Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: petersv på mandag 30. mai 2016, klokken 15:53

Tittel: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvmandag 30. mai 2016, klokken 15:53
Tenkte å starte en ny tråd om hacking (avlesing av data) på Tesla Model S.

Det har etterhvert blitt ganske enkelt å gjøre, da ferdigproduserte kompatible komponenter er tilgjengelige.

HW:

SW:

Linker:


Fortsettelse følger...
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvmandag 30. mai 2016, klokken 15:53
Enklest tilgang til diagnoseporten er å dra hylla under senterskjermen rett ned i forkant. Man trenger ikke ta den helt av. Bak den ligger to kabler som er tapet sammen. Den ene (største svarte) er den som har CAN-husene.

Koble til kabel og OBD leser til denne og les av med TM Spy på android telefon eller tablet.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanmandag 30. mai 2016, klokken 16:58
SitatTM Spy Registrer deg som betatester her.
TM Spy ligger ute som betalbar app på Google Play, er det samme appen? Stabil versjon på Play kanskje?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvmandag 30. mai 2016, klokken 23:28
Stemmer. Samme app. Tror det er den jeg linket til i første lenken :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 31. mai 2016, klokken 08:19
Skal ha på plass utstyr for dette, men dårlig med tid til å sette sammen noe selv. Får se i ferien om det ikke dukker opp "ferdigpakke" som kan kjøpes først :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 31. mai 2016, klokken 08:32
Hvis du kjøper komponentene (ferdig kabel og ELM 327-boksen fra Teknikmagasinet) så har du all HW du trenger. Ingen selvmekk. Appen må også kjøpes naturligvis.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: kjølholdttirsdag 31. mai 2016, klokken 09:07
Siden batteriet mitt tok kvelden rett før påske. Det er sendt til Amerika ;-) . Men jeg har ikke hørt noe fra tesla enda. Har nå et lånebatteri som ved 100% gir 385 km.  Hvis tilbudet blir å overta dette kunne jeg tenke meg å få foretatt en avlesning av batteriet. Noen i Bergensområdet som kan hjelpe meg med det. Kan jo være greit å vite helsetilstanden på batteriet jeg evt sier ja til det.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 31. mai 2016, klokken 10:30
Sitat fra: petersv på tirsdag 31. mai 2016, klokken 08:32
Hvis du kjøper komponentene (ferdig kabel og ELM 327-boksen fra Teknikmagasinet) så har du all HW du trenger. Ingen selvmekk. Appen må også kjøpes naturligvis.
Men da får man vel data på mobilen? Er det mulig å eksportere til PC?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: anesstirsdag 31. mai 2016, klokken 10:51
Jeg har i grunnen ventet på dette, så jeg har kjøpt inn noen av de kablene allerede. (De var billigere enn i linken over, jeg skal se om jeg finner link til hvor jeg kjøpte)

Men jeg trodde ikke ELM327 var rask nok til å lese CAN fra Tesla, eller gjelder det bare billige kopier?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 31. mai 2016, klokken 10:56
Det med hastighet er nok en seiglivet myte, Can-busene på Model S går på 125kbps og 250kbps, mange andre benytter 500kbps.

Det stemmer at billige kopier av ELM kan slite med å lese data, fra flere biler, så kjøp en som er verifisert, eller fra forhandler i Norge der du kan bytte.

Fint om du poster info om kabler ja :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 31. mai 2016, klokken 11:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. mai 2016, klokken 10:30
Sitat fra: petersv på tirsdag 31. mai 2016, klokken 08:32
Hvis du kjøper komponentene (ferdig kabel og ELM 327-boksen fra Teknikmagasinet) så har du all HW du trenger. Ingen selvmekk. Appen må også kjøpes naturligvis.
Men da får man vel data på mobilen? Er det mulig å eksportere til PC?

Det er nok mulig, jeg har ikke sjekket. Du kan høre med utvikleren, han er aktiv i tråden på TMC jeg har linket til i 1.-post. Nettbrett er vel kanskje det mest aktuelle i bilen, slik jeg ser det.

Edit:

Du kan poste en melding her med spm. om androidutgaven: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/using-tm-spy-for-android.65988/

ios: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/using-tm-spy-for-ios.65913/
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 31. mai 2016, klokken 11:15
Husker jeg kjøpte en blutooth ELM327 adapter til den nette sum av kr. 85 og leste ut sanntidsdata fra dieseldyret jeg solgte i 2013. Lurer på hvor stor sjanse det er å få en som ikke funker til TMS på ebay. Må vel i det minste være sikker på at man får en som passer til kabelen det linkes til.

EDIT: Ser nå at de customkablene er adaptere mellom bil og ELM327. Da passer jo alle slik sett. Tenker jeg bestiller et adapter av hver. 85D`en er produsert i august, men levert sent november 2015. Så vil jeg jo ha mulighet for å lese av nyere biler også :)

EDIT: App er kjøpt, OBD adapter bestilt og melding til selger at adapterkabler sendt. Trasig at de i utgangspunktet ikke sender direkte til Norge  :P
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurditirsdag 31. mai 2016, klokken 13:10
Tesla kjøre litt ulike hastigeter på de ulike CAN kanalene.
CAN 3 som kablene her leser fra kjører på 500kBb/s så man bør nok gå for en litt dyrere variant leser.
Er dog ikke alle data som sendes like ofte, men har ikke testet å koble til med annen hastighet en 500 på CAN3. 

Har vært i kontakt med utvikler, han har IKKE Tesla selv og er avhengig av tilbakemeldinger fra brukerene.

Tesla har endret på CAN data verdier i senere oppdateringer, slik at folk er obs å at SOC utlesing ikke er riktig på andre en 85 batteriet.
Når det gjelder spenning fra batteri pakken så er det en endring og kan se som Tesla kjører en dropp i alle verdier som blir trigget av SOC eller spenning på noen celler.

Utvikler anbefalte ikke billige 327 adapter, men man burde ha en som kjøre 500kbit/s og Bluethoot 4.

Har bestilt inn noen tester for utprøving, så får se om det ikke kommer en pakke. ;-)

Men jobber videre med plug and play løsning for PC med logging og historikk.
(Dette er et lengre project så hadde vært greit med en ferdig løsning for de utolmodige. ;-)

sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 31. mai 2016, klokken 13:26
Lurt med en god leser ja, men bluetooth er ikke flaskehalsen her, bluetooth 2 har en overføringshastighet på 2.1 Mbit/s i praksis (høyere teoretisk.)

Fordelen med BT 4 er at den bruker mye mindre strøm og derfor egner seg veldig bra for kontinuerlig avlesing.

Generelt om leserne er at de kan lese busene greit uten noen innstilling:

SitatTurbo3, May 5, 2016

    The OBDII adapter should auto detect the baud rate so no setting should be required. I just need to remove the command that forces 11 bit ID and 500 kb rate. The LELink was OK with being set to 125 kb so I think it should auto switch to the correct rate as needed.  (https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1519595/)

Turbo3 er utvikleren bak LeafSpy, så jeg har god tro på at han lager en bra app til Tesla også.

Veldig bra med forskjellige tilbydere og varianter av "avlyttingsutstyr", jo fler jo bedre :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 31. mai 2016, klokken 16:30
Fikk svar fra han som lager kablene. Han sier man kan bestille herfra for direkte levering til Norge: https://www.etsy.com/listing/271567361/tesla-model-s-model-x-roadster-obd2can
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 31. mai 2016, klokken 16:45
Jeg også, bestilt en pre sept 2015 kabel. Kom på kr 410 inkl frakt. Prøver med en ebay ELM327 først, så får vi se om den funker. Det er ikke først og fremst finmasket logging under kjøring som er interessant for min del, regner med å få ut batteridata etc om adapteret skulle være litt tregt. Men det skal jo naturligvis testes.

Man kan i følge selgeren se på kontakten i bilen for å se hvilken adapter man trenger. Regner med at september 2015 er et skille i produksjonen slik at min 2015 går på samme kabel som 2013`en. Det ble vel også gjort andre endringer denne måneden, blant annet så oppdaget man at det var lurt å levere bilene med et ledningsnett som tåler fukt over tid :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurditirsdag 31. mai 2016, klokken 20:11
Har og vært i kontakt med vedkommende som lager kablene. 
Men var ingen rabatter å hente på volume kjøp, så da blir de ca 500kr ut til kunde ink mva.
Men kunne sende iløpet av uka så da har jeg de kanskje om 12-14 dager.

Er det innersant?

sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Romatirsdag 31. mai 2016, klokken 22:10
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:11
Har og vært i kontakt med vedkommende som lager kablene. 
Men var ingen rabatter å hente på volume kjøp, så da blir de ca 500kr ut til kunde ink mva.
Men kunne sende iløpet av uka så da har jeg de kanskje om 12-14 dager.

Er det innersant?

sigurdi

Det er ikke mye jeg har lest meg opp på dette her, men er det mulig at man i fremtiden kan kjøre et eller anna diagnose tool via denne kabelen her? Sånn som jeg har skjønt det nå så er det hovedsaklig monitorering av cellespenning man får ut via den TM spy appen(?)

Jeg er i utgangspunktet interessert i en pre sept 2015 utgave. Sparer vi noe særlig på gruppekjøp? Vi må jo gjerne sende internt i Norge også.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 01. juni 2016, klokken 08:50
Sitat fra: Roma på tirsdag 31. mai 2016, klokken 22:10
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:11
Har og vært i kontakt med vedkommende som lager kablene. 
Men var ingen rabatter å hente på volume kjøp, så da blir de ca 500kr ut til kunde ink mva.
Men kunne sende iløpet av uka så da har jeg de kanskje om 12-14 dager.

Er det innersant?

sigurdi

Det er ikke mye jeg har lest meg opp på dette her, men er det mulig at man i fremtiden kan kjøre et eller anna diagnose tool via denne kabelen her? Sånn som jeg har skjønt det nå så er det hovedsaklig monitorering av cellespenning man får ut via den TM spy appen(?)

Jeg er i utgangspunktet interessert i en pre sept 2015 utgave. Sparer vi noe særlig på gruppekjøp? Vi må jo gjerne sende internt i Norge også.
TMSPY er et diagnose tool.

Man kan hente samme CAN bus data ut over et slikt adapter som via andre CAN lesere.
Dvs motor data, batteri data og litt andre.

Så effekt, hastighet, moment, turtall, spenning på batteri, kWh batteri kan levere og motta på et gitt tidspunkt.
Cellespenning, modul spenning osv.

Med ODBC uniten kan man og hente data fra leaf ivertfall.

Sparer ikke noe på pris, men kanskje noe på leveringstid.
Har jeg på lager i Norge får man det etter en dag eller to, fra USA tar det endel tid.
(Forsto at han produserer opp på forespørsel siden han ikke fikk mine ferdige før til uka)

sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Thor2014onsdag 01. juni 2016, klokken 19:51
https://toolbox.teslamotors.com

Hva er dette?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 01. juni 2016, klokken 19:58
I følge kakemonsteret er det Tesla sitt eget verktøy. Vi ble vel egentlig enige om at vi ønsker oss tilgang der :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Cookie Monsteronsdag 01. juni 2016, klokken 20:43
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 01. juni 2016, klokken 19:51
https://toolbox.teslamotors.com

Hva er dette?

Har installert det nå, prøvd tidligere men da gikk det ikke. Ser ut som med bodyshop tilgang i service katalogen får man en enklere utgave hvor man kan lese ut feilmeldinger, kalibrere kamera, airbag osv
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Thor2014onsdag 01. juni 2016, klokken 20:50
Er i alle fall en beta  ;D
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Cookie Monsteronsdag 01. juni 2016, klokken 20:55
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 01. juni 2016, klokken 20:50
Er i alle fall en beta  ;D

Alt er beta ;D

Kunne velge en versjon som ikke var beta også ;)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Lynetonsdag 01. juni 2016, klokken 21:12
Hvis man laster ned ved å betale Tesla for en time vil man da ha ubegrenset bruk av programmet man laster ned?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Cookie Monsteronsdag 01. juni 2016, klokken 23:24
Ja men trenger uansett nettverks kabel med Tesla plugg i ene enden samt tilgang til å aktivere nettverk diagnoseporten som er låst.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Lynettorsdag 02. juni 2016, klokken 07:54
Så Tesla sitt program har man ingen nytte av? Koden får man jo ikke.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Cookie Monstertorsdag 02. juni 2016, klokken 09:32
Tror det skal fungere å koble ut kontakten fra den lille skjermen og koble rett på nettverks kontakten som går inn på den. Siden den ikke er sperret. Jeg og Sigurdi testet ut det og fikk bekreftet at den ikke er sperret slik som kontakten i midten ved siden av canbus kontakten er.

Er vel egentlig ikke lurt å skrive for mye på forumet siden da blir det vel bare sperret mer ned :P Men akkurat det med porten bak der er forsåvidt kjent.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurditorsdag 02. juni 2016, klokken 22:21
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 02. juni 2016, klokken 09:32
Tror det skal fungere å koble ut kontakten fra den lille skjermen og koble rett på nettverks kontakten som går inn på den. Siden den ikke er sperret. Jeg og Sigurdi testet ut det og fikk bekreftet at den ikke er sperret slik som kontakten i midten ved siden av canbus kontakten er.

Er vel egentlig ikke lurt å skrive for mye på forumet siden da blir det vel bare sperret mer ned :P Men akkurat det med porten bak der er forsåvidt kjent.
Det er litt vannskelig å skru av en nettverks kontakt som er i bruk.
All data til lilleskjermen går gjennom UDP og litt TCP trafikk på nettverket. ;-)
Men åpent forum er ikke riktig plass for slike diskusjoner. ;-)

sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanfredag 03. juni 2016, klokken 07:03
Hvordan popper man av dekselet under skjermen som skjuler kontakten?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvfredag 03. juni 2016, klokken 09:13
Dra hele rommet ned og fram, festet med metallklips kun.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 07. juni 2016, klokken 15:01
Fikk kabel i posten i dag. Så veldig skjørt ut, ingen bøy eller strekkavlastning. De fire lederene som står i kontakten er synlige, og holder hele kalaset. Får vel gjøre noe så uortodoks som å dra på noen runder gaffatape i håp om å bedre levetiden.

Da mangler jeg bare OBDII adapteret.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvonsdag 08. juni 2016, klokken 20:49
Takk for oppdatering, kanskje det er bedre å bestille dele selv og montere da, men endel mer jobb. Tror jeg da bestiller noen kontakter fra Mouser og setter sammen med krympestrømpe, kan bestille noen ekstra å montere hvis noen er interessert.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 08. juni 2016, klokken 21:49
Den "hjemmelagede" enden:
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvonsdag 08. juni 2016, klokken 23:32
Ok. Tror den er nokså robust iom. det er fire ledere. Skulle jeg forsterket den ville jeg brukt limpistol, det fungerer veldig bra for sånt.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: mr.rs4torsdag 09. juni 2016, klokken 08:21
Sitat fra: Muffinman på mandag 30. mai 2016, klokken 16:58
SitatTM Spy Registrer deg som betatester her.
TM Spy ligger ute som betalbar app på Google Play, er det samme appen? Stabil versjon på Play kanskje?
Fungere den enda? Får feil melding på link, og finner ikke info når jeg søker TM Spy på Google apps
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtorsdag 09. juni 2016, klokken 08:32
fortsatt tilgjengelig her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Turbo3.TMSpy&ah=xTshlriCfOrTuhaBwd8HB18rMFY&hl=no

Er også i ios app store.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: mr.rs4torsdag 09. juni 2016, klokken 08:36
Ok, er på jobb, og da får jeg bare
"We're sorry, the requested URL was not found on this server."

Er nok bare det som gjør det da :o
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Tuxedotorsdag 09. juni 2016, klokken 09:01
Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 09. juni 2016, klokken 08:36
Ok, er på jobb, og da får jeg bare
"We're sorry, the requested URL was not found on this server."

Er nok bare det som gjør det da :o
Får samme resultat fra hjemmenettet, så den linken virker ikke.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtorsdag 09. juni 2016, klokken 09:26
Linken jeg postet over virker her, men mulig du må registrere deg som betatester først, trykk på linken for det i 1.post.

Redigert: Se vedlegg.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 09. juni 2016, klokken 10:16
Hvorfor ikke bare søke den opp på Google Play og kjøpe den der? Koster kr. 105.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtorsdag 09. juni 2016, klokken 11:24
Han fikk den ikke opp når han søkte heller.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: BømloBjørntorsdag 09. juni 2016, klokken 11:35
Jeg fikk ikke opp noe på linken her heller.  Gikk til post 1 og ble betatester,  å trykka på linken der fra, samne feil der også....
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 09. juni 2016, klokken 11:58
Sitat fra: petersv på onsdag 08. juni 2016, klokken 23:32
Skulle jeg forsterket den ville jeg brukt limpistol, det fungerer veldig bra for sånt.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanmandag 13. juni 2016, klokken 16:49
Fikk OBDII adapteret i dag, og koblet opp til TMSpy til 85D`en. Ser ut som det kobler fint om og jeg får opp noen sanntidsgrafer med strøm og spenning, men ingen ting om soc eller temperatur, eller hva bilen tror er gjenværende energi/batterikapasitet. Brukerfeil eller begrensninger i appen?

EDIT: Spørs om det er feil versjon av kabelen, er det samme plug men forskjellig kobling? Den plugger fint inn og lysdiodene på adapteret lyser identisk når den er koblet til P85, men det er altså dårlig med data å få ut. Bilen er produsert i august 2015.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanmandag 13. juni 2016, klokken 17:25
Fungerer på P85`en. Om dette stemmer er batterikapasiteten redusert med om lag 10%, og det er noenlunde i tråd med konklusjonen fra de andre forsøkene mine. Har ikke fått tilbakemelding på min henvendelse til Trondheim i januar hvor jeg ber om tilbakemelding om batteriet er i orden, og om en slik heftig degradering er normalt på et batteri som er blitt behandlet etter alle kunstens regler så langt det har latt seg gjøre. I mars ble det visstnok jobbet med saken.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: lunitiksmandag 13. juni 2016, klokken 17:40
Taper ikke batteriet seg mest i starten?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanmandag 13. juni 2016, klokken 17:47
Gjør visstnok det ja, men indikert og praktisk rekkevidde var tilnærmet helt stabil de første 10mnd og 38.000km. Så forsvant 20tkm med software, og praktisk rekkevidde var plutselig mindre den også. Flere % måtte brukes for å kjøre samme strekning. Deretter forsvant 9-10tkm et lite år senere, også denne gangen med oppdatering. I tillegg har det minket litt jevnt, men det er nok den normale degraderingen tipper jeg. Det virker som om bilene som _ikke_  fikk reduksjon med oppdatering ligger på 2-4% reduksjon, og om lag 3-4% for de som er like gamle og noenlunde lik kmstand.

Det irriterer meg litt at det tar mange måneder å svare på en slik henvendelse. Det er nok litt vanskelig må jeg tro, for om det er noe feil må de reparere batteriet og er det ingen feil må de akseptere at stor degradering er vanlig. Det er ikke bra for omdømmet igjen.

Jeg er ihvertfall styrket i troen på at Tesla har "fikset" en eller annen svakhet/feil via software ved å øke marginene/redusere tilgjengelig kapasitet i batteriet for en del av bilene fra den perioden. To fulladinger like før lagturer i helga, og bilen var ferdig ladet på 349tkm.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmanmandag 13. juni 2016, klokken 21:05
Pluggen på begge bilene er lik, så da er det vel ikke kabelen som gjør at jeg ikke får ut data fra 85D`en. Mulig appen som må konfigureres på annen måte?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorismandag 13. juni 2016, klokken 21:27
Vet ikke om det er slik på Tesla, men min Leaf fikk utrolig mye bedre verdier etter at vi brukte den som nr 1 bil en periode med mye 100% lading i tillegg til hurtiglading. Det bare steg og steg. Startet med 83% kapasitet ( har mistet en bar om en kjenner til Leaf, den første forsvinner på 85%).

Fikk ganske fort 85%, men etter en stund gikk den opp på 86% og så helt til 87%... Falt tilbake til 85% når vi fikk den nye Leafen, men har lagt det etterpå... Kan være temperaturen også som holder den litt oppe nå, er tilbake på fast 80% lading... Irriterende nok kom ikke den 12. baren tilbake...
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 14. juni 2016, klokken 00:41
Kan være det er litt forskjellig koding av can-meldingene på D?

Jeg har nå mottatt 10 plugger av gamletypen fra mouser, skulle ha noe annet uansett, så kommer til å lage noen kabler etter hvert når jeg fåt kjøpt obd-pluggen hvis noen er interessert.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 06:21
Kobler jo fint opp og får ut strømtrekk i sanntid både fra hoved- og 12v batteriet, så tror egentlig kommunikasjonen er oppe og går. Men får ikke opp soc eller andre batteridata. Det er litt pussig.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 08:30
Måtte pare obd-adapteret på nytt etter tilkobling. 85D med 20k på telleren. Nesten 10% forskjell i restkapasitet på disse bilene.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: kjølholdttirsdag 14. juni 2016, klokken 08:41
muffinman , det blir jo interessant å høre om tesla mener at 10% tap er innenfor det man skal forvente?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 14. juni 2016, klokken 09:01
18.4% tap hvis man bruker 85 som utgangspunkt.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 09:15
Kan ikke bruke 85. 78 er vel mer edruelig utgangspunkt. Det er vel målt nybiler over 79 i det siste, men de er ikke helt like. Uansett er 85D' en sannsynligvis redusert litt den også. Dermed er det sannsynligvis større tap enn 10% på P85'en.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjoristirsdag 14. juni 2016, klokken 09:57
Spørsmålet er om du får bedre verdier av å lade den 100% en del ganger etter hverandre?

Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 10:17
Er gjort det. Faktisk to ganger i helga. Men disse verdiene kan ha en feilmargin, selv om tallet for 85D'en ser troverdig ut. Men regner med differansen mellom bilene er pålitelig.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjoristirsdag 14. juni 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 10:17
Er gjort det. Faktisk to ganger i helga. Men disse verdiene kan ha en feilmargin, selv om tallet for 85D'en ser troverdig ut. Men regner med differansen mellom bilene er pålitelig.

Men den eldste har gått 105.000 km? Isåfall er det vel kanskje det vi må regne med? Min erfaring med Leafen er at den har ikke mistet noe de siste to årene, den kom med 10% tap når jeg fikk den så videre til 15% etter 2 år, men nå er den 4,5 år og har fortsatt verdiene som var når den var 2-2,5 år...

Det er en US Leaf som nok fikk det litt hett første året...

Siden batteriet er 4 ganger så stort så mister en jo også 4 ganger så mange kilometer på en Tesla vs en Leaf så det er jo klart om en er vant med å strekke stricken på Teslaen så merker en fort reduksjonen ifht på en Leaf. Dog vil en jo normalt ha mye mer behov for maks rekkevidde på Leaf enn Tesla...
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 11:58
Nå er vel ikke antall tapte km målestokken her, men kWh og prosent. Når det er sagt, tapet i km korrelerer greit.

Hvis denne målingen stemmer er det langt større reduksjon enn hva man kan forvente. Det er mange biler som er lest av i det siste, så det eksisterer et visst datagrunnlag.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: jkirkebotirsdag 14. juni 2016, klokken 12:39
Sitat fra: petersv på tirsdag 14. juni 2016, klokken 00:41
Kan være det er litt forskjellig koding av can-meldingene på D?

Jeg har nå mottatt 10 plugger av gamletypen fra mouser, skulle ha noe annet uansett, så kommer til å lage noen kabler etter hvert når jeg fåt kjøpt obd-pluggen hvis noen er interessert.

Send meg en PM når du har kabler klare ;) Har en 2013 P85+.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjoristirsdag 14. juni 2016, klokken 13:03
Du fikk 349 ved 100%? Jeg fikk bare 359 på min mai 2014 bil, men hvis den hadde fått ladet seg helt ferdig så kjøret jeg 3 kwh av før den begynte å telle ned...  Er din også slik eller teller den ned med en gang?

Jeg antok at det var slik hos meg pga at jeg brukte bilen stort sett mellom 50-70%, men kan jo være at batteriet faktisk hadde mistet mye også, det var iallefall ikke på grunn av hard bruk.

Har en konkludert på om det er direkte korrelasjon mellom den typical km rekkevidden en oppnår og faktisk kapasitet ifht målingene som er gjort?



Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 13:19
Min teller ned øyeblikkelig, og det korrelerer greit på den. Har også målt påfylt energi fra stopp til 100% på begge bilene, og det viser også en stor forskjell.

Tror ikke man kan fastslå at det er lik sammenheng mellom indikert rekkevidde og tilgjengelig energi for alle biler. Da må man nok måle og teste litt for å få et godt bilde.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 14. juni 2016, klokken 15:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. juni 2016, klokken 12:39
Sitat fra: petersv på tirsdag 14. juni 2016, klokken 00:41
Kan være det er litt forskjellig koding av can-meldingene på D?

Jeg har nå mottatt 10 plugger av gamletypen fra mouser, skulle ha noe annet uansett, så kommer til å lage noen kabler etter hvert når jeg fåt kjøpt obd-pluggen hvis noen er interessert.

Send meg en PM når du har kabler klare ;) Har en 2013 P85+.

Det skal jeg. Bjoris og Muffin, kan dere diskutere tap av kapasitet i en annen tråd ;)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juni 2016, klokken 22:29
Sitat fra: petersv på fredag 03. juni 2016, klokken 09:13
Dra hele rommet ned og fram, festet med metallklips kun.
Kurant og få av, litt ugreit å montere igjen. Må av med ei list under, og helst matta/dekoren i "innhengningen". Eller har noen en enklere måte?

Kunne vært greit å gjøre denne kontakten tilgjengelig innerst i rommet slik at man slapp å ta det ned hver gang man skal koble til. Lage en utsparing kanskje... Eller så er det et simkort under der. Bilen har vel to; hvilket er dette?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvonsdag 15. juni 2016, klokken 09:09
Bilen har bare ett simkort. Ang. montering, skal være mulig å presse på plass i revers operasjon av demontering. Men Sigurd har gjort dette flere ganger enn meg, så han har sikkert noen tips.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 22:29
Sitat fra: petersv på fredag 03. juni 2016, klokken 09:13
Dra hele rommet ned og fram, festet med metallklips kun.
Kurant og få av, litt ugreit å montere igjen. Må av med ei list under, og helst matta/dekoren i "innhengningen". Eller har noen en enklere måte?

Kunne vært greit å gjøre denne kontakten tilgjengelig innerst i rommet slik at man slapp å ta det ned hver gang man skal koble til. Lage en utsparing kanskje... Eller så er det et simkort under der. Bilen har vel to; hvilket er dette?

Eldre bilder:
1. Trekk ut side "skinn" panelet på passasjer siden (Her skal Diagnose port ut)
(Det som er sky/skinn trekt og som går langs mittkonsollen)
2. Trekk ned oppbevaringsrommet i forrkant - du kommer til kabel og slipper å kødde med å få den på igjen.
Etter litt trening får du lirket ut kabel i hullet slik at den kommer ut på siden og kan skjules bak sidepannelet.
Det er 4 klips og de bakre sitter normalt svært godt og vannskelige å få på plass igjen.
3. Klikk på plass oppbevarings rommet igjen.
4. Klips på plass igjen side pannel.
5. Ska man ha ny måling er det bare å trekke frem sidepanel og plugge til.
6. Skal man ha på en exstender og odbc plugg fast kan man trekke kabel ned bak dette panalet og det er plass under mitt konsoll.

Nyere biler:
Følge samme oppskrift som i eldre, men her har oppbevarings rommet kun 2 klips så man trekker det bare rett net så rett ut.

Det er annen plugg til nye biler.

PS ser ut som jeg får inn ferdige kabler i dag om noen trenger, både til nye og gamle kontakter.
(Kom til Oslo Mandag så mer en 3 dager til fortolling bør det ikke være)

Send PM eller helst mail til ledlys@teslabutikken.com

Mvh
sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 10:18
Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. juni 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 10:17
Er gjort det. Faktisk to ganger i helga. Men disse verdiene kan ha en feilmargin, selv om tallet for 85D'en ser troverdig ut. Men regner med differansen mellom bilene er pålitelig.

Men den eldste har gått 105 000km? Isåfall er det vel kanskje det vi må regne med? Min erfaring med Leafen er at den har ikke mistet noe de siste to årene, den kom med 10% tap når jeg fikk den så videre til 15% etter 2 år, men nå er den 4,5 år og har fortsatt verdiene som var når den var 2-2,5 år...

Det er en US Leaf som nok fikk det litt hett første året...

Siden batteriet er 4 ganger så stort så mister en jo også 4 ganger så mange kilometer på en Tesla vs en Leaf så det er jo klart om en er vant med å strekke stricken på Teslaen så merker en fort reduksjonen ifht på en Leaf. Dog vil en jo normalt ha mye mer behov for maks rekkevidde på Leaf enn Tesla...

Beklager mitt fravær i tråden, men TOCN treff og godvær gjør at det blir lite PC tid.
I dag regner det he he he

Jeg anbefaler absolutt IKKE å lade en Tesla til 100% for å tro at man får bedre verdier.
Leaf er ikke 100% når man lader til 100% mer 92%) som man ser ut av leaf spy 4.1v på max. ;-)

Dersom BMS er ute og sykler kan det hjelpe å kjøre lengre syklusser, men husk dette stresser også batteriet.

Har målt bilder som er både kjørt 90 og nært 100k km
(Bilde av tilsvarende bil som muffinam ligger vedlagt)

Normalen er rundt 75-76kWh på en 85 fra 2013 og 2014 da litt avhengig av kjørte km og alder.
Normalen på en D bil er 77-78 også her litt avhengig av kjørte km men ikke så mye som jeg hadde trodd.

Husk dette er tall uten 4kWh buffer som må legges til på toppen.

Det er blitt endel biler som er lest av og muffinmann sitt er det laveste jeg har sett med god margin.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 11:37
Ok, det stemmer at Leaf bare lader til 4.1 volt og dermed er ca 90% av en Tesla og generelt har vel Litium batterier 4.2 volt som maks.

På Leaf mener jeg bestemt at jeg kom lengre pr bar når vi hadde 86-87% vs 83%, men om det bare er bufrene som blir større når anslaget synker eller hva vites ikke. Jeg tror at jeg mistet denne ene bare fordi jeg ladet bilen for forsiktig slik at beregningene ble lavere og dermed falt under nivået for å miste en bar... Nå skal den selges til høsten og akkurat det budskapet er jo vanskelig å selge inn med overbevisning:)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 12:19
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 11:37
Ok, det stemmer at Leaf bare lader til 4.1 volt og dermed er ca 90% av en Tesla og generelt har vel Litium batterier 4.2 volt som maks.

På Leaf mener jeg bestemt at jeg kom lengre pr bar når vi hadde 86-87% vs 83%, men om det bare er bufrene som blir større når anslaget synker eller hva vites ikke. Jeg tror at jeg mistet denne ene bare fordi jeg ladet bilen for forsiktig slik at beregningene ble lavere og dermed falt under nivået for å miste en bar... Nå skal den selges til høsten og akkurat det budskapet er jo vanskelig å selge inn med overbevisning:)
Bruk leafspy og les ut litt mer info så har du litt mer du kan dokumentere. ;-)

De bar greiene er jo slik guessometer som de andre bruker.

Så kan du bruke samme ODBII --> Bluethooth på Teslaen trenger bare kabel fra Tesla kontakt til ODBII
Jeg får inn i dag om man ikke gidder vente sending fra USA, kan desverre ikke gi bedre pris pga jeg fikk null kvantums rabatt. (Så kommer 25% mva på toppen og frakt innenlands om man ikke henter i Horten)
(Har ikke hatt tid å lage selv så bestilte en batch, men om kvaliteten er som Muffinnmann viser må jeg bygge dem om før salg)

sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 17:11
Svarer litt for meg selv, jeg fikk inn et parti kabler inn i dag, men de er desverre ikke gode nok. :-(

Samme som Muffinmann opplevde og jeg må modfisere dem før de kan selges, anbefaler IKKE å kjøpe denne fra USA.

Jeg eller petersv lager bedre bare vi får tid.

PS dette er ikke for å få noen til å kjøpe mine, siden jeg hadde vært overlykkelig om de jeg fikk nå var god kvalitet og et salgbar produkt, jeg har desverre allt for mange projekter og for lite tid til å gjøre allt selv.
Så mest mulig ferdig laget er supert.

Han har brukt 26AWG og ikke 20/22AWG som tesla spesifiserer i tegningene sine.
Faktisk er det en fullkablet ODBII kabel som bare er kappet og koblet på en Tesla diagnose plugg, greit nok hadde endeavslutningen vært god nok.
Det er brukt feil krympe verktøy til kontaktene så de MÅ beskyttes siden de kun henger etter senter kordeler og ikke kraft fordeling ut i isolasjonen på hver leder. ;-(

At det er 26AWG kabel har nok ikke noe pratisk betydning, siden man bare har en sniffe kabel og skal ikke ha aktiv kommunikkasjon begge veier.

Jeg får desverre bare modifisert dem slik at sannsynligheten for at de går i stykker blir minimalisert, men har ikke råd å bare kaste dem, kostet faktisk $30 pr stk pluss frakt mva og fortolling.

Så om noen ønsker kabel til min kost pris si fra så sender jeg når jeg har fått tak i brukende hetteløsning for å stive av kontakten.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 20:51
Jeg har selvsagt brukt Leaf Spy for å finne tallene jeg har nevnt;)

Hvilken pris er det for dine til Tesla?

Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 21:59
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:51
Jeg har selvsagt brukt Leaf Spy for å finne tallene jeg har nevnt;)

Hvilken pris er det for dine til Tesla?

400kr ink mva pr kabel pluss frakt (44kr for vanlig pakkepost)

Med forbehold om at jeg får tak i deler for å fikse dem i måro.

Har både til biler før og etter Sept 15. (ny og gammel kontakt)

Sliter selv med å teste dem, med manko på Android ustyr fant jeg en S3, men den sliter med å linke til Bluethoot adapterene jeg har.

Dersom du har som fungere på Leaf er det nok tut og kjør.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. juni 2016, klokken 23:22
Får bilen i Sept, finnes "Tesla Spy" SW? Beklager at jeg ikke har fulgt med i timen her...
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: sigurdionsdag 15. juni 2016, klokken 23:38
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 23:22
Får bilen i Sept, finnes "Tesla Spy" SW? Beklager at jeg ikke har fulgt med i timen her...
TMSpy for Android finnst og skal komme for IOS, lurer på om den kun er kommet i USA ennå for siste.

Er samme som lager Leaf Spy.

PS les første post i denne tråden. ;-)
sigurdi
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: amundtorsdag 16. juni 2016, klokken 10:47
Er det en fysisk årsak (typ: andre pinner i kontakten) til at TMSpy kun leser batteri-info, og ikke noe annet (drivetrain etc) ?

Hvis alt ligger på samme kabel er jeg litt gira på å lage en ny app, og hente ut alle koder han på det amerikanske forumet har samla inn. Gjerne med en lett oppdaterbar kodedatabase, sånn at kodene automatisk oppdateres over nett når nye er tilgjengelig.

Ka dykk trur?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 16. juni 2016, klokken 11:08
Mulig tmspy leser mer, det er masse valg inne i menyene som jeg ikke har forsket ut. Fryktelig lite tid til å holde på med slik framover, så noen andre får komme med fasiten :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvonsdag 22. juni 2016, klokken 10:01
Sitat fra: amund på torsdag 16. juni 2016, klokken 10:47
Er det en fysisk årsak (typ: andre pinner i kontakten) til at TMSpy kun leser batteri-info, og ikke noe annet (drivetrain etc) ?

Hvis alt ligger på samme kabel er jeg litt gira på å lage en ny app, og hente ut alle koder han på det amerikanske forumet har samla inn. Gjerne med en lett oppdaterbar kodedatabase, sånn at kodene automatisk oppdateres over nett når nye er tilgjengelig.

Ka dykk trur?

Har hatt det samme i tankene jeg også. 1. prioritet må være å få plass et public API med alle de kjente CAN meldingene. Pt. er det veldig fragmentert hva som finnes av info. Jeg har noe hjemme, send meg en PM en kveld så skal jeg huske å sende deg det jeg har.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: lunitikstorsdag 07. juli 2016, klokken 18:46
(https://i.imgflip.com/171lz9.jpg)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Tuxedotorsdag 07. juli 2016, klokken 21:00
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 07. juli 2016, klokken 16:38
Litt snacks :)

Rootet bil. Mulighet for å overvåke temp osv i lilleskjerm og diagnoseskjermen på den store.
Du har rootet din egen bil?  ;D  Er det reversibelt? (Ellers antar jeg at du kan kysse garantien i ræva).
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: vnmtorsdag 07. juli 2016, klokken 21:28
Wow! Kan du deaktivere TC og ESP? Vet at disse valgene ligger skjult i systemet.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: lunitiksfredag 08. juli 2016, klokken 21:41
Noe nytt på kabel-fronten?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvfredag 08. juli 2016, klokken 22:25
Mhm. Fikk OBS2-pluggene dagen før jeg dro på ferie ;)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: lunitikslørdag 09. juli 2016, klokken 06:10
Heldiggrisen.

Men jeg tenkte mer på om det er skjedd noen utvikling på kvaliteten på disse som skal kobles til under 17"
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: xrytorsdag 14. juli 2016, klokken 20:41
Cookie Monster: Sendt deg en PM :) Kunne du sjekket?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtirsdag 19. juli 2016, klokken 14:00
Sitat fra: lunitiks på lørdag 09. juli 2016, klokken 06:10
Heldiggrisen.

Men jeg tenkte mer på om det er skjedd noen utvikling på kvaliteten på disse som skal kobles til under 17"

Jeg bestilte noen ekstra når jeg først fikk deler fra Mouser. Send meg en pm så kan jeg sikkert mekke en kabel til deg når jeg er tilbake fra ferie.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: lunitiksfredag 22. juli 2016, klokken 18:01
Noen som vet hva denne rakkeren er god for? Bare 12V-greier?

(Passasjerside, under hanskerom helt til høyre.)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Veggentirsdag 26. juli 2016, klokken 09:42
Da har jeg fått testet litt med TMspy.
Bruker kabel fra Sigurdi og ProfiOBD blåtann adapter, fungerer utmerket:
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Veggentirsdag 26. juli 2016, klokken 09:43
Gjenværende tilgjengelig batterikapasitet på 75,2kWh for en september 2013 P85 med 35000km på telleren må vel sies å være bra. Tilsvarer rundt 3,5% reduksjon hvis det var 78kWh tilgjengelig når den var ny.

Noen screenshots:
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 26. juli 2016, klokken 10:00
Hva slags bil er det du leser av her?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Veggentirsdag 26. juli 2016, klokken 10:09
P85+ levert sept 2013 kjørt 35000km
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantirsdag 26. juli 2016, klokken 10:12
Ok, da har du en fin restkapasitet med over 75kWh. Virker som veldig mange 2013-biler ligger omkring der. Moderat kjørelengde, men selv biler som har rullet både to og tre ganger så langt ser ut til å holde seg veldig bra.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: GOStirsdag 26. juli 2016, klokken 22:35
@Veggen
Har du også fått tak i måleutstyr?
Holder du til på Vestlandet eller er du i øst du også?
(Eller nord)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Powerfluxonsdag 27. juli 2016, klokken 00:01
Er 70D Facelift med 75 pakke blitt målt enda?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorisonsdag 27. juli 2016, klokken 08:34
Sitat fra: Powerflux på onsdag 27. juli 2016, klokken 00:01
Er 70D Facelift med 75 pakke blitt målt enda?

Ja, den er målt, se lengre oppe i denne tråden, men ser Sigurdi har 60 tall også, men trodde ikke noen hadde fått 60 modellen enda?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Veggenonsdag 27. juli 2016, klokken 08:38
Sitat fra: GOS på tirsdag 26. juli 2016, klokken 22:35
@Veggen
Har du også fått tak i måleutstyr?
Holder du til på Vestlandet eller er du i øst du også?
(Eller nord)
Ja, som vist på bildet ovenfor...
Holder til i Horten.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Powerfluxonsdag 27. juli 2016, klokken 23:14
Sitat fra: bjoris på onsdag 27. juli 2016, klokken 08:34
Sitat fra: Powerflux på onsdag 27. juli 2016, klokken 00:01
Er 70D Facelift med 75 pakke blitt målt enda?

Ja, den er målt, se lengre oppe i denne tråden, men ser Sigurdi har 60 tall også, men trodde ikke noen hadde fått 60 modellen enda?
Tror kanskje jeg er blitt blind men jeg ser ikke noe som ligner på data for 70D med 75 pakke!
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtorsdag 28. juli 2016, klokken 17:55
Da har jeg fått noen dager hjemme etter ferie og fått montert kabel. Funket veldig bra.

Ser ut som om jeg har bra restkapasitet på min "ventebil" med 60kWh-batteri.

Har noen emner til kabler til overs, så hvis noen er interessert er det bare å sende PM.

Jeg brukte OBD-leseren fra teknikmagasinet (se 1.-post) og den fungerte smertefritt med android 5-tablet.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 28. juli 2016, klokken 18:12
60kWh-batteri? Er dette riktig screenshot?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtorsdag 28. juli 2016, klokken 18:35
Jeg har bare en bil pt. så ja. Men er enig i at det første tallet var høyt, gikk bare ut fra det andre jeg.

Skal lese av en gang til og sjekke klistremerket på batteriet :)

Edit: Doh.. Du hadde rett, skjermbildet var feil (var kommet i en demomodus). Rettet nå.
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 28. juli 2016, klokken 18:37
Restkapasiteten på dette batteriet er jo 74,5kWh. Hvis det er et 60-batteri har du fått bonus :)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 28. juli 2016, klokken 18:45
96 celler også ;D
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvtorsdag 28. juli 2016, klokken 18:57
Var feil screenshot ja (se redigering over.)

Temp og kapasitet etter endt lading på 11-12kW.

Noen småting:
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: petersvfredag 29. juli 2016, klokken 19:22
Oppdaterte litt i 2.-post, men virker som om førstesiden i tråden er ødelagt... Kanskje admin kan flytte innholdet over i en ny tråd eller noe?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorissøndag 31. juli 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Powerflux på onsdag 27. juli 2016, klokken 23:14
Sitat fra: bjoris på onsdag 27. juli 2016, klokken 08:34
Sitat fra: Powerflux på onsdag 27. juli 2016, klokken 00:01
Er 70D Facelift med 75 pakke blitt målt enda?

Tror kanskje jeg er blitt blind men jeg ser ikke noe som ligner på data for 70D med 75 pakke!

Nei, ser ikke ut som det var i denne tråden det var lagt ut. Beklager! Usikker på hvor jeg så dette

Noen som har sett CAN-bus måling av 60(75) batteriet? Det blir interessant syns jeg og svært relevant i vurderingen om en skal legge på 77.000 for å få en 75:)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: lunitikssøndag 31. juli 2016, klokken 10:02
Sitat
Sitat
Living
in
Sitat
a quote Bjoris?
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorissøndag 31. juli 2016, klokken 10:19
Sitat fra: lunitiks på søndag 31. juli 2016, klokken 10:02
Sitat
Sitat
Living
in
Sitat
a quote Bjoris?

Hehe, fiksa nå, men da forsvant noe av teksten... iPhone med vanntett deksel er noe dritt...:)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: BømloBjørnsøndag 31. juli 2016, klokken 12:34


Sitat fra: petersv på fredag 29. juli 2016, klokken 19:22
virker som om førstesiden i tråden er ødelagt...

+1
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Bjorismandag 01. august 2016, klokken 17:44
Sitat fra: BømloBjørn på søndag 31. juli 2016, klokken 12:34


Sitat fra: petersv på fredag 29. juli 2016, klokken 19:22
virker som om førstesiden i tråden er ødelagt...

+1

DET tar jeg ikke skylden for:)
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: Powerfluxmandag 01. august 2016, klokken 19:46
Sitat fra: bjoris på mandag 01. august 2016, klokken 17:44
Sitat fra: BømloBjørn på søndag 31. juli 2016, klokken 12:34


Sitat fra: petersv på fredag 29. juli 2016, klokken 19:22
virker som om førstesiden i tråden er ødelagt...

+1

DET tar jeg ikke skylden for:)
Bare finn de tallene om 70D med 75 pakke du så er du tilgitt ;D
Tittel: Sv: Hacking av Model S (CAN-bus-lesing etc.)
Skrevet av: moderator 2mandag 01. august 2016, klokken 22:07
Side 1 i denne tråden er det noe feil med. Vi fortsetter diskusjonen i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29183.0.html

Lars
Forum admin