Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gul varsellampe og skilpadde

Startet av lenny36, mandag 02. mai 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

lenny36

I dag på vei til jobb fikk plutselig opp den gule varsellampen. Da det ikke var et egnet sted å stoppe kjørte jeg litt til og da kom skilpadden på og trekkraften ble som når man har nesten tomt batteri. Kjørte inn til siden og slo av tenningen noen sekunder. Startet igjen og feilmeldingene var borte. Hadde ca halvt batteri igjen når dette inntraff og hadde fortsatt det når jeg kjørte videre. Når jeg var nesten fremme på jobb skjedde det igjen. Samme prosedyre igjen og jeg kom meg fram på jobb.
Er det batteriet som er i ferd med å ryke eller kan jeg være heldig og at det bare er en sensor e.l? Bilen har gått ca 100.000.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Spander en slik på deg: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=72860198 og les av cellespenninger.

Tipper du finner en celle med lav spenning
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

#3
Med EvBatMon eller Cani0n (begge disse er apper for Android) og en passende OBDII connector så kan du selv måle spenningen på hver battericelle.

Hvis du oppgir hvor du bor så er det kanskje noen i nærheten som har utstyr/erfaring og kan hjelpe deg med dette. Selv bor jeg på Sørlandet og stiller gjerne opp hvis du er her i nærheten.

EDIT: Forøvrig en interessant sak som elektrolux viser til der. Er det noen som har testet denne på trillingene og sett hva den gir ut av informasjon?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

lenny36

Takk for tipsene. Snakket forøvrig med Bøhm auto på telefon. De mener det kan dreie seg om feil i en høyspentkrets, ikke batteriet. Han snakket om muligens ACU enheten. Blir sikkert dyrt uansett ettersom bilen er en 2011 importert bil...:-(  til info så lader bilen normalt, virker som om selve batteriet er OK. Oppdaterer om sakens utvikling hvis interesse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Sitat fra: goggo på mandag 02. mai 2016, klokken 12:16
EDIT: Forøvrig en interessant sak som elektrolux viser til der. Er det noen som har testet denne på trillingene og sett hva den gir ut av informasjon?

Har kjøpt selv og den leser alle mulige data som cellespenninger og strøm som går. Servostyringen spiser f.eks glatt 25A fra 12V batteriet på Berlingoen som er en I-miev med nye klær.

Leser feil og nuller ut disse og skal kunne nullstille serviceindikatoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

fruen opplevde det samme på min vår bil i vinter en gang.
fant ingen ting når den var på service nå 3-4 mnd senere.
ingen feil i log`en og alle celler/batteri var fint.
får min del virker det bare som en "bug" ingen feil/problemer siden.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

bobakka

Jeg opplevde skilpadde i vinter med neste halvt batteri - og jeg opplevde skilpadde og tomt batteri med 2 streker igjen.
Jeg ville tippe at det er en celle med lav spenning når du har brukt batteriet en stund.
Hvis du bor i Oslo kan jeg lett måle det på bilen din.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

svingen

Er det slik att når bør måle volt på cellene fra tom til fult får å finne dårlige celler? Eller er en celle dårlig uansett sov hvis man har en?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

lenny36

Sitat fra: bobakka på mandag 02. mai 2016, klokken 21:30
Jeg opplevde skilpadde i vinter med neste halvt batteri - og jeg opplevde skilpadde og tomt batteri med 2 streker igjen.
Jeg ville tippe at det er en celle med lav spenning når du har brukt batteriet en stund.
Hvis du bor i Oslo kan jeg lett måle det på bilen din.

Takk for tilbudet, bor selv i nærheten av Oslo så det hadde vært interessant å få sjekket ut. Bilen står på Bøhm auto på Kalbakken nå så jeg avventer hva de kommer frem til. Det som var rart i dette tilfellet var at selv om jeg fikk gul varsel og skilpadde så hadde jeg normalt med strøm igjen på batteriet. Slo bare av tenningen og ventet litt så var feilmeldingene borte og batteriet hadde korrekt restkapasitet. Mistenker derfor at det kanskje skyldes batterikjølingen som fyren på verkstedet snakket om på telefonen. Dette var bare en antagelse da siden de ennå ikke har diagnostisert feilen.

bobakka

#10
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 03. mai 2016, klokken 06:35
Sitat fra: bobakka på mandag 02. mai 2016, klokken 21:30
Jeg opplevde skilpadde i vinter med neste halvt batteri - og jeg opplevde skilpadde og tomt batteri med 2 streker igjen.
Jeg ville tippe at det er en celle med lav spenning når du har brukt batteriet en stund.
Hvis du bor i Oslo kan jeg lett måle det på bilen din.

Takk for tilbudet, bor selv i nærheten av Oslo så det hadde vært interessant å få sjekket ut. Bilen står på Bøhm auto på Kalbakken nå så jeg avventer hva de kommer frem til. Det som var rart i dette tilfellet var at selv om jeg fikk gul varsel og skilpadde så hadde jeg normalt med strøm igjen på batteriet. Slo bare av tenningen og ventet litt så var feilmeldingene borte og batteriet hadde korrekt restkapasitet. Mistenker derfor at det kanskje skyldes batterikjølingen som fyren på verkstedet snakket om på telefonen. Dette var bare en antagelse da siden de ennå ikke har diagnostisert feilen.

Bilen estimerer hva som er igjen av strøm på batteriet, og estimatet kan være feil.
Jeg har også sett at batterispenningen stiger etter at jeg har kommet fram og bare har på tenning.
Derfor kan en mulighet være at det er en celle som er dårlig og som pga. hard belastning dropper i spenning som gjør at skilpadden kommer.
Når du da stopper og lar batteriet hvile litt, så stiger spenningen og du kan kjøre videre.
Spørsmålet er da hvor langt og "hardt" du kjørte videre?
Det kan selvfølgelig også være det verkstedet foreslår, men det er jo ikke veldig varmt om dagen..

En enkel test er å kjøre batteriet ned til 20-30% restkapasitet (2-3 streker), koble til OBD adapteret og Canion og sjekke om en av cellene har markert lavere enn de andre. Hvis alle er tilnærmet like er det lite sannsynlig at det er en "ekte" batterifeil.

Jeg sjekker selv mine egne batterier jevnlig og det er først ved rundt 20% (2 streker) at forskjellen mellom batteriene begynner å bli litt markert. Mine celler 19 samt 20 og 21 har vanligvis lavest spenning da og det er repeterbart, men det er fremdeles små forskjeller da. Forskjellene øker etterhvert som jeg bruker mer energi og spenningen synker.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

lenny36

Takk for utfyllende forklaring. Hvis det skulle vise seg å være en dårlig celle, er det sånn at denne kan byttes eller må hele batteripakken byttes? Isåfall er bilen ferdig tenker jeg, har hørt om vanvittige priser....


Sent from my iPhone using Tapatalk

svingen

Du kan bytte enkel celler er 88 av dem,nytt "brukt" batteri på skraphandler ligger på 16k så ordner seg nok hvis det er kun batteri\cellene :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

bobakka

#13
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 03. mai 2016, klokken 15:55
Takk for utfyllende forklaring. Hvis det skulle vise seg å være en dårlig celle, er det sånn at denne kan byttes eller må hele batteripakken byttes? Isåfall er bilen ferdig tenker jeg, har hørt om vanvittige priser....


myimev.com ligger en beskrivelse av en som byttet defekt celle selv. Han er mer enn normalt teknisk interessert, men det er absolutt mulig for en lav kostnad. Se her: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2720. Her ser du også Canion bilder som viser en celle med liten spenning.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Haahov

Jeg har også hatt samme feilen for et års tid siden. Ikke opplevd det siden. Rett før feilen skjedde hos meg klarte jeg å sette bilen bare halvveis i gir mellom P og revers, og bilen "slurret" da på giret (har aldri klart å gjenskape dette). Trodde derfor at det var en form for kortslutning som førte til at gul varsellampe og skilpadde kom. Stoppet bilen, skrudde av tenninga, startet den igjen og alt har virket siden.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA