Bagasjeromsljos

Startet av Aleco, tirsdag 15. september 2015, klokken 18:56

« forrige - neste »

Aleco

Hei!

Driv og skiftar eit par ljos på bilen til ljosdiodar og slit med bagasjeromsljoset. I følgje manualen skal takljoset og bagasjeromsljoset vera same storleik, men medan eg fekk skifta takljoset utan problem, so passar ikkje dei 30mm-pærene bak. Det er snakk om ein skilnad på om lag 3-4 mm på dei som alt sit i og dei nye pærene. Det er inga stor krise om eg berre må la den pæra vera, men det irriterer litt. Nokon som har skifta til ljosdiodar her inne før?

Alec

nr1rayner

Skal du spare strøm eller ha bedre lys? Eller bare annen farge..?
Lysene slår seg uansett av etter noen minutter etter bilen er lukket og låst, så ingen bekymring for 12v :)
Har selv satt inn massevis av led både inn- og utvendig i flere biler ;)
Har både Leaf og X-trail nå. Mener det var like pærer i begge, ganske nøyaktig 30mm. Jeg bestilte i hvert fall 30mm så kan se om de passer i Leafen. Mine er vel "like rundt hjørnet", så kan gi tilbakemelding når de kommer..

Jeg vil ha bedre lys. Det originale får nok stå med originalpæra, men har tenkt å sette inn 2stk "eagle eye", såfremt det er plass til de da.. En på hver side i bakkant.
Bilder kommer når det er montert ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Aleco

Spennende :)

Er litt for å gjøre bilen litt nyere i utseendet, men aller mest for lysets skyld. Er dårlig med lys i kupeen syns jeg, men det ble mye bedre med en LED-pære, så vil gjerne bytte den ut baki også (brukes mye i forbindelse med jobb). Vil gjerne se hvordan det blir når du får det tilsendt - dult meg gjerne gjennom en PM eller e-post når du har noe å dele :) Nysgjerrig på hvordan du løser det. Er overraskende lite på nettet over framgangsmåten med pærebytte på Leaf, syns jeg.

hansob

Jeg har brukt LED tilsvarende denne typen:
http://www.ebay.com/itm/1-12LED-Panel-5730-Lights-Warm-White-Dome-Lamp-T10-BA9S-Adapter-3W-240LM-/171905955534?hash=item280664b6ce&vxp=mtr

Denne er enkel å installere i varierende størrelse sokkel.

Dette er "Warm White LED" men fortsatt forholdsvis hvitt lys.
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

nr1rayner

Sannelig får man gjort ting hvis man gir elbilforumet, facetube og TV'n en pause, reiser seg fra sofa'n og går ut i... stappmørket for å montere lys ;)
Godt å få resultatet med en gang også  8)

*Kunne jeg gjort det annerledes? Ja, kan man ikke alltid det..? Plasseringen er veldig fin for å hindre å bli blendet. Kunne selvsagt satt de i sideveggene, men ville da blitt blendet av de hver gang man åpner luka.

*Vet jeg HVA jeg skulle gjort annerledes? Nei, igrunnen ikke. Kanskje satt inn enda sterkere lamper.

*Er jeg fornøyd med resultatet? Ved første øyekast, nei. Men etter å testet igjen med kun originalt lys, utentvil en stor forbedring ;D Man får bare se etterhvert som bagasjerommet brukes..

2stk "eagle eye" 3w er montert. Såre enkelt på venstre siden (lett tilgang gjennom luken til kompressor), men høyre siden bød på litt utfordring. Skulle helst vært av med hele panelet, men det gadd jeg ikke prøve på.
Alt er forøvrig klipset fast, tror hele panelet er klipset på hele veien, men må nok ut med sub og matta for å få ut panelene.

Ser at det "må" led i originalt også, merkelig fargekombinasjon nå  :o

Bildebeskrivelse:
1: Før, kun originalt lys
2: Org og Eagle eye på venstre side
3: Org og 2stk eagle eye
4: Høyre sidepanel med org og eagle eye

Tok også et "close up", men det ble køl svart. Får se om jeg husker å ta bilde når det blir dagslys igjen..
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Aleco

Oi, ja, det så jo bra ut! Mye bedre lys! Jeg vil helst unngå å sette inn ekstralys, men jeg må si at det så bra ut.

Takk for innspill, Hansob! Jeg må nesten vende meg mot noe sånt som du har brukt dersom jeg ikke finner noen pære.

nr1rayner

Det kittet Hansob viste er ikke så dumt nei. En kompis som har sånn, og den "banan-sokkelen" er jo genial :)

Legger ved bilde av monteringen.

Selvsagt kan man finne andre løsninger som gir mindre "inngrep" enn min løsning, men det er nå i hvert fall en løsning  8)
Trondheim

nr1rayner

Da er LED ankommet og montert.
30mm, gikk greit å sett inn i bag.rom. Trangt ja, men ingen problem.
Etter å satt sammen tenkte jeg på at det skulle gå an å sette inn lengre pære. Men er du litt fingernem burde det nok være kurant å sette inn 35mm, eller kanskje 38mm også ;)
Men denne funket altså uten mods:
http://www.ebay.co.uk/itm/231578514215?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Hvorvidt den gav noe særlig mer lys i bagasjerommet vet jeg ikke, jeg byttet bare pga fargen.. :P Satt inn samme pære i taklampa også. Mener nok det ble mer lys der. Fargen stemmer ca over ens med mine eagle eye, men bommer jo selvsagt totalt mot leselysene..
Trondheim

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA