Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimatisering

Startet av jonihler, torsdag 17. november 2016, klokken 19:22

« forrige - neste »

jonihler


Jeg bruker forvarming av min i3 daglig. Problemet er at det er mye støy forbundet med viften. Jeg måler fra 60-85dB 8-10m fra bilen når det er -fra +3 til -3 grader ute.
Er dette normalt?
Viftelyden er så høy at jeg har sluttet å bruke forvarming av hensyn til mine naboer.

Ferry

Dessverre normalt, ja. Det durer og bråker ganske mye. Jeg tenker også litt på naboene, det er ikke mange meter til kjøkkenvinduet deres. Heldigvis greie folk, men jeg kan se for meg at lyden kan være opphav til en og annen nabokrangel.

Egil Fonn

Såpass ille. Det blir nedtur,  er vant til tilnermet lydløs klimatisering på Tesla og MB. Varmepumpe har sine ulemper..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

At det er 85db på 8-10m avstand har jeg ingen tro på. Da må det være noe feil på målingen, eller at du tar inn bakgrunnsstøy i tillegg.
Jeg har bilen ca 5m fra husveggen, hører ingenting inne, selv om vinduet står åpent. Hører godt en bil som kjører på veien 50m borte.
Må være ute, og ca 6-7m fra bilen for i det hele tatt å høre støyen. Men det er støy, det er definitivt ikke stille.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jonihler

Jeg har brukt Appen Noise fra "Sweden Work Environment Authority".
Jeg kan ikke gå god for nøyaktigheten av målinger via min iPhone. Problemet er primært at det er vanskelig å bruke forvarming i et nabolag med terrasseleiligheter. Jeg har en Audi A3 etron også - den er helt lydløs da den ikke har varmepumpefunksjon.
Logget målinger over 2 uker. Lydnivået har variert fra 49->80 dB i avstand fra 1m og ca 8 m. Temperaturvariasjon mellom +7 og -3 grader.
Variasjon fra 56 til 68dB 1 m fra bilen og fra 51 til 78dB ca 8m fra bilen.
Støynivået varierer mye i forhold til at viften stadig kobler inn og ut.

Klykken

Min turer også ganske heftig i oppstarten av forvarminga. Høres ut som om en vifte er i ubalanse og slår borti noe..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Naboene slipper å høre en motor starte og bilen kjøre, så totalt sett må det være betydelig mindre støy. Du kan komme hjem midt på natten lydløst. Hvis forvarming av bilen er det værste irritasjonsmomentet, så har de et enkelt liv  ;D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Den lager ganske mye lyd, men det er ikke av så veldig sjenerende art synes jeg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KapteinLefso

Måling av lydnivå ved hjelp av mobil og app er så upresist at det er helt uten verdi. Du kan like gjerne tippe lydnivået. Utstyret er ikke kalibrert, og det ligger store variasjoner i målemetoden, feks hvilken retning mikrofonen peker i. Den har svært variabel følsomhet i forskjellige retninger.
2017 BMW i3

Toalmar

Sitat fra: jonihler på torsdag 17. november 2016, klokken 20:40
Variasjon fra 56 til 68dB 1 m fra bilen og fra 51 til 78dB ca 8m fra bilen.
Dette kan da ikke stemme, at støyen er 10 dB høyere når man står 8 meter unna i stedenfor 1 meter unna.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

02jan

Den bråker temlig mye. Har ikke målt, men på linje med en gammel lastebil på tomgang på gårdsplassen. Heldigvis har jeg grei nabo, og nabo nærmest garasjen bor 50 meter unna.
Bråket startet etter SW oppdatering sist vinter.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Usikker på detta

Noen her mener det er en fordel å ha en "snill nabo".
Vel...jeg har en "slem nabo" og anser det som en fordel, for da bryr jeg meg katta..  8)

Her og bråker det veldig. Er sjenerende helt klart, men det er så behagelig å komme til varm bil og i tillegg "er det slik det er", så tanken har blitt skjøvet vekk automatisk inntil jeg kom over denne tråden.

Ingeniøren

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på torsdag 17. november 2016, klokken 22:24
Måling av lydnivå ved hjelp av mobil og app er så upresist at det er helt uten verdi. Du kan like gjerne tippe lydnivået. Utstyret er ikke kalibrert, og det ligger store variasjoner i målemetoden, feks hvilken retning mikrofonen peker i. Den har svært variabel følsomhet i forskjellige retninger.

Stemmer veldig bra. Sitter med en god DB måler som jeg bruker i kino'n og kan bekrefte at det du finner på mobilen er "leketøy"  ;D

Forøvrig går min stille og fint så jeg tror jeg hopper over å oppgradere SW ved neste kortsvei...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Enten overdriver noen her, eller så er det stor forskjell. Har 3stk i3 rundt meg alle med nyere software og ingen støyer som en lastebil på tomgang.
Det er ellers 2 nivå på støyen. Den høyeste "viftestøyen" kommer også enkelte ganger når jeg har parkert.
Hadde samme type lyd i passaten for noen år siden og Saab hadde også en lyd som kunne minne om dette. Mener å huske at den slo seg på lenge etter at du hadde parkert også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Ute å målt å (lyden er konstant , hørt høyere lyd ) ca 0 grader ute.

Måler 65 db 2 meter fra soveromsvinduet til Naboen.
Mulig db måleren min er leketøy ,men måler 65 db på landevei 70kmt ,og måler 40db inne i egen stue ,3 meter ifra Mitsubishi Kirami varmepumpe.

Min a6 me v6 motor og begge kjøleviftene igang er ikke i nærheten av støy.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA