Hva skjer om Tesla går konkurs?

Startet av jotto, torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:11

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. april 2018, klokken 08:47
Marginene er muligens bedre der,

Muligens?
Porsche hadde 16470 euro på bunnlinjen pr bil i 2016. For øvrig ca det samme som Tesla hadde i minus pr bil i Q4 17. Det var vel 22.000$.
Men spesiell påstand at Tesla ikke jobber med det som mål å tjene penger. Det kan jeg gi deg rett i. Foreløpig ser det ut som målet deres er å bruke penger.

Øyvind.h

#76
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. april 2018, klokken 08:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. april 2018, klokken 08:47
Marginene er muligens bedre der,
Muligens?

Foreslår at du leser posten min en gang til. Jeg snakker om marginer i S/X markedet vs M3.

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. april 2018, klokken 08:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. april 2018, klokken 08:47
Marginene er muligens bedre der,
Men spesiell påstand at Tesla ikke jobber med det som mål å tjene penger. Det kan jeg gi deg rett i. Foreløpig ser det ut som målet deres er å bruke penger.

Les heller posten istedenfor å finne på meninger.

Teslas mål er å få bilproduksjonen mer bærekraftig. De må naturligvis tjene penger. Marginene per bil er gjerne bedre i det øverste segmentet, men med volum kan man jo tjene mer penger på rimelige biler.
Tesla skal produsere flere ganger så mange M3 som S og X hvert år :)

Tesla er i en ekstrem oppbygnings- og vekstfase. Det koster penger. Porsche har en helt annen posisjon enn Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Denne forklarer godt hvorfor Tesla, selv om de tjener penger pr. solgte bil, likevel bruker mer enn de tjener. Samtidig klarer de fint å unngå konkurs og har ikke behov for å gå i pluss enda.

https://www.youtube.com/watch?v=BHS0H5AwGjU
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jeronan

Everyone with a brain and "honest" interest in Tesla knew this already.

Tesla is expanding and investing like crazy. That's where all the billions go.

The "true" investors are fine with that and are in it for the long haul.

The real problem is the big time "shorters" and them pouring cash into PR firms to blow up every negative little thing they can find in the media to bring the stock down.  >:(


That latest deadly accident being the latest example. Numerous ICE cars have crashed on that exact same spot every single year and no one hears about it, but a Tesla Model X crashes there (sadly the person died due to the crash barrier not being replaced due to accident on exact same spot week earlier) and it gets all blown up in the media.  :-1:

I always said from the beginning, Tesla needs to rename Auto Pilot to Pilot Assist and the PR nightmare stops. Then haters can't attack them on that anymore. Would be one less PR problem to deal with.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 03. april 2018, klokken 10:39
I always said from the beginning, Tesla needs to rename Auto Pilot to Pilot Assist and the PR nightmare stops. Then haters can't attack them on that anymore. Would be one less PR problem to deal with.

Haters always gonna hate.

Vil ikke hjelpe en dritt, da vil de finne annet å vri seg ut på.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Huskestue

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 03. april 2018, klokken 07:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. april 2018, klokken 21:25
Det var dette som skjedde med GM, og kundene merket egentlig ingenting til konkursen.

Bortsett fra saab da, som var en del del av GM....

I Norge er det selger dvs forhandler som er juidisk ansvarlig for reklamasjoner på produkter man selger. I tilfellet SAAB (og Think) så var det forhandlerne i Norge (som i de fleste tilfeller ikke gikk konkurs) som satt med svarteper når SAAB gikk konkurs.

Situasjonen for enn eier av en Tesla vil være en annen enn ved eierne av SAAB (og Think) i Norge opplevde siden Tesla er både er produsent og forhandler.   

CaZpaH

Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Motorwatt

Det varte ikke lenge. Pre-market ligger nå på 252.

Bloomberg:
China accounted for 17 per cent of Tesla's revenue for 2017, according to data compiled by Bloomberg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 04. april 2018, klokken 12:48Pre-market ligger nå på 252.
Er aksje noob, hva er pre market? Og ikke minst hvorfor er det viktig?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 04. april 2018, klokken 20:23Er aksje noob, hva er pre market? Og ikke minst hvorfor er det viktig?
Det går an å handle aksjer før og etter børsen egentlig er åpen. Faktiske aksjer bytter hender i pre- og postmarkedet, men volumet er som regel lavt, og mange markedsaktører handler kun mens børsen er åpen. Altså det som skjer på pre- og post-markedet kan antyde retningen markedets vurdering av verdien til selskapet er på vei, eller så kan det være stort sett irrelevant.

Det at volumet er lavt gjør at en liten aktør kan bevege kursen mye. Altså om en short ønsker å få det til å virke som at kursen til Tesla kommer til å gå ned, så kan de dumpe masse aksjer i pre- eller postmarkedet, og få mye større innvirkning på aksjekursen enn shorten ville hatt mens børsen er åpen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Hva er det du forsøker å si? Det er *ingenting* i linken som omhandler batterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det forventes profitt og positiv kontantstrøm i Q3 og Q4: https://electrek.co/2018/04/13/elon-musk-confident-tesla-tsla-turn-profit/

Det betyr altså at Tesla har ikke behov for mer penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA