Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstid

Startet av Klingh0ffer, tirsdag 07. november 2023, klokken 09:56

« forrige - neste »

Klingh0ffer

Hei,

Jeg skal bestille ny Model Y Long Range i fargen svart på jobb, men får beskjed av Leaseplan at jeg ikke vil få den før i mars om jeg velger svart.
Ifølge Tesla sin egen konfigurator, er leveringstid 2-3 uker.

Er det noen som har bestilt denne modellen i svart i nyere tid? Hva slags leveringstid fikk dere estimert da?

Mobileum

Tipper det er en Model Y du mener. Det er vel Leasplan som må forklare tidsforskjellen. Kanskje de har en egen stordriftavtale med Tesla som gjør at de har et fast avrop på biler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Klingh0ffer

Fikk ingen annen forklaring av Leaseplan enn at man må velge en av deres "tilgjengelige biler", og at neste svarte Tesla Y ikke er ledig før i mars. Merkelige greier, ikke akkurat frempå på kundeservice-fronten.

Mobileum

Personlig ville jeg valgt en annen farge. Faktisk alt annet enn svart! ♠️
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mobileum

Skal ikke se bort fra at antydningen om at en avtale eksisterer mellom Leasplan og Tesla. Det har idag kommet fram at Tesla i USA faktisk har begynt å selge nye biler gjennom forhandler. Naturlig at en slik avtale er blitt "hemmeligholdt" fordi det bryter med Teslas policy. EM selv hevder at han har vært uvitende om den amerikanske avtalen.

https://electrek.co/2023/11/13/elon-musk-didnt-know-tesla-started-listing-new-cars-third-party/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Klingh0ffer

Sitat fra: Mobileum på mandag 13. november 2023, klokken 16:14Personlig ville jeg valgt en annen farge. Faktisk alt annet enn svart! ♠️

Kan bare velge mellom hvit og svart, og jeg skal aldri i verden ha en hvit bil  ;)

Sitat fra: Mobileum på mandag 13. november 2023, klokken 19:56Skal ikke se bort fra at antydningen om at en avtale eksisterer mellom Leasplan og Tesla. Det har idag kommet fram at Tesla i USA faktisk har begynt å selge nye biler gjennom forhandler. Naturlig at en slik avtale er blitt "hemmeligholdt" fordi det bryter med Teslas policy. EM selv hevder at han har vært uvitende om den amerikanske avtalen.

https://electrek.co/2023/11/13/elon-musk-didnt-know-tesla-started-listing-new-cars-third-party/

Mulig, men jeg kan få hvit bil allerede i desember. Om det var en slik avtale, ville vel begge to vært leveringsklare samtidig?

Mobileum

#6
SitatMulig, men jeg kan få hvit bil allerede i desember. Om det var en slik avtale, ville vel begge to vært leveringsklare samtidig?

Tror jeg ikke. Hvis Leaseplan har en avtale med Tesla, bestiller de biler etter popularitet og statistikk. De vil naturlig velge å ta inn de bilene som er lettest å selge, og da kan farge være ett av kriteriene. Det går atskillig flere hvite Teslaer enn svarte. (IMO av naturlige årsaker  :) )
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

RJK

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:20
SitatMulig, men jeg kan få hvit bil allerede i desember. Om det var en slik avtale, ville vel begge to vært leveringsklare samtidig?

Tror jeg ikke. Hvis Leaseplan har en avtale med Tesla, bestiller de biler etter popularitet og statistikk. De vil naturlig velge å ta inn de bilene som er lettest å selge, og da kan farge være ett av kriteriene. Det går atskillig flere hvite Teslaer enn svarte. (IMO av naturlige årsaker  :) )
At hvit er den kostnadsfrie standardfargen har nok bortimot alt med det å gjøre. Da svart var standardfargen, så var det få hvite biler, og det var absolutt mest svarte biler.

Så har man et lite mindretall som absolutt ikke skal ha "fyll inn svart eller hvit etter det du ønsker", og dermed velger det motsatte. Og et enda mindre mindretall som velger farge utenom dette.

Skal man fremme andre fargevalg, må enten farge være valgfritt og uten ekstrakostnad, eller helst billigere å velge en farge enn de 2 ikke-fargene. Kan kanskje hjelpe om det bare er litt dyrere, sånn opp til 5-6 K forskjell. Over det, så vil de fleste velge den fargen som er standard og derved uten ekstrakostnad.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klingh0ffer

Sitat fra: RJK på tirsdag 14. november 2023, klokken 21:11At hvit er den kostnadsfrie standardfargen har nok bortimot alt med det å gjøre. Da svart var standardfargen, så var det få hvite biler, og det var absolutt mest svarte biler.

Så har man et lite mindretall som absolutt ikke skal ha "fyll inn svart eller hvit etter det du ønsker", og dermed velger det motsatte. Og et enda mindre mindretall som velger farge utenom dette.

Skal man fremme andre fargevalg, må enten farge være valgfritt og uten ekstrakostnad, eller helst billigere å velge en farge enn de 2 ikke-fargene. Kan kanskje hjelpe om det bare er litt dyrere, sånn opp til 5-6 K forskjell. Over det, så vil de fleste velge den fargen som er standard og derved uten ekstrakostnad.

Dette stemmer nok. Ser veldig mange gule Peugeot e208 på veiene, og ganske få i andre farger. Gul er standard, og øvrige farger koster fra 2-5000 kr ekstra.
Kan aldri tenke meg at så mange hadde valgt gul, om det ikke var standardfarge uten ekstra kostnad.

Mobileum

Noen sparer 12.000.- på lakk. og kjøper heller felger+dekk  til 25.000.-  +😗.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

RJK

Sitat fra: Mobileum på torsdag 23. november 2023, klokken 16:29Noen sparer 12.000.- på lakk. og kjøper heller felger+dekk  til 25.000.-  +😗.
Kjører heller på mer standard, men fremdeles ok (om enn noe vanlige) felger, så lenge jeg får valgt en farge jeg liker. Ihvertfall når jeg kjøper ny bil.

Hjelper ikke med "pene sko", om resten får meg til å "bøye ryggen i skam"! ;)  8) 8)

Helst vil jeg dog ha begge deler.

Med bruktbil derimot, er jeg ikke like avhengig av rette fargen selv om det fort er noen farger jeg aldri ville kjøpt, så lenge bilen er teknisk i ok stand, og gjør jobben.

Da kan jeg heller pynte med "nye sko" og ev. striper eller annet for å få resten av bilen til å se penere ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA