Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av LMOR, lørdag 23. april 2016, klokken 10:52

« forrige - neste »

RAS

Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 16:03
Er det noen som har Køassistent, og som har fjernet restriksjonen så den funker også utenfor motorvei?

Per d.d funker den bare på motorvei klasse A, men mange av oss står endel i kø på mindre veier, gjerne flerfelts med midtdeler også. Kan jo være nyttig da?
Ja har kodet den til å fungere opp til 99km/t.
Fungerer helt greit, så lenge det er bred vei og god veimerking.

Blir jo en slags light-versjon av Teslas autopilot  ;D
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Eilbjo

Yo RAS! Hvordan har du klart å sette hastigheten opp til 99 kmt? Jeg vil også ha!

john

Må kode det. Kople til bilen med kabel og software og trikse.

Vips så fungerer den på alle veier og i max 99km/t.
Så vidt jeg har lest på nettet får man feilmelding om man setter grensa høyere, men jeg har ikke testet.

Har ikke kodet på min, men kommer nok til å teste det :-)

KnutOL

Vil du si at det er lett å få til dette eller er det en fare for å "ødelegge" noe annet i bilen ved å gjøre dette? Hva med garantien hvis dette gjøres på en bil innenfor garantitiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk

john

Sitat fra: KnutOL på mandag 26. september 2016, klokken 21:57
Vil du si at det er lett å få til dette eller er det en fare for å "ødelegge" noe annet i bilen ved å gjøre dette? Hva med garantien hvis dette gjøres på en bil innenfor garantitiden?

Så lenge det blir gjort riktig ødelegger man ingenting. Man kan også skru den tilbake før man tar bilen på service om man ønsker.
Man må nok bruke en kveld på å sette seg inn i hvordan man gjør det, og så må man ha kabel og programvare.

KnutOL

Hvor på Internett har du funnet oppskriften? Kan du poste en link?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Tror man skal holde seg unna dette.

Mulig det ikke er farlig og man ikke mister garantien, men man kjører tross alt ute blandt andre mennesker og skjer det noe galt slik at man rammer et annet menneske som kanskje blir skadet for livet så...

Ellers tror jeg BMW monitorerer bilen, om ikke annet får å ha kontroll på batteriet og hvordan dette brukes, så vær ikke trygg på at de ikke ser hva du gjør.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. september 2016, klokken 07:05
Tror man skal holde seg unna dette.

Mulig det ikke er farlig og man ikke mister garantien, men man kjører tross alt ute blandt andre mennesker og skjer det noe galt slik at man rammer et annet menneske som kanskje blir skadet for livet så...

Ellers tror jeg BMW monitorerer bilen, om ikke annet får å ha kontroll på batteriet og hvordan dette brukes, så vær ikke trygg på at de ikke ser hva du gjør.
Kan vel ikke si annet enn at her er jeg helt enig. Både farlig for andre, kan bli veldig dyrt om man skulle skade noen. De har helt sikkert en måte de sporer endringer som er / blir gjort
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

john

Kjører dere med adaptiv cruise?
Er jo ikke sånn at man sitter i baksetet. Bilen krever at du kontinuerlig holder hendene på rattet. Samtidig er den veldig kresen på når den aktiverer assistert styring.

Uansett er man alltid ansvarlig som sjåfør, man sitter jo der og følger med.

Ingeniøren

Sitat fra: john på torsdag 29. september 2016, klokken 18:54
Kjører dere med adaptiv cruise?
Er jo ikke sånn at man sitter i baksetet. Bilen krever at du kontinuerlig holder hendene på rattet. Samtidig er den veldig kresen på når den aktiverer assistert styring.

Uansett er man alltid ansvarlig som sjåfør, man sitter jo der og følger med.

Det er vel ikke det det er snakk om. Det er snakk om å koble seg inn på bilen å endre på programvare som styrer bilen. Alle kan vel tenke seg hva som skjer om denne programvaren låser seg som dårlig PC programvare.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

john

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. september 2016, klokken 20:16
Det er vel ikke det det er snakk om. Det er snakk om å koble seg inn på bilen å endre på programvare som styrer bilen. Alle kan vel tenke seg hva som skjer om denne programvaren låser seg som dårlig PC programvare.

For å flisespikke da, man endrer ikke på programvaren. Man endrer på konfig, dvs valgene man tar ligger i en valgbar liste over mulige options i programvaren.
Akkurat på samme måte som at man i USA ikke får lov å lukke vinduene med nøkkelen og kan aktivere dette (som er aktivt på alle EU biler).
Å gå utenfor de verdiene som ligger i lista derimot vil jeg ikke anbefale :)

Ingeniøren

OK, litt bedre...

Da har du vel tilgang til det samme som verkstedet ? Kan du oppdatere programvare og ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

john

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 30. september 2016, klokken 06:46
OK, litt bedre...

Da har du vel tilgang til det samme som verkstedet ? Kan du oppdatere programvare og ?
Ja

RAS

Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 21:41
Må kode det. Kople til bilen med kabel og software og trikse.

Vips så fungerer den på alle veier og i max 99km/t.
Så vidt jeg har lest på nettet får man feilmelding om man setter grensa høyere, men jeg har ikke testet.

Har ikke kodet på min, men kommer nok til å teste det :-)
Ja får feilmelding om man setter grensa høyere når man skal programmere det.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Elbil-entusiast

John:
Hvor sitter kontakten, og hva slags grensesnitt har den?
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA