Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre fra Malvik til Storlien med elbil

Startet av Madric, søndag 31. januar 2016, klokken 08:57

« forrige - neste »

Madric

Heisann! :-) Har en Nissan Leaf 2015 Tecna også lurer jeg på: vi ønsker å kjøre en tur til Storlien fra Malvik. Er helt fersk i elbil så lurer på om dette er mulig? :-) Håper på svar :-)

leafnor

#1
Hei.
Det går.

Du lader på hurtiglader i Meråker, og eventuelt på Storlien.
På Meråker er det nå Fortum som drifter hurtiglader, og status på den lader finner du her i deres ladekart:
http://fortum.no/privat/chargedrive/finn-ladestolper-ladekart/
https://map.chargedrive.com/

Husk at du vil komme til å bruke like mye strøm fra Meråker og opp til Storlien som fra Malvik til Meråker.
Så ikke la deg lure av de gjenværende km som bilen forteller når du er kommet til Meråker. Bakkene opp fra Meråker til Storlien nå på vinters tid spiser strøm! Lader du til 80% på hurtiglader i Meråker, har du strøm nok til å kommer tilbake til Meråker igjen, og lade der igjen på turen hjem til 75-80% og du skal klare det hele med god margin.
På Storlien er det også hurtiglader, og den driftes av Clever. Ladekort til den kjøpes på Clever.Dk
Kanskje selges ladekort på en eller annen lokasjon på Storlien også.

Start med forvarmet bil, riktig dekktrykk og hold en myk økonomisk kjørestil, så går turen fint.

God tur.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Thomlov

Kjørte i dag (med egolf) fra trondheim til storlien. Kunne fint kjørt helt opp til storlien på en ladning, men valgte 10 minutter på hurtigladeren på Meråker for å være sikker. Hadde 65 km igjenværende km da, full bil og eco med 19 grader i bilen.

Laderen på Storlien er for tiden åpen, dvs gratis å lade på. Så jeg ladet 100% der på 25 min siden jeg ikke så snurten av andre elbiler der oppe.

Har også tidligere kjørt hele veien fra trondheim uten lading underveis, også med I3 .. Da hadde jeg kun 6 km igjen når jeg kom fram :-)

janegils

Da har de faktisk oppgradert med CCS i Meråker...nice.
Før var det vel berre CHAdeMO der.
The rotation of earth really makes my day

Thomlov

Jepp. Ble helt nylig byttet. Det vil også komme CCS på stjørdal om kort tid.

Ballemann

Vi vurderer også å kjøre elbil til storlien. Men hvordan funker lading i meråker? Kjøper man strøm via sms?
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

Thomlov

Ja enten sms eller ladebrikke fra fortum eller elbilforeningen.
Bare å registrere seg på fortum charge and drive så får du tilsendt brikke.

Ballemann

2.50,- pr min for hurtiglading, blir ca 75,- for "full tank"
dyrt...?
Da blir det samme pris om vi kjører dieselbilen.
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

kodalse

Ja slik er det. Med mindre du kommer deg fra avreisested til destinasjon på full lading koster det like mye som med dieselbil.
Tesla er vel de eneste som har løst dette på en fornuftig måte.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Thomlov

#9
Trondheim -> Storlien

Full lading hjemmefra = under 20 kr.
10 minutter lading på Meråker = 25 kroner.
Fullading på storlien var gratis, men om jeg skulle betalt clever sine satser på 5,- pr. kw så ville det blitt ca. 75,- her.

Total kostnad for elbil 120,- kr.

Om jeg hadde kjørt passaten så ville det blitt ca. 150,- kr. i diesel + 75 kr. i bompenger, total kostnad 225,- kr.

Om bilen kun går fra hurtiglader til hurtiglader så nærmer prisen seg kostnaden for diesel, kanskje også over om det er en sparsom dieselbil. Men hvem gjør vel det....

Men på den annen side, om det er verdt å stappe familien + akebrett inn i en liten e-golf for å spare 100,- kr kontra å kjøre Passat med god plass og 4x4 uten å måtte bruke tid på lading.. det vil jeg ikke si, men morro for forsøket sin skyld...

janegils

Sitat fra: Thomlov på lørdag 06. februar 2016, klokken 11:40
Trondheim -> Storlien

Full lading hjemmefra = under 20 kr.
10 minutter lading på Meråker = 25 kroner.
Fullading på storlien var gratis, men om jeg skulle betalt clever sine satser på 5,- pr. kw så ville det blitt ca. 75,- her.

Total kostnad for elbil 120,- kr.

Tja...ein treng vel strengt tatt ikkje lade på Storlien viss ein lader i Meråker?
The rotation of earth really makes my day

Thomlov

Da måtte jeg i hvertfall ha ladet til 100% på meråker, og siden vi skulle handle på storlien så var det bedre å bruke tiden der, ungene hadde nok blitt utålmodige .

Du kan ev. lade 80% på meråker både på tur og retur. Men jeg kom hjem med kun 30km på bilen, så jeg tror ikke jeg hadde klart meråker-storlien-trondheim, selv med 100%.

Kanskje hvis man er litt hardcore og kjører på eco+ :-)

torsteo

Vurderer selv å kjøre til Åre med E-golf. Lurer litt på laderen som Jemtkraft har satt opp på Storlien. Den sier Clever de ikke har ansvar for og ser at dere andre her skriver at den er gratis i bruk?? Fint å få bekrefte hvordan den er i bruk.

I Åre må jeg nok bruke Clever sin lader. Lurer på om noen her har brukt Clever sine ladere og hvordan dere betaler. Clever selger kort på hjemmesiden, men har hørt rykter om at man kan kjøpe kort/KWh lokalt også.....

Thomlov

Bare å plugge i og velge ccs på skjermen. Ladingen starter så av seg selv.

Du kan kjøpe ladekort fra clever på bensinstasjoner i nærheten av laderne vistnok. Kanskje greit å ringe først så du ikke står der uten :) tror de selger det på coop på storlien også !

Frodese

Kjørte en ettermiddagstur til Storlien i dag, har Leaf 30kWh, så ingen problem å kjøre opp uten lading. Brukte drøye 70% av batterikapasiteten på turen fra Trondheim, brukte ca 60% på retur, har riktignok ikke prøvd det i ekstremkulde, men ved vanlige vintertemperaturer som i dag går det fint. Regner at jeg må lade ca 12kWh på Storlien, koster da ca kr 60,- (i dag gratis) + hjemmelading, men det går i det 'store sluket', så det regner jeg ikke særlig på.

Rimeligere er det jo, men viktigst, det er jo utrolig mye morsommere å kjøre elbil, samt miljøvennlig:)

Man finner liste over utsalgssteder for Clever-kort på nettet, men man bør kanskje sjekke at de ikke er utsolgt. Jeg stoppet i Åre på veg til Østersund for 2-3 uker siden og kjøpte det siste de hadde igjen på turistkontoret, vet ikke hva jeg skulle gjort om jeg ikke hadde fått tak i dette. Man må gjøre en liten innsats for å finne ut av de forskjellige hurtigladerordningene, det blir forhåpentligvis enklere etterhvert.
2021 Tesla model 3 SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA