Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:36
Joda, her går alt som på skinner!

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/tesla-stenger-midlertidig-ned-produksjonen/24312394
Kan du slutte å kommentere Tesla. Jeg har ikke sett annet enn skittkasting fra deg. Dette her er en planlagt stegning for å forbedre produksjonen. Det hadde du sett også om du gadd å lese.
Hvert eneste innlegg du kommer er skeiv, negativt og eller usant. Du har tidligere fått advarsel fra moderator.
Jeg stemmer for at du blir sparket ut.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

arthur

Tåler du virkelig ikke å se at man legger ut en link fra E24, Hegnar.no og andre nettaviser på dette forumet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

o.b.lix

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-production-ramp-3k-week/

Redigert:
Tesla nærmer seg nå 3000 model 3 pr uke i følge bloomberg sine målinger, med en topp på 2866 enheter på en uke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

CaZpaH

Kan være en grei regel og skrive litt om hva linkene inneholder.....

Men er vel bloomberg-trackeren som har beregnet seg frem til at man nærmer seg 3000 model 3 i uka. Nærmere bestemt 2688 stk. i uka (per 17.04.2018):

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:40

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/tesla-stenger-midlertidig-ned-produksjonen/24312394
Kan du slutte å kommentere Tesla. Jeg har ikke sett annet enn skittkasting fra deg.

La karen kose seg med misnøyen sin. Det har blitt en liten gruppe med brukere her inne som har gjort det til sitt kall å skrive utelukkende negativt om Tesla. Akkurat som på Broom :D

Om Tesla har klart å komme opp i 2500-3000 biler per uke, men allikevel velger å stoppe hele linja og gjøre justeringer, så er det naturlig å forvente at justeringene vil føre til vesentlige nye hopp i produksjonsraten. Altså et positivt og solid grep. Så får kritikerne kose seg med en negativ vinkling :) Kritikken har vært konstant, men skiftende, siden 2012. Stadig noe nytt å kritisere og kose seg med. Samtidig har Tesla gått fra å produsere et lite opplag av Roadster (2500 eller noe sånt totalt), til å produsere mange tusen biler hver eneste uke. Det gjelder å løfte blikket litt......
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 08:42
Tåler du virkelig ikke å se at man legger ut en link fra E24, Hegnar.no og andre nettaviser på dette forumet?
Dritt lei av dine ensidige kommentarer - link eller ikke.
For de som vil sjekke min påstand, bare søk på denne denne arturen har skrevet. Ensidig negativitet om Tesla hele tiden.

o.b.lix

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 17. april 2018, klokken 09:02
Ensidig negativitet om Tesla hele tiden.

Min erfaring er at de som er negative til Tesla, er de som aldri har prøvd en. Det er mange "teslahatere" som blir "teslafanboys" når de har fått låne bilen min.

Så må vi satse på at arthur blir like fornøyd med sin Kona og Niro som vi er med våre Tesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HalvorV

Nå går nok det minst like ofte andre veien... mange som prøver å like Tesla men ikke klarer å svelge den meget hårete middelmådighetskamelen som kvaliteten faktisk er.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

DagfinnN

Sitat fra: HalvorV på tirsdag 17. april 2018, klokken 16:17
Nå går nok det minst like ofte andre veien... mange som prøver å like Tesla men ikke klarer å svelge den meget hårete middelmådighetskamelen som kvaliteten faktisk er.
Her må du definere "mange". Uansett hvilken bil som selges er det alltid noen uheldige - og de roper høgt. Tesla er vel den mest populære bilen til mer enn 700k her i landet. Og svært mange er på sin 2. Tesla. Det er nok mange flere enn den "mange" du henviser til.

emurof

Dette har de jo gjort flere ganger før for å få ut "rusk i maskineriet" for å kunne øke takten ytterligere. Og det fungerte før, så jeg kan ikke skjønne at dette skal være så fryktelig negativt. Tvert imot, man kan sannsynligvis forvente en enda raskere økning i produksjonen.

Øyvind.h

Av de jeg kjenner er det ikke en eneste som har solgt pga kvalitet. Enkelte frustrasjoner ja, spesielt med tidlige biler og de tidlige X`ene. Men kjenner ingen som har solgt. Faren min selger sin S nå for overgang til X. Siden mai 2015 har bilen hatt to feil; en løs plastklips i den ene døra, og nå etter tre år har han fått varsel om at 12V batteri bør byttes. Det tar Tesla på garantien.

Derimot vet jeg om en som har hatet BMW pga elendig kvalitet, og en som sverger at Audi aldri kommer inn på gårdstunet pga elendig kvlaitet. Uten at jeg vil hevde at Audi eller BMW er hårete middelmådighetskamel.

S er for øvrig nå over gjennomsnittlig pålitelig.
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-s-model-3-reliability/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:00

Dette har de jo gjort flere ganger før for å få ut "rusk i maskineriet" for å kunne øke takten ytterligere. Og det fungerte før, så jeg kan ikke skjønne at dette skal være så fryktelig negativt. Tvert imot, man kan sannsynligvis forvente en enda raskere økning i produksjonen.

Dette "rusket" omtaler Musk selv som; "We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Sarte sjeler bør ikke lese dette oppslaget i The Guardian som jeg her linker til.

https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/17/tesla-halts-model-3-electric-car-production-improve-automation

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

CaZpaH

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:24
Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:00

Dette "rusket" omtaler Musk selv som; "We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Sarte sjeler bør ikke lese dette oppslaget i The Guardian som jeg her linker til.

https://www.theguardian.com/technology/2018/apr/17/tesla-halts-model-3-electric-car-production-improve-automation

Hvis det å stanse og utbedre i 3-4 dager med det resultatet å øke produksjonstakten så er vel det en bra ting. Er vel også stanset tidligere også for å utbedre slik at effektiviteten går opp. Ikke uvanlig å gjøre dette i fabrikker...
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Mr Oizo

Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:40
Hvis det å stanse og utbedre i 3-4 dager med det resultatet å øke produksjonstakten så er vel det en bra ting. Er vel også stanset tidligere også for å utbedre slik at effektiviteten går opp. Ikke uvanlig å gjøre dette i fabrikker...
Det er nettopp det det er...

SitatWhen I followed major automakers like VW, Ford, GM and Daimler, a one-week shutdown on high-volume model would be enough to merit a mention on a quarterly earnings call.

Nå er ikke dette en "major automaker" i den forstand. Dette er silicon valley sitt svar på bilen, og der gjør de det på sin måte, ingenting galt med det. De tyske har sikkert sine spesielle måter å  gjøre ting på, GM har sine metoder osv.
Jeg syns det høres fornuftig ut å ta linjen ut av drift for å rette problemer, få høyere kvalitet på bilene og etterhvert øke produksjonstakten. Dette gir meg mye mer tro på at Tesla vet hva de driver med, når de ser stort på det som dette. De gir avkall på noen produserte biler, men i det lange løp har det neppe så mye å si.

1000kwh

det er helt utenkelig

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA