Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt

Startet av EddySPalm, onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

EddySPalm

Jeg har en Vespa 50s som til neste vinter blir en elektrisk moped.
Jeg vil bruke vår/sommer til å bestemme meg for komponenter, og sommer/høst til å kjøpe deler. Et sted midt inni her skal også søknad om igangsettelse være innvilget.

Jeg innleder prosjektet med noen spørsmål:
1. Er det noen her i vårt langstrakte land som har gjort noe tilsvarende?
2. Har noen her brukt 10" DC hub motor til noe prosjekt tidligere, og fått denne godkjent?
3. Vil batteripakka mi trenge dokumentasjon på lik linje som motoren; er det med andre ord utelukka å bygge sin egen batteripakke?

Det første jeg vil redegjøre for er hovedkomponentene, så la oss starte med motoren:
"drømmemotoren" har vi her, 72V og 4kW (maks tillatt effekt for el-moped):
http://www.uumotor.com/store/94-4000w-10inch-brushless-hub-motor-for-electric-scooter.html
Det står ingenting på nettsidene deres om at disse er CE-godkjente, derfor spørsmål nr 2 ang andres erfaringer med bruk av 10" hub motor...
Med bruk av hub motor vil motorfeste/svingarm måtte designes på nytt. Dette blir en enkel oppgave for meg som maskiningeniør og masse erfaring med 3D-modellering og styrkeberegning. Det er dessuten gjort et par ganger før:



Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Innkapsling av batteripakke, pluss god batterikasse får jeg også til selv.

Når det kommer til motorcontroller, bms, dc/dc converter, gass/brems og lading så tar jeg det litt kult foreløpig. Her har jeg inntrykk av at ting ordner seg så lenge jeg legger nok penger i det...

Jeg setter kjempepris på alt av synspunkter og forslag. En god prosjekttråd på noe tilsvarende (med godkjenning!) hadde jeg satt aller aller mest pris på :)

Edward

jkirkebo

Sitat fra: EddySPalm på onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46
Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Du får bedre og billigere batterier herfra:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608

Alternativt herfra:

http://ru.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html?protected=9
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Spennende prosjekt, men du kan spare både tid og penger på å ta deler fra en eksisterende Elmoped.

Vi har en EVT-168 til salgs for 4000 kr. Alt i orden, men overflaterust på all crom, og defekt batteri.

Ville vært mye læring og alt av deler å hente fra den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EddySPalm

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:32
Sitat fra: EddySPalm på onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46
Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Du får bedre og billigere batterier herfra:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608

Alternativt herfra:

http://ru.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html?protected=9

Hei! Hjertelig takk for svar, jeg hadde uansett tenkt til å ta kontakt med deg på et tidspunkt da jeg har lest gjennom din batteribyggetråd. Jeg så linken din til endless-sphere i tråden din, og det er så absolutt et alternativ. Om jeg kan få reelle 3500mAh ut av en celle så tror jeg faktisk jeg kommer til å lage batteriet noe mindre for å spare penger og plass. Jeg håper på rundt 30Ah, da lignende Vespabygg anslår meget gode rekkevidder på lignende batteripakker.

Har du noen tanker rundt godkjenning av hjemmelagd batteripakke hos vegvesenet?

EddySPalm

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. mars 2016, klokken 07:16
Spennende prosjekt, men du kan spare både tid og penger på å ta deler fra en eksisterende Elmoped.

Vi har en EVT-168 til salgs for 4000 kr. Alt i orden, men overflaterust på all crom, og defekt batteri.

Ville vært mye læring og alt av deler å hente fra den.

Hei, og takk for svar til deg og :)
Jeg vil selvfølgelig spare tid og penger, hvem vil ikke det... Hva er specs på denne? Jeg vil ha minimum 3kW og helst 72V. Har lest to reviews av EVT'en før jeg skriver dette og den blir ikke akkurat beskrevet som noen racer.. Har den potensiale for å bli det?

EddySPalm

En god nyhet:
Selgeren hos UU motor bekrefter at motorene deres er CE-merkede, og at de selger til flere europeiske el-scooterleverandører. Da ser dette foreløpig ut som den perfekte motor for meg.

jkirkebo

Sitat fra: EddySPalm på torsdag 17. mars 2016, klokken 09:58
Om jeg kan få reelle 3500mAh ut av en celle så tror jeg faktisk jeg kommer til å lage batteriet noe mindre for å spare penger og plass. Jeg håper på rundt 30Ah, da lignende Vespabygg anslår meget gode rekkevidder på lignende batteripakker.

Har du noen tanker rundt godkjenning av hjemmelagd batteripakke hos vegvesenet?

Reelt kan du få ut 3350mAh, så du trenger 9 stk. i parallell for 30Ah. Det er det antallet jeg har gått for.
Godkjenning har jeg ikke peiling på, er vel ikke relevant for en el-sykkel som jeg har ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EddySPalm

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. mars 2016, klokken 14:23
Sitat fra: EddySPalm på torsdag 17. mars 2016, klokken 09:58
Om jeg kan få reelle 3500mAh ut av en celle så tror jeg faktisk jeg kommer til å lage batteriet noe mindre for å spare penger og plass. Jeg håper på rundt 30Ah, da lignende Vespabygg anslår meget gode rekkevidder på lignende batteripakker.

Har du noen tanker rundt godkjenning av hjemmelagd batteripakke hos vegvesenet?

Reelt kan du få ut 3350mAh, så du trenger 9 stk. i parallell for 30Ah. Det er det antallet jeg har gått for.
Godkjenning har jeg ikke peiling på, er vel ikke relevant for en el-sykkel som jeg har ;)

Ja, da får vi se om jeg går for 9 eller 10 i serie. Noe særlig mindre er ikke aktuelt siden jeg først har plassen til det.

Johnny J

Lite inspiration? :D http://www.elbil.forum24.se/elbil-about4618.html
Inte riktigt färdig ännu..

Har precis köpt en E-up och det finns lite mer info här än i Sverige.  :)

EddySPalm

#9
Dette går jo sakte men sikkert fremover. Kjøpte 180 LG MJ1 celler av han polakken på endless sphere (tusen takk for tips, jkirkebo!)

Har funnet en konfigurasjon som passer rommet i Vespaen ganske bra, som gir plass til controller og muuuligens en lader hvis jeg finner på no lurt.

Tar dette veeeldig med ro.. Har bygd meg en hjemmelagd punktsveiser, venter på nikkelstrips og BMS (60V 80A continuous). Etter pakka er ferdig sveisa så lager jeg en slags batteriboks til den.

Skal ta en titt (prøvekjøre) på en E-boy hos el-moped.no sin butikk neste uke, for å se om det er en scooter jeg kan rappe motor og controller fra, da de kunne tilby dette separat til en ganske rimelig penge.

Når jeg har funnet ut hvilken motor jeg kjøper, og har fått denne i hus, starter jeg på design og sveising av svingarm. Snakkes til høsten  ;D
https://www.dropbox.com/s/2b45gtc630yxutw/2017-06-11%2020.48.54.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9x30xddqzuudwkm/2017-06-11%2020.49.09.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nfml0l52pgk2e2v/2017-06-12%2022.45.16.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vviloz72nb3k2az/2017-06-12%2020.56.53.jpg?dl=0

(edit: etter Dropbox har gjort om på hvordan man deler bilder, så får jeg ikke til å legge bildelenkene mine i vanlige (IMG)-klammere lenger, litt irriterende. Hvis noen har tips til hvordan å fikse dette så blir jeg glad, også slipper dere å trykke på linker for å få se bilder.

EddySPalm

#10
Har nå kjøpt 4000W 10" hub motor fra QS motor, med programmerbar Kelly controller. Det er dette jeg har sikla mest på helt fra starten av prosjektet, så jeg måtte bare ha det...

Motor: https://www.aliexpress.com/store/product/New-Electroplating-color-QS205-10inch-4000W-55H-E-Scooter-In-Wheel-Hub-Motor-V3-Type-Free/109978_32818722960.html?spm=2114.12010608.0.0.uLxRrx

Controller: http://www.qs-motor.com/product/4kw-4-5kw-kelly-programmable-motor-controllerkeb72601/

Har også kjøpt en Cycle Analyst, som går for å være det beste "dashbordet" til el-sykler og -scootere:
http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst-3.html

Har laget meg en punktsveiser etter oppskrift funnet på nettet, med utgangspunkt i en omviklet transformator fra gammel mikrobølgeovn, med Arduino pulsstyring (god hjelp fra brodern).

Er sånn smått i gang med å sveise sammen cellene, dette kommer til å ta tid!
https://www.dropbox.com/s/mdblkppycm2lwhb/2017-07-14%2021.30.56.jpg?dl=0

Punktsveisern:
https://www.dropbox.com/s/4wxb2ms1x1k7znf/2017-07-14%2021.31.02.jpg?dl=0

Plusspolene får litt beskyttelse:
https://www.dropbox.com/s/sebkl863dr7u0kh/2017-07-13%2021.47.57.jpg?dl=0

Blivende batteripakke side om side med Vespamotor til overhaling:
https://www.dropbox.com/s/ua1yem07hzk9f8u/2017-07-13%2022.26.52.jpg?dl=0

tonykohn

Spennende prosjekt. Er det virkelig lov med 4kw på en el-moped? Inludert effekttap bør det jo bli over 4 hester på hjulet. Med riktig motor og kontrollerprogrammering bør akselerasjonen bli ganske syk helt til moroa slutter ved 45kmt. :D

Er forresten effekten begrenset ved nominell motoreffekt, slik som på el-sykkel? I såfall kan du sikkert presse den motoren til minst det dobbelte over begrenset tidsrom. Moped med 8-10 hk høres jo veldig morsomt ut. Cycle analysten kan jo programmeres til å begrense effekten når motoren begynner å bli varm så det er ganske trygt å presse motoren langt over nominell effekt.

Holder selv på med et mxus3000 prosjekt. Blir bare 48v og ca 70a så ikke like heftig som mopeden din. Du har jo også fordelen av lite hjul, jeg har 19" mopedhjul for at ikke sykkelen skal se helt sirkus ut og skrape pedalene i bakken. Gleder meg som en unge til alt blir ferdig. :D


EddySPalm

Sitat fra: tonykohn på tirsdag 18. juli 2017, klokken 12:27
Spennende prosjekt. Er det virkelig lov med 4kw på en el-moped? Inludert effekttap bør det jo bli over 4 hester på hjulet. Med riktig motor og kontrollerprogrammering bør akselerasjonen bli ganske syk helt til moroa slutter ved 45kmt. :D

Er forresten effekten begrenset ved nominell motoreffekt, slik som på el-sykkel? I såfall kan du sikkert presse den motoren til minst det dobbelte over begrenset tidsrom. Moped med 8-10 hk høres jo veldig morsomt ut. Cycle analysten kan jo programmeres til å begrense effekten når motoren begynner å bli varm så det er ganske trygt å presse motoren langt over nominell effekt.

Holder selv på med et mxus3000 prosjekt. Blir bare 48v og ca 70a så ikke like heftig som mopeden din. Du har jo også fordelen av lite hjul, jeg har 19" mopedhjul for at ikke sykkelen skal se helt sirkus ut og skrape pedalene i bakken. Gleder meg som en unge til alt blir ferdig. :D

Moro med et svar a gitt, takk for det :D ja det virker som det er begrenset ved nominell effekt, dvs jeg kan kjøpe en 4kW motor, og de kommer ikke til å måle noe annet enn toppfart. Motoren peaker jo naturligvis på adskillig høyere effekt.
Dessverre var jeg akkurat for sent ute til å spørre etter thermistor på motoren, så det får jeg ikke (den lages på bestilling). Litt surt!
Gleder meg til å tune inn kjøreegenskapene med Kelly controlleren. Den ser jo ut til å være veldig brukervennlig. Kanskje jeg skal bruke fartsbegrensingen på cycle analysten, men egentlig vil jeg holde meg til å tukle med parametre på en "device" så det ikke blir noe overlapp/at de jobber mot hverandre.

Tar en tur innom profilen din og ser om du har en prosjekttråd. Om ikke så må du få opp farta og lage en :D

EddySPalm

Da fikk jeg beskjed fra QS motor om at motoren min er ferdig og klar til forsendelse. Gleder meg!

Har også bestilt og fått meg en cycle analyst v3 med passende shunt. Relativt kostbar greie, men skal jeg tro endless sphere-samfunnet er det nesten ikke noe der ute med sammenlignbar kvalitet...

Elmo

Sitat fra: EddySPalm på fredag 23. juni 2017, klokken 10:30
(edit: etter Dropbox har gjort om på hvordan man deler bilder, så får jeg ikke til å legge bildelenkene mine i vanlige (IMG)-klammere lenger, litt irriterende. Hvis noen har tips til hvordan å fikse dette så blir jeg glad, også slipper dere å trykke på linker for å få se bilder.
Du tykker på linken under skrivevinduet og får frem mulighet for opplastning av bilder
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA