Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gul varsellampe og skilpadde

Startet av lenny36, mandag 02. mai 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

lenny36

Takk for alle innspill. Jeg har ennå ikke hørt noe fra verkstedet angående feilsøkingen. Er det noen som vet om det evt finnes muligheter for å reparere defekte celler på andre steder enn de offisielle merkeverkstedene, til en rimeligere penge? Tenker da på deler fra kollisjonsskadede biler som hugges o.l. Uansett, alternative verksteder som kan ta slike jobber eller andre typer reparasjoner på elbiler fortrinnsvis i Oslo og Akershus?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Snibur

Jeg fikk byttet kabelen fra girhendelen på min 2011 iOn i fjor høst. Den ble vanskelig å få i riktig posisjon, og jeg opplevde også å få opp skilpadda og gul varsellampe et par ganger. Etter at kabelen ble byttet har jeg ikke hatt problemer med dette lenger.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

lenny36

Har ikke merket noe problem med girspaken og den gule lampen dukket opp under vanlig kjøring, ikke spesielt hard kjøring heller....jeg oppdaterer når jeg får snakket med verkstedet igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

svingen

@lenny36 den linken som ble vist her http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2720 er det link til en video https://www.youtube.com/watch?v=YcL4UvGvWkA som det går frem er det en del jobb tipper http://www.elbilmek.no/ kan gjøre det her,de har gjort det ofte på eldre biler (PSA) osv.
tipper ikke cellene bør koste så mange kr,er jo ikke store batteriene det er snakk om mulig man kan bygge det her selv (dvs elbilmek.no)
så totalt summen på det her bør ikke være mere enn 5 tusen med jobben vil jeg tro.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

lenny36

Nå har bilen stått hos Bøhm auto på Kalbakken i over en uke uten at de har funnet ut av problemet. Det virker som de rett og slett ikke har kompetanse på elbiler. Ikke veldig imponerende. Jeg gir de en dag til før jeg henter bilen. Du som nevnte her om å kjøre en diagnose på batteriet, hadde det vært mulig å få gjort dette i Oslo-området? Jeg kan gjerne betale litt hvis du har tid en kveld


Sent from my iPhone using Tapatalk

GeirOlav

"Det virker som de rett og slett ikke har kompetanse på elbiler."

Hei!
Dette stemmer nok ikke, vi er to teknikere der, og ikke jeg som driver med nevnte bil, men vet den varsler for krypstrøms feil på høyspent kretsen.
Dette pleier å være en feil i AC kompressor eller varmeren som har vært gjengangere.
Ved permanent feil så kobles en og en av komponentene i fra til feilkoden og varsel lampen kan slettes, på bilen din så er det en periodisk feil som ikke er til stede nå, og eneste indikasjonen vi har fått er krypstrøms feil.
Det er derfor utført en isolasjons kontroll av høyspentkretsen der målingene er innenfor de riktige verdiene.
Mistanken er rettet mot AC kompressor eller varmeren, men det er litt dyr gambling å skifte dyre komponenter på mistanke.
Man må rett og slett ha feilen til stede for å stille riktig diagnose.
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
2021 Citroën ë-C4 Shine

TB

Er ikkje isolasjonsfeil ein typisk feil på dei gamle PSA bilene? Virker som denne typen feil fortsatt vil oppstå med nyare bilar. Kansje ikkje uventa, med tanke på at bilene blir kjøyrt i allslags vær - med salt, og vatn som kan komme inn og lage feil?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goggo

Sitat fra: GeirOlav på lørdag 14. mai 2016, klokken 16:07
Mistanken er rettet mot AC kompressor eller varmeren, men det er litt dyr gambling å skifte dyre komponenter på mistanke.
Man må rett og slett ha feilen til stede for å stille riktig diagnose.

Det finnes vel andre logiske metoder for å feilsøke dette enn å skifte dyre komponenter i første omgang?  Er det ikke mulig å kople fra varmeren og AC enheten og levere bilen tilbake til eieren da? Det er jo norsk sommer tross alt, og da klarer man seg vel uten begge disse :)  Eller er trillingene laget slik at bilen ikke går dersom disse ikke er plugget i?

Hvis den da går bra i en periode så kan han komme tilbake med bilen til dere og dere kan kople inn en av enhetene om gangen i en periode for å se om/når feilen da kommer tilbake...

Bare et forslag - synes jo synd på @lenny36 som ikke har den fine bilen sin tilgjengelig nå på sommeren.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

GeirOlav

Ser tankegangen din, men arbeidsseddel skal fylles ut på arbeid for elbil, og det er strenge regler for frakobling/tilkobling av høyspent komponenter, bilen skal stå inngjerdet med varselskilt for arbeid på høyspent krets. Og før kunde får igjen bilen skal arbeidsseddel være ferdig utfylt (inkl tilkobling av 330V kretsen). Så å sende kunde ut med frakoblede høyspent kabler ville nok vært oppsigelsesgrunn for vår del
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
2021 Citroën ë-C4 Shine

lenny36

Sitat fra: GeirOlav på lørdag 14. mai 2016, klokken 16:07
"Det virker som de rett og slett ikke har kompetanse på elbiler."

Hei!
Dette stemmer nok ikke, vi er to teknikere der, og ikke jeg som driver med nevnte bil, men vet den varsler for krypstrøms feil på høyspent kretsen.
Dette pleier å være en feil i AC kompressor eller varmeren som har vært gjengangere.
Ved permanent feil så kobles en og en av komponentene i fra til feilkoden og varsel lampen kan slettes, på bilen din så er det en periodisk feil som ikke er til stede nå, og eneste indikasjonen vi har fått er krypstrøms feil.
Det er derfor utført en isolasjons kontroll av høyspentkretsen der målingene er innenfor de riktige verdiene.
Mistanken er rettet mot AC kompressor eller varmeren, men det er litt dyr gambling å skifte dyre komponenter på mistanke.
Man må rett og slett ha feilen til stede for å stille riktig diagnose.

Da trekker jeg tilbake det utsagnet om at dere ikke har kompetanse, det var bare dette inntrykket jeg satt igjen med etter to uker på verksted uten å ha kommet noe videre. Jeg skjønner at det er komplisert å finne ut av dette, selv om man skulle tro at dette var en av de enkleste elbilene på markedet.

bobakka

Hvis ikke feilen lar seg gjenskape, er det ikke bare å kjøre videre og vente på at feilen kommer tilbake?
Uansett virket det ikke som om feilen er fatal?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

GeirOlav

Lenny: Neida, bilene er ikke så kompliserte, det er egentlig ikke en Tesla modell S heller med tanke på funksjonsmåte på drivlinje, de er nok bygd opp ganske likt mhht høyspentkrets og nødstrategier ved feil. Problemet er vel at feilen er periodisk, og at det ikke er noe feilkode relatert direkte til en komponent. Skal sies at det er min kollega som har jobben på bilen din, så jeg har ikke fullstendig oversikt på den, men vet han er i dialog med teknisk plattform. Vi får håpe feilen dukker opp så den kan lokaliseres innen kort tid.

Bobakka: Ja det er en mulighet, har ikke kjennskap til hva verkstedmottaket og Lenny har av dialog. Hvis bilen har krypstrømsfeil under kjøring så vil bilen gå i nødmodus og redusert effekt, hvis bilen da stoppes og systemet fortsatt har krypstrømsfeil så vil ikke bilen tillate start.
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
2021 Citroën ë-C4 Shine

stradivaria

Hi,

Ringe til ELBILMEK AS, Elbilmek skal hjelpe deg.
Til:96801716
Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

lenny36

Oppdaterer en gammel tråd. Bilen ble hentet på verkstedet for å prøve å se om feilen kom tilbake. Bobakka her på forumet var var fantastisk hjelpsom og målte batteriet mitt og alt ser normalt ut. Har kjørt sikkert over 1000 km siden feilmeldingene dukket opp uten at disse har dukket opp på nytt. Jeg krysser fingrene


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ronnyschafer

Noen som kan hjelpe meg måle batteriet på min i-Miev? I dag kom til varseltrekant med utropstegn opp samtidig som tegnet for girkasse. Usikker på om det er noen sammenheng mellom feilene. Skiftet forøvrig sensor på girkassen sist november.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA