Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?  (Lest 14501 ganger)

Eni

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« på: Mandag 30. Mai 2016, klokken 21:43 »
Kjøpte en 1 år gammel E-Up på fredag. Skulle lade for tredje gang etter bilkjøpet i dag, og da knakk ladelokket av da jeg skulle åpne luka. Har ikke brukt kraft, det bare falt av!  :o (altså det ytre lokket som er lakkert i bilens farge)
Aner jo ikke hvor "brutal" forrige eier har vært, men bilen ellers ser ut til å være veldig godt tatt vare på.
Noen som kjenner til svakhet her? Dekkes det av forsikring?
Kan nesten se ut som om lokket er forsøkt limt en gang før, men det har jeg ingen info på...

shufu

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 105
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #1 på: Mandag 30. Mai 2016, klokken 23:55 »
Min e up er 2 år gammel og lokket er fremdeles på plass. Jeg er forsiktig men ikke for mye.
Dessverre den slag konstruksjon bare trenger en person å gå nær bilen uforsiktig og trekker den på motsatt vei... Jeg tviler du kan få den fikset på garanti. Har du et par bilder?
Litt rart hva du nevner, høres ut som det var skjult...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1416
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #2 på: Tirsdag 31. Mai 2016, klokken 08:52 »
Hovedregel for forsikringsdekning er plutselig, uforutsett, ytre påvirkning, og det kan det jo ikke kalles her, det at luka skal åpnes er jo ikke uforutsett, enten den er limt eller det er tretthetsbrudd i materialet. Tretthetsbrudd kan du eventuelt reklamere på. Jeg ville tatt en telefon til tidligere eier og spurt om luka var limt. I tillegg er vel egenandel på forsikringen minimum 3000,- på kasko, pluss bonustap, mens luka ikke burde koste mer enn 6-700,- og bør være mulig å skifte selv, men du må beregne litt jobb. Kjøper du luka hos VW, ville jeg spurt om å få printet ut detaljtegninger fra delesystemet deres og få tips om fremgangsmåten. 
« Siste redigering: Tirsdag 31. Mai 2016, klokken 08:54 av Autowinder »
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Eni

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #3 på: Tirsdag 31. Mai 2016, klokken 09:01 »
Bilen er kjøpt hos en bilforhandler (ikke VW). Dro innom nå på morran og de påtar seg å fikse den. (Bilen var en innbyttebil til en som byttet jobb, og fikk annet bilbehov)
Luka er tydelig limt. De bestiller ny, i rett farge, og fikser opp.
Så får de evt ta det opp med forrige eier, det legger ikke jeg meg opp i...

Så da er nok ikke dette en kjent svakhet slik jeg var redd for, men heller en gammel skade...

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 732
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #4 på: Onsdag 08. Juni 2016, klokken 11:38 »
Tanklokket er temmelig utsatt for brekkasje om vinteren. Det har lett for å legge seg snø og is inne i hengslet. Denne snøen eller isen er vanskelig å pirke bort. Den kan legge seg på begge sider av hengslet, slik at "tanklokket" kan være vanskelig å åpne eller lukke helt. Bruker man kraft på lokket, brekker det lett.
Jeg har måttet flere ganger vinteren 2013/2014 kjøre med tanklokket åpent da det hadde pakket seg snø/is bak hengslet, slik jeg ikke fikk lukket det. Da må man bruke en føner/varmepistol for å smelte.

En svakhet på E-UP som er typisk for norske vinterforhold! Den ble reklamert til VW da de første bilene kom - men ikke gjort noe med.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Terjer

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
  • e-up
    • Vis profil
    • Google+
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #5 på: Lørdag 18. Juni 2016, klokken 12:45 »
Etter 100.000 km har jeg ikke hatt noen problemer med ladelokket. Jeg fjerner alltid snø og is før jeg åpner/lukker og jeg ser ikke at dette skal være noe spesiell svakhet på e-up sammenlignet med andre bilmerker og modeller. Plast er plast, det brekker om du bryter på det i kulda.
VW e-up! - Aurskog-Høland

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15113
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #6 på: ſøndag 19. Juni 2016, klokken 07:31 »
Brekker lett i kulden ja. Var uheldig da jeg dro pistolen ut og kom borti klaffen og så brakk den.

Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Løsningen ble lynlim.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Terjer

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
  • e-up
    • Vis profil
    • Google+
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #7 på: ſøndag 19. Juni 2016, klokken 16:16 »
Jeg har nok vært heldig å fått en med ekstra myk plastikk, det er ned i minus 30 grader her om vinteren :)
VW e-up! - Aurskog-Høland

cmniels

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #8 på: Onsdag 22. Juni 2016, klokken 10:31 »
@elektrolux: 20 tusen for å bytte et lite lokk?? Hva er det de har i kaffen sin?

Eni

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #9 på: Fredag 24. Juni 2016, klokken 09:30 »
Brekker lett i kulden ja. Var uheldig da jeg dro pistolen ut og kom borti klaffen og så brakk den.

Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Løsningen ble lynlim.

Jeg har nettopp bytta på min bil. (Nå på på morran i dag, altså HELT nettopp)
Hvis jeg tar i tok det 40 minutt... Hos en Volvo-forhandler. (Siden det var de som solgte meg bilen, måtte de fikse òg) Så da tror jeg de må ha lurt deg kraftig på Møller!  :o

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8549
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #10 på: Fredag 24. Juni 2016, klokken 15:00 »
Hva er det de har i kaffen sin?

De har vel røyka sokkene sine tenker jeg  ;) ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW3 - FW: 2022.28.2  og Seat Mii 2020. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 732
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #11 på: ſøndag 26. Juni 2016, klokken 10:34 »
Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Dette virker pussig?
Jeg antar det skal være en kontaktor mellom batteriet og ladeuttaket? Dette fordi man skal sikre at kontakten er spenningsløs ved frakobling. Står det spenning der hele tiden fra batteriet og man kobler til en defekt, kortsluttet ladekabel, ville jeg helst ikke være i nærheten!
Derfor bruker det å være en kontaktor i bilen (fra batteriet) og en kontaktor i ladestasjonen som legger inn dersom ladeforbindelsen er etablert og alt er i orden.

Det kan være at Møller krever 2 barrierer (dobbelt brudd) for å jobbe på en komponent? Det kan man sikkert få til med enklere tiltak?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15113
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #12 på: Mandag 04. Juli 2016, klokken 14:39 »
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1416
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #13 på: Tirsdag 05. Juli 2016, klokken 14:26 »
Om ladelokket brekkes av og blir borte, er det jo i så fall ikke noe annet valg enn ta dette over kaskoforsikringen  :-\

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 732
    • Vis profil
Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
« Svar #14 på: Tirsdag 05. Juli 2016, klokken 15:02 »
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Slik er det ofte når "ikke-elektroutdannede" skal jobbe på strøm.
Jobben burde i det minste kunne utføres som en AUS-jobb (med elektrofolk).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017