Arctic Roads forts.

Startet av TorC, fredag 22. januar 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Dexter på onsdag 23. november 2016, klokken 15:52
Ikke sakt noe om gratis heller. Fint å dikte opp. Noen som har begynt på helge fylla allerede?

Jeg sa ikke at du mente det skulle være gratis, med "ingenting er gratis" mente jeg at prisingen måtte være så høy, at det skal være en inntjening uansett. Du vil ha noe du kommer bedre ut av enn minuttprising, altså vil du betale mindre enn det du gjør hos Fortum / GK. Hvis ikke er det ikke noe poeng med fastpris. Ikke er køproblematikken oppdiktet heller...

TorC

Fint om dere som ønsker å diskutere GK eller Fortum og alt som har med dem tar det i en av de trådene som er opprettet allerede om det.

Denne tråden handler om AR.

Så on topic:

Jeg registrerer at AR faktisk hadde inntekter på 2,617m ifjor, og siden årsprisen er ca 4K, og de sikker har hatt en god del folk som bare er månedabonnenter betyr det at de altså har rundt 500 kunder.

Det er faktisk litt imponerende at de har så mange kunder, men det tilsvarer altså kun ca 0,5% av elbileierene i Norge.

Med så lave inntekter, og så store kostnader så lurer jeg fælt på hvem som egentlig betaler for moroa. Det er jo null aktivitet i selskapet, og siste endring på deres egen hjemmeside er fra februar iår, og siste melding på Facebook er fra mai iår.

Det finnes jo verdier i boet, men det er jo svært begrenset med potensielle kjøpere. Og mange av lokasjonene er jo dekket godt av Fortum/GK, og i tillegg ikke utløser noe offentlig støtte. Så jeg ville være svært overasket hvis den reelle verdien i boet overstiger millionen.

Det blir iallefall spennende å se hvor lenge kreditorene er villige til å vente.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Myrvang

Sitat fra: TorC på onsdag 23. november 2016, klokken 22:55
Det blir iallefall spennende å se hvor lenge kreditorene er villige til å vente.

Det har jo vært spekulert tidligere i at kreditoren(e) har interesser i hydrogen. Men AR er jo så små at de ikke har noen mulighet til å hindre el-bilen til fordel for de svært få hydrogenbilene som selges, bortsett fra området rundt Oppdal, som gjør Oslo-Trondheim vanskelig.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Kristian O

Hvordan går det forresten med utbyggingen til AR? Det skulle vel settes opp et landsdekkende nettverk med 400(???) lokasjoner innen 2018 (??).
Har de kommet langt?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

THE

Sendte e-post til dem med det spørsmålet for et par måneder siden, og har ikke fått svar ennå. Utbyggingen går omtrent like raskt som responsen fra kundeservice vil jeg tro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

Sitat fra: Kristian O på torsdag 24. november 2016, klokken 14:28
Hvordan går det forresten med utbyggingen til AR? Det skulle vel settes opp et landsdekkende nettverk med 400(???) lokasjoner innen 2018 (??).
Har de kommet langt?
Nå skal vi ikke overdrive, de har kun lovet sette opp 388 hurtigladere.... ;)

Fortsatt lite aktivitet, siste innlegg på hjemmeside er 19februar da de mistet roamingavtalen med EV power, og siste oppdatering FB er 26mai da hurtigladeren Grellands testperiode var over.

Men er fortsatt spent på deres utbygging, slik de omtaler den på FB:
Arctic Roads AS bygger, drifter, og eier infrastruktur for hurtiglading av elbiler. Selskapet vil i 2016, 2017 og 2018 bygge 388 robuste ladesteder.

Chivas

Sitat fra: Myrvang på torsdag 24. november 2016, klokken 00:33
Sitat fra: TorC på onsdag 23. november 2016, klokken 22:55
Det blir iallefall spennende å se hvor lenge kreditorene er villige til å vente.

Det har jo vært spekulert tidligere i at kreditoren(e) har interesser i hydrogen. Men AR er jo så små at de ikke har noen mulighet til å hindre el-bilen til fordel for de svært få hydrogenbilene som selges, bortsett fra området rundt Oppdal, som gjør Oslo-Trondheim vanskelig.
"Follow the money"!

TorC

Sitat fra: Chivas på torsdag 24. november 2016, klokken 23:00

"Follow the money"!

Hvilke penger???
De som renner ut av selskapet? Hadde de hatt betydelig større omsetning så ville man kanskje sett noe på leverandørsiden, men det er begrenset hvor rik man kan bli av juksing når det faktisk er drift i selskapet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

goggo


Det har vært stille rundt Arctic Roads en periode nå.

I mangel av annet fornuftig å ta meg til så har jeg i dag drukket en hel del kopper kaffe, tastet litt på PCen, og funnet følgende - som gjør at vi antagelig sikkert  kan glede oss til mere lade-spenning i det nye året :)

Selv så lurer jeg jo sterkt på hva som blir neste kapittel i ARCTIC ROADS føljetongen, selv om jeg har mine mistanker om hva det kan bli.


De som har fulgt med her en stund vet sikkert at miljø-aktivist Frank Hugo Storelv og hans heleide investeringsselskap DIOMEDES AS er største eier i ARCTIC ROADS AS.

De første dagene av november 2016 skjedde følgende:
- ARCTIC ROADS AS har ikke lenger daglig leder.
- Styrets sammensetning i ARCTIC ROADS er endret.
- Nytt firma MOVEL AS http://www.movel.no/ er opprettet og registrert i BRREG.

Det interessante er at Frank Hugo Storelv (delvis via DIOMEDES AS) fremdeles er hovedaksjonær i ARCTIC ROADS, og nå også betydelig eier i det nye firmaet MOVEL AS. Movel er forøvrig registrert på samme gateadresse som Arctic Roads...

En kuriositet er det jo også at Stiftelsen Neptun Bergen (org.nr 859 909 922) nå eier 20% av Arctic Roads AS.
Denne stiftelsen sier forøvrig på sine nettside http://www.neptunbergen.no/ at  "Stiftelsens formål er å bidra til å styrke det maritime miljø og engasjere seg i utvikling av tilbud til personer og organisasjoner tilknyttet maritim virksomhet." og "Vi gjør oppmerksom på at stiftelsen ikke kan støtte privat, kommersiell virksomhet." 
Men dette hindrer dem kanskje ikke i å ha eierskap i privat, kommersiell virksomhet?
Det å eie et firma er kanskje ikke det samme som å støtte samme firma?


Ja ja, jeg lar det være opp til hver enkelt å trekke sine slutninger ut fra dette. 
Selv så synes jeg det er en fascinerende historie.


mvh
Hugo


Kilder:
https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20160000582379&sokeverdi=912460681&spraak=nb
https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_nr.jsp?orgnr=917977798&spraak=nb
http://www.purehelp.no/company/details/stiftelsenneptunbergen/859909922
http://www.purehelp.no/company/details/diomedesas/970977538
http://www.purehelp.no/company/details/movelas/917977798
http://www.purehelp.no/company/details/arcticroadsas/912460681

http://arcticroads.com/
http://www.neptunbergen.no/
http://www.movel.no/
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gigafactory

Det å eie firmaet er ikke det samme som å støtte, nei. Det stiftelsen tjener penger på er jo investeringer, og så deler de ut en andel av overskuddet fra investeringene som støtte.

Aksjekapitalen i AR er på 100k, så det er ikke de helt store pengene investorene har syltet ned i elendigheten.

Verdt å merke seg at den tidligere daglige lederen i AR har investert hele 2000 norske kroner i Movel AS. Mange av aksjonærene er de samme. Tror en god slump selskaper ser dagens lys etter spleiselag i felleskantina i Nedre Vaskegangen 6 ;)

Gnilre

Det står noe i artikkelen nedenfor om at CLEVER har en partner i Norge som de foreløbig ikke vil oppgi navnet på. Fortum og GK er det ikke. Kan det være at Arctic Roads blir solgt til CLEVER ? Eller er det andre eksisterende hurtigladeoperatører som blir partner til CLEVER ?

http://elbil.no/mer-konkurranse-om-hurtiglading-i-norge/
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

gigafactory

Det høres ikke helt usannsynlig ut det. Uansett er det flott at Grønn Kontakt øker utbyggingstakten og at CLEVER vil gå inn i Norge. Konkurranse er  :+1: . Fastlåsing av kunder til abonnementer er  :-1-: .

Lars C. Krogenæs

Nå er det jo ikke mye som skjer hos AR sånn ellers. Daglig leder har fratrådt og Leif som var kommersiell direktør, jobber nå hos Ensto Chago. Fravær av spor i snøen på hurtigladerne til AR, viser at det ikke er mange kunder igjen heller.

Å få AR over til Clever hadde vært supert.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rio

Det er vel strengt tatt ikke så mye å "få over"? ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

goggo

Sitat fra: Rio på tirsdag 14. februar 2017, klokken 00:36
Det er vel strengt tatt ikke så mye å "få over"? ;)

Joda, hvis Clever kan sikre seg eneavtalen (eller hva det nå er) som AR har hatt på de Delta laderne, så er det bra. Det virker jo som det er solide ladere, og jeg liker brukerinterfacen på dem også. Kanskje Clever kunne fått tatt bort 50KW sperren på dem også, til glede for Kia og Hyundai brukerne som kunne fått utnyttet ladehastigheten i bilene sine bedre.

Samtidig - hvis vi kunne fått bort "AR sperren" på E18 over Dovre som har delt elbil-Norge i to deler altfor lenge nå, så må jo det være flott :)

Det jeg egentlig er mest spent på, er hvilken pris strategi Clever vil legge seg på her. Vil de legge seg på den Norske modellen med pris pr minutt, eller vil de fortsette sin pris/KWh strategi som de har i Sverige og Danmark?

Spennende tider!

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA