Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-up! => Emne startet av: Eni på Mandag 30. Mai 2016, klokken 21:43

Tittel: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: EniMandag 30. Mai 2016, klokken 21:43
Kjøpte en 1 år gammel E-Up på fredag. Skulle lade for tredje gang etter bilkjøpet i dag, og da knakk ladelokket av da jeg skulle åpne luka. Har ikke brukt kraft, det bare falt av!  :o (altså det ytre lokket som er lakkert i bilens farge)
Aner jo ikke hvor "brutal" forrige eier har vært, men bilen ellers ser ut til å være veldig godt tatt vare på.
Noen som kjenner til svakhet her? Dekkes det av forsikring?
Kan nesten se ut som om lokket er forsøkt limt en gang før, men det har jeg ingen info på...
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: shufuMandag 30. Mai 2016, klokken 23:55
Min e up er 2 år gammel og lokket er fremdeles på plass. Jeg er forsiktig men ikke for mye.
Dessverre den slag konstruksjon bare trenger en person å gå nær bilen uforsiktig og trekker den på motsatt vei... Jeg tviler du kan få den fikset på garanti. Har du et par bilder?
Litt rart hva du nevner, høres ut som det var skjult...
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: AutowinderTirsdag 31. Mai 2016, klokken 08:52
Hovedregel for forsikringsdekning er plutselig, uforutsett, ytre påvirkning, og det kan det jo ikke kalles her, det at luka skal åpnes er jo ikke uforutsett, enten den er limt eller det er tretthetsbrudd i materialet. Tretthetsbrudd kan du eventuelt reklamere på. Jeg ville tatt en telefon til tidligere eier og spurt om luka var limt. I tillegg er vel egenandel på forsikringen minimum 3000,- på kasko, pluss bonustap, mens luka ikke burde koste mer enn 6-700,- og bør være mulig å skifte selv, men du må beregne litt jobb. Kjøper du luka hos VW, ville jeg spurt om å få printet ut detaljtegninger fra delesystemet deres og få tips om fremgangsmåten. 
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: EniTirsdag 31. Mai 2016, klokken 09:01
Bilen er kjøpt hos en bilforhandler (ikke VW). Dro innom nå på morran og de påtar seg å fikse den. (Bilen var en innbyttebil til en som byttet jobb, og fikk annet bilbehov)
Luka er tydelig limt. De bestiller ny, i rett farge, og fikser opp.
Så får de evt ta det opp med forrige eier, det legger ikke jeg meg opp i...

Så da er nok ikke dette en kjent svakhet slik jeg var redd for, men heller en gammel skade...
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofOnsdag 08. Juni 2016, klokken 11:38
Tanklokket er temmelig utsatt for brekkasje om vinteren. Det har lett for å legge seg snø og is inne i hengslet. Denne snøen eller isen er vanskelig å pirke bort. Den kan legge seg på begge sider av hengslet, slik at "tanklokket" kan være vanskelig å åpne eller lukke helt. Bruker man kraft på lokket, brekker det lett.
Jeg har måttet flere ganger vinteren 2013/2014 kjøre med tanklokket åpent da det hadde pakket seg snø/is bak hengslet, slik jeg ikke fikk lukket det. Da må man bruke en føner/varmepistol for å smelte.

En svakhet på E-UP som er typisk for norske vinterforhold! Den ble reklamert til VW da de første bilene kom - men ikke gjort noe med.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: TerjerLørdag 18. Juni 2016, klokken 12:45
Etter 100.000 km har jeg ikke hatt noen problemer med ladelokket. Jeg fjerner alltid snø og is før jeg åpner/lukker og jeg ser ikke at dette skal være noe spesiell svakhet på e-up sammenlignet med andre bilmerker og modeller. Plast er plast, det brekker om du bryter på det i kulda.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: elektroluxſøndag 19. Juni 2016, klokken 07:31
Brekker lett i kulden ja. Var uheldig da jeg dro pistolen ut og kom borti klaffen og så brakk den.

Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Løsningen ble lynlim.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: Terjerſøndag 19. Juni 2016, klokken 16:16
Jeg har nok vært heldig å fått en med ekstra myk plastikk, det er ned i minus 30 grader her om vinteren :)
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: cmnielsOnsdag 22. Juni 2016, klokken 10:31
@elektrolux: 20 tusen for å bytte et lite lokk?? Hva er det de har i kaffen sin?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: EniFredag 24. Juni 2016, klokken 09:30
Brekker lett i kulden ja. Var uheldig da jeg dro pistolen ut og kom borti klaffen og så brakk den.

Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Løsningen ble lynlim.

Jeg har nettopp bytta på min bil. (Nå på på morran i dag, altså HELT nettopp)
Hvis jeg tar i tok det 40 minutt... Hos en Volvo-forhandler. (Siden det var de som solgte meg bilen, måtte de fikse òg) Så da tror jeg de må ha lurt deg kraftig på Møller!  :o
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: ElmoFredag 24. Juni 2016, klokken 15:00
Hva er det de har i kaffen sin?

De har vel røyka sokkene sine tenker jeg  ;) ;D
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofſøndag 26. Juni 2016, klokken 10:34
Bytte hos Møller kom på 20 000 kr + siden bilens batteri måtte isoleres før bytte, noe som vistnok kunne ta en hel arbeidsdag.

Dette virker pussig?
Jeg antar det skal være en kontaktor mellom batteriet og ladeuttaket? Dette fordi man skal sikre at kontakten er spenningsløs ved frakobling. Står det spenning der hele tiden fra batteriet og man kobler til en defekt, kortsluttet ladekabel, ville jeg helst ikke være i nærheten!
Derfor bruker det å være en kontaktor i bilen (fra batteriet) og en kontaktor i ladestasjonen som legger inn dersom ladeforbindelsen er etablert og alt er i orden.

Det kan være at Møller krever 2 barrierer (dobbelt brudd) for å jobbe på en komponent? Det kan man sikkert få til med enklere tiltak?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: elektroluxMandag 04. Juli 2016, klokken 14:39
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: AutowinderTirsdag 05. Juli 2016, klokken 14:26
Om ladelokket brekkes av og blir borte, er det jo i så fall ikke noe annet valg enn ta dette over kaskoforsikringen  :-\

Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofTirsdag 05. Juli 2016, klokken 15:02
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Slik er det ofte når "ikke-elektroutdannede" skal jobbe på strøm.
Jobben burde i det minste kunne utføres som en AUS-jobb (med elektrofolk).
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: EttLørdag 16. Juli 2016, klokken 01:36
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: elektroluxLørdag 16. Juli 2016, klokken 08:29
Kult! Takk for tipset ;)
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: goggoLørdag 16. Juli 2016, klokken 10:18
Det kan da ikke være tvil om at et tanklokk/ladelokk skal vare vesentlig lengre enn 2 år.
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27   (dere må visst gå til §27 selv, jeg får ikke direktelinken til å virke)

Bilen er jo kjøpt/solgt i Norge, og forbrukerkjøpsloven gjelder jo for norske forhold.
Hvis VW har valgt å selge et produkt i Norge som ikke tåler norske vinterforhold, så er det VW sitt problem og ikke forbrukeren :)

Hadde det vært meg så hadde jeg definitivt tatt en slik sak til forbrukerrådet hvis ikke forhandleren hadde tilbudt seg å reparere gratis slik som @eni sin Volvoforhandler gjorde.

 
mvh
Hugo
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofLørdag 16. Juli 2016, klokken 10:41
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

Det var akkurat det jeg trodde!
Man kan ikke ha laget bilen så komplisert at for å skifte tanklokk må man gjøre tiltak som om man jobber på spenningsatte deler.
Det er allikevel alvorlig at verkstedet innbiller kunder at dette må til! Da kan de gjøre mer enn strengt tatt nødvendig - og kunden betaler - eller de kan gjøre det "enkelt" og ta seg betalt for "ekstrajobben" uten at kunden vet at det er unødvendig og dette ikke har blitt gjort.


Jeg merket første vinter at snø og is lagret seg bak hengslet til tanklokket. Det var umulig å "pirke ut" da det pakket seg mer og mer snø der. Man måtte vente til en mildværsperiode eller parkere i oppvarmet garasje.
- Om man da trykker på tanklokket for å lukke det, så kan jeg tenke meg at det brekker. Reklamerte på dette i 2013 - men VW har ikke gjort noen endringer som gjør bilen bedre egnet til "vinterlading" i Norge utendørs med åpent tanklokk.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: elektroluxLørdag 16. Juli 2016, klokken 11:26
Ikke første gang dette verkstedet ( Møller på Forus i Stavanger ) farer med skrøner.

De forsøkte også i det lengste å innbille meg at det ikke var mulig å tilbakestill service indikatoren etter å selv ha tatt service.

En tid tilbake forsøkte et annet verksted seg på at Clutch skifte på Porsche 928 var en omfattende operasjon som innebar at motor og transaksling måtte ut av bilen. Kunne likevel hjelpe for "kun" 20 000 kr + deler.
Nærmere undersøkelser avslørte at Porsche hadde laget et lite deksel i clutch huset, og en liten stub aksling og hylse. Alt som trengtes var å løsne dekselet og hylsen, ta ut stub akslingen og bytte clutchen. Har aldri vært borti enklere clutch bytte enn på nettopp denne bilen. ;)

En fersk historie er min lokale BMW MC butikk. De påstår at uten at de har utført service, frafaller garantien. Da jeg fotograferte et ekstraordinært ( enda ikke påkrevd ) oljeskift på bakre drev inkludert avkrysning av utskrift av BMW sin egen verkstedsmanual kunne de informere at nå gjaldt ikke garantien lengre. Selv foretrekker jeg å vite at alt er OK bak der, etter at første skift avslørte metalspon enn å vente på serviceintervall og betale andre som ikke har et personlig forhold til kjøretøyet for å gjøre en jobb jeg alltid har gjort selv. Selv om det betyr frafall av garantien. Uansett, skulle det bli behov for garanti, slipper forhandleren ikke unna med slikt tøv.

Min erfaring gjennom 38 år og ca 100 MC og 100 biler er at selvgjort er best, og ikke minst rimeligst. Tror ikke døgnet hadde hatt nok timer til all overtidsarbeidet jeg måtte gjort for å betale verkstedsregninger på disse kjøretøyene gjennom de siste 38 år. Hadde nok blitt flere 10 talls millionbeløp når en regner med full ned til siste skrue mekking på minst 2 MC og 1 bil, og nesten full pakke på ganske mange av dem :o 
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: SweetThangMandag 08. August 2016, klokken 19:14
Jeg må også bytte lokk til ladeluke og har undersøkt med min lokale VW forhandler her på Sørlandet (Gumpens Auto Øst). Jeg fikk selvfølgelig verdens mest uoversiktlige prisoverslag på 5 sider.

Totalprisen kom på 2786, med forbehold om feiltolkning av heftet jeg fikk.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofOnsdag 10. August 2016, klokken 11:16
Jeg fikk selvfølgelig verdens mest uoversiktlige prisoverslag på 5 sider.

Totalprisen kom på 2786, med forbehold om feiltolkning hefte jeg fikk.

Det var da voldsomt! - Hvor mye hadde du betalt UTEN 5 siders prisoverslag? Det må ha vært mesteparten av jobben! :-)
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: goggoOnsdag 10. August 2016, klokken 13:21
Dette er jo bare helt idiotisk.  Det kan jo ikke være tvil om at et ladelokk er forventet å vare i minst 5 år, og at dette derfor skal utbedres gratis i henhold til  forbrukerkjøpsloven.  Dere som har måttet betale for å utbedre dette må jo bare gå sammen om å få en advokat til å ta tak i det og be om at dere får pengene tilbake.

Husk at et ladelokk blir åpnet/lukket mange ganger flere enn ett vanlig tanklokk, og dessuten står det jo ofte åpent over natt slik at snø og is kan samle seg der.  Det stilles derfor helt andre holdbarhetskrav her,  så selv om VW kan klare seg med et billig plast lokk på ICE biler så har de gjort en feilvurdering dersom de har antatt at det vil holde like lenge på elbiler også.

Hugo
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: aageaasvedOnsdag 10. August 2016, klokken 16:51
varer nok mere enn 5 år,er nok sikker på at brukeren ikke er forsigtig nok 8)
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: elektroluxFredag 19. August 2016, klokken 11:44
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

Stor takk til Ett som viser til enklere og ikke minst rimeligere metode for bytte av tanklokk enn det Møller på Forus henviste til.

Siden en av leietakerne på Leiebil.no presterte å knekke opp reparasjonen min var tiden kommet til å hoppe i det og prøve ut Ett sin metode.

- Bilen ble gjort spenningsløs ved å skru av tenningen.
- Bruk et kraftig skrujern mellom ladeluken og ladeinntak som vist og vipp ut luken
- Vri hele luken mot klokken slik at huset til hengselen kommer i ca kl. 13:00 possisjon og dra ut hele ladeluken.
- Koble fra drens slange og sett inn ny luke etter lakkering i bilens farge
- Vurder gjerne alternativ til lakk på den skrøpelige luken. Vi tenker å gå for kevlar look folie, eller klister med Norsk flagg, mens andre alternativ er Racing lokk som div. bilrekvisita selger. Blir rimeligere enn lakk på en del som må anses som forbruksdel på disse bilene.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofFredag 19. August 2016, klokken 16:38
Det virker som om VAG er særdeles utrygge med å jobbe på elbiler da de ser ut til å alltid koble fra kjørebatteriet?

Det ser man på Louise som fikk "bulk i batterikassen" og dette "berømmelige ladelokket". Det finnes sikkert flere eksempler?
- Virker som VAG for det aller minste tar ut batteriet? Fabrikken sier vel det som en "idiotforanstaltning" for å unngå strømgjennomgang og andre farlige situasjoner. Dette driver opp kostnader ved en hver reparasjon uten at sikkerheten er nødvendigvis større.

VAG krever sikkert 2 barrierer mot strømførende deler. Det er andre muligheter til å få dette til - uten å ta ut batteriet. Man kan slå "tenningsbryteren" av, samt koble fra 12V-batteriet og kontrollmåle at arbeidstedet er spenningsfritt. Da skal alle kontaktorer i fordelingsboksen til batteriet slippe. Har de "hengt seg opp", vil spenningsmålingen avsløre dette. Man kan også sette på sikkerhetsjording som ekstra barriere.
Denne arbeidsoperasjonen tar noen fåtalls minutter.

Dette krever et litt annet "tenkesett" enn bilmekanikere vanligvis har - men er vanlig hos elektrikere.
Man kan derfor stille seg spørsmålet - er bilmekanikere kompetent til å reparere elbiler?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: SweetThangMandag 22. August 2016, klokken 07:22
Jeg syns ikke det er så galt at de tar 600 kr. for denne jobben.

Men takk for deling av bilder, jeg tror jeg kommer til å bytte min selv.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: EttMandag 22. August 2016, klokken 09:11
Jeg må også bytte lokk til ladeluke og har undersøkt med min lokale VW forhandler her på Sørlandet (Gumpens Auto Øst). Jeg fikk selvfølgelig verdens mest uoversiktlige prisoverslag på 5 sider.

Totalprisen kom på 2786, med forbehold om feiltolkning av heftet jeg fikk.

Gumpens i Lyngdal tok 1800.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: EttMandag 22. August 2016, klokken 09:21
Bilen må i følge Møller settes i eget isolat med sperringer i timesvis for å sikre utlading av kondensatorer. I tillegg skal et omfattende skjemavelde fylles ut av alle som skal nær bilen.

Etter å ha hørt dette var valget mellom hugging av bilen, eller lynlim enkel ;D

Mulig jeg misforstår her. Hvis det kun er snakk om tank(lade)lokket som er knekt koster ikke dette 20000. Jeg betalte ca. 1800. 700 for grunnet lokk, litt for lakkering i rett farge og så montering. Dette tar en halv time. Knekker det av igjen monterer jeg det selv. En trenger ikke røre pluggen i bilen. Lokket sitter i gummien rundt som en vrenger av og så på med den nye.  Hadde ringt en annen VW forhandler og hørt med de.

Stor takk til Ett som viser til enklere og ikke minst rimeligere metode for bytte av tanklokk enn det Møller på Forus henviste til.

Siden en av leietakerne på Leiebil.no presterte å knekke opp reparasjonen min var tiden kommet til å hoppe i det og prøve ut Ett sin metode.

- Bilen ble gjort spenningsløs ved å skru av tenningen.
- Bruk et kraftig skrujern mellom ladeluken og ladeinntak som vist og vipp ut luken
- Vri hele luken mot klokken slik at huset til hengselen kommer i ca kl. 13:00 possisjon og dra ut hele ladeluken.
- Koble fra drens slange og sett inn ny luke etter lakkering i bilens farge
- Vurder gjerne alternativ til lakk på den skrøpelige luken. Vi tenker å gå for kevlar look folie, eller klister med Norsk flagg, mens andre alternativ er Racing lokk som div. bilrekvisita selger. Blir rimeligere enn lakk på en del som må anses som forbruksdel på disse bilene.

Glad for å være til hjelp. Kjøper du nytt lokk følger det med ny gummiring også.

Kan legge til til de som nevner advokat at min knakk i vaskehallen så kommer nok ikke langt med advokat der. Enten har den stått på gløtt eller så har børstene fått tak i "fingerhullet". Synes hengselen er ganske slapp i forhold til andre biler. Skulle vært patenten med å trykke den inn for å åpne slik at den ble låst. Har noen ganger også glemt å lukke den, ser ikke lite smart ut det.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: nortrahofMandag 22. August 2016, klokken 10:45
Det er alt for stort "sprik" i prisene for denne enkle reparasjonen.

- Alt fra NOK 600 til NOK 20000 for samme reparasjon hos VAG. (Nå er vel riktignok ikke deler inkludert i den rimeligste reparasjonen men det slår ikke nevneverdig ut.) Det er over 30 ganger det rimeligste verksted skal ha!
Også NOK 1800 er for stort sprik med 3 ganger prisen!

Dette er uprofesjonelt av VAG og kan tyde på at de ikke har peiling på hva som skal utføres  eller om de jobber på spenningsførende systemer eller ikke? Elbileiere som "ikke har peiling" på elektro og mekanikk er prisgitt å kunne stole på verkstedet. Det er denne tilliten som tidligere anerkjente verksteder er i ferd med å undergrave med "feil" kompetanse på elbiler.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: elektroluxMandag 30. Januar 2017, klokken 14:59
Oppdatering:

Ladelukekittet består av ulakkert ladeluke med indre deksel rundt ladeporten.

Beholder en det som står på bilen er det mulig å vippe ut kun ladeluken og presse inn den nye kun ved hjelp av et bøyd spredepluggjern.

Meget enkelt når en har teknikken i box. 30 sec jobb.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: ElmoOnsdag 01. Februar 2017, klokken 15:31
UV-lys lim kanskje (http://www.ebay.com/itm/Super-Power-5-Second-Fix-UV-Light-Repair-Tool-Glue-Refill-Liquid-Plastic-Welding-/401205451777?var=&hash=item5d69b55c01:m:mFMEExu-UcwczBD6t5h_qGA) ??
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: hybrid88Tirsdag 17. November 2020, klokken 16:49
Oppdatering:

Ladelukekittet består av ulakkert ladeluke med indre deksel rundt ladeporten.

Beholder en det som står på bilen er det mulig å vippe ut kun ladeluken og presse inn den nye kun ved hjelp av et bøyd spredepluggjern.

Meget enkelt når en har teknikken i box. 30 sec jobb.



Hadde satt stor pris på en litt mer spesifikk beskrivelse av hvordan jeg bytter denne. Har fått tak i en brukt komplett lukeenhet.
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: aageaasvedOnsdag 18. November 2020, klokken 17:07
vries ned til venstre ca 5 cm trekkes ut først på vemstre side må ta i  :)
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: Radiobil1Lørdag 21. November 2020, klokken 15:40
Når min datter nå skulle ut med Upen, så kpm hun inn å sa at hun ikke klarte å fa lukket ladelokket. Jeg ble med ut og prøvde selv, men omtrent med 5 cm åpning så kom det motstand, som om man spente en fjær. Så den gikk ikke helt inn, og ble bare stående.

Hun hadde som alltid dårlig tid, så sendte henne av gårde med lokket delvis åpent.

Noen har i en tråd nevnt ladeknappen inne i bilen, som lyser når man starter opp. Har den knappen noen funksjon, om man trykker den av eller på?

Hva kan være årsak til at vi ikke klarer å lukke luka plutselig?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: aageaasvedſøndag 22. November 2020, klokken 17:31
da er fjæra gått av og du må demontere luka
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: Radiobil1Mandag 23. November 2020, klokken 11:16
Er den da ryki, eller bare hoppa av?


Noen nevner bilder i en av ladeluke/lokk trådene om hvordan dette gjøres. Fant ikke noe bilder på denne tråden, kan det ligge noe annet sted?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: hybrid88Mandag 23. November 2020, klokken 20:35
vries ned til venstre ca 5 cm trekkes ut først på vemstre side må ta i  :)

Vries ned til venstre ca 5 cm? Betyr det å vri mot klokka 5 cm og dra den ut?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: aageaasvedTirsdag 24. November 2020, klokken 15:14
ja
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: ElmoTirsdag 24. November 2020, klokken 18:51
. . .  vri mot klokka  . . .   

Hmm  ???                ;D
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: Radiobil1Torsdag 26. November 2020, klokken 11:42
Mot klokka ja, mot klokka!


Så når det er gjort, og la oss si at fjæra er like hel, hva må man gjøre for å få dette på plass igjen?
Hvis fjæra er røket, får man kjøpt bare den, eller må man kjøpe en helt kit eller noe?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: kasmirTorsdag 03. Desember 2020, klokken 16:27
Noen som vet om ladelokk fra vanlig uP! er kompatibelt ?
Skraphandleren mente nei, men ebay sier ja.
12E809857BGRU er vel delenummeret ?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: aageaasvedLørdag 05. Desember 2020, klokken 11:35
fjæra kostet 30kr da jeg kjøpte
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: TeleTor1Mandag 01. Mars 2021, klokken 11:38
Klarer ikke å vri mot klokka bare med? Virker som om det er en 'stopper' som hindrer bevegelsen.  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: kasmirFredag 05. August 2022, klokken 14:21
Da var det min tur igjen. 2014-modell som for ca 6 måneder siden fikk byttet ladelokk som jeg fikk fra en skraphandel.
Delen er vel ca det samme som på bensinbilen og er vel ikke konstruert for å åpnes hver bidige dag....

Tenkte å høre med Møller (igjen) hva de skulle ha for å fikse det så jeg får garanti på luken. Forrige gang hørte jeg med det og de skulle ha drøye 2k for å lakke og montere.
Fikk bakoversveis i dag da jeg fikk tilbud igjen; 6990,- !
Årsaken var visst at bilen nå måtte gjøres spenningsløs...

Da blir det til at jeg finner en litt nyere skrotet bil. Heldigvis begynner det å bli en del av dem hos skraphandlerne - er jo ikke så mye verdi igjen på disse bilene at det kan lønne seg å levere de inn på merkeverksted for slikt...
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: epifantFredag 05. August 2022, klokken 20:30
Hadde du giddet å lage en liten videosnutt som viser hvordan det gjøres?
Tittel: Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
Skrevet av: Joachim644Tirsdag 25. Oktober 2022, klokken 15:48
Noen som har noen bilder, eller link til en video som viser hvordan dette lokket kan skiftes?
Har selv ett lokk hvor fjæren er hoppet av (lokket dingler fritt i luften). Kontaktet Møller, de skulle ha 6500(!!) for å skifte dette. Hinsides.
Forhåpningen er at jeg klarer å demontere det, finne igjen den fjæren og feste den før jeg smekker det tilbake.