Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

500 km NEDC

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 29. september 2016, klokken 09:14

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Tomma

Ikke galt. Mannen i gata vil nok aldri klare å nå den avstanden, men det er jo uansett positivt å lese.

SitatEffektiv og smart
Ampera-e har flere gode kort i ermet. På landeveien er den, i tillegg til å være svært stillegående, også i stand til å lade batteriet.

Det eneste føreren trenger å gjøre, er å lette litt på gasspedalen mens bilen står i «Drive». Ampera-e vil automatisk sørge for at elektromotoren fungerer som en dynamo, og lagrer bevegelsesenergi tilbake i batteriet. Ønsker du å øke regenereringen kan føreren bytte til «Low».

Det er klin umulig å lade batteriet på landeveien. Om det hadde vært tilfellet hadde bilen vært en evighetsmaskin. Skryter av en funksjon som alle elbiler har. Tror de at vi er stokk dumme?
Nissan Leaf 2014 Tekna

elhansen

Gode nyheter.... lengre enn de skrøt av først. Da er det bare å vente på prisen og ikke minst: når får jeg min levert....

kammiz

ang om mannen i gata kan oppnå rekkevidden, ja det kan han. Min kone er en gjennomsnittlig sjåfør, vi har en kia soul. Den er oppgitt med 210km rekkevidde. Hun har kjørt den Oslo-Valdres (totalt 600 høydemeter stigning), kommet fra med 8% rest etter 210km kjørt. Altså mer enn oppgitt rekkevidde MED stigning. Dette var i fredagsrushet med mye saktekjøring, AC slått av og tom bil. Så jeg tviler ikke et sekund på at man kan kjøre 500km med ampera-e om man kjører på samme måte. Til hverdags kjører vi 16-17 mil uten å tenke særlig økonomisk. Så ampera-e kan nok lett kjøres 400km til hverdags.

Og ang regenering. En så effektiv regenerering som de snakker om i Ampera-E, vil uten tvil forlenge rekkevidden.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

pilt

Yesss! Da stemmer det som forhandleren min sa, for han mente det kom til å bli 500, men at ikke Opel ville gå ut med tallet ennå pga konkurrentene. Så da blir det spennende å se om prisen hans stemmer også. DA blir jeg glad!
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Salvelinus

Når Renault sine nye Zoe har 400 NDEC på 221.000 så er det vel ingen grunn til å tro at prisen blir veldig mye mer enn 100.000 over det om de vil selge mye ampera-e

eha

Jeg vil tro luftmotstand blir alfa og omega for denne bilen.

Kjører du i saktegående kø vil du kunne få enorm rekkevidde, men alene på motorvei i 110 sliter du nok mer. Greit nok, da førstnevnte kjøremønster er mer sannsynlig for kjøpere av denne bilen. Men det er greit å være klar over dette :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

epsilone6

Sitat fra: nime01 på torsdag 29. september 2016, klokken 10:00
Sitat fra: Opel
I tillegg til NEDC-rekkevidde, har vi estimert en kombinert WLTP-rekkevidde som er større enn 380 km, basert på utviklingstester tilnærmet hastighetsprofilen definert i WLTP kjøresyklusen.

WLTP kjøresyklus er basert på virkelige kjøreprofiler, og er derfor nærmere virkeligheten, enn den juridisk pålagte testen: New European Driving Cycle (NEDC). Rekkevidden vil uansett kunne variere i hverdagen. I praksis har faktorer som kjøreegenskaper, værforhold, kjørestil eller ekstra belastning innflytelse på rekkevidden.

Det varmer hjertet mitt at produsentene begynner å snakke om WLTP også. Snakkes aldri, NEDC!

Tomma

Sitat fra: kammiz på torsdag 29. september 2016, klokken 10:02
ang om mannen i gata kan oppnå rekkevidden, ja det kan han. Min kone er en gjennomsnittlig sjåfør, vi har en kia soul. Den er oppgitt med 210km rekkevidde. Hun har kjørt den Oslo-Valdres (totalt 600 høydemeter stigning), kommet fra med 8% rest etter 210km kjørt. Altså mer enn oppgitt rekkevidde MED stigning. Dette var i fredagsrushet med mye saktekjøring, AC slått av og tom bil. Så jeg tviler ikke et sekund på at man kan kjøre 500km med ampera-e om man kjører på samme måte. Til hverdags kjører vi 16-17 mil uten å tenke særlig økonomisk. Så ampera-e kan nok lett kjøres 400km til hverdags.

Og ang regenering. En så effektiv regenerering som de snakker om i Ampera-E, vil uten tvil forlenge rekkevidden.

Når jeg sier mannen i gata så snakker jeg om flertallet eller gjennomsnittet. Sier ikke at ikke noen klarer det, men det er ikke en avstand folk generelt kommer til å oppnå. Det er vel ikke akkurat noe vi alle er uenige om at NDEC må "tas med en klype salt"? Regenerering er fint det, men sånn de legger det fram så genererer du strøm langs landeveien. Om du kjører non-stop 500km i 60 km/t har regenerering ingenting å si.
Nissan Leaf 2014 Tekna

kammiz

Jeg er enig i det du sier. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

Ok, sjekk denne videoen og instrumentet i bilen på vei ut av London..!!


https://youtu.be/eKMBGH-vctE



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

sylwester

Må si jeg liker den max/snitt/min-estmatet. Mye bedre enn et estimat som alltid vil være feil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

zbk

497km*12.1kWt/100km=60.137kWt!

Tyder ikke dette på 60kWt netto?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sylwester

Tror ikke det er en indikasjon på om 60kWh er brutto eller netto siden vi vet ikke om du fåt 80km ekstra ved å opprettholde snittet eller om det er ved en spesifikk forbruk og at 65km er mer sannsynlig. Dvs. du vet ikke om nettokapasiteten er 58kW eller 60kW siden vi vet ikke hvordan guessometeret er laget. Uansett så er jo 60kWh brutto mer enn nok til å imponere meg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

zbk

Antagelsen var at midt-estimatet antok at man fortsatte med samme forbruk som til nå (og med 42mil bak seg burde det stemme bra).

Jeg spekulerer i alle fall på at 60kWt ikke er brutto kapasitet, siden regnestykket havner altfor langt over 54-55kWt tilgjengelig som vel ville vært sannsynlig om det var tilfelle.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA