Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: stefse på lørdag 21. september 2019, klokken 09:47
Got it.
Legger inn 32A.
TWC må oppdateres med servicekabel?
Beklager for ikke å ha giddet å lese bruksanvisningen :P
Pleier ofte å være enklere og bedre å lese bruksanvisningen først. "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme mennesker" eller hva sitatet sier :laugh: :P ;D

TWC oppdateres med en Tesla som lader på den. Når/hvis Tesla lager en fiks for 230V IT/TT 3-fas for den, så vil den bli dyttet ut gjennom bilene. TWC og bilen snakker sammen via CAN-bus.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

stefse

#466
Etter resett av laderen (power cycle) prøvde bilen faktisk å lade på 29A en kort stund, men så stoppet hele ladingen opp, og jeg måtte deaktivere ladingen for å få den i gang igjen. Da stod den plutselig på 5A.

Neste gang er 19A begrensningen tilbake. (3Fas IT) Så det er vel 19A som fremdeles gjelder ja.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

IbizaMan

#467
Sitat fra: stefse på torsdag 24. oktober 2019, klokken 21:21
Etter resett av laderen (power cycle) prøvde bilen faktisk å lade på 29A en kort stund, men så stoppet hele ladingen opp, og jeg måtte deaktivere ladingen for å få den i gang igjen. Da stod den plutselig på 5A.

Neste gang er 19A begrensningen tilbake. (3Fas IT) Så det er vel 19A som fremdeles gjelder ja.

Jepp, akkurat det samme skjedde meg i kveld. Fikk tatt et bilde mens den stod på Scheduled Charging men når jeg deaktiverte denne så kunne jeg justere ladestrømmen opp til 28A og jeg så faktisk 10kW ladefart på TWC for første gang. Men gleden var dessverre kortvarig.......

Du kan ikke vise dette vedlegget.



Cowboystrekk

Noen som har fått montert på rødplugg i stedet for fastledning TWC? Har UMC gen 1 på TMS i dag og skal kanskje bytte til TM3 på nyåret, hadde vært kjekt med en semi-mobil TWC om det går :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 04. november 2019, klokken 10:45
Noen som har fått montert på rødplugg i stedet for fastledning TWC? Har UMC gen 1 på TMS i dag og skal kanskje bytte til TM3 på nyåret, hadde vært kjekt med en semi-mobil TWC om det går :)
Mener det skal være lovlig å gjøres det slik.
Men du er sikkert klar over at UMC gen 1 gir ekte trefaselading på TM3?
11kW på 400V og 6,3kW på 230V
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Tesla solgte en stund TWC med plugg i USA, men den er ikke lenger tilgjengelig i webshopen deres. Så det er kanskje vanskelig å få det til uten at det strider mot en eller annen forskrift eller monteringsanvisning. Det er så mange snodige regler for elbillading, og også diverse tolkninger fra firmaer som prøver å få mest mulig ut av dette markedet.
https://electrek.co/2019/01/15/tesla-wall-connector-nema-14-50-plug/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

#471
Sitat fra: jlan på mandag 04. november 2019, klokken 11:23
Tesla solgte en stund TWC med plugg i USA, men den er ikke lenger tilgjengelig i webshopen deres. Så det er kanskje vanskelig å få det til uten at det strider mot en eller annen forskrift eller monteringsanvisning. Det er så mange snodige regler for elbillading, og også diverse tolkninger fra firmaer som prøver å få mest mulig ut av dette markedet.
https://electrek.co/2019/01/15/tesla-wall-connector-nema-14-50-plug/
Tror ikke det er noe som sier at det ikke er lovlig. Det har i flere år vært solgt tilsvarende produkter fra flere leverandører.
Eksempel: https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-ev-portable-22kw
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Vil tro at det kreves innebygget Type B vern eller DC-RCM siden den lett kan flyttes til kurser som ikke har B-vern.

Edit: har sjekket litt mer og hvis man monterer kabel med støpsel på en ladestasjon uten Type B-vern eller DC-RCD så bryter man apparatforskriften og produktet blir "ulovlig".
https://elbilforum.no/index.php?topic=30386.msg523856#msg523856
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 14:44
Vil tro at det kreves innebygget Type B vern eller DC-RCM siden den lett kan flyttes til kurser som ikke har B-vern.
Ja det virker jo fornuftig, men det som kreves er B-vern på kursen (med mindre den var dedikert som ladekontakt før 2016).
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

I praksis er UMC med industristikk nettopp en slik portabel ladestasjon. Den har jo ikke Type B vern eller DC-RCM
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

UMC har en form for jordfeildeteksjon, men manualen gir lite detaljer:
Sitat
1 flash Ground fault. Electrical current is leaking through a potentially unsafe path.
4 flashes The ground assurance monitoring circuit has detected loss of ground. Make sure the power outlet is
properly grounded.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 04. november 2019, klokken 21:04
UMC har en form for jordfeildeteksjon, men manualen gir lite detaljer:
Sitat
1 flash Ground fault. Electrical current is leaking through a potentially unsafe path.
4 flashes The ground assurance monitoring circuit has detected loss of ground. Make sure the power outlet is
properly grounded.
Det varierer med utgave, alder, og land hva slags beskyttelse de har.
UMC gen 2 jeg fikk med TM3 fungerer ikke hvis den ikke er tilkoblet jordet kontakt, men det gjør de to UMC gen 1 jeg har.
At de varsler om feil med jording betyr ikke at de blokkerer for likestrøm som kan mette målespolen i et A-vern.
Det kreves uansett Type-B-vern på en slik kurs.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 11:10
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 04. november 2019, klokken 10:45
Noen som har fått montert på rødplugg i stedet for fastledning TWC? Har UMC gen 1 på TMS i dag og skal kanskje bytte til TM3 på nyåret, hadde vært kjekt med en semi-mobil TWC om det går :)
Mener det skal være lovlig å gjøres det slik.
Men du er sikkert klar over at UMC gen 1 gir ekte trefaselading på TM3?
11kW på 400V og 6,3kW på 230V
Ja, vet det, men om jeg får TWC til rundt 6k inkl sette på kabel og kan lade andre elbiler med den og, eller kjøpe en brukt UMC 1 til 3k som kanskje ryker etter et par år så er valget enkelt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 05. november 2019, klokken 13:15
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 11:10
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 04. november 2019, klokken 10:45
Noen som har fått montert på rødplugg i stedet for fastledning TWC? Har UMC gen 1 på TMS i dag og skal kanskje bytte til TM3 på nyåret, hadde vært kjekt med en semi-mobil TWC om det går :)
Mener det skal være lovlig å gjøres det slik.
Men du er sikkert klar over at UMC gen 1 gir ekte trefaselading på TM3?
11kW på 400V og 6,3kW på 230V
Ja, vet det, men om jeg får TWC til rundt 6k inkl sette på kabel og kan lade andre elbiler med den og, eller kjøpe en brukt UMC 1 til 3k som kanskje ryker etter et par år så er valget enkelt :)
Sjekket litt mer rundt det å sette kabel på en TWC. Og som jeg skrev i en annen post så ser det ikke ut til å være lov. Det ser ut til kun å være lov hvis ladeboksen har innebygget Type-B-vern.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 22:30
Det varierer med utgave, alder, og land hva slags beskyttelse de har.
UMC gen 2 jeg fikk med TM3 fungerer ikke hvis den ikke er tilkoblet jordet kontakt, men det gjør de to UMC gen 1 jeg har.
At de varsler om feil med jording betyr ikke at de blokkerer for likestrøm som kan mette målespolen i et A-vern.
Det kreves uansett Type-B-vern på en slik kurs.
Ang UMC (altså ikke TWC): Det kreves Type-B-vern "på fast parkeringsplass for lading av elbil".
Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.
Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:00
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 22:30
Det varierer med utgave, alder, og land hva slags beskyttelse de har.
UMC gen 2 jeg fikk med TM3 fungerer ikke hvis den ikke er tilkoblet jordet kontakt, men det gjør de to UMC gen 1 jeg har.
At de varsler om feil med jording betyr ikke at de blokkerer for likestrøm som kan mette målespolen i et A-vern.
Det kreves uansett Type-B-vern på en slik kurs.
Ang UMC (altså ikke TWC): Det kreves Type-B-vern "på fast parkeringsplass for lading av elbil".
Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.
Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Det stemmer helt! Bruken av "Uansett" ble litt feil, da det forutsetter etablering av ny fast ladeplass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA