Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Mao, torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:52
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16A stikkontakten ute på veggen, og varmer opp lufta ute?
Får du kjøpt 3,3 kW vifteovn med schuko støpsel?
Om du har en gammel varmtvannsbeholder lovlig koblet via kabel med støpsel, fra dengang da. I så fall er nok eneste straff om noe brenner: eventuelle personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting.

Avkortning og straff ville jeg ikke bekymre meg for.

Er helt normalt og få kjøpt 3,3KW vifteovn med schuko.

http://www.aeo.no/node/328349

Øyvind.h

"Helt normalt" kan det ikke være når ytterst få har hørt om det og man må bruke en for folk flest helt ukjent side for å finne en.

For øvrig ser det ut til at AEO selger en 5kW 3fas varmevifte med schuko i følge illustrasjonen der...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:52
"Helt normalt" kan det ikke være når ytterst få har hørt om det og man må bruke en for folk flest helt ukjent side for å finne en.

For øvrig ser det ut til at AEO selger en 5kW 3fas varmevifte med schuko i følge illustrasjonen der...
Som sagt ved bruk av disse ville jeg ikke bekymre meg for avkortning, men "personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Det er feil,hvis du ser godt på bilde så er viften en 3,3KW. Dessuten er det vel ikke noe folk flest går og kjøper men for de som er inne i faget så er det helt normalt.

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:26

Det er feil,hvis du ser godt på bilde så er viften en 3,3KW. Dessuten er det vel ikke noe folk flest går og kjøper men for de som er inne i faget så er det helt normalt.

Poenget var at illustrasjonen ikke nødvendigvis matchet hva du får ettersom de bruker en ovn med schuko for å reklamere for 5kW 3fas ovn.

Men at produktet finnes vet jeg godt. Hadde flere byggtørkere i påbygget mitt sommeren 2014 etter div lekkasjer inn i byggeprosessen.... Jeg vil derimot ikke anse dette som et helt normalt produkt ettersom jeg kommer til å se det en gang i livet. At man ser det enkelte steder midlertidig brukt av fagfolk gjør det kanskje normalt for dem, men det er svært liten del av befolkningen.

Så da er vi over på hva som skal defineres som normalt. Panelovn? Helt normalt å ha i hus. 3,3kW schuko byggtørker? Da er vi nok nede på promille i antall husstander som har tilgang til noe sånt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:31
Alle 3,3KW byggtørkene vi har på jobben er med schuko. 9KW derimot er med rød CEE.

Og på min jobb finnes det folk som røyker... Det beviser ikke at det er smart.

Hva er din utdanning/bakgrunn for å uttale deg om elsikkerhet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Når man velger og dra debatten ned på person så forteller det ganske mye om deg Rio,jeg nekter og bli med på det nivået.

En 3,3KW vifteovn på schuko lovlig i salg lovlig i bruk,ladekladd på schuko som trekker under 10A lovlig i salg lovlig i bruk. Du fordømmer bruk av begge deler og sier brukere er uansvarlige..

sylwester

Enig med Sele her at personangrep ikke passer seg.

@Sele: Så argumentet er at hvis det kommer med stikkontakt så kan vi ikke bli anmeldt for uaktsom oppførsel. Hvordan vil det stille seg om du koblet 3,3kW-vifteovnen din på en 10A-kurs? Det er ikke sikkert sikringen ville gått. Hvor går grensen for når man er uaktsom og er ansvarlig for en eventuell brann?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

Hvis du følger brukermanualen så gjør du ikke noe uansvarlig. Den sier at viften skal på 16A kurs. Hvorfor i alle dager skal man da bruke den på en 10A kurs?

tiger`n

Det selges fortsatt varmtvannsberedere med schuko på 3 kw.
Ulovlig å bruke og montere nytt selvsagt, men når de kommer sånn fra fabrikk er det vel stor grunn til å tro at mange av de blir brukt sånn. Hobbysnekkere kjenner gjerne ikke til så mye regler, og ofte skal de gjøre absolutt alt selv. Når det er sagt så er jo ikke høy strømtrekk på schuko ensbetydende med brann. Problemet kommer nok først og fremst på gamle, slitte og stikk som er brukt feil i lang tid. Mye inn og ut med hardhendt behandling av støpsel spiller nok også inn. Blir sjokkert når jeg ser enkelte river og røsker i kontaktene sine. Den ene Elko stikken her 6-veis er så stram at jeg må holde igjen stikken på veggen og vri støpsel fra side til side for å få den ut. Tror nok den har bedre kontakt enn de fleste, virker veldig solid hvertfall.
Hadde ikke folk brukt schuko feil eller rettet opp dårlige ting i anlegget sitt, som dem er ansvarlig for å gjøre, hadde nok f.eks maks 1500 watt på VVB schuko aldri kommet som krav. Slike ting blir gjennomgått og sendt inn saker av DLE (lokale eltilsyn) som fører kontroll med anlegg i boliger, i snitt hvert 20 år. Saker med mange tilfeller og risiko fører til at de må vurdere å innføre tiltak for å få bedring på det.
Noen få misbruker systemet om man kan kalle det, og alle blir lidende.

Ferry

Det er ikke alltid så lett å vite hva kursen er sikret med. Det er utover hva man kan forvente at brukeren vet. Stikkontakt er stikkontakt, kan en i grunnen si. Overbelastningsvernet skal håndtere, vel, overbelastning.

sylwester

Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 22:24
Hvis du følger brukermanualen så gjør du ikke noe uansvarlig. Den sier at viften skal på 16A kurs. Hvorfor i alle dager skal man da bruke den på en 10A kurs?

Hvis vi anerkjenner at folk flest ikke har gått elektro så er det ikke nødvendigvis slik at folk har nok kunnskap til å vite forskjellen. I praksis ville det vært bedre om 16A-stikk ikke virket i 10A-kontakter og at en 16A-kurs faktisk tålte kontinuerlig 16A last.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50
Når man velger og dra debatten ned på person så forteller det ganske mye om deg Rio,jeg nekter og bli med på det nivået.

Hæ?

Jeg spør hvilke kvalifikasjoner du har til å diskutere elteknisk sikkerhet. Det er ikke et "personangrep", men kvalitetskontroll av utsagn.

Det er litt som hvis en person erklærte et fly sikkert til å bruke, så ville jeg ønske at den personen selvsagt var kvalifisert til å foreta den vurderingen.

Likeså, dersom du påstod at et medikament var trygt å bruke for en bestemt sykdom ville jeg spurt om du var lege.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50

En 3,3KW vifteovn på schuko lovlig i salg lovlig i bruk,ladekladd på schuko som trekker under 10A lovlig i salg lovlig i bruk. Du fordømmer bruk av begge deler og sier brukere er uansvarlige..

Jeg diskuterer brannårsaker, og ikke om folk belaster en 10 A kurs med 16 A.

I de fleste tilfellene her er det faktisk snakk om å belaste en 16 A kurs med 10 A, men det kan bli brann likevel, på grunn av at 10 A allerede er en høy belastning, og da spesielt for en husholdningskontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Kavorka

Det er ikke personangrep når Rio spør på hvilken bakgrunn man uttaler seg. Det er ikke nedsettende, og inneholder ingen karakteristikker av person. Når det er sagt; om man bare skal uttale seg innenfor sitt eget fag ville det vært et kjedelig forum :(

Jeg skjønner at folk unntaksvis lader på schuko. Men å sette opp ordentlig ladepunkt der det skal lades ofte virker som en rimelig forsikring. Erfaringen min er at kontakt over tid kan bli ganske varm, varmere jeg er komfortabel med i lengden.

Politikere vet godt at tvang kommer først, forståelse etterpå, når man skal endre folks forståelse. Dette gjelder også elbil, det merkes i nabolag og på jobb: innbitte elbilmotstandere som skummet i munnviken når de snakket om elbil begynner bli nysgjerrig, og noen har kjøp elbil og smiler rundt hodet.. Om ti år regner jeg med man ser tilbake på daglig schukolading med samme blikk som man ser tilbake på røyking på restauranter.

At de fjerner momsfritaket er prematurt. Men dette kommer nok til å kompenseres av lavere priser og avanse i nær fremtid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA