Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 15:22
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:12

Du glemmer at det skal fases inn avgifter, som vill kompansere for styrkende krone. Det er lite sannsynlig at Tesla vill være en dårlig investering de neste tja 3-5 årene. Empiri viser at "alle" andre bilmerker er det, så i værstefall ender man opp likt som de andre.

Regner med du mente styrket dollar? Krona har vitterlig blitt svakere.

Men er enig i at avgifter også kan slå positivt (sett fra selgers side) ut på brukbilprisen, men det kommer litt an på om avgiftene blir lagt på kjøp eller bruk.

Det har vært snakk om en avgift pr km lagt inn i forsikringen, samt man kan feks få mer avgifter i form av bom og ferge. Isåfall vil ikke dette påvirke bruktprisen positivt.

Det jeg mente var at selv om dollar blir mindre verdt ift kronen vill prisen på Tesla øke pga avgifter :)
Avgiftene ved kjøp kommer uansett, når de kommer er det dog ingen som vet(helt sikkert).
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Tror nok Salvesen mente en krone som styrker seg i framtiden. Det vil kunne medføre at prisen går ned i Norge, men at mva og avgifter kompenserer slik at prisene likevel holder seg oppe.

jkirkebo

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:25
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:16
@jkirkebo: Nei man må fysisk ta tak i plasthåndtakene på innsiden av bakluka og "slenge" den igjen (om man ikke vil touche lakken).

Opplevde her om dagen "sus" fra bakluka mens jeg kjørte. Stoppet og lukket bakluka på nytt, lyd borte.

Funken er en helt annen story. Den har jeg knapt åpnet/lukket siden jeg tok levering. Der er det jo en forbausende dårlig løsning hvor man må "presse" panseret ned

Helt enig med frunk, slik den er utformet i dag er den ubrukelig! Brukte den for første gang i går da jeg hadde parkert litt nærme veggen og det så ut til å bli problematisk med bakluken. For noe styr!

At X ikke kommer med elektrisk frunk forbauser meg!

Jeg skulle gjerne hatt elektrisk frunk, men patenten fungerer helt greit for min del. Har nok åpnet og lukket den ganske mange hundre ganger, bruker den i ett sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan Henrik

Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

petersv

Igjen, hvis du vil ha minst mulig verditap, kjoep billigst mulig bil. Jeg har valgt bil etter hva jeg vil ha, og ikke verditap (tro det eller ei, men har kun hatt el-bakluke.) Det kommer helt an paa hva som er maalet, lite verditap eller mye bil.

Tuxedo

Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
Hadde nok hatt i bakhodet å selge bilen uansett etter 4-5 år.  I 2020 tror jeg det er mye nytt og flere konkurrenter.

Jan Henrik

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:50
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 09. februar 2016, klokken 13:13
Ville dere sett anneledes på utstyret, om man tenker 4-5år gammel Tesla, som man tar privat etter taxilivet?

Metallic lakk, Pano, textilseter, premium, luft, hifi og vilterpakka... helt greit på en 70D?
poster denne på nytt... tror den forsvant i bakluke-diskusjonen...
Hadde nok hatt i bakhodet å selge bilen uansett etter 4-5 år.  I 2020 tror jeg det er mye nytt og flere konkurrenter.
Og da er det greit med litt ekstra utstyr..? Hva MÅ det være og hva er greit å skippe?

Foreløpig har jeg konfigurert min slik (reserverte før prisoppgangen på Mandag, så jeg har den forrige prisen):

- Metallic lakk
- Panoramatak (da det faktisk er greit å kunne åpne taket, mtp lufting siden vi vasker ofte)
- Standard tekstilseter (grunnet mye ut og inn av bilen)
- Sort alcantara tak (inkludert i premium-pakka)
- Premium interiør og belysning
- Luftfjæring
- Hi-Fi
- Vinterpakka

- Gummimatter rundtom, bestilles utenom
- Vinterhjul bestilles utenom (blir rimeligere og jeg får mva igjen)
- Vurderer også midtkonsoll, men må se hvordan takstameteret monteres (ser det monteres under 17" skjermen hos de andre drosjene. Dårlig løsning, etter min mening. Håper at det er for at det ikke kan monteres anneledes...)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

BMW850

Luftfjæring er en absolutt nødvendighet ;)
Du trenger IKKE solgardin på panotaket da det demper sollys meget effektivt. Tekstilseter sies å være meget bra og slitesterke. Foretrekker skinn selv men har ett helt annet bruksmønster enn deg selvfølgelig. Har sort alcantara og synes det gir ett roligere og mer behagelig inntrykk. Midtkonsollen angrer jeg nesten litt på. Tydeligvis likte jeg den åpne plassen mer enn jeg ante ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Jan Henrik

Sitat fra: BMW850 på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:26
Luftfjæring er en absolutt nødvendighet ;)
Du trenger IKKE solgardin på panotaket da det demper sollys meget effektivt. Tekstilseter sies å være meget bra og slitesterke. Foretrekker skinn selv men har ett helt annet bruksmønster enn deg selvfølgelig. Har sort alcantara og synes det gir ett roligere og mer behagelig inntrykk. Midtkonsollen angrer jeg nesten litt på. Tydeligvis likte jeg den åpne plassen mer enn jeg ante ;)
Foretrekker skinn jeg også, men er ikke så fan av sportsseter. Dem klemmer litt under midt på låret. Sittestillingen ble litt krokete også, på nextgen setene. Jeg skulle ha fått prøvesittet de tekstilsetene...

Vi opplever jo litt gris og søl, fra tid til annen, i drosjene. Skinn er jo helt klart en fordel her. Men tenker at kan evt sette på skaitrekk...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

petersv

Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter. Hvis du i tillegg ikke trenger autopilot kommer du veldig godt ut av det ved å kjøpe brukt da de ofte har mye utstyr siden det var skikkelig billig før.

lunitiks

#55
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter. Hvis du i tillegg ikke trenger autopilot kommer du veldig godt ut av det ved å kjøpe brukt da de ofte har mye utstyr siden det var skikkelig billig før.

Enig i at "prev.gen" skinnsetene er gode. (Tror de kalles "Premium"-seter i Teslas sortiment.) Som løyvehaver må du huske på kundene dine - ikke alle sitter godt i de polstrede NextGen-setene; det gjør i alle fall ikke jeg.

Når det gjelder bruktbil, så er du kanskje kjent med at tidlige modeller lider av flere feil og mangler enn nyere. Mest kritisk er Drive Unit, men pano-lekkasjer, knirk, sus osv. er veldokumentert problematikk med 2013- (og 2014-?) modeller. (Ikke ment som skremmeskudd.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter.
Ikke helt. Nakkestøttene er trukket mye lengre frem. Jeg finner ikke det behagelig.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:40
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter.
Ikke helt. Nakkestøttene er trukket mye lengre frem. Jeg finner ikke det behagelig.

Ja, det er smak og behag akkurat som sidestøtten på next-gen. Jeg har de gamle setene og synes nakkestøtten er bortimot perfekt. Kunne kanskje vært trukket et par cm lengre fram, men de er ganske nær perfekt. Så i dag måtte jeg inngått det kompromisset å kjøpe sort interiør om jeg skulle kjøpt en ny TMS, siden de gamle setene ikke finnes lengre :( Om bilen min ble vraket eller noe sånt og jeg måtte kjøpe ny hadde jeg nok derfor sannsynligvis gått for en brukt en.  Liker ikke sort interiør...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:40
Sitat fra: petersv på onsdag 10. februar 2016, klokken 09:11
Høres mer og mer ut som en bruktbil vil passe deg best. De har ofte de gamle prev.gen skinnsetene som har samme fasong som dagens tekstilseter.
Ikke helt. Nakkestøttene er trukket mye lengre frem. Jeg finner ikke det behagelig.
Jeg har de gamle setene og synes nakkestøtten er bortimot perfekt.
Jeg har både de gamle og de nye. Jeg er enig i at de gamle nesten er perfekte, og jeg sitter veldig bra i dem. De nye derimot får jeg vondt i nakke/hode av da støtten er for langt fram. Blir sittende med krum nakke, og selve støtten er veldig rund. Var en her på forumet som skrev at det var nesten som å balansere hodet på en volleyball.  Det er vel å ta i, men det er absolutt ingen forbedring fra de gamle. Samme med sitteputa; man sitter mer "oppå" enn "nedi" i de nye standardsetene.

Jan Henrik

Mange gode poeng her... tusen takk for tilbakemeldingene!

Bestiller nok ny bil. Det er noe med å fabrikkbestille en ny bil. :)

Men, mye frem og tilbake, angående utstyr.
Skal, skal ikke beige nextgen interiør...?
Skal, skal ikke luft og hifi...?

Har konkludert at panotak blir det. Grunnet luftemuligheter og høyden til taket (som nevnt her).
Samme med 'premium interiør og belysning' og vinterpakke.

4 dager igjen på å fullføre bestillingen... :-)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA