8A eller 10 A kabel som standard i 30 KwH Leaf?

Startet av Kåre_S, fredag 29. april 2016, klokken 14:34

« forrige - neste »

leafnor

 
Sitat fra: Yeyeye på lørdag 30. april 2016, klokken 21:50
Tror du kan svare at du blir lite imponert, vi fikk vår 28.Januar, og de har fortsatt ikke klart å fikse denne aktiviseringen
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

EV-FTW

Fikk min Leaf Nordic 30kWh på mandag. Selger registrerte den på you+, jeg lastet ned appen. Brukte passord og brukernavn han hadde opprettet, og vips, alt virket fint.

Foruten at den er ganske treg, virker det bra.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Kåre_S

Har funnet ut at jeg har fått med en 8A lader på min nyinnkjøpte Leaf. 

Og det betyr at bilen lades opp 20% saktere ift om laderen hadde vært 10A?

Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

leafnor

Sitat fra: Kåre_S på mandag 02. mai 2016, klokken 12:22
Har funnet ut at jeg har fått med en 8A lader på min nyinnkjøpte Leaf. 

Og det betyr at bilen lades opp 20% saktere ift om laderen hadde vært 10A?
9,2A/7,1A=1,3. Det tar 30% lengre tid å lade på 8A kladden fremfor 10A kladden.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Griffel

#21
Sitat fra: leafnor på mandag 02. mai 2016, klokken 17:10
9,2A/7,1A=1,3. Det tar 30% lengre tid å lade på 8A kladden fremfor 10A kladden.
Tallene er kan jeg ikke gå god for men er de riktige går det 23% raskere om en går fra 7,1 til 9,2A. (eller 20% raskere om en går fra 8 til 10A), Men om en lader til fullt så er vel ladestrømmen lavere på slutten enn det ladekablen tillater så i praksis er nok forskjellen mindre.

Forskriftene sier maksimalt 10A sikring for nye elbil ladekurser med schuko, og anbefaler at en stiller ned lading fra slike kontakter til 8A.

DSB veiledning finner en her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Aktuelt-elsikkerhet/Lading-av-elektriske-biler/
SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Man lader vel strengt talt 25% raskere ved å gå fra 8 til 10 amp :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mai 2016, klokken 19:52
Man lader vel strengt talt 25% raskere ved å gå fra 8 til 10 amp :)
Strengt tatt ikke.
Dersom du bruker 10 timer på å lade med 10A tar det 12,5 timer med 8A for sammen mengde kWh (for ca 10mils kjøring).

Det vil si 20% raskere eller 25% langsommere, alt ettersom.   ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#24
Ok, jeg gir meg :)

Men man lader i det minste med 25% høyere effekt om man går fra 8 til 10 amp :) Påfyllet er altså 25% høyere gitt samme tid, men tidsbruken faller bare med 20%. Tall er vanskelig for oss vanlig dødelige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Derfor er rådet å installere å installere en mod3 ladestasjon med den kapasiteten en ønsker hjemme, og bruke litt ekstra tid om nødvendig når en er på besøk hos hos bestemor som har en gammel utestikkontakt på veggen. Det setter sikkert bestemor pris på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toril

Fikk min 30Kw mandag forrige uke, den kom med 8A ladekladd. Den er fysisk mindre enn 10A kladden.
Fikk byttet den inn i dag hos forhandler til en variabel mennekes 6-13A.

Det er nok sant at det ønskes ny standar på 8A på den type kabel. Det er sikkert ok når de nye grønne ladestolpene med som gir 16A og noen også med 32A finnes over alt og vi kan bruke den andre kabelen som fulgte med bilen. (de som har 6,6 Kw lader)

Det dumme er at kjøper og selgere ikke er godt nok informert før etter kjøpet.  Ser frem til å teste den nye kabelen neste gang jeg er så heldig å får lade på jobben.
Leaf 2013 2.genkjøpt brukt fra BNH erstattet
Leaf (2012 model kjøpt ny i 2013 fra BNH) nå kondem.
100% Elbilkjøring

leafnor

Sitat fra: Griffel på mandag 02. mai 2016, klokken 19:20
Sitat fra: leafnor på mandag 02. mai 2016, klokken 17:10
9,2A/7,1A=1,3. Det tar 30% lengre tid å lade på 8A kladden fremfor 10A kladden.
Tallene er kan jeg ikke gå god for men er de riktige går det 23% raskere om en går fra 7,1 til 9,2A. (eller 20% raskere om en går fra 8 til 10A), Men om en lader til fullt så er vel ladestrømmen lavere på slutten enn det ladekablen tillater så i praksis er nok forskjellen mindre.

Forskriftene sier maksimalt 10A sikring for nye elbil ladekurser med schuko, og anbefaler at en stiller ned lading fra slike kontakter til 8A.

DSB veiledning finner en her: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Aktuelt-elsikkerhet/Lading-av-elektriske-biler/
SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
8A kladden trekker 7,1A. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27702.msg475587.html#msg475587
Min 10A kladd målt på tilsvarende måler viser at den trekker 9,2A.

6 timer lading på 10A (9,2A) kladden og spenning 230V skulle det som eksempel gi batteriet tilgang på 12,7 kWt.
En 8A kladd som i virkeligheten trekker 7,1A og spenning også 230V må bruke 12700/(7,1*230)=7,75 timer på samme energimengde.

1,75 time lengre ladetid i forhold til 6 timer er 30%.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

#28
Sitat fra: toril på mandag 02. mai 2016, klokken 22:31
Fikk min 30Kw mandag forrige uke, den kom med 8A ladekladd. Den er fysisk mindre enn 10A kladden.
Fikk byttet den inn i dag hos forhandler til en variabel mennekes 6-13A.

Det er nok sant at det ønskes ny standar på 8A på den type kabel. Det er sikkert ok når de nye grønne ladestolpene med som gir 16A og noen også med 32A finnes over alt og vi kan bruke den andre kabelen som fulgte med bilen. (de som har 6,6 Kw lader)

Det dumme er at kjøper og selgere ikke er godt nok informert før etter kjøpet.  Ser frem til å teste den nye kabelen neste gang jeg er så heldig å får lade på jobben.

Nei, kladden er like. Du forveksler med den gml kladden. Jeg har ny "liten" kladd som er på 10A, mine foreldre fikk sin 2 mnd senere og de fikk helt lik på 8A. Kundene burde fått velge om de ønsker 10 eller 8. For mine foreldre var det glimrende pga gml hus og 10A sikring

elektrolux

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mai 2016, klokken 21:05
Ok, jeg gir meg :)

Men man lader i det minste med 25% høyere effekt om man går fra 8 til 10 amp :) Påfyllet er altså 25% høyere gitt samme tid, men tidsbruken faller bare med 20%. Tall er vanskelig for oss vanlig dødelige.

He he. Uansett har dette medført minst 25% økt salg på Charge-amps kabelen som både er tryggere og raskere.

Tryggere forde den veier mindre og kan lade med enda lavere strømstyrke. samtidig som den nå kan halvere ladetiden ved å stille den på 16A lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA