Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Scan My Tesla: CANBUS Android-app

Startet av amund, lørdag 03. desember 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

GOS

#225
Sitat fra: JLie på mandag 06. mai 2019, klokken 21:03
Et nytt adapter gjorde susen! Nå får jeg lest ut tallene, og da har jeg et spørsmål som jeg ikke helt har klart å finne et konkret svar på etter noen søk her på forumet:

Hvor nøyaktig er verdiene for nominell og "usable full pack"capacity? Er det noen feilmargin på dem? Bilen (90d, 2016) holdes stort sett mellom 40% og 70%. Har dette noe å si for disse verdiene? Var litt skuffende å se bare 73,9kwh på usable...

73.9 kw er ikke det du har tilgjengelig til bruk. Du må se på den som heter Nominal Full Pack som er batteripakkens  bruttokapasitet minus de 4 kwh som er Brick Protection. Usable Full Pack er etter fratrekk av ytterligere 4 kwh som Amund (utvikleren av TeslaScan) har trukket fra for det som ofte er tilgjengelig under 0 tkm (0%) på batterimeteret. (Både jeg og andre målte med CanBus ca 4 kwh igjen når tkm viste 0 igjen. Mens andre opplevde at bilen stoppet og var helt tom ved 0. Jeg kjørte aldri til det var helt tomt , men ett par ganger 10-15 km under 0, og ett par ganger 3-4 km under).

Interessant å se at du har det samme som jeg hadde på S85'en fra 2014 når den var kjørt 63' ved salg i januar. (Som var ekstremt bra i forhold til andre. Den ble holdt typisk mellom 40-70%, men hadde også typisk 3 ladninger til 100% i året men ble da kjørt typisk ned til 5-15% umiddelbart etter oppnådd 100%)

Edit:

Min erfaring er at tallene fra TeslaScan er riktige, men ved praktisk kjøring så har du ofte mer indre tap enn det som ligger til grunn for den oppgitte kapasitet på ett batteri. (Som er målt ved en konstant forholdsvis lav belastning, og ikke den opp/ned variasjon som du får ved kjøring.) Så dermed ender du fort opp med å ikke få fullt så mye utav batteriet allikevel om du ser på forbrukt kwh rapportert i bilen som jeg mener ikke tar hensyn til det indre tapet. Mine vurderinger tilsier at det indre tapet varierer med kjøring og ligger mellom 0 og 6 %.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

JLie

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. mai 2019, klokken 21:23
Pakka di ser ut til å ha tapt seg 5-7kWh, noe som er ganske normalt på tidlige 90. Den har nå kapasitet i området ny 85-pakke, med forbehold om at BMS er noenlunde i vater.

Hvor langt er bilen gått?

Det kan jeg leve med. Bilen har gått 44000km. Litt usikker på hvilken versjon av 90-pakka jeg har, men skal i hvert fall være nyere enn v1, tror jeg. 
Tesla Model S 90d - 2016

JLie

Sitat fra: GOS på mandag 06. mai 2019, klokken 22:15
Sitat fra: JLie på mandag 06. mai 2019, klokken 21:03
Et nytt adapter gjorde susen! Nå får jeg lest ut tallene, og da har jeg et spørsmål som jeg ikke helt har klart å finne et konkret svar på etter noen søk her på forumet:

Hvor nøyaktig er verdiene for nominell og "usable full pack"capacity? Er det noen feilmargin på dem? Bilen (90d, 2016) holdes stort sett mellom 40% og 70%. Har dette noe å si for disse verdiene? Var litt skuffende å se bare 73,9kwh på usable...

73.9 kw er ikke det du har tilgjengelig til bruk. Du må se på den som heter Nominal Full Pack som er batteripakkens  bruttokapasitet minus de 4 kwh som er Brick Protection. Usable Full Pack er etter fratrekk av ytterligere 4 kwh som Amund (utvikleren av TeslaScan) har trukket fra for det som ofte er tilgjengelig under 0 tkm (0%) på batterimeteret. (Både jeg og andre målte med CanBus ca 4 kwh igjen når tkm viste 0 igjen. Mens andre opplevde at bilen stoppet og var helt tom ved 0. Jeg kjørte aldri til det var helt tomt , men ett par ganger 10-15 km under 0, og ett par ganger 3-4 km under).

Interessant å se at du har det samme som jeg hadde på S85'en fra 2014 når den var kjørt 63' ved salg i januar. (Som var ekstremt bra i forhold til andre. Den ble holdt typisk mellom 40-70%, men hadde også typisk 3 ladninger til 100% i året men ble da kjørt typisk ned til 5-15% umiddelbart etter oppnådd 100%)

Edit:

Min erfaring er at tallene fra TeslaScan er riktige, men ved praktisk kjøring så har du ofte mer indre tap enn det som ligger til grunn for den oppgitte kapasitet på ett batteri. (Som er målt ved en konstant forholdsvis lav belastning, og ikke den opp/ned variasjon som du får ved kjøring.) Så dermed ender du fort opp med å ikke få fullt så mye utav batteriet allikevel om du ser på forbrukt kwh rapportert i bilen som jeg mener ikke tar hensyn til det indre tapet. Mine vurderinger tilsier at det indre tapet varierer med kjøring og ligger mellom 0 og 6 %.

Aaaah! Men da skjønner jeg. Så bra. Da har jeg ikke tapt så mye som jeg trodde. Trodde det var "usable" som var den jeg skulle gå ut fra. Du må jo ha hatt en fantastisk god 85-pakke om den hadde tapt seg så lite. Får bare håpe at det meste av tapet nå allerede er gjort. Statistikkene jeg har sett på dette skulle tilsi det.
Tesla Model S 90d - 2016

amund

#228
Sitat fra: JLie på mandag 06. mai 2019, klokken 21:03
Et nytt adapter gjorde susen! Nå får jeg lest ut tallene, og da har jeg et spørsmål som jeg ikke helt har klart å finne et konkret svar på etter noen søk her på forumet:

Hvor nøyaktig er verdiene for nominell og "usable full pack"capacity? Er det noen feilmargin på dem? Bilen (90d, 2016) holdes stort sett mellom 40% og 70%. Har dette noe å si for disse verdiene? Var litt skuffende å se bare 73,9kwh på usable...

Usable er en mye utregning jeg har funnet på i appen, den regner bare 'Nominal' minus 'buffer'. Det var et forsøk fra min side å ikke få folk til å kjøre til 'nominal remaining' = 0... for bilen skrur seg av før det. Men usikkert hvor lenge før. 'Usable' stemmer litt mer med prosenten som vises i bilen, ift når du får 0%.

Hvis du aldri har ladet til 100%, og aldri vært lavere enn 40% kan det hjelpe å gjøre det en gang i blant, for at BMS skal lære seg å bli kjent med batteriet igjen.

-18000 på AC charge.. det ser ut som en bug i appen min. Har du mulighet til å recorde en 'Raw log' fra den tabben, og sende til meg? Så skal jeg se om jeg kan fikse det.

Edit: Så ikke at det var en hel side til med svar her, ikke meningen å overkjøre svarene til GOS og McMuffin.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Lynet

Er det noen i Trondheimsområdet som kan tenke seg å låne bort overgang fra ny type diagnoseplugg til OBD noen dager? Får ny bil på mandag og kunne tenkt meg å få lest ut data dag 1. Men ny overgang rekker ikke å komme frem i tide!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Hvis bilen er fabrikkny har det ikke særlig verdi å lese ut med en gang da nominal verdien er en fast preset fra fabrikk. Først etter noen sykluser begynner BMS å justere seg mot faktisk batterikapasitet. Det er nok årsaken til at mange oppdager et relativt brått fall helt i starten som tilskrives "batteriene faller mye først før de stabiliserer seg".  De gjør nok det, men ikke så brått som den første justeringen indikerer.

Jeg ville brukt bilen med god samvittighet og startet logging når kabelen er på plass. Du vil sannsynligvis få et bedre referansepunkt på batterikapasitet som ny på den måten.

kjetilpp

Noen som har forslag til fungerende OBD adapter, typ hvem på Ebay er bra? Har adapterkabel :)
Ønsker meg Leaf, eller lignende.
Nåværende biler:
Audi A4 2011 -  Til salgs!
Golf 4 stv - 2003 - 211007km - Beholdes!

amund

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Polestar

Sitat fra: kjetilpp på lørdag 01. februar 2020, klokken 14:13
Noen som har forslag til fungerende OBD adapter, typ hvem på Ebay er bra? Har adapterkabel :)
Hvor har du kjøpt adapterkabel?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JLie

Leste ut dataer med ScanmyTesla på min S 90d i går og sammenlignet dem med hva jeg hadde for ca. ett år siden og 10 000 km siden. Det viser seg at "nominal full pack" har gått OPP fra 77,9 kwh til 78,4kwh. Hva kan være grunnen til dette? Er det et resultat av kalibrering av BMS?
Tesla Model S 90d - 2016

Hodetelefoner

Helt umulig å måle akkurat kapasitet. Derfor det varierer

Muffinman

Det er vel mer riktig å si at akkurat kapasitet varierer etter hvordan pakken brukes. Høyt effektuttak, og man får ut mindre enn ved lavt effektuttak. Jeg har sett 1-1,5 kWh fordufte etter hard ferie på autobahn, for så å se det komme tilbake etter ei uke eller to i gamlelandet. Temperatur spiller også inn. Så har jo Tesla også oppdatert softwaren, så noe kan kanskje forklares der.

På 85D`en her økte nominell kapasitet mellom 20.000 og 110.000 før det begynte å bikke nedover igjen. Men realiteten er naturligvis at pakka har tapt seg fra første dag.

sycho

Jeg har ordnet meg adapterkabel (https://www.ebay.com/itm/TESLA-Diagnostic-Cable-Model-S-2012-2015-OBD-Scan-my-Tesla-scanmytesla-Battery/164262744457?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649) og har fra før av OBD-BT-dongla fra teknikkmagasinet. (https://www.teknikmagasinet.no/produkter/helse-fritid/outdoor-fritid/biltilbehor/elm327-obd2-bluetooth)
Men scanmytesla klarer aldri å koble til dongla når alt er tilkoblet. Det er lys i dongla, så den fungerer jo. Noen som har vært borti det samme? Er det adapterkabelen min som er feil? Kjører en 02/15 S85 og forsøker å koble til på en Huawei P30 Pro. Dongla fungerer utmerket sammen med Torque Pro på samme telefon på andre bilmerker.

sycho

Jeg forsøkte for moro skyld å fyre opp Torque i Tesla'n, og der klarte den å koble til med en gang. Noen som har vært borti det samme?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA