Documents" når jeg er innlogget og ser på reservasjonen (under linker til App/Play store). Der fant jeg "Booking Invoice" (i tillegg til dokument som bekreftet betaling av 15 000).

Du har ingen filer der?

tinge76

Søk etter "BuildMyModelY" i eposten

Sitat fra: Torpedo Ted på fre 20. mai 2022, kl. 14:21
Jeg bestilte/reserverte i september 2020. Selve kontrakten med daværende pris er borte. Er det noen som har prisen på bilen på daværende tidspunkt?
Jeg lurte på det samme for en stund siden, og fant ut noe overaskende at jeg aldri fikk noen e-post som bekreftet hva jeg hadde reservert eller til hvilken pris. Fant heller ikke noe ved innlogging på Tesla.com.

Men nå i senere tid har det dukket opp "Documents" når jeg er innlogget og ser på reservasjonen (under linker til App/Play store). Der fant jeg "Booking Invoice" (i tillegg til dokument som bekreftet betaling av 15 000).

Du har ingen filer der?

hemi

jeg har epost med bekreftelser på alle bilene mine, både 2019 og 2020 bestilte, i tilegg står det på web, også på de gamle

Torpedo Ted

I bekreftelsen jeg fikk stod det riktignok hvilke tilvalg jeg hadde gjort, men det stod ingenting om prisen på disse tilvalgene, ikke en gang totalsummen, kun depositumet på 15 000. Vedlagt var PDF med avtalebetingelser og angreskjema.

Det pussige er at i fjor når vi alle fikk mail om å velge utleveringssted etc fikk jeg en ny mail som stod at bestillingen var endret, og da var det plutselig vedlagt PDF med prisdetaljer.

Det slår meg faktisk nå at jeg kan jo faktisk ikke være sikker på at den prisen som stod i det dokumentet er samme jeg fikk oppgitt da jeg bestilte. Det stod jo I mailen at bestillingen var endret...

GOS

Sitat fra: Torpedo Ted på fre 20. mai 2022, kl. 18:09
I bekreftelsen jeg fikk stod det riktignok hvilke tilvalg jeg hadde gjort, men det stod ingenting om prisen på disse tilvalgene, ikke en gang totalsummen, kun depositumet på 15 000. Vedlagt var PDF med avtalebetingelser og angreskjema.

Det pussige er at i fjor når vi alle fikk mail om å velge utleveringssted etc fikk jeg en ny mail som stod at bestillingen var endret, og da var det plutselig vedlagt PDF med prisdetaljer.

Det slår meg faktisk nå at jeg kan jo faktisk ikke være sikker på at den prisen som stod i det dokumentet er samme jeg fikk oppgitt da jeg bestilte. Det stod jo I mailen at bestillingen var endret...

Samme hos meg. Mailen jeg fikk 28.01.2020 når bestilling / reservasjon av Model Y ble gjort inneholder ikke noe om prisen på bilen / tilleggene. Når de i fjor sommer (august) ringte og spurte om jeg ville ha med vinterdekk, og sa ja til å legge det til forutsatt at det ikke endret andre priser, da fikk jeg mail hvor også prisene kom frem. Men jeg mener at de ikke endret noe på prisen (bortsett fra vinterdekkene).

Nå derimot, så har de uten å ha kontaktet meg økt prisen med 87.000. Dette kommer jeg ikke til å akseptere da de i august i fjor sa det var OK å vente til Berlin levering. (Har bekreftelse fra dem om dette på mail). De har sagt de skulle sjekke hva som hadde skjedd og komme tilbake til meg. Nå er det gått ca 3 uker uten at noe har skjedd og jeg har purret dem.

Dette er for LR Dual Motor (ikke Performance)

Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

tornaldo

Sitat fra: GOS på fre 20. mai 2022, kl. 23:07

Nå derimot, så har de uten å ha kontaktet meg økt prisen med 87.000. Dette kommer jeg ikke til å akseptere da de i august i fjor sa det var OK å vente til Berlin levering. (Har bekreftelse fra dem om dette på mail). De har sagt de skulle sjekke hva som hadde skjedd og komme tilbake til meg. Nå er det gått ca 3 uker uten at noe har skjedd og jeg har purret dem.

Dette er for LR Dual Motor (ikke Performance)

Har du det skriftlig at du vil beholde prisen, eller at det er ok å vente med å ta ut bil? Det er jo egentlig to forskjellige ting.

Ennå ikke hørt noen som har fått det skriftlig der Tesla garanterer at de beholder gammel pris til de leverer fra Berlin, selv om jeg tror det ordner seg for deg og alle andre i samme situasjon.

At de med Performance beholder prisen, er rimelig. At de med LR som har fått mulighet til å ta ut bil i allerede 3 kvartaler, er vel ikke nødvendigvis en selvfølge. Men det er jo en annen diskusjon...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

glx-rider

tornaldo

Sitat fra: glx-rider på lør 21. mai 2022, kl. 12:07
Noen her som forsøker å tjene litt?

https://www.finn.no/259139993

Som eneste(?) Performance til salgs, så er jo det naturlig. Selgers marked om dagen!
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Tomas_v

Sitat fra: tornaldo på lør 21. mai 2022, kl. 12:24

Som eneste(?) Performance til salgs, så er jo det naturlig. Selgers marked om dagen!
Jeg håper Tesla skal gjøre i Norge likt som i US og stoppe videresalg av nye Tesla.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-blacklist.248489/
Mange som sitter og venter på ny bil og da alltid fins as**oles som isteden av å kansellere, vil tjene på andre.

sfinxern

Er jo bare å la være å kjøpe av private som videreselger med prispåslag det. Er jo ikke veldig lang leveringstid fra Berlin uansett ved kjøp av ny.
2019 Tesla Model X 100D
X - 2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
X - 2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tornaldo

Sitat fra: Tomas_v på søn 22. mai 2022, kl. 10:54
Mange som sitter og venter på ny bil og da alltid fins as**oles som isteden av å kansellere, vil tjene på andre.

2 av 277 TMY og TM3 til salgs på Finn er "nye" bruktbiler. 1 TMY Performance.

Så et oppkonstruert problem.

Å kjøpe og selge en vare for å tjene penger er og har i alle tider vært helt normalt, alt fra frimerker til eiendom.

RJK

Sitat fra: Tomas_v på søn 22. mai 2022, kl. 10:54
Sitat fra: tornaldo på lør 21. mai 2022, kl. 12:24

Jeg håper Tesla skal gjøre i Norge likt som i US og stoppe videresalg av nye Tesla.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-blacklist.248489/
Så lenge det finnes forhandlere som kjøper biler av andre forhandlere bare for å melke en alt for høy etterspørsel etter biler man står i kø for å kjøpe, så bør man egentlig ikke klage på enkeltpersoner som gjør det samme.

Så lenge det finnes forhandlere som tar inn kundebiler fra folk som ombestemmer seg, og ikke tilbyr de til neste i kø for den fargen/utstyrskomboen til samme pris eller litt lavere pga bruksfradrag, men legger bilen ut for salg til godt høyere pris enn de må selge biler for til kunder i kø.

Så lenge har jeg litt vansker med å fordømme kunder som har litt ekstra penger eller ser muligheten til å melke markedet for litt personlig profitt. Det er jo sånn sett samme greia med folk som kjøper brukte biler billig etter god pruting, shiner de opp og lager bedre annonser, og så selger de med fortjeneste.

Egentlig liker jeg ingen av de eksemplene over, men man kan ikke fordømme at andre har litt andre målsetninger, så lenge ingen av de er å direkte lurer en. Men selgere som med overlegg lyver og skjuler feil, de ser jeg gjerne at blir tatt, og nektet å drive med tilsvarende virksomhet.

De som kjøper slitne biler, reparerer og fikser på de og så selger de med fortjeneste, fortjener dog en klapp på skuldra, for de kan sørge for at bilene får et lengre liv, til hjelp for noen som ikke har råd eller mulighet til å finansiere en nyere og mer fancy bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Duncan_EL

Har fått leveringsdato på min TMYP. 27/5. Så fikk jeg kontra med mulig utlevering 20/5. så ny beskjed om at de ikke kunne levere ut bilen fordi de venter på en oppdatering som Tesla ruller ut (pga at jeg har fsd)
Bilen står hos allerede hos Tesla. Stått der siden 14/15. Mai.

Merkelig ? Mulig jeg stresser, men kunne de ikke bare levert bilen og sendt update OTA. Noen som har vært bortpå lignende ?

Tomas_v

Ja, hvis dette er forhandler gjør det, da er det litt bedre. De driver med dette, betaler skatt, ansetter folk osv.
Akkurat denne bilen var førstegangregistrer 19.05 og da solgt 20.05 og nå (22.05) ligger igjen på finn.
Første eieren tjente litt og nå han vil tjene litt og.
Jeg skjønner, kanskje etter 2 år av venting du trenger ikke bilen lenger og vett ikke at den kan kanselleres når som helst hos Tesla.
Han, privat person, som kjøpte nå, garantert gjorde det bare for å tjene. Og da økes bruktbil og nybil priser, og irritere meg som må venter på samme bil for halv år :)
Når brukte biler koster mer en helt ny...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA