Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: lenny36 på Mandag 02. Mai 2016, klokken 09:03

Tittel: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Mandag 02. Mai 2016, klokken 09:03
I dag på vei til jobb fikk plutselig opp den gule varsellampen. Da det ikke var et egnet sted å stoppe kjørte jeg litt til og da kom skilpadden på og trekkraften ble som når man har nesten tomt batteri. Kjørte inn til siden og slo av tenningen noen sekunder. Startet igjen og feilmeldingene var borte. Hadde ca halvt batteri igjen når dette inntraff og hadde fortsatt det når jeg kjørte videre. Når jeg var nesten fremme på jobb skjedde det igjen. Samme prosedyre igjen og jeg kom meg fram på jobb.
Er det batteriet som er i ferd med å ryke eller kan jeg være heldig og at det bare er en sensor e.l? Bilen har gått ca 100.000.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: tomrhMandag 02. Mai 2016, klokken 09:40
Noen tidligere opplevelser med batteriproblemer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21629.msg412151.html#msg412151
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20141.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8908.0.html
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: elektroluxMandag 02. Mai 2016, klokken 11:05
Spander en slik på deg: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=72860198 og les av cellespenninger.

Tipper du finner en celle med lav spenning
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: goggoMandag 02. Mai 2016, klokken 12:16
Med EvBatMon eller Cani0n (begge disse er apper for Android) og en passende OBDII connector så kan du selv måle spenningen på hver battericelle.

Hvis du oppgir hvor du bor så er det kanskje noen i nærheten som har utstyr/erfaring og kan hjelpe deg med dette. Selv bor jeg på Sørlandet og stiller gjerne opp hvis du er her i nærheten.

EDIT: Forøvrig en interessant sak som elektrolux viser til der. Er det noen som har testet denne på trillingene og sett hva den gir ut av informasjon?

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Mandag 02. Mai 2016, klokken 14:06
Takk for tipsene. Snakket forøvrig med Bøhm auto på telefon. De mener det kan dreie seg om feil i en høyspentkrets, ikke batteriet. Han snakket om muligens ACU enheten. Blir sikkert dyrt uansett ettersom bilen er en 2011 importert bil...:-(  til info så lader bilen normalt, virker som om selve batteriet er OK. Oppdaterer om sakens utvikling hvis interesse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: elektroluxMandag 02. Mai 2016, klokken 17:10
EDIT: Forøvrig en interessant sak som elektrolux viser til der. Er det noen som har testet denne på trillingene og sett hva den gir ut av informasjon?

Har kjøpt selv og den leser alle mulige data som cellespenninger og strøm som går. Servostyringen spiser f.eks glatt 25A fra 12V batteriet på Berlingoen som er en I-miev med nye klær.

Leser feil og nuller ut disse og skal kunne nullstille serviceindikatoren.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: svingenMandag 02. Mai 2016, klokken 20:35
fruen opplevde det samme på min vår bil i vinter en gang.
fant ingen ting når den var på service nå 3-4 mnd senere.
ingen feil i log`en og alle celler/batteri var fint.
får min del virker det bare som en "bug" ingen feil/problemer siden.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: bobakkaMandag 02. Mai 2016, klokken 21:30
Jeg opplevde skilpadde i vinter med neste halvt batteri - og jeg opplevde skilpadde og tomt batteri med 2 streker igjen.
Jeg ville tippe at det er en celle med lav spenning når du har brukt batteriet en stund.
Hvis du bor i Oslo kan jeg lett måle det på bilen din.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: svingenMandag 02. Mai 2016, klokken 23:12
Er det slik att når bør måle volt på cellene fra tom til fult får å finne dårlige celler? Eller er en celle dårlig uansett sov hvis man har en?
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Tirsdag 03. Mai 2016, klokken 06:35
Jeg opplevde skilpadde i vinter med neste halvt batteri - og jeg opplevde skilpadde og tomt batteri med 2 streker igjen.
Jeg ville tippe at det er en celle med lav spenning når du har brukt batteriet en stund.
Hvis du bor i Oslo kan jeg lett måle det på bilen din.

Takk for tilbudet, bor selv i nærheten av Oslo så det hadde vært interessant å få sjekket ut. Bilen står på Bøhm auto på Kalbakken nå så jeg avventer hva de kommer frem til. Det som var rart i dette tilfellet var at selv om jeg fikk gul varsel og skilpadde så hadde jeg normalt med strøm igjen på batteriet. Slo bare av tenningen og ventet litt så var feilmeldingene borte og batteriet hadde korrekt restkapasitet. Mistenker derfor at det kanskje skyldes batterikjølingen som fyren på verkstedet snakket om på telefonen. Dette var bare en antagelse da siden de ennå ikke har diagnostisert feilen.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: bobakkaTirsdag 03. Mai 2016, klokken 12:38
Jeg opplevde skilpadde i vinter med neste halvt batteri - og jeg opplevde skilpadde og tomt batteri med 2 streker igjen.
Jeg ville tippe at det er en celle med lav spenning når du har brukt batteriet en stund.
Hvis du bor i Oslo kan jeg lett måle det på bilen din.

Takk for tilbudet, bor selv i nærheten av Oslo så det hadde vært interessant å få sjekket ut. Bilen står på Bøhm auto på Kalbakken nå så jeg avventer hva de kommer frem til. Det som var rart i dette tilfellet var at selv om jeg fikk gul varsel og skilpadde så hadde jeg normalt med strøm igjen på batteriet. Slo bare av tenningen og ventet litt så var feilmeldingene borte og batteriet hadde korrekt restkapasitet. Mistenker derfor at det kanskje skyldes batterikjølingen som fyren på verkstedet snakket om på telefonen. Dette var bare en antagelse da siden de ennå ikke har diagnostisert feilen.

Bilen estimerer hva som er igjen av strøm på batteriet, og estimatet kan være feil.
Jeg har også sett at batterispenningen stiger etter at jeg har kommet fram og bare har på tenning.
Derfor kan en mulighet være at det er en celle som er dårlig og som pga. hard belastning dropper i spenning som gjør at skilpadden kommer.
Når du da stopper og lar batteriet hvile litt, så stiger spenningen og du kan kjøre videre.
Spørsmålet er da hvor langt og "hardt" du kjørte videre?
Det kan selvfølgelig også være det verkstedet foreslår, men det er jo ikke veldig varmt om dagen..

En enkel test er å kjøre batteriet ned til 20-30% restkapasitet (2-3 streker), koble til OBD adapteret og Canion og sjekke om en av cellene har markert lavere enn de andre. Hvis alle er tilnærmet like er det lite sannsynlig at det er en "ekte" batterifeil.

Jeg sjekker selv mine egne batterier jevnlig og det er først ved rundt 20% (2 streker) at forskjellen mellom batteriene begynner å bli litt markert. Mine celler 19 samt 20 og 21 har vanligvis lavest spenning da og det er repeterbart, men det er fremdeles små forskjeller da. Forskjellene øker etterhvert som jeg bruker mer energi og spenningen synker.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Tirsdag 03. Mai 2016, klokken 15:55
Takk for utfyllende forklaring. Hvis det skulle vise seg å være en dårlig celle, er det sånn at denne kan byttes eller må hele batteripakken byttes? Isåfall er bilen ferdig tenker jeg, har hørt om vanvittige priser....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: svingenTirsdag 03. Mai 2016, klokken 17:29
Du kan bytte enkel celler er 88 av dem,nytt "brukt" batteri på skraphandler ligger på 16k så ordner seg nok hvis det er kun batteri\cellene :-)
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: bobakkaTirsdag 03. Mai 2016, klokken 20:48
Takk for utfyllende forklaring. Hvis det skulle vise seg å være en dårlig celle, er det sånn at denne kan byttes eller må hele batteripakken byttes? Isåfall er bilen ferdig tenker jeg, har hørt om vanvittige priser....


På myimev.com ligger en beskrivelse av en som byttet defekt celle selv. Han er mer enn normalt teknisk interessert, men det er absolutt mulig for en lav kostnad. Se her: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2720. Her ser du også Canion bilder som viser en celle med liten spenning.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: HaahovOnsdag 04. Mai 2016, klokken 00:16
Jeg har også hatt samme feilen for et års tid siden. Ikke opplevd det siden. Rett før feilen skjedde hos meg klarte jeg å sette bilen bare halvveis i gir mellom P og revers, og bilen "slurret" da på giret (har aldri klart å gjenskape dette). Trodde derfor at det var en form for kortslutning som førte til at gul varsellampe og skilpadde kom. Stoppet bilen, skrudde av tenninga, startet den igjen og alt har virket siden.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Onsdag 04. Mai 2016, klokken 08:54
Takk for alle innspill. Jeg har ennå ikke hørt noe fra verkstedet angående feilsøkingen. Er det noen som vet om det evt finnes muligheter for å reparere defekte celler på andre steder enn de offisielle merkeverkstedene, til en rimeligere penge? Tenker da på deler fra kollisjonsskadede biler som hugges o.l. Uansett, alternative verksteder som kan ta slike jobber eller andre typer reparasjoner på elbiler fortrinnsvis i Oslo og Akershus?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: SniburOnsdag 04. Mai 2016, klokken 09:43
Jeg fikk byttet kabelen fra girhendelen på min 2011 iOn i fjor høst. Den ble vanskelig å få i riktig posisjon, og jeg opplevde også å få opp skilpadda og gul varsellampe et par ganger. Etter at kabelen ble byttet har jeg ikke hatt problemer med dette lenger.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Onsdag 04. Mai 2016, klokken 10:24
Har ikke merket noe problem med girspaken og den gule lampen dukket opp under vanlig kjøring, ikke spesielt hard kjøring heller....jeg oppdaterer når jeg får snakket med verkstedet igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: svingenOnsdag 04. Mai 2016, klokken 11:12
@lenny36 den linken som ble vist her http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2720 er det link til en video https://www.youtube.com/watch?v=YcL4UvGvWkA som det går frem er det en del jobb tipper http://www.elbilmek.no/ kan gjøre det her,de har gjort det ofte på eldre biler (PSA) osv.
tipper ikke cellene bør koste så mange kr,er jo ikke store batteriene det er snakk om mulig man kan bygge det her selv (dvs elbilmek.no)
så totalt summen på det her bør ikke være mere enn 5 tusen med jobben vil jeg tro.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Onsdag 11. Mai 2016, klokken 10:55
Nå har bilen stått hos Bøhm auto på Kalbakken i over en uke uten at de har funnet ut av problemet. Det virker som de rett og slett ikke har kompetanse på elbiler. Ikke veldig imponerende. Jeg gir de en dag til før jeg henter bilen. Du som nevnte her om å kjøre en diagnose på batteriet, hadde det vært mulig å få gjort dette i Oslo-området? Jeg kan gjerne betale litt hvis du har tid en kveld


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: GeirOlavLørdag 14. Mai 2016, klokken 16:07
"Det virker som de rett og slett ikke har kompetanse på elbiler."

Hei!
Dette stemmer nok ikke, vi er to teknikere der, og ikke jeg som driver med nevnte bil, men vet den varsler for krypstrøms feil på høyspent kretsen.
Dette pleier å være en feil i AC kompressor eller varmeren som har vært gjengangere.
Ved permanent feil så kobles en og en av komponentene i fra til feilkoden og varsel lampen kan slettes, på bilen din så er det en periodisk feil som ikke er til stede nå, og eneste indikasjonen vi har fått er krypstrøms feil.
Det er derfor utført en isolasjons kontroll av høyspentkretsen der målingene er innenfor de riktige verdiene.
Mistanken er rettet mot AC kompressor eller varmeren, men det er litt dyr gambling å skifte dyre komponenter på mistanke.
Man må rett og slett ha feilen til stede for å stille riktig diagnose.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: TBſøndag 15. Mai 2016, klokken 11:09
Er ikkje isolasjonsfeil ein typisk feil på dei gamle PSA bilene? Virker som denne typen feil fortsatt vil oppstå med nyare bilar. Kansje ikkje uventa, med tanke på at bilene blir kjøyrt i allslags vær - med salt, og vatn som kan komme inn og lage feil?
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: goggoſøndag 15. Mai 2016, klokken 15:31
Mistanken er rettet mot AC kompressor eller varmeren, men det er litt dyr gambling å skifte dyre komponenter på mistanke.
Man må rett og slett ha feilen til stede for å stille riktig diagnose.

Det finnes vel andre logiske metoder for å feilsøke dette enn å skifte dyre komponenter i første omgang?  Er det ikke mulig å kople fra varmeren og AC enheten og levere bilen tilbake til eieren da? Det er jo norsk sommer tross alt, og da klarer man seg vel uten begge disse :)  Eller er trillingene laget slik at bilen ikke går dersom disse ikke er plugget i?

Hvis den da går bra i en periode så kan han komme tilbake med bilen til dere og dere kan kople inn en av enhetene om gangen i en periode for å se om/når feilen da kommer tilbake...

Bare et forslag - synes jo synd på @lenny36 som ikke har den fine bilen sin tilgjengelig nå på sommeren.

mvh
HUgo
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: GeirOlavſøndag 15. Mai 2016, klokken 16:47
Ser tankegangen din, men arbeidsseddel skal fylles ut på arbeid for elbil, og det er strenge regler for frakobling/tilkobling av høyspent komponenter, bilen skal stå inngjerdet med varselskilt for arbeid på høyspent krets. Og før kunde får igjen bilen skal arbeidsseddel være ferdig utfylt (inkl tilkobling av 330V kretsen). Så å sende kunde ut med frakoblede høyspent kabler ville nok vært oppsigelsesgrunn for vår del
Tittel: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Tirsdag 17. Mai 2016, klokken 16:25
"Det virker som de rett og slett ikke har kompetanse på elbiler."

Hei!
Dette stemmer nok ikke, vi er to teknikere der, og ikke jeg som driver med nevnte bil, men vet den varsler for krypstrøms feil på høyspent kretsen.
Dette pleier å være en feil i AC kompressor eller varmeren som har vært gjengangere.
Ved permanent feil så kobles en og en av komponentene i fra til feilkoden og varsel lampen kan slettes, på bilen din så er det en periodisk feil som ikke er til stede nå, og eneste indikasjonen vi har fått er krypstrøms feil.
Det er derfor utført en isolasjons kontroll av høyspentkretsen der målingene er innenfor de riktige verdiene.
Mistanken er rettet mot AC kompressor eller varmeren, men det er litt dyr gambling å skifte dyre komponenter på mistanke.
Man må rett og slett ha feilen til stede for å stille riktig diagnose.

Da trekker jeg tilbake det utsagnet om at dere ikke har kompetanse, det var bare dette inntrykket jeg satt igjen med etter to uker på verksted uten å ha kommet noe videre. Jeg skjønner at det er komplisert å finne ut av dette, selv om man skulle tro at dette var en av de enkleste elbilene på markedet.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: bobakkaTirsdag 17. Mai 2016, klokken 20:39
Hvis ikke feilen lar seg gjenskape, er det ikke bare å kjøre videre og vente på at feilen kommer tilbake?
Uansett virket det ikke som om feilen er fatal?
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: GeirOlavTirsdag 17. Mai 2016, klokken 21:50
Lenny: Neida, bilene er ikke så kompliserte, det er egentlig ikke en Tesla modell S heller med tanke på funksjonsmåte på drivlinje, de er nok bygd opp ganske likt mhht høyspentkrets og nødstrategier ved feil. Problemet er vel at feilen er periodisk, og at det ikke er noe feilkode relatert direkte til en komponent. Skal sies at det er min kollega som har jobben på bilen din, så jeg har ikke fullstendig oversikt på den, men vet han er i dialog med teknisk plattform. Vi får håpe feilen dukker opp så den kan lokaliseres innen kort tid.

Bobakka: Ja det er en mulighet, har ikke kjennskap til hva verkstedmottaket og Lenny har av dialog. Hvis bilen har krypstrømsfeil under kjøring så vil bilen gå i nødmodus og redusert effekt, hvis bilen da stoppes og systemet fortsatt har krypstrømsfeil så vil ikke bilen tillate start.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: stradivariaTorsdag 19. Mai 2016, klokken 07:20
Hi,

Ringe til ELBILMEK AS, Elbilmek skal hjelpe deg.
Til:96801716
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: lenny36Mandag 06. Juni 2016, klokken 20:56
Oppdaterer en gammel tråd. Bilen ble hentet på verkstedet for å prøve å se om feilen kom tilbake. Bobakka her på forumet var var fantastisk hjelpsom og målte batteriet mitt og alt ser normalt ut. Har kjørt sikkert over 1000 km siden feilmeldingene dukket opp uten at disse har dukket opp på nytt. Jeg krysser fingrene


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: Ronnyschaferſøndag 08. Juli 2018, klokken 01:05
Noen som kan hjelpe meg måle batteriet på min i-Miev? I dag kom til varseltrekant med utropstegn opp samtidig som tegnet for girkasse. Usikker på om det er noen sammenheng mellom feilene. Skiftet forøvrig sensor på girkassen sist november.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: erik eſøndag 08. Juli 2018, klokken 08:47
Bilene er ikke så kompliserte men EL delenen byr på litt utfordringer for oss bilgutta. (Sa jeg som er bestefar)  Men har vel til gode og møte en EL-mann med god greie på /interesse for alt det andre med bil.
Tittel: Sv: Gul varsellampe og skilpadde
Skrevet av: TBMandag 09. Juli 2018, klokken 08:57
Har blåtann dongle for å måle.
Kvar er du i landet?