Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: EddySPalm på onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46

Tittel: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmonsdag 16. mars 2016, klokken 14:46
Jeg har en Vespa 50s som til neste vinter blir en elektrisk moped.
Jeg vil bruke vår/sommer til å bestemme meg for komponenter, og sommer/høst til å kjøpe deler. Et sted midt inni her skal også søknad om igangsettelse være innvilget.

Jeg innleder prosjektet med noen spørsmål:
1. Er det noen her i vårt langstrakte land som har gjort noe tilsvarende?
2. Har noen her brukt 10" DC hub motor til noe prosjekt tidligere, og fått denne godkjent?
3. Vil batteripakka mi trenge dokumentasjon på lik linje som motoren; er det med andre ord utelukka å bygge sin egen batteripakke?

Det første jeg vil redegjøre for er hovedkomponentene, så la oss starte med motoren:
"drømmemotoren" har vi her, 72V og 4kW (maks tillatt effekt for el-moped):
http://www.uumotor.com/store/94-4000w-10inch-brushless-hub-motor-for-electric-scooter.html
Det står ingenting på nettsidene deres om at disse er CE-godkjente, derfor spørsmål nr 2 ang andres erfaringer med bruk av 10" hub motor...
Med bruk av hub motor vil motorfeste/svingarm måtte designes på nytt. Dette blir en enkel oppgave for meg som maskiningeniør og masse erfaring med 3D-modellering og styrkeberegning. Det er dessuten gjort et par ganger før: (http://i161.photobucket.com/albums/t202/houseoffubar/Friday%20pictures/IMG_0630.jpg)

(http://i161.photobucket.com/albums/t202/houseoffubar/Friday%20pictures/IMG_0636.jpg)

Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Innkapsling av batteripakke, pluss god batterikasse får jeg også til selv.

Når det kommer til motorcontroller, bms, dc/dc converter, gass/brems og lading så tar jeg det litt kult foreløpig. Her har jeg inntrykk av at ting ordner seg så lenge jeg legger nok penger i det...

Jeg setter kjempepris på alt av synspunkter og forslag. En god prosjekttråd på noe tilsvarende (med godkjenning!) hadde jeg satt aller aller mest pris på :)

Edward
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: jkirkeboonsdag 16. mars 2016, klokken 16:32
Sitat fra: EddySPalm på onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46
Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Du får bedre og billigere batterier herfra:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608

Alternativt herfra:

http://ru.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html?protected=9
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtorsdag 17. mars 2016, klokken 07:16
Spennende prosjekt, men du kan spare både tid og penger på å ta deler fra en eksisterende Elmoped.

Vi har en EVT-168 til salgs for 4000 kr. Alt i orden, men overflaterust på all crom, og defekt batteri.

Ville vært mye læring og alt av deler å hente fra den.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 17. mars 2016, klokken 09:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:32
Sitat fra: EddySPalm på onsdag 16. mars 2016, klokken 14:46
Batteripakke vil jeg aller helst bygge selv, for å få mest "bang for my buck", og ikke minst for å spare vekt og å kunne skreddersy det til å passe i rommet hvor tank og forgasser en gang sto (under setet).
Se inspirasjonsvideo av batteribygg på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc
NB: vi har tilgang på alt det nødvendige utstyr hvor jeg jobber til å utføre dette riktig, og flust av elektroingeniører som gladelig hjelper meg gjennom batteribygget.
Link til batterialternativ: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-lot-free-shipping-10A-NCR18650PF-2900mAh-for-18650-panasonic-newest-model/2009131706.html?spm=2114.01010208.3.1.KGIfdu&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201602_4_505_506_503_504_10034_10020_502_10001_10002_10017_10010_10005_10006_10011_10003_10021_10004_10022_10009_10008_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=3a345450-988f-46fc-b742-dabe7efe9f10

Disse 200 cellene vil gi meg en batteripakke på 72V og 29Ah. Jeg håper på innspill fra folk om alternative batterier, gjerne som eksisterer i litt større moduler, som egner seg til å bygge en slik pakke.

Du får bedre og billigere batterier herfra:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608

Alternativt herfra:

http://ru.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html?protected=9

Hei! Hjertelig takk for svar, jeg hadde uansett tenkt til å ta kontakt med deg på et tidspunkt da jeg har lest gjennom din batteribyggetråd. Jeg så linken din til endless-sphere i tråden din, og det er så absolutt et alternativ. Om jeg kan få reelle 3500mAh ut av en celle så tror jeg faktisk jeg kommer til å lage batteriet noe mindre for å spare penger og plass. Jeg håper på rundt 30Ah, da lignende Vespabygg anslår meget gode rekkevidder på lignende batteripakker.

Har du noen tanker rundt godkjenning av hjemmelagd batteripakke hos vegvesenet?
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 17. mars 2016, klokken 10:07
Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. mars 2016, klokken 07:16
Spennende prosjekt, men du kan spare både tid og penger på å ta deler fra en eksisterende Elmoped.

Vi har en EVT-168 til salgs for 4000 kr. Alt i orden, men overflaterust på all crom, og defekt batteri.

Ville vært mye læring og alt av deler å hente fra den.

Hei, og takk for svar til deg og :)
Jeg vil selvfølgelig spare tid og penger, hvem vil ikke det... Hva er specs på denne? Jeg vil ha minimum 3kW og helst 72V. Har lest to reviews av EVT'en før jeg skriver dette og den blir ikke akkurat beskrevet som noen racer.. Har den potensiale for å bli det?
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 17. mars 2016, klokken 10:41
En god nyhet:
Selgeren hos UU motor bekrefter at motorene deres er CE-merkede, og at de selger til flere europeiske el-scooterleverandører. Da ser dette foreløpig ut som den perfekte motor for meg.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: jkirkebotorsdag 17. mars 2016, klokken 14:23
Sitat fra: EddySPalm på torsdag 17. mars 2016, klokken 09:58
Om jeg kan få reelle 3500mAh ut av en celle så tror jeg faktisk jeg kommer til å lage batteriet noe mindre for å spare penger og plass. Jeg håper på rundt 30Ah, da lignende Vespabygg anslår meget gode rekkevidder på lignende batteripakker.

Har du noen tanker rundt godkjenning av hjemmelagd batteripakke hos vegvesenet?

Reelt kan du få ut 3350mAh, så du trenger 9 stk. i parallell for 30Ah. Det er det antallet jeg har gått for.
Godkjenning har jeg ikke peiling på, er vel ikke relevant for en el-sykkel som jeg har ;)
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 17. mars 2016, klokken 15:18
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. mars 2016, klokken 14:23
Sitat fra: EddySPalm på torsdag 17. mars 2016, klokken 09:58
Om jeg kan få reelle 3500mAh ut av en celle så tror jeg faktisk jeg kommer til å lage batteriet noe mindre for å spare penger og plass. Jeg håper på rundt 30Ah, da lignende Vespabygg anslår meget gode rekkevidder på lignende batteripakker.

Har du noen tanker rundt godkjenning av hjemmelagd batteripakke hos vegvesenet?

Reelt kan du få ut 3350mAh, så du trenger 9 stk. i parallell for 30Ah. Det er det antallet jeg har gått for.
Godkjenning har jeg ikke peiling på, er vel ikke relevant for en el-sykkel som jeg har ;)

Ja, da får vi se om jeg går for 9 eller 10 i serie. Noe særlig mindre er ikke aktuelt siden jeg først har plassen til det.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Johnny Jtorsdag 24. mars 2016, klokken 22:00
Lite inspiration? :D http://www.elbil.forum24.se/elbil-about4618.html
Inte riktigt färdig ännu..

Har precis köpt en E-up och det finns lite mer info här än i Sverige.  :)
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmfredag 23. juni 2017, klokken 10:30
Dette går jo sakte men sikkert fremover. Kjøpte 180 LG MJ1 celler av han polakken på endless sphere (tusen takk for tips, jkirkebo!)

Har funnet en konfigurasjon som passer rommet i Vespaen ganske bra, som gir plass til controller og muuuligens en lader hvis jeg finner på no lurt.

Tar dette veeeldig med ro.. Har bygd meg en hjemmelagd punktsveiser, venter på nikkelstrips og BMS (60V 80A continuous). Etter pakka er ferdig sveisa så lager jeg en slags batteriboks til den.

Skal ta en titt (prøvekjøre) på en E-boy hos el-moped.no sin butikk neste uke, for å se om det er en scooter jeg kan rappe motor og controller fra, da de kunne tilby dette separat til en ganske rimelig penge.

Når jeg har funnet ut hvilken motor jeg kjøper, og har fått denne i hus, starter jeg på design og sveising av svingarm. Snakkes til høsten  ;D
https://www.dropbox.com/s/2b45gtc630yxutw/2017-06-11%2020.48.54.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9x30xddqzuudwkm/2017-06-11%2020.49.09.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nfml0l52pgk2e2v/2017-06-12%2022.45.16.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vviloz72nb3k2az/2017-06-12%2020.56.53.jpg?dl=0

(edit: etter Dropbox har gjort om på hvordan man deler bilder, så får jeg ikke til å legge bildelenkene mine i vanlige (IMG)-klammere lenger, litt irriterende. Hvis noen har tips til hvordan å fikse dette så blir jeg glad, også slipper dere å trykke på linker for å få se bilder.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtirsdag 18. juli 2017, klokken 10:16
Har nå kjøpt 4000W 10" hub motor fra QS motor, med programmerbar Kelly controller. Det er dette jeg har sikla mest på helt fra starten av prosjektet, så jeg måtte bare ha det...

Motor: https://www.aliexpress.com/store/product/New-Electroplating-color-QS205-10inch-4000W-55H-E-Scooter-In-Wheel-Hub-Motor-V3-Type-Free/109978_32818722960.html?spm=2114.12010608.0.0.uLxRrx

Controller: http://www.qs-motor.com/product/4kw-4-5kw-kelly-programmable-motor-controllerkeb72601/

Har også kjøpt en Cycle Analyst, som går for å være det beste "dashbordet" til el-sykler og -scootere:
http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst-3.html

Har laget meg en punktsveiser etter oppskrift funnet på nettet, med utgangspunkt i en omviklet transformator fra gammel mikrobølgeovn, med Arduino pulsstyring (god hjelp fra brodern).

Er sånn smått i gang med å sveise sammen cellene, dette kommer til å ta tid!
https://www.dropbox.com/s/mdblkppycm2lwhb/2017-07-14%2021.30.56.jpg?dl=0

Punktsveisern:
https://www.dropbox.com/s/4wxb2ms1x1k7znf/2017-07-14%2021.31.02.jpg?dl=0

Plusspolene får litt beskyttelse:
https://www.dropbox.com/s/sebkl863dr7u0kh/2017-07-13%2021.47.57.jpg?dl=0

Blivende batteripakke side om side med Vespamotor til overhaling:
https://www.dropbox.com/s/ua1yem07hzk9f8u/2017-07-13%2022.26.52.jpg?dl=0
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: tonykohntirsdag 18. juli 2017, klokken 12:27
Spennende prosjekt. Er det virkelig lov med 4kw på en el-moped? Inludert effekttap bør det jo bli over 4 hester på hjulet. Med riktig motor og kontrollerprogrammering bør akselerasjonen bli ganske syk helt til moroa slutter ved 45kmt. :D

Er forresten effekten begrenset ved nominell motoreffekt, slik som på el-sykkel? I såfall kan du sikkert presse den motoren til minst det dobbelte over begrenset tidsrom. Moped med 8-10 hk høres jo veldig morsomt ut. Cycle analysten kan jo programmeres til å begrense effekten når motoren begynner å bli varm så det er ganske trygt å presse motoren langt over nominell effekt.

Holder selv på med et mxus3000 prosjekt. Blir bare 48v og ca 70a så ikke like heftig som mopeden din. Du har jo også fordelen av lite hjul, jeg har 19" mopedhjul for at ikke sykkelen skal se helt sirkus ut og skrape pedalene i bakken. Gleder meg som en unge til alt blir ferdig. :D

Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmonsdag 19. juli 2017, klokken 10:17
Sitat fra: tonykohn på tirsdag 18. juli 2017, klokken 12:27
Spennende prosjekt. Er det virkelig lov med 4kw på en el-moped? Inludert effekttap bør det jo bli over 4 hester på hjulet. Med riktig motor og kontrollerprogrammering bør akselerasjonen bli ganske syk helt til moroa slutter ved 45kmt. :D

Er forresten effekten begrenset ved nominell motoreffekt, slik som på el-sykkel? I såfall kan du sikkert presse den motoren til minst det dobbelte over begrenset tidsrom. Moped med 8-10 hk høres jo veldig morsomt ut. Cycle analysten kan jo programmeres til å begrense effekten når motoren begynner å bli varm så det er ganske trygt å presse motoren langt over nominell effekt.

Holder selv på med et mxus3000 prosjekt. Blir bare 48v og ca 70a så ikke like heftig som mopeden din. Du har jo også fordelen av lite hjul, jeg har 19" mopedhjul for at ikke sykkelen skal se helt sirkus ut og skrape pedalene i bakken. Gleder meg som en unge til alt blir ferdig. :D

Moro med et svar a gitt, takk for det :D ja det virker som det er begrenset ved nominell effekt, dvs jeg kan kjøpe en 4kW motor, og de kommer ikke til å måle noe annet enn toppfart. Motoren peaker jo naturligvis på adskillig høyere effekt.
Dessverre var jeg akkurat for sent ute til å spørre etter thermistor på motoren, så det får jeg ikke (den lages på bestilling). Litt surt!
Gleder meg til å tune inn kjøreegenskapene med Kelly controlleren. Den ser jo ut til å være veldig brukervennlig. Kanskje jeg skal bruke fartsbegrensingen på cycle analysten, men egentlig vil jeg holde meg til å tukle med parametre på en "device" så det ikke blir noe overlapp/at de jobber mot hverandre.

Tar en tur innom profilen din og ser om du har en prosjekttråd. Om ikke så må du få opp farta og lage en :D
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmmandag 24. juli 2017, klokken 09:12
Da fikk jeg beskjed fra QS motor om at motoren min er ferdig og klar til forsendelse. Gleder meg!

Har også bestilt og fått meg en cycle analyst v3 med passende shunt. Relativt kostbar greie, men skal jeg tro endless sphere-samfunnet er det nesten ikke noe der ute med sammenlignbar kvalitet...
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Elmomandag 24. juli 2017, klokken 23:35
Sitat fra: EddySPalm på fredag 23. juni 2017, klokken 10:30
(edit: etter Dropbox har gjort om på hvordan man deler bilder, så får jeg ikke til å legge bildelenkene mine i vanlige (IMG)-klammere lenger, litt irriterende. Hvis noen har tips til hvordan å fikse dette så blir jeg glad, også slipper dere å trykke på linker for å få se bilder.
Du tykker på linken under skrivevinduet og får frem mulighet for opplastning av bilder
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Elmomandag 24. juli 2017, klokken 23:40
Sitat fra: EddySPalm på fredag 23. juni 2017, klokken 10:30
https://www.dropbox.com/s/2b45gtc630yxutw/2017-06-11%2020.48.54.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9x30xddqzuudwkm/2017-06-11%2020.49.09.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nfml0l52pgk2e2v/2017-06-12%2022.45.16.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vviloz72nb3k2az/2017-06-12%2020.56.53.jpg?dl=0

Og her er bildene dine  ;D
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtirsdag 25. juli 2017, klokken 06:01
Kult å endelig se bilder.

Ikke lett å pakke celler inn der nei.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtirsdag 25. juli 2017, klokken 22:54
Tusen takk Elmo! hadde egentlig ikke lyst til å laste opp bildene her, men nå bli det til det :) tar en bildesjau neste gang jeg er på en datamaskin!
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Elmotirsdag 25. juli 2017, klokken 23:35
Sitat fra: EddySPalm på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:54
Tusen takk Elmo! hadde egentlig ikke lyst til å laste opp bildene her, men nå bli det til det.
Ops :-[  Jeg trodde bare det var at du ikke visste hvordan.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmonsdag 26. juli 2017, klokken 09:53
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:35
Sitat fra: EddySPalm på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:54
Tusen takk Elmo! hadde egentlig ikke lyst til å laste opp bildene her, men nå bli det til det.
Ops :-[  Jeg trodde bare det var at du ikke visste hvordan.

Hehe, sorry, nå var jeg litt uklar: Jeg hadde bare egentlig mest lyst til å bruke [IMG] tags på dropboxlinkene mine, slik jeg er vant til, men det blir definitivt den metoden du brukte fra nå av!

Gladnyhet, motor forventes allerede til fredag! Nesten synd jeg drar på flere ukers sommerferie på lørdag...
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmonsdag 26. juli 2017, klokken 10:00
Par bilder til, av henholdsvis scooterchassis, hjemmemekka punktsveiser, skisse av batterioppsett (slikt det til slutt endte) samt BMS og noen ruller med nikkelstrip
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmonsdag 26. juli 2017, klokken 23:15
Offisielt halvferdig med sveising av batteripakke (det er med andre ord ingen sveiser på andre sida). Dette tar tid...

Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: KjellGtorsdag 27. juli 2017, klokken 00:05
Er du sikker på om du får registrert denne? Kanskje kommer noen av betenklighetene som nevnes her også inn i dette tilfellet?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34252.0.html
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 27. juli 2017, klokken 09:33
Sitat fra: KjellG på torsdag 27. juli 2017, klokken 00:05
Er du sikker på om du får registrert denne? Kanskje kommer noen av betenklighetene som nevnes her også inn i dette tilfellet?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34252.0.html

Kontaktpersonen jeg fikk hos vegvesenet i Drammen var kjempepositiv, men selvsagt har jeg ingen garanti. Har lest den tråden der, og slik jeg forstår det så er det punkter som vegvesenet selv ikke føler seg kompetente nok til å vurdere som blir pålesset en hel del krav som kan bli ekstremt vanskelige å oppfylle. Får bare dokumentere ting godt nok til at de føler seg trygge på valgene mine, og selvsagt krysse fingrene.

Kanke dere også krysse fingrene? :)
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtorsdag 27. juli 2017, klokken 10:41
Obs på nye regler som muligens kan brukes mot deg.

Det er nemlig slutt på at vegvesenet sine kontrollører kan bruke sin kompetanse til å vurdere en slik ombygging.

Det betyr uavhengig kompetent laboratorium, som igjen betyr 100 000 vis av utgifter til slik i utlandet.

Mer om dette i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34252.0.html
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Elmotorsdag 27. juli 2017, klokken 11:06
Men hvis du ikke er ute etter å få EL skiter på den så er det vel ingen grunn til å nevne at den er elektrifisert når du registrerer den- kanskje ?
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 27. juli 2017, klokken 20:24
Vi får nå se... Jeg ringte vegvesenet for å forklare prosjektet mitt og spørre om jeg skulle sende "søknad om amatørbygd MC" eller "søknad om motorbytte MC", hvorpå svaret var at "nei dette bør gå så greit at du kan bare ta å samle det du har av info og sende til meg som et brev, ingen grunn til å fylle ut noe skjema".

Så, jeg sendte riktignok en e-post, men jeg gjorde nå som han sa. Så får vi se. Han skulle svare når han kom hjem fra ferie.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtorsdag 27. juli 2017, klokken 21:20
Med fare for at du mister skiltene på scooteren er dette et godt eksempel på hvor gale de nye reglene er.

Om de i praksis kun gjelder elbiler er det bra for deg. Da får vi bygge om flere MC basserte kjøretøy. Det kan bane vei for fornuft innen bil.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmsøndag 06. august 2017, klokken 10:46
Tre fine esker fra QS Motors dukka opp i dag. Følte meg som en unge på julaften igjen :D Alt ser dønn solid ut. Overraskende god overflatefinish på motoren også. Nå står det vel på meg fremover, er jeg redd, og dessverre forsvinner jeg, fruen og babyen på nok en liten ukesferie allerede i morgen, mest sannsynlig :O



Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: tonykohnsøndag 06. august 2017, klokken 18:28
Hvilken dimensjon er det på nikkelstripene dine? Jeg synes det ser ut som du har noen flaskehalser i batteripakken din hvor veldig høy strøm går gjennom veldig lite nikkel, men det er mulig jeg misforstår hvordan du har konfigurert pakken.

Jeg er litt misunnelig på den motoren din. Den ser virkelig bra ut.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmmandag 07. august 2017, klokken 10:09
Sitat fra: tonykohn på søndag 06. august 2017, klokken 18:28
Hvilken dimensjon er det på nikkelstripene dine? Jeg synes det ser ut som du har noen flaskehalser i batteripakken din hvor veldig høy strøm går gjennom veldig lite nikkel, men det er mulig jeg misforstår hvordan du har konfigurert pakken.

Jeg er litt misunnelig på den motoren din. Den ser virkelig bra ut.

Heisann, veldig godt observert!
Nikkelstripsene tåler bare 5A kontinuerlig (0.1x8mm), og det vil gå 66A kontinuerlig over serieforbindelsene. Jeg har lagt opp cellene slik at jeg har minimum 4 celler som fører strøm i serie, men også så mye som 8 på et sted.
Der hvor det er 4 celler har jeg lagt 66A/5A/4celler=3.3≈4 strips oppå hverandre. Samme regnestykket har jeg gjort der det er henholdsvis 5, 6, 7 celler osv. Se bilde hvor jeg har regna ut (og runda opp) og bruker det som huskelapp når jeg står og sveiser :) Kanskje ikke veldig lett å forstå, men de tre nederste linjene er de jeg bruker som huskelapp for antall strips.

Jeg bygger kontinuerlig tykkere med strips mot de cellene som skal lede maks strøm over til neste rad med celler. Metoden har jeg fra ebikeschool.com sin e-bok med masse nyttige tips om hvordan å bygge sin egen batteripakke. Han har også masse gode youtubevideoer. Mye av det er veldig elementært, riktignok.

Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmmandag 21. august 2017, klokken 20:50
Der kom jo det ikke-så-oppløftende svaret dere forutså, og som jeg fryktet, nemlig at batteripakka skal tilfredsstille de funksjonelle kravene til ECE100 og iso6469-1. De siterer kjøretøyforskriften direkte. Nå begynner altså en større jobb enn jeg hadde håpa jeg måtte gjennom.

Jeg får sette meg inn i gjeldende standarder i første omgang, og deretter virkelig sette meg i planleggings/tenkeboksen. Ønsk meg lykke til
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Sullemandag 21. august 2017, klokken 21:18
Lykke til!
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtirsdag 22. august 2017, klokken 09:32
Dessverre er den pragmatiske løsningen på slike umulige krav å aldri søke om godkjenning.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtirsdag 22. august 2017, klokken 10:37
Gode nyheter!

Fort etter jeg begynte å lese meg opp på ECE100 så jeg jo at den er myntet på kjøretøyklasse M og N (kjøretøy med fire hjul) og ikke L, eller mer spesifikt L1 som min scooter havner under. Jeg påpekte dette på en vennlig måte i et svar til trafikkstasjonen og ble ringt opp pronto. De var enige i at jeg hadde et veldig godt poeng og skulle ta det opp høyere opp i systemet. Kjøretøyforskriften sier jo generelt at "kjøretøy" som konverteres skal tilfredsstille krav i ECE100, så i bunn og grunn har vi i Norge krav til kjøretøyklasser som konverteres, som ikke vil ha noen krav i resten av EU. Litt "urettferdig", uten at jeg brukte det ordet i formuleringen min  ::)

Svaret de da fikk var at siden kjøretøyforskriften egentlig putter scooteren min under et regelverk som ikke egentlig er utarbeidet for den, så holder det for meg å få dokumentert av et elektrofirma med kompetanse om batterielektrisk drift at batteripakken er forsvarlig bygget. Fantastisk!
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: petersvtirsdag 22. august 2017, klokken 20:31
Yeay, grattis! Det var gode nyheter.

Veldig spennende prosjekt, følger spent med fortsettelsen.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxonsdag 23. august 2017, klokken 07:32
Veldig bra. Kanskje du kan bane vei for at jeg kan få godkjent mine 3 hjulinger
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmfredag 25. august 2017, klokken 08:01
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. august 2017, klokken 07:32
Veldig bra. Kanskje du kan bane vei for at jeg kan få godkjent mine 3 hjulinger

Det ville vært en stor bonus :) Har funnet meg et firma på Lierstranda som vil være konsulent for meg og utarbeide en rapport som går gjennom batteripakka i detalj, med vurderinger hele veien og en konklusjon til slutt. Sannsynligvis faktisk litt overkill for biltilsynet, men da blir det gjort ordentlig. Håper ikke det blir for dyrt :)
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmfredag 01. september 2017, klokken 11:09
Har skjedd en del siden sist. Har fått kjøpt inn kontaktor, "tennings"lås med nøkkel, et utvalg XT60/90-koblinger, vaieroperert giver til gassignal (så jeg kan beholde originale holker), dekk, DC-DC converter, bremsepedal for konvertering til hydraulisk brems og sikkert mer.
Foreløpig har kun DC-DC-converteren kommet, så nå har eg så mye på vei at jeg orker ikke tracke det engang.

Jeg har sveisa ferdig batteripakka (så godt som, mangler bare en serieforbindelse).
Jeg har laget meg et rom bak luka på høyre boble, der hvor man tidligere hadde tilgang på svinghjul/tennplate/tennplugg
Også er jeg godt i gang med å kopiere/lage min egen versjon av den svingarmen jeg posta et bilde av i første post.Jeg skulle så gjerne hatt festet til bakdemperen (det korte røret) sentralt på tynnplata som strekker seg bakover, så jeg kommer enten til å legge til to knekker på denne, eller bytte ut tynnplata med en rektangulær profil som tåler litt mer torsjon.
Bildene får tale litt for seg selv.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtirsdag 05. september 2017, klokken 07:43
Da har bremsepedalen kommet. Kjekk liten sak. Egentlig er det bare tatt utgangspunkt i en sprell ny pedal, designa en brakett som ligger utapå, borra et hull i støpegodset, og fått festa på en hovedsylinder og en miiiini ekspansjonstank. Men men, noen ting er det greit å betale seg ut av.

Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: Speedertirsdag 05. september 2017, klokken 08:09
Artig prosjekt! Stå på.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtirsdag 05. september 2017, klokken 08:25
Hvordan etterfyller du den beholderen?

Ikke plass til den lenger oppe? Lenger Slange?
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtirsdag 05. september 2017, klokken 13:33
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. september 2017, klokken 08:25
Hvordan etterfyller du den beholderen?

Ikke plass til den lenger oppe? Lenger Slange?

Jeg løsner på en skrue så jeg kan holde beholderen i hånda. Med scooteren på støtta står den så skrått at tanken blir høyeste punkt om jeg bare holder den litt "fremover". Om jeg ikke ikke får nok rom til å helle i ordets rettmessige forstand så får jeg vel bruke ei oljekanne eller sprøyte :)
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmtorsdag 07. september 2017, klokken 12:23
Fått dekk på motoren, og har offisielt min egen hjemmelagde 60V batteripakke  8)

Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: petersvtorsdag 07. september 2017, klokken 20:15
Gratulerer. Venter I spenning på bilder av hjul montert.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmfredag 08. september 2017, klokken 07:56
Jeg og... Det kan bli en liten stund til, har starta på nytt på svingarmen, er litt vinglepetter mtp designet. Kunne egentlig slått meg til ro med en nesten-tro kopi av den jeg har avbilda tidligere i tråden, men har på en måte satt meg som mål å få til noe litt penere. Vi får se.
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. mai 2018, klokken 10:18
Hvordan går det med dette prosjektet?
Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmmandag 06. juli 2020, klokken 14:14
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. mai 2018, klokken 10:18
Hvordan går det med dette prosjektet?

Hei,

Det går veldig bra, hehe. Har ikke oppdatert her på noen år, men scootern går, og den går som bare F  :o

Legger ved noen bilder, og link til et par videoer.

Tittel: Sv: Vespa 50ev 1970 konverteringsprosjekt
Skrevet av: EddySPalmmandag 06. juli 2020, klokken 14:19
Bare litt random bilder. Har så mye bilder atte hjælp. Er vel ikke interessant for dere å se alt.

Link til et par videoer. Første prøvekjøring (øverste link) avslører at jeg hadde feilberegna klaringa littebittegranne. Løste seg ved å flytte demperfestet litt, og vi skal få god klaring der når jeg går ned igjen til original hjulstørrelse (3.00 x 10")

https://www.dropbox.com/s/50tiw5p6m6d1m6a/video-1590682078.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/exvhck6h6wwmijn/video-1590682084.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/sl27g9x8zigq8v5/video-1590682101.mp4?dl=0