Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)

Startet av petersv, mandag 30. mai 2016, klokken 15:53

« forrige - neste »

Muffinman

Jeg også, bestilt en pre sept 2015 kabel. Kom på kr 410 inkl frakt. Prøver med en ebay ELM327 først, så får vi se om den funker. Det er ikke først og fremst finmasket logging under kjøring som er interessant for min del, regner med å få ut batteridata etc om adapteret skulle være litt tregt. Men det skal jo naturligvis testes.

Man kan i følge selgeren se på kontakten i bilen for å se hvilken adapter man trenger. Regner med at september 2015 er et skille i produksjonen slik at min 2015 går på samme kabel som 2013`en. Det ble vel også gjort andre endringer denne måneden, blant annet så oppdaget man at det var lurt å levere bilene med et ledningsnett som tåler fukt over tid :)

sigurdi

#16
Har og vært i kontakt med vedkommende som lager kablene. 
Men var ingen rabatter å hente på volume kjøp, så da blir de ca 500kr ut til kunde ink mva.
Men kunne sende iløpet av uka så da har jeg de kanskje om 12-14 dager.

Er det innersant?

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Roma

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:11
Har og vært i kontakt med vedkommende som lager kablene. 
Men var ingen rabatter å hente på volume kjøp, så da blir de ca 500kr ut til kunde ink mva.
Men kunne sende iløpet av uka så da har jeg de kanskje om 12-14 dager.

Er det innersant?

sigurdi

Det er ikke mye jeg har lest meg opp på dette her, men er det mulig at man i fremtiden kan kjøre et eller anna diagnose tool via denne kabelen her? Sånn som jeg har skjønt det nå så er det hovedsaklig monitorering av cellespenning man får ut via den TM spy appen(?)

Jeg er i utgangspunktet interessert i en pre sept 2015 utgave. Sparer vi noe særlig på gruppekjøp? Vi må jo gjerne sende internt i Norge også.

sigurdi

Sitat fra: Roma på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:10
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:11
Har og vært i kontakt med vedkommende som lager kablene. 
Men var ingen rabatter å hente på volume kjøp, så da blir de ca 500kr ut til kunde ink mva.
Men kunne sende iløpet av uka så da har jeg de kanskje om 12-14 dager.

Er det innersant?

sigurdi

Det er ikke mye jeg har lest meg opp på dette her, men er det mulig at man i fremtiden kan kjøre et eller anna diagnose tool via denne kabelen her? Sånn som jeg har skjønt det nå så er det hovedsaklig monitorering av cellespenning man får ut via den TM spy appen(?)

Jeg er i utgangspunktet interessert i en pre sept 2015 utgave. Sparer vi noe særlig på gruppekjøp? Vi må jo gjerne sende internt i Norge også.
TMSPY er et diagnose tool.

Man kan hente samme CAN bus data ut over et slikt adapter som via andre CAN lesere.
Dvs motor data, batteri data og litt andre.

Så effekt, hastighet, moment, turtall, spenning på batteri, kWh batteri kan levere og motta på et gitt tidspunkt.
Cellespenning, modul spenning osv.

Med ODBC uniten kan man og hente data fra leaf ivertfall.

Sparer ikke noe på pris, men kanskje noe på leveringstid.
Har jeg på lager i Norge får man det etter en dag eller to, fra USA tar det endel tid.
(Forsto at han produserer opp på forespørsel siden han ikke fikk mine ferdige før til uka)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Thor2014


Muffinman

I følge kakemonsteret er det Tesla sitt eget verktøy. Vi ble vel egentlig enige om at vi ønsker oss tilgang der :)

Cookie Monster

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 01. juni 2016, klokken 19:51
https://toolbox.teslamotors.com

Hva er dette?

Har installert det nå, prøvd tidligere men da gikk det ikke. Ser ut som med bodyshop tilgang i service katalogen får man en enklere utgave hvor man kan lese ut feilmeldinger, kalibrere kamera, airbag osv
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Thor2014


Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Lynet

Hvis man laster ned ved å betale Tesla for en time vil man da ha ubegrenset bruk av programmet man laster ned?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

Ja men trenger uansett nettverks kabel med Tesla plugg i ene enden samt tilgang til å aktivere nettverk diagnoseporten som er låst.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Lynet

Så Tesla sitt program har man ingen nytte av? Koden får man jo ikke.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

Tror det skal fungere å koble ut kontakten fra den lille skjermen og koble rett på nettverks kontakten som går inn på den. Siden den ikke er sperret. Jeg og Sigurdi testet ut det og fikk bekreftet at den ikke er sperret slik som kontakten i midten ved siden av canbus kontakten er.

Er vel egentlig ikke lurt å skrive for mye på forumet siden da blir det vel bare sperret mer ned :P Men akkurat det med porten bak der er forsåvidt kjent.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

sigurdi

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 02. juni 2016, klokken 09:32
Tror det skal fungere å koble ut kontakten fra den lille skjermen og koble rett på nettverks kontakten som går inn på den. Siden den ikke er sperret. Jeg og Sigurdi testet ut det og fikk bekreftet at den ikke er sperret slik som kontakten i midten ved siden av canbus kontakten er.

Er vel egentlig ikke lurt å skrive for mye på forumet siden da blir det vel bare sperret mer ned :P Men akkurat det med porten bak der er forsåvidt kjent.
Det er litt vannskelig å skru av en nettverks kontakt som er i bruk.
All data til lilleskjermen går gjennom UDP og litt TCP trafikk på nettverket. ;-)
Men åpent forum er ikke riktig plass for slike diskusjoner. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Hvordan popper man av dekselet under skjermen som skjuler kontakten?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA