Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av xref, tirsdag 05. april 2016, klokken 08:27

« forrige - neste »

xref

Håper dette er riktig subforum å poste dette i.

Etter jeg fikk meg elbil i fjor ble jeg fort frustrert over mangelen på gode "finn-en-ladestasjon" apper tilgjengelig for iOS. Så jeg bestemte meg for å lære meg Swift og Xcode og lage min egen. Etter gode tilbakemeldinger fra betatesten fra medlemmer her er nå første versjon ute på App Store.

Appen er open source og dette er forhåpentligvis bare starten på en app som kommer til å bli enda bedre etterhvert.

- Responsiv Apple Maps-basert kartmotor
- Basert på data fra OpenChargeMap som dekker hele verden
- One-touch navigering fra detaljevisning om ladestasjon
- Se hvor lang kjøretiden til ladestasjonen fra din nåværende posisjon er rett fra appen
- Bilder fra ladestasjoner gjør de lettere å finne (eventuelt kan du laste opp ditt eget)
- Filtreringsmuligheter for ulike tilkoblinger og hurtigladere

Kom gjerne med tilbakemeldinger på App Store, eventuelt her.

Last ned her
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Vollis47

Har tatt en raskt titt og test hjemme i sofaen.
Positivt: Rask respons
Negativt: mangler status på ladestasjon, viser ikke Kilden p-hus i Kristiansand, viser SC i Lyngdal men ikke GrønnKontakts hurtiglader. Finner ikke ut hvordan alt du sier virker, bl.a. Veibeskrivelse etc til neste lader. Hvordan laster jeg opp bilde?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xref

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:05
Har tatt en raskt titt og test hjemme i sofaen.
Positivt: Rask respons
Negativt: mangler status på ladestasjon, viser ikke Kilden p-hus i Kristiansand, viser SC i Lyngdal men ikke GrønnKontakts hurtiglader. Finner ikke ut hvordan alt du sier virker, bl.a. Veibeskrivelse etc til neste lader. Hvordan laster jeg opp bilde?


Takk for tilbakemelding.

Sanntidstatus er desverre ikke tilgjengelig i OpenChargeMap API'et. Jeg ser på løsninger hvor brukere selv kan rapportere status for å få et mest mulig oppdatert bilde, men er per i dag er ikke sanntidsstatus mulig.

Når du er inne på detaljevisning for en lader kan du trykke på Bil-ikonet øverst til høyre for å starte navigering til laderen. I tillegg ser du nederst på skjermen antall minutter kjøretid til laderen fra din nåværende posisjon.

For å laste opp bilde til en ladestasjon som ikke allerede har bilde kan du trykke på placeholder-bildet for å ta et bilde med kameraet ditt og laste opp.

Håper dette svarte på spørsmålene dine!

S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Fborg

Sånn umiddelbart, så liker jeg følelsen og designet på appen.
Ser frem til en løsning der brukere kan rapportere status på laderne, da det vil løfte helheten.

Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

fredag

Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 08:27
Kom gjerne med tilbakemeldinger på App Store, eventuelt her.

Last ned her

Appen er grei nok den, men ladestasjondataene er ikke bra.

For Norge/Norden må du bruke NOBIL-databasen for ladestasjoner. Du kan evt supplere med data om hurtigladere fra ladekartene på Fortum, Clever, Grønn Kontakt osv sine websider.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

xref

Sitat fra: fredag på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:35
Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 08:27
Kom gjerne med tilbakemeldinger på App Store, eventuelt her.

Last ned her

Appen er grei nok den, men ladestasjondataene er ikke bra.

For Norge/Norden må du bruke NOBIL-databasen for ladestasjoner. Du kan evt supplere med data om hurtigladere fra ladekartene på Fortum, Clever, Grønn Kontakt osv sine websider.

Enig at NOBIL tilbyr bedre data for norge/norden men for det første svarte de ikke på gjentatte henvendelser om å innvilge tilgang til API'et (verken fra meg eller andre bekjente som har forsøkt det samme) og for det andre så ønsket jeg heller et API som dekket hele verden. Det jobbes med å sette opp jevnlig data pulling fra NOBIL til OCM som forhåpentligvis vil gi det beste fra begge verdener :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xref

#6
Sitat fra: Fborg på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:47
Sånn umiddelbart, så liker jeg følelsen og designet på appen.
Ser frem til en løsning der brukere kan rapportere status på laderne, da det vil løfte helheten.

Enig! Det vil også komme muligheter for å lese og skrive kommentarer på ladestasjonene. Noe som forhåpentligvis vil være nyttig.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

fredag

Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:43
Enig at NOBIL tilbyr bedre data for norge/norden men for det første svarte de ikke på gjentatte henvendelser om å innvilge tilgang til API'et (verken fra meg eller andre bekjente som har forsøkt det samme) og for det andre så ønsket jeg heller et API som dekket hele verden. Det jobbes med å sette opp jevnlig data pulling fra NOBIL til OCM som forhåpentligvis vil gi det beste fra begge verdener :)

Med de dataene som er der nå, så er denne appen helt ubrukelig.

Velg feks Chademo i innstillingene og se på hva slags hurtiglademuligheter som finnes i Oslo-området eller langs E18 i Vestfold, og sammenlign med hurtigladekartet. Det er STOR forskjell.

Det er først hvis jeg tar bort valget om chademo og istedet velger hurtiglading at den viser frem Fortum sine hurtigladere på Sandvika rådhus. Men den klarer bare å presentere 43kW type2, og ingen ting om hva slags andre typer hurtigladere som finnes der.

Beklager, disse dataene kan man ikke bruke til å kjøre bil etter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

xref

#8
Takk for tilbakemelding. Da skal jeg sørge for fortgang på data-pullingen fra NOBIL for å sørge for oppdatert datagrunnlag ASAP. Jeg jobber sammen med OCM-utviklerne om å få til regelmessige oppdateringer fra NOBIL.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xref

Sitat fra: fredag på tirsdag 05. april 2016, klokken 16:00
Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:43
Enig at NOBIL tilbyr bedre data for norge/norden men for det første svarte de ikke på gjentatte henvendelser om å innvilge tilgang til API'et (verken fra meg eller andre bekjente som har forsøkt det samme) og for det andre så ønsket jeg heller et API som dekket hele verden. Det jobbes med å sette opp jevnlig data pulling fra NOBIL til OCM som forhåpentligvis vil gi det beste fra begge verdener :)

Med de dataene som er der nå, så er denne appen helt ubrukelig.

Velg feks Chademo i innstillingene og se på hva slags hurtiglademuligheter som finnes i Oslo-området eller langs E18 i Vestfold, og sammenlign med hurtigladekartet. Det er STOR forskjell.

Det er først hvis jeg tar bort valget om chademo og istedet velger hurtiglading at den viser frem Fortum sine hurtigladere på Sandvika rådhus. Men den klarer bare å presentere 43kW type2, og ingen ting om hva slags andre typer hurtigladere som finnes der.

Beklager, disse dataene kan man ikke bruke til å kjøre bil etter.

Kan du peke på en spesifikk lader som mangler? Driver å korrelerer NOBIL-dataene med de dataene OCM besitter og siste sync var for 3 dager siden så det skal være ganske oppdatert.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Fborg

Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 15:46
Sitat fra: Fborg på tirsdag 05. april 2016, klokken 14:47
Sånn umiddelbart, så liker jeg følelsen og designet på appen.
Ser frem til en løsning der brukere kan rapportere status på laderne, da det vil løfte helheten.

Enig! Det vil også komme muligheter for å lese og skrive kommentarer på ladestasjonene. Noe som forhåpentligvis vil være nyttig.

Flott at det er på skriveblokken :)

Håper du får til denne appen, så får vi et fullgodt alternativ til!
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

fredag

#11
Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 20:33
Kan du peke på en spesifikk lader som mangler? Driver å korrelerer NOBIL-dataene med de dataene OCM besitter og siste sync var for 3 dager siden så det skal være ganske oppdatert.

Sett filteret på Chademo og se på Sandvika rådhus, eller Drammen.

Det er også noe galt med hvilken region appen henter data for. Sett filteret på hurtiglading, og sett Tønsberg midt på skjermen slik at Sandefjord vises til venstre i skjermbildet. Da vises ikke Fortum sine hurtigladere på Fokserød. Sett Sandefjord midt på skjermen slik at Tønsberg er litt i periferien av skjermen, og da forsvinner hurtigladerne på Flykafeen og Raveien.

iPhone 6, nyeste iOS.

Hvorfor er det bare mulig å filtrere på Chademo, men ikke på CCS eller 43kW type2?

Norsk språk hadde også vært greit for norske brukere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

xref

Sitat fra: fredag på onsdag 06. april 2016, klokken 11:03
Sitat fra: xref på tirsdag 05. april 2016, klokken 20:33
Kan du peke på en spesifikk lader som mangler? Driver å korrelerer NOBIL-dataene med de dataene OCM besitter og siste sync var for 3 dager siden så det skal være ganske oppdatert.

Sett filteret på Chademo og se på Sandvika rådhus, eller Drammen.

Det er også noe galt med hvilken region appen henter data for. Sett filteret på hurtiglading, og sett Tønsberg midt på skjermen slik at Sandefjord vises til venstre i skjermbildet. Da vises ikke Fortum sine hurtigladere på Fokserød. Sett Sandefjord midt på skjermen slik at Tønsberg er litt i periferien av skjermen, og da forsvinner hurtigladerne på Flykafeen og Raveien.

iPhone 6, nyeste iOS.

Hvorfor er det bare mulig å filtrere på Chademo, men ikke på CCS eller 43kW type2?

Norsk språk hadde også vært greit for norske brukere.

Hei og takk for info.

Kunne du verifisert om du ser ladere du forventer hvis du skrur av all filtrering? Vi drar inn oppdaterte NOBIL data minimum en gang i måneden så selve datagrunnlaget skal være oppdatert men det kan hende det er noe galt med filtreringen. Hvis det er faktiske mangler i datasettet så skal jeg få vidreformidlet det til OCM-gjengen og hvis det er noe galt med selve appen kan jeg fikse det selv.

Grunnen til at det ikke er mulig å filtrere på ladetype x eller y er rett og slett fordi jeg startet med et lite knippe ladetyper. Jeg kan enten utvide funksjonaliteten slik at du kan velge fritt mellom alle de utallige typene, eller velge ut de mest populære. Jeg er åpen for innspill.

Jeg skal undersøke regionsproblematikken du nevner. Har ikke lagt merke til det selv men skal teste det spesifikke eksempelet du nevner.

Norsk språk kommer snart. :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

fredag

Sitat fra: xref på onsdag 06. april 2016, klokken 12:07
Kunne du verifisert om du ser ladere du forventer hvis du skrur av all filtrering?

Ja, jeg ser feks ladestasjonene ved Sandvika Rådhus, men denne er kun listet opp som Type2 63A/25kW. Dvs feil antall kW, og Chademo og CCS er utelatt. Dvs helt ubrukelig info.

Hvis man skrur på filteret for hurtiglading, så lister den opp semihurtige type2-ladepunkter. Feks Vulkan. Det er ikke helt det jeg forventer når jeg velger å filtrere på hurtiglading, men et eget filter på semihurtiglading hadde jo sikkert vært nyttig.

Filtrering på hurtiglading kunne hatt valg for hvilke ladeoperatører man ønsker å se. Jeg har feks ladekort fra Fortum og Grønn Kontakt, men er ikke interessert i å se Arctic Road sine hurtigladere. I Danmark ønsker jeg kanskje kun å se Clever sine hurtigladere fordi det er det danske ladekortet jeg har.

Mange elbil-eiere vet hva slags bil de har, men vet ikke om den støtter hurtiglading av typen chademo eller ccs. Mulighet for å velge type bil for å finne ut hva slags type lading den støtter hadde kanskje vært nyttig for slike ikketekniske elbilister?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

xref

Sitat fra: fredag på onsdag 06. april 2016, klokken 15:38
Sitat fra: xref på onsdag 06. april 2016, klokken 12:07
Kunne du verifisert om du ser ladere du forventer hvis du skrur av all filtrering?

Ja, jeg ser feks ladestasjonene ved Sandvika Rådhus, men denne er kun listet opp som Type2 63A/25kW. Dvs feil antall kW, og Chademo og CCS er utelatt. Dvs helt ubrukelig info.

Hvis man skrur på filteret for hurtiglading, så lister den opp semihurtige type2-ladepunkter. Feks Vulkan. Det er ikke helt det jeg forventer når jeg velger å filtrere på hurtiglading, men et eget filter på semihurtiglading hadde jo sikkert vært nyttig.

Filtrering på hurtiglading kunne hatt valg for hvilke ladeoperatører man ønsker å se. Jeg har feks ladekort fra Fortum og Grønn Kontakt, men er ikke interessert i å se Arctic Road sine hurtigladere. I Danmark ønsker jeg kanskje kun å se Clever sine hurtigladere fordi det er det danske ladekortet jeg har.

Mange elbil-eiere vet hva slags bil de har, men vet ikke om den støtter hurtiglading av typen chademo eller ccs. Mulighet for å velge type bil for å finne ut hva slags type lading den støtter hadde kanskje vært nyttig for slike ikketekniske elbilister?

Gode innspill.

- Når det gjelder muligheten for å velge bil du har og vise ladere deretter har jeg tenkt på flere ganger og diskutert med flere. Problemet er at selv om du har en gitt bil er det vanskelig å ta høyde for diverse adaptere osv som ikke nødvendigvis følger med bilen. Ta Tesla Model S som et konkret eksempel. Den kommer med ikke med Type 2 kabel men du kan kjøpe det som ekstrautstyr. Da blir det misvisende å vise Type2 ladere for Tesla-eiere men det blir samtidig misvisende å ikke vise dem. Derfor er landet jeg på at det er bedre å kunne filtere på ladetype fremfor biltype.

- Filtrering på ladeoperatører er noe jeg planlegger å implementere. Datagrunnlaget ligger der så det er ikke er ikke så voldsomt stor jobb.

- Jeg er klar over at enkelte ladestasjoner vise feil effekt og/eller mangler alle ladetyper. Desverre er det ingen API som er fullt oppdatert men jeg regner med at situasjonen vil bedre seg i tiden fremover. Jeg gikk over parseren for NOBIL-data i går og den ser riktig ut med et lite unntak.

Selv bruker jeg appen primært for å finne en ladestasjoner i nærheten av der jeg skal og til det synes jeg selv den fungerer strålende. Men det er absolutt rom for forbedring i datasettet og det er glimrende å få tilbakemeldinger fra power-users :) Takk!
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA