Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Mao, torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: Rio på fredag 06. januar 2017, klokken 10:32
Sele:

Nei, det er ikke personangrep (som andre også har skrevet til deg), eller hersketeknikk.

Vedr. statistikk så fikk du den flere ganger, sammen med teknisk informasjon og forklaring for å kunne bruke den. Det har du ikke gjort.

Ditt svar om "hovedbryter" viser også at du neppe er interessert i en seriøs diskusjon. Sorry!

Du har ikke gitt meg noen som helst statistikk over dødsbranner startet av elbiler under lading via schuko. harruz sitt innlegg bekrefter min "useriøse" påstand.

Når du ber meg oppgi personalia slik at du kan kvalitetssikre mine meninger så er det regelrett et personangrep.
Jeg deltar i en debatt der vi ikke kjenner bakgrunnen til hverandre og det er heller ikke noe behov da vi ikke debatterer person men sak.

Griffel

#121
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 10:45
Du har ikke gitt meg noen som helst statistikk over dødsbranner startet av elbiler under lading via schuko. harruz sitt innlegg bekrefter min "useriøse" påstand.
Må det en "dødsbrann startet av elbiler under lading via schuko" til for å innse at lading via schuko er mindre sikkert? Kan ikke erfaring med annen bruk av stikkontakter være relevant, som tilkobling av varmtvann ol. Heldigvis er de ferreste branner dødsbranner, men selv mindre branntilløp er mye bry.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Man må gjerne lade fast på schuko hvis den står på betongvegg, eller ladestolpe. Å ha den på husvegg av tre burde ikke være en vane. Trenger ikke vente på en dødsbrann før man innser det.

Det er også liten sannsynlighet for å vinne i lotto, i praksis er den null. Likevel er det noen som vinner hver uke.

elektrolux

Innen HMS er det en pyramide som indikerer risiko.

Nederst i en slik pyramide ville en ved Schuko lading typisk se 100 000 skadde stikk.

Neste trinn kunne vært 1000 svidde stikk, med tegn på varmgang på vegg

Øverst vil en se 1 brent stikk, der brannen  har spredd seg til omliggende områder.



Blir litt likt det å fly.

Mange tusen hendelser før en ser noen 10 talls nødsituasjoner og tilslutt 1 styrt som oftest med fatale konsekvenser for noen eller dee fleste ombord.

Moralen er at det er lurt å ta hensyn til tegn som indikerer at det foreligger en risiko. Med flere 100 skadde stikk går vi unektelig mot en fatal hendelse. Når den kommer er det mulig å sette statistikk for, og det er nok dette Sele og mange med han etterlyser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sele


Rio

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. januar 2017, klokken 20:44
Innen HMS er det en pyramide som indikerer risiko.

Nederst i en slik pyramide ville en ved Schuko lading typisk se 100 000 skadde stikk.

Neste trinn kunne vært 1000 svidde stikk, med tegn på varmgang på vegg

Øverst vil en se 1 brent stikk, der brannen  har spredd seg til omliggende områder.



Blir litt likt det å fly.

Mange tusen hendelser før en ser noen 10 talls nødsituasjoner og tilslutt 1 styrt som oftest med fatale konsekvenser for noen eller dee fleste ombord.

Moralen er at det er lurt å ta hensyn til tegn som indikerer at det foreligger en risiko. Med flere 100 skadde stikk går vi unektelig mot en fatal hendelse. Når den kommer er det mulig å sette statistikk for, og det er nok dette Sele og mange med han etterlyser.

Man vet ikke om det er 10 svidde stikk, 100, eller 1000. Eller et helt annet tall.

Derimot vet vi at elbillading (som har blitt underbygget til det kjedsommelige) nok er den elektriske aktivteten som man trygt kan forutsi har størst potesiale for brann i det elektrisk anlegget, når det foregår via en ikke-eksklusiv kurs og schuko.

Heldigvis har det ikke skjedd dødelige branner direkte relatert til elbillading som vi vet om, men (i tillegg til at det er grusomt at noen dør), så kan du da være 100% sikker på at elbilhatere vil utnytte det for det det er verdt, og du vil IKKE få solgt en ladestasjon til et eneste borettslag, med mindre hele garasjen er laget av betong, 5 km fra nærmeste bolig og 100 meter fra en brannstasjon.

Vi har statistikk på elektriske branner, og vi vet fra teknikken at ingen kan nevne noe som har høyere belastning over tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#126
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 21:28
Du har forstått det elektrolux..
Ja.

Så da gjenstår det bare at også Sele forstår at når vi får et tilstrekklig antall elbiler som lader fra vanlige stikkontakter, som en har erfaring med at kan starte brann når de varig belastes høyt, uten tilsyn, også vil få branner og branntilløp på grunn av elbillading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Kavorka på fredag 06. januar 2017, klokken 15:41
Man må gjerne lade fast på schuko hvis den står på betongvegg, eller ladestolpe. Å ha den på husvegg av tre burde ikke være en vane.

Brannsikkert underlag for en stikkontakt er en smal sak å fikse. Noe så enkelt som en bit gips mellom stikkontakt og trevegg kan endre risikoen betydelig. Det hadde vært interessant å prøve å sette fyr på en trevegg vha. schuko. Det er antagelig ikke så lett hvis en går inn for det. Noe for Mythbusters, men de har lagt opp.

Kavorka

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. januar 2017, klokken 20:44
(...)
Moralen er at det er lurt å ta hensyn til tegn som indikerer at det foreligger en risiko. Med flere 100 skadde stikk går vi unektelig mot en fatal hendelse. Når den kommer er det mulig å sette statistikk for, og det er nok dette Sele og mange med han etterlyser.
Huff, er det mange som etterlyser en fatal hendelse? Til statistikken sin? ;)

Sele


Øyvind.h

Jeg ville kontakte DSB, NEK eller NEKs elbilutvalg om man ønsker å få mer innblikk i hvorfor innstramming har funnet sted.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele


Kavorka

Sitat fra: Sele på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:33
Risikovurderinger bygger på?
De bygger på statistikk ja. Det hørtes bare unødvendig ut at det må være dødsbrann før man skal ta svartsvidde stikk og branntilløp til etterretning. Ellers synes jeg harruz og elektrolux har et balansert syn på risikoen. Å dra ut den delen som favoriserer ditt syn, og samtidig overse resten, blir litt for useriøst.

Jeg ser bare ikke vitsen med å spare noen kroner på å lade på schuko i det daglige, når det finnes ladebokser som gir høyere ladehastighet, som er designet for høy vedvarende last og mange inn/ut-plugginger.

pudderjagar

Har høyrt nokon rykte om at Skatt Øst måtte trekkja tilbake kravet om mva på ladestasjonar ved kjøp.

Dei hadde ikkje hjemmel til å kreva da så foreløpig så er montering og utstyr mva fritt.

Men kor lenge da vært spørs jo når dei har begynt å snoka i temaet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

nofuelno

Sitat fra: pudderjagar på søndag 22. januar 2017, klokken 21:18
Har høyrt nokon rykte om at Skatt Øst måtte trekkja tilbake kravet om mva på ladestasjonar ved kjøp.

Dei hadde ikkje hjemmel til å kreva da så foreløpig så er montering og utstyr mva fritt.

Men kor lenge da vært spørs jo når dei har begynt å snoka i temaet.

You wish ;)

FAKE NEWS !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA