Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY-prosjekter (Nissan Leaf)

Startet av lunitiks, lørdag 28. mai 2016, klokken 22:28

« forrige - neste »

lunitiks

#15
Sterkere bagasjeromslys

Bytt ut den pinglete glødelampa i bagasjerommet med en kraftigere LED-pære for så lite som 16-17 kroner!

Tidsforbruk: 5 minutter.
Utstyr: Demonteringsjern av plast (f.eks. disse fra Biltema) eller et annet flatt, bredt og spisst verktøy.
Materiell: 1 stk. 27mm LED-pære. Jeg bestilte disse pærene fra ebay. Fin kvalitet, passer perfekt og kommer i 2 pk for kr. 33,50. Gratis frakt!

Fremgangsmåte:

       
  • Vipp ut lampen i bagasjerommet med valgt verktøy. Det tryggeste og letteste er å starte fra innerste kant/ende av plastdekselet (nærmest kupeen) og vippe mot deg. Prøver du å starte fra ytterste kant/ende (nærmest baggasjeromsluken) og vipper fra deg, risikerer du å knekke en del av plastdekselet. I did  :-[
  • Trekk ut den hvite strømpluggen og klips av det grå tunnelldekselet som beskytter pæren.
  • Bytt pære. NB: Riktig polaritet (+/- retning) er som vist på bildet under.
  • Reversér prosessen.
LED-pæren jeg brukte passet eksakt (på millimeteren) under det grå tunnelldekselet. Da jeg skulle klipse på tunnelldekselet "skrådde" pæren, så jeg brukte et syltynnt skrujern til å posisjonere LED-pæra horisontalt inn under tunneldekselet.

En superbillig oppgradering vel verdt det!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nr1rayner

Bag.romslys har jeg også ordnet ja.
Fant ikke igjen den tråden, men har lagt ut bilde. Satte led i det originale og monterte 2stk led i tillegg, frog eye, eagle eye eller hva det het. Litt mer tidkrevende, men fikk lys på begge sider :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lunitiks

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 18. juni 2016, klokken 19:40
... og monterte 2stk led i tillegg, frog eye, eagle eye eller hva det het. Litt mer tidkrevende, men fikk lys på begge sider :)

Batteridrevne LEDs eller klarte du å koble deg mot ledningsnettet? I så fall kan du poste fremgangsmåten?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nr1rayner

Her er link til posten min med litt bilder etc.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23705.msg400491.html#msg400491

Trakk opp kabel til det originale bag.lyset. Har du ikke loddet en kabel før i livet ditt skal jeg ikke begi meg ut på å forklare en nøye fremgangsmåte  :P

Begynner å bli ei stund siden det der, så husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde.
De lampene jeg brukte bygger ganske mye på baksiden, så det begrenser seg mye hvor den kan stå, og var temmelig knotete spesielt på den ene siden. Var vel temmelig greit på venstre siden, men trangt på høyre siden såvidt jeg husker.. Oppdaget etter å ha borret hull og satt lyset inn at, hmm, hvordan i h..... skal jeg få strammet mutteren bak..!?? Men med litt blod, svette og tårer, + noen skrubbsår får man til mye rart  ;)

Men, i utgangspunktet er det bare å finne en best mulig egnet plass, som gir bra lys, uten å blende..
Borr hull, sett inn lampa, trekk kabel og smekk sammen...  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

60 mm seteextension, så får man strekt ut bena.   
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Bagasjeromsmatte, gummimatte fra Biltema.
Tok ut subben og klippet til gummimatta etter den originale.
Gummimatta fortsetter under subben og opp mot setene.
Boltene til subben ble litt korte, men gikk greit å få den festet igjen.

Brukte ALDRI å legge ladekabel i den håndveska baki der, så den tok jeg ut. Nissan burde finne en bedre patent, "dobbelt gulv" slik de fleste andre elbilene har, med rom til slikt som ladekabel, varseltrekant ++.

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lunitiks

Fornuftig. Vi har fortsatt den originale filtplata/matta liggende. Fraktet en del ved og juletrær i bilen over årene - gjett om de ble sure på bilvasksjappa da de oppdaget dette etter at vi fikk fastpris på innvendig shining  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nr1rayner

Filplata ligger der til meg også, under gummimatta  ;) Derfor boltene til subben ble litt korte..
Ved får tilhenger eller X-trailen ta seg av her i gården, men det blir da ellers mye annet rart kliss og søl..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ekstra 12v uttak.
Latterlig lite med bare 1 sigarettenner. Forøvrig bruker jeg å koble opp flere når jeg kjøper ny bil  ;)
Denne har 2xsig og 2xUSB.
Koblet opp på den originale, koblet sammen kabler på baksiden. Den går altså over samme sikring som den originale sig.tenneren.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjekk

For de av dere som vil lage app til egen telefon eller pythonscript o.l,. til hjemmebruk/smarthusapper etc.  ligger oppskriften her:
http://virantha.com/2016/04/07/updated-reverse-engineering-nissan-connect-ev-protocol/

bytt ut key-value parene slikleis:  'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO' samt tidssone 'tz" med "Europe/Paris"

Eks batteristatus python:

from Crypto.Cipher import Blowfish
import base64
import requests
import json
import time
from pprint import pprint

url='https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/InitialApp.php'
r = requests.post(url, data={ 'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','initial_app_strings':'geORNtsZe5I4lRGjG9GZiA' })


resp_dict = json.loads(r.text)

def pad_string(str):
    new_str = str
    pad_chars = 8-(len(str) % 8)
    if pad_chars != 0:
        for x in range(pad_chars):
            new_str += chr(pad_chars)
    return new_str

#passordet ditt:
plaintext = "XXXXX"

crypt_obj = Blowfish.new(resp_dict['baseprm'], Blowfish.MODE_ECB)
ciphertext = crypt_obj.encrypt(pad_string(plaintext))

r = requests.post('https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/UserLoginRequest.php', data={ 'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','initial_app_strings':'geORNtsZe5I4lRGjG9GZiA','UserId':'XXXx','Password': base64.b64encode(ciphertext)$
user_dict = json.loads(r.text)
dcmid=user_dict['CustomerInfo']['VehicleInfo']['DCMID']
vin=user_dict['CustomerInfo']['VehicleInfo']['VIN']
sess=user_dict['vehicleInfo'][0]['custom_sessionid']


#be om status
r = requests.post('https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/BatteryStatusCheckRequest.php', data={'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','DCMID':dcmid, 'VIN':vin,'tz':'Europe/Paris','custom_sessionid':sess})
req_dict = json.loads(r.text)
currSess=req_dict['resultKey']

#oppdater status
venter = True
while venter:
        r = requests.post('https://gdcportalgw.its-mo.com/gworchest_0323A/gdc/BatteryStatusCheckResultRequest.php', data={'RegionCode':'NE', 'lg':'no-NO','DCMID':dcmid, 'VIN':vin,'tz':'Europe/Paris','resultKey':currSess,'custom_sessioni$
        status_dict=json.loads(r.text)

        if  status_dict['responseFlag']=='1':
                venter = False

        time.sleep(15)

charge_dict = json.loads(r.text)

pprint(charge_dict)

Burger

Takk kjekk, den var virkelig kjekk :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

MHLD

Har kopplat bakljusen så att de alltid lyser vid körning. Kabel från ljusen i stötfångaren med en diod till bakljusen.

Dessutom så att öppnar jag bakluckan så lyser bakljusen ihop med bagagerumslyset.

tomrh

Sitat fra: MHLD på fredag 01. juli 2016, klokken 12:57
Har kopplat bakljusen så att de alltid lyser vid körning. Kabel från ljusen i stötfångaren med en diod till bakljusen.

Dessutom så att öppnar jag bakluckan så lyser bakljusen ihop med bagagerumslyset.
Bilder? Hvilken type diode brukte du?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MHLD

Har inga bilder då allt är monterat för länge sedan.

Jag mätte strömförbrukningen till ungefär 70 mA totalt till båda sidor. Så det är inga problem med dioden.

nr1rayner

#29
KUN for de tålmodige...

Fjerning av den omtalte blå "teipen" på Nissan-logoen.
Har lest man får ny hvis man klager, men blå logo på rød bil med chrome-pakke...?
Næh, da passer det bedre med chromen som ligger bak ;)

Tross hva man skulle tro sitter den utrolig godt...
Steamer (eller varmepistol) MÅ brukes. Trikset var visst å konstant stå med den kloss inntil mens man skraper med noe mildt.
Jeg hadde liggende ei skrape som følger med solfilmer, den fungerte greit uten å lage riper  :)

Blir vel på merket bak etter hvert også, men der har det ikke "falt av" noe enda, så det får vente.

Vurderte å ta av merket i front, sitter 2 skruer og 2 nagler der.
Ser ut som skruene er til kamera og naglene er til logoen, så da får det være.
Hadde dog vært enklere å stå med det i hånda...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA