Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av trondhla, onsdag 28. september 2016, klokken 18:37

« forrige - neste »

kaiat

Sitat fra: THE på fredag 21. april 2017, klokken 08:04Jeg regner med at Nissan kan levere "nye" Leaf med kort leveringstid omtrent umiddelbart etter lansering. Det er ingen grunn for Nissan til å gå ut med markedsføring månedsvis (eller år) i forveien, da det bare vil bremse salget av eksisterende modell.

Hvis Nissan i september/oktober starter salget av oppgradert Leaf, og biler kan leveres i stort antall allerede ved årsskiftet, så vil nok veldig mange gå ut av leveringskøen med veldig lang og usikker leveringstid på Ampera-e og Ioniq og velge Leaf i stedet.

En kan jo kikke litt på hva som skjedde da GM skulle lansere Ampera-e på Paris-messa i fjor høst. Plutselig stod Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn der med oppgradert Zoe med 41 kWh batteri. De åpnet for bestillinger samtidig og begynte å levere biler allerede i desember. Det tok litt av oppmerksomheten rundt Ampera-e og Zoe er vel den mestselgende elbil i Europa nå.

Counterpointer

Sitat fra: kaiat på fredag 21. april 2017, klokken 18:01
Sitat fra: THE på fredag 21. april 2017, klokken 08:04Jeg regner med at Nissan kan levere "nye" Leaf med kort leveringstid omtrent umiddelbart etter lansering. Det er ingen grunn for Nissan til å gå ut med markedsføring månedsvis (eller år) i forveien, da det bare vil bremse salget av eksisterende modell.

Hvis Nissan i september/oktober starter salget av oppgradert Leaf, og biler kan leveres i stort antall allerede ved årsskiftet, så vil nok veldig mange gå ut av leveringskøen med veldig lang og usikker leveringstid på Ampera-e og Ioniq og velge Leaf i stedet.

En kan jo kikke litt på hva som skjedde da GM skulle lansere Ampera-e på Paris-messa i fjor høst. Plutselig stod Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn der med oppgradert Zoe med 41 kWh batteri. De åpnet for bestillinger samtidig og begynte å levere biler allerede i desember. Det tok litt av oppmerksomheten rundt Ampera-e og Zoe er vel den mestselgende elbil i Europa nå.
Der drepte de jo virkelig salget på modellen med det lille batteriet (210,240)
Men de selger den likevel, taler ikke dette litt imot at Nissan beskytter salget av 30 kWh ?

Jeg tror ikke de er klare enda, de har samme utfordringer som andre produsenter med leveranse av lidar og batterier, samt 150 kW lading har ikke noen ladere enda.

kaiat

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. april 2017, klokken 22:40
Der drepte de jo virkelig salget på modellen med det lille batteriet (210,240)
Men de selger den likevel, taler ikke dette litt imot at Nissan beskytter salget av 30 kWh ?

Jeg tror ikke de er klare enda, de har samme utfordringer som andre produsenter med leveranse av lidar og batterier, samt 150 kW lading har ikke noen ladere enda.

Tja, jeg har fått inntrykk av at de R240'ene som selges, er lagerbiler?

Nissan selger jo Leaf i bøtter og spann for tiden, så de kan godt drøye litt med neste generasjon og tømme lagerene før lansering av ny modell.

Ellers så produserer jo Nissan batteriene sine selv, etter sigende driver fabrikken borte i Sunderland med å gjøre seg klar til å begynne produksjonen av batteriene til neste generasjon Leaf.

sjossang

Har hørt at produksjone av 60kWt-batterier har pågått ganske lenge.

Tror Nissan er klar over Osborne-effekten (annonsering av ny modell dreper salget av eksisterende). For Opel sin del så har de ingen el-bil og kan dermed prate mye høyere om sin eneste/kommende modell.

Jeg trodde nye Leaf'en skulle lanseres i Frankfurt, men ryktene sier at det skal være et eget Nissan-arrangement en annen gang i september. Har uansett begynt å se på reise til Frankfurt - bilmessen og Oktoberfesten starter samtidig ;)
Y LR hvit/hvit

kaiat


Counterpointer

Sitat fra: kaiat på lørdag 22. april 2017, klokken 08:54
Ellers så produserer jo Nissan batteriene sine selv, etter sigende driver fabrikken borte i Sunderland med å gjøre seg klar til å begynne produksjonen av batteriene til neste generasjon Leaf.
Hjelper ikke å lage egne batterier, de produserer ikke cellene og det er der flaskehalsen ligger.
Det er Panasonic (og nå også Tesla), LG chem, Samsung og noen kinesiske som produserer celler. Dette vil endre seg etterhvert som Tesla får flere gigafactorys og andre produsenter også, men ikke med det første.

Olee

Du vet at det også brukes andre batterier i elbiler enn 18650-celler ikke sant? Nissan produserer fint sine egne batterier, også selve cellene.


https://www.youtube.com/watch?v=22RqwBbyotA

rolandvg99

Sitat fra: Olee på lørdag 22. april 2017, klokken 17:02
Du vet at det også brukes andre batterier i elbiler enn 18650-celler ikke sant? Nissan produserer fint sine egne batterier, også selve cellene.


https://www.youtube.com/watch?v=22RqwBbyotA

De stoppet vel også produksjonen av 24 kWt-pakkene i desember 2016 for å starte nyproduksjon av kommende batteripakker i jan/feb 2017?
"I like soul with a capital S"

Olee

Det stemmer nok sikkert, men de var fortsatt i samme format. Ikke 18650.

Counterpointer

Sitat fra: Olee på lørdag 22. april 2017, klokken 17:02
Du vet at det også brukes andre batterier i elbiler enn 18650-celler ikke sant? Nissan produserer fint sine egne batterier, også selve cellene.


https://www.youtube.com/watch?v=22RqwBbyotA
Er veldig klar over at det er flere celletyper, også li-ion, men var ikke klar over at Nissan lagde egne celler.

knut3448

Sitat fra: Olee på lørdag 22. april 2017, klokken 17:02
Nissan produserer fint sine egne batterier, også selve cellene.
Men det har vel vært spekulert i at Nissan sine AESC celler ikke er helt konkurransedyktige? Pedro Lima studerte de nye cellene i Nissan sin xStorage og kom frem til at de var ca 52Ah. Bruker man disse i dagens 192-cellers batteripakke så får man 37,4kWh brutto. Bruker man LG sine 63,35Ah (65Ah?) får man en batteripakke på 45,6kWh brutto. LG sine celler brukes i nye Zoe og det spekuleres i at LG ikke hadde kapasitet til å levere til Leaf. Når nye Leaf kommer så kan man tenke seg at de kan bruke sine egne AESC-celler i en evt 40kWh utgave, men de er kanskje ikke brukbare i en 60kWh batteripakke.

Man kan vel forvente at en 60kWh Leaf har en 288 cellers batteripakke. 288*52*3,75=56kWH brutto. Får de tak i 63Ah celler så har de en batteripakke på størrelse med Ampera-e. Så man kan tenke seg at Nissan ikke er i stand til å produsere cellene til 60kWh pakken selv, og at de nå venter på kapasitet hos LG eller andre.

rolandvg99

Mistenker at Nissan planlegger å bruke xStorage-cellene i e-NV200.
"I like soul with a capital S"

knut3448

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 22. april 2017, klokken 21:18
Mistenker at Nissan planlegger å bruke xStorage-cellene i e-NV200.
Så lenge de lager et 288-cellers batteri (56kWh) så er det forsåvidt helt greit (:

Counterpointer

Sitat fra: knut7 på lørdag 22. april 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Olee på lørdag 22. april 2017, klokken 17:02
Nissan produserer fint sine egne batterier, også selve cellene.
Men det har vel vært spekulert i at Nissan sine AESC celler ikke er helt konkurransedyktige? Pedro Lima studerte de nye cellene i Nissan sin xStorage og kom frem til at de var ca 52Ah. Bruker man disse i dagens 192-cellers batteripakke så får man 37,4kWh brutto. Bruker man LG sine 63,35Ah (65Ah?) får man en batteripakke på 45,6kWh brutto. LG sine celler brukes i nye Zoe og det spekuleres i at LG ikke hadde kapasitet til å levere til Leaf. Når nye Leaf kommer så kan man tenke seg at de kan bruke sine egne AESC-celler i en evt 40kWh utgave, men de er kanskje ikke brukbare i en 60kWh batteripakke.

Man kan vel forvente at en 60kWh Leaf har en 288 cellers batteripakke. 288*52*3,75=56kWH brutto. Får de tak i 63Ah celler så har de en batteripakke på størrelse med Ampera-e. Så man kan tenke seg at Nissan ikke er i stand til å produsere cellene til 60kWh pakken selv, og at de nå venter på kapasitet hos LG eller andre.
Da høres det ut som produksjonskapasitet på celler er et viktig moment uansett.

Gordon Retriever

Har Nissanforhandlerne begynt å føre interessentlister for neste generasjon Leaf - eller er dette helt opp til den enkelte selger?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA