Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Totalskade garanti

Startet av Line, fredag 22. april 2016, klokken 15:23

« forrige - neste »

Line

Hei,
Er det noen som vet eller har vært borti hvordan  totalskade garanti fungerer?
Min kjære Tesla ble dessverre kraftig påkjørt og blir trolig kondemnert.
Det er en 2014 model som har gått 40 000km.

Har Tide premium forsikring via TOCN.

SunSeeker

Er skaden over 60% av nybilverdi, får du ny bil.
Ellers kjenner jeg ikke vilkårene til Tide, men regner ikke med de er dårligere.

Line

Sitat fra: SunSeeker på fredag 22. april 2016, klokken 18:40
Er skaden over 60% av nybilverdi, får du ny bil.
Ellers kjenner jeg ikke vilkårene til Tide, men regner ikke med de er dårligere.
Hva menes med ny bil? Ny bil eller ny brukt bil?
Pratet med de i dag, og da virket det som om jeg får pengene min bil er verdt.
Og hva de mener den er verdt og hva det koster å kjøpe ny "brukt" kanskje ikke stemmer over ens?
Måtte minne han på at jeg hadde totalskade garanti, men nå begynner jeg å bli bekymret.
Prisene på Tesla har jo steget, selv på bruktbil, så får vel brått ikke penger til å kjøpe ny Tesla.

SunSeeker

#3
Normalt sett med "totalskade garanti" bruker du å få ny bil, altså helt ny bil, inntill bilen er 2-3 år gammel. Når i 2014 er bilen registrert?
Uansett, sakset ut av nettsiden til Tide, så får du ny bil om skaden overgår 60% av nybil verdi. Du hadde Premium forsikring? Da MÅ de gå ut ifra det DU betalte for den ny. Hva den koster nå, er et tap de må dekke. Ikke la deg lure her, og stå på kravene.....

petersv

SitatDa MÅ de gå ut ifra det DU betalte for den ny. Hva den koster nå, er et tap de må dekke.

Det er en selvmotsigelse, hva mener du, han eller Tide må dekke tapet?

SunSeeker

De, som i Tide må ta tapet. Vært igjennom samme prosess selv, men da med annet selskap. Håper det er lik praksis for Line sin del.

Real EoN

Synes synd på Line her, men for oss andre som vurderer Tide vil dette bli en bra test på om dette selskapet holder det de lover  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Line

Sitat fra: Real EoN på lørdag 23. april 2016, klokken 21:46
Synes synd på Line her, men for oss andre som vurderer Tide vil dette bli en bra test på om dette selskapet holder det de lover  :)
Det er faktisk ikke Tide som skal dekke det til slutt, for de andre har tatt på seg skyld. Så Tide skal jo faktisk få tilbake pengene vil jeg tro. Får håpe jeg får bedre nyheter til uka når de har sjekket litt mer og faktisk får "tilbudet" skriftlig.

Øyvind.h

Spørs vel om Tide får dekket mer enn bilens verdi når den ble kondemnert. Uten at jeg kjenner til hvordan dette fungerer mellom selskapene vil jeg tro det er selskapet man er forsikret i som må dekke differansen opp til fabrikkny bil når man har tegnet en ekstra premium-forsikring som skal dekke mer enn en vanlig kasko.

Som forsikringstaker hos Tide håper jeg selvfølgelig de ikke får noen Tesla-skader inn, for nivået de har lagt seg på prismessig er alt for lavt (ref alle andre som skrur opp prisene på forsikring av Tesla etter erfaring med merket).

Men det er ikke annet å gjøre enn å kjøre skadefritt og håpe på at andre selskap overtar prisleder-hatten når Tide kaster inn håndkleet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Line

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. april 2016, klokken 23:11
Som forsikringstaker hos Tide håper jeg selvfølgelig de ikke får noen Tesla-skader inn, for nivået de har lagt seg på prismessig er alt for lavt (ref alle andre som skrur opp prisene på forsikring av Tesla etter erfaring med merket).

Men det er ikke annet å gjøre enn å kjøre skadefritt og håpe på at andre selskap overtar prisleder-hatten når Tide kaster inn håndkleet.
Jeg må vel si det samme, men man kan dessverre ikke garantere seg ovenfor alle andre på veien. Det er jo ikke bare Tesla-er selv om det begynner å bli en del  :)

Real EoN

Må gi en oppdatering på hvordan oppgjøret går  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Line

Sitat fra: Real EoN på mandag 02. mai 2016, klokken 18:33
Må gi en oppdatering på hvordan oppgjøret går  :)
Dette tar sin tid... ::)
Pratet endelig med uavhengig takstmann i dag, men han hadde ikke noe særlig å fortelle bortsett fra at bilen blir kondemnert. Ikke hadde han videre peiling på Tesla heller, så det virket ikke betryggende.
Han hadde heller ikke fått informasjon om at jeg hadde totalskade garanti.  ::)
Videre sa han også at i noen forsikringsselskaper så måtte du selv ha kjøpt bilen fabrikk ny for at totalskade garantien skulle gjelde... men han visste ikke om dette gjaldt Tide.
Det han videre fortalte var at han hadde sjekket chassisnummer og at bilen derfor er en 2013 mod istedenfor 2014 som den er registrert...
Så kan ikke si at jeg akkurat ble oppløftet etter denne samtalen...  :'(

Øyvind.h

Du har kjøpt bilen brukt? Om bilen er produsert i 2013 er det normalt en 2013 modell (for Tesla, andre merker har absurde definisjoner på modellår som kan starte 1/2 år før....).

Det interessante er om de dekker nybilprisen for bilen, eller ny bil. Normalt markedsføres vel slike løsninger med at du får en fysisk ny bil. Ikke penger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Line

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mai 2016, klokken 12:12
Du har kjøpt bilen brukt? Om bilen er produsert i 2013 er det normalt en 2013 modell (for Tesla, andre merker har absurde definisjoner på modellår som kan starte 1/2 år før....).

Det interessante er om de dekker nybilprisen for bilen, eller ny bil. Normalt markedsføres vel slike løsninger med at du får en fysisk ny bil. Ikke penger.
Ja kjøpte bilen brukt når den var ett år gammel, så den er nå litt over 2 år nå.

Line

Dette har tatt sin tid og har fortsatt ikke fått noe skriftlig ennå, men fikk en oppløftende tlf samtale forrige dagen.
Det ble litt ekstra rot og godkjenninger siden jeg hadde 85 og ikke D, og nå får man jo faktisk ikke kjøpt den uten D. Så måtte litt ekstra godkjenning til for de ekstra pengene det koster, men han sa jeg skal få penger til å kjøpe en ny bil.  :)
Nå venter jeg bare spent på papirene i posten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA