Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?

Startet av Kåre_S, fredag 29. april 2016, klokken 14:34

« forrige - neste »

Kåre_S

Har sett på forskjellige tråder (blant annet tråden om lang lade tid for 30 kwh) diskusjoner rundt om de nye Leafene er levert med 8A ladere og noen med 10A ladere (original).

1. Hva er det vi skal ha da? 

2. Jeg er nysgjerrig på om jeg har fått en 8A eller 10A lader ? (synes det går litt tregt ja) Hvordan vet jeg det?

3. kan vi kreve å få en 10A kabel (har noen fått dette?)  ??
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

bob-bob

Står på baksiden av "kladden" ( boksen med kontroll lamper på din ladekabel) hvor mye ampere (A) den trekker.
På min står det 10A. Jeg fikk min bil 1. mars i år.  ;)

EV-FTW

Det står bak på laderen.
Står 8A på min. Og har nå montert utstyr for å måle, og den trekker 7.1 A fra stikket.

Bilen min fikk jeg på mandag denne uken. En 30kWh Leaf.
Har bestilt montering av fast ladestasjon på 16 A, som monteres med egen 20 A kurs, med egen type B jordfeilbryter.

Har også snakket med Ålgårds Auto hvor jeg kjøpte bilen, de mente bestemt at dette var de nye kablene som skulle følge med, etter nye forskrifter, men de sendte saken videre til Nissan. Regner egentlig med at jeg ikke får så mye svar.

Akkurat kjørt 17 mil, hvor jeg kjørte gjennom to bratte tunneler under sjøen. Frem og tilbake, så altså 4 ganger gjennom tunnelene. Kjørte i fartsgrensen, og hadde da igjen 10% på batteriet da jeg ankom hurtigladestasjon etter da 17 mil. Må si meg god fornøyd med det! Tok da 23 min å lade opp til 82% igjen.

Ser frem til å få bittelitt raskere lading hjemme!
Jevnt over er jeg godt fornøyd med bilen, foruten noen småting, og ladetid hjemme!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Hattebrem

Jeg har vært hos Birger N.Haug og hentet min bil i dag og fikk med 8A kabel. Selgeren sa jeg blir kontaktet når de får inn 10A, kanskje ikke lurt å holde pusten i mellomtiden :D
30kWh Tekna , bronze , 6,6kw - levert 29/4-16

EV-FTW

Sitat fra: Hattebrem på fredag 29. april 2016, klokken 15:20
Jeg har vært hos Birger N.Haug og hentet min bil i dag og fikk med 8A kabel. Selgeren sa jeg blir kontaktet når de får inn 10A, kanskje ikke lurt å holde pusten i mellomtiden :D

Er lov å håpe. Er jo en nødlander, men greit å ha den på 10A!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Griffel

#5
Siden DSB anbefaler å begrense lading fra vanlig Schuko stikkontakt til 8A er det fint at Nissan følger opp denne anbefalingen med sin standard ladekabel med kladd.

Fra heftet "Lading av elektriske biler" et sammarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO:
Sitat
Ladestrømmen er begrenset av bilens elektronikk. Strømmen er vanligvis satt til ett sted mellom 8 og 13 A. Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

SitatNEK har opprettet et eget forum for elektriske biler, hvor deltagere sitter på tvers av normkomiteer, gruppen har også deltagere fra organisasjoner og myndigheter, under er en uttalelse fra gruppen:
29. august 2012 trakk EV forum følgende konklusjon:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Crown

Hentet ny 6,6kW 30kWh i dag. Fikk med 8A lader i tillegg til type 2-kabelen, tydeligvis var ikke selger klar over dette for han sa 10A da jeg spurte. Men snakket med elektriker, og dette er nok den nye standarden...  Har heldigvis 32A Garo-lader på plass, så var det bare å få Nissan eV connect, You+ connect, eV connect eller hva det nå heter alt sammen til å virke... ser dårlig ut hittil og havner bare i en evig loop :-P
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Bondeknøl

Appen har virket hele tiden den lille måneden jeg har hatt bilen. Når en skal oppdatere status så går appen i loop en god stund før tallene er klare. Håper dette blir litt kjappere etterhvert.

eltex

den går ikke i loop. den sender ut en forespørsel som må behandles av servere og så sendes bilen. . det aner meg at bilen ikke er online hele tiden så den "checker inn" av og til. Den checker inn til nissan-systemet ca hvert 2-3 minutt? i såfall er det vel i verste fall 2-3 minutter ventetid før du får oppdatert status.

Med andre ord så må du nok belage deg på at dette ikke er noe bedring i med mindre nissan endrer måten bilene rapporterer inn.
Tesla ModelY LR 23

elektrolux

Dette forklarer i alle fall hvorfor etterspørselen etter både Charge-amps kabelen som nå  halverer ladetiden, og ladestasjoner for type 1 biler har tatt helt av.

Har hatt kunder som kommer til meg like etter kjøp av bil desperate etter utstyr som klarer å fylle batteriet opp. Da må de desverre betale moms, så et tips er å be forhandleren om å legge på en Elbilhjelpen.no AS ladeløsning sammen med bilen for ytterligere 25% besparelse.

Da vil en mode 3 kabel komme på 1112 kr, en Charge-amps Sence16-1 vil koste 3992, og en ladestasjon med 5m rett kabel vil koste 4312.-   ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erl_end

Litt raskt estimat ut i fra (på 30kWh) og min erfaring:
10A= 7% i timen
8A= 5,5-5,7% i timen.? (utregnet)

Bruker man 50% batteri hver dag trenger man ved 8A lader ca 9 timer på og fylle opp. Drar man 0700 på jobb vil det si at bilen senest må plugges i klokken 2200.
Dette vil holde for mange, men vi gi en god del mer begrensninger. Spesielt de dagene man kjører med en de 50%
Ser ut til at Nissan og de andre selgerne av Elbil bør lage pakker / avtaler om faste ladestasjoner som ett tilvalg ved kjøp. (Noe som også er anbefalt)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Crown

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 30. april 2016, klokken 08:03
Appen har virket hele tiden den lille måneden jeg har hatt bilen. Når en skal oppdatere status så går appen i loop en god stund før tallene er klare. Håper dette blir litt kjappere etterhvert.

Jeg får ikke aktivert tjenestene på bilen i you+, kommer bare "connection error ! please retry later". Appen får jeg ikke logget inn i, det er vel den Nissan Connect EV? Får bare feil brukernavn og/eller passord. Går ut i fra de to kanskje har sammenheng.. Og kundeservice er bare åpent hverdager i arbeidstiden :-(

Men ellers er jeg fornøyd :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

Jeg hentet nylig en 30 kW Leaf. Jeg sjekket laderen og den var 8A. Dette overrasket også selgeren, men han gikk inn og byttet med en 10A lader fra en utstillingsbil. Det kaller jeg god service  :)

Steinarweb

#13
Appen funker visstnok bare hvia du har fått aktivert mobile tjenester på You+Nissan i "Min garasje".
Jeg sliter med akkurat samme problem.
Har fått opprettet bruker på nettsidene og har lagt til bilen, men får "connection error ! please retry later" når jeg trykker aktiver mobile tjenester.
Kundeservice klarte heller ikke å aktivere disse greiene på Fredag.
Skal gi dem et par dager til før jeg svarer på den obligatoriske "hvor fornøyd er du med nissan" eposten jeg fikk etter kontakten med kundeservice.

Sitat fra: Crown på lørdag 30. april 2016, klokken 18:41
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 30. april 2016, klokken 08:03
Appen har virket hele tiden den lille måneden jeg har hatt bilen. Når en skal oppdatere status så går appen i loop en god stund før tallene er klare. Håper dette blir litt kjappere etterhvert.

Jeg får ikke aktivert tjenestene på bilen i you+, kommer bare "connection error ! please retry later". Appen får jeg ikke logget inn i, det er vel den Nissan Connect EV? Får bare feil brukernavn og/eller passord. Går ut i fra de to kanskje har sammenheng.. Og kundeservice er bare åpent hverdager i arbeidstiden :-(

Men ellers er jeg fornøyd :-)
Tesla Model3 LR - Forventet levering Mai
Leaf Lauch edition 40 kWh Solgt
Leaf Nordic 30KWh Solgt

Yeyeye

Tror du kan svare at du blir lite imponert, vi fikk vår 28.Januar, og de har fortsatt ikke klart å fikse denne aktiviseringen
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA