Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rød skiftenøkkel - men ingen andre "feil"

Startet av Go-carter, onsdag 13. januar 2016, klokken 06:52

« forrige - neste »

Go-carter

Så er jeg her igjen :)

Skjønner at bilen er i behov for service om dagen iallefall, for nå skjer det mye rart. I dag våknet jeg til rød skiftenøkkel, og lading stoppet på 65 %. Bilen startet overraskende nok, og jeg kjørte på jobb med lysende skiftenøkkel. Regen fungerte, og egentlig så var det ingen nykker i det hele tatt utover lysende nøkkel.

Parkerte på jobb med ca. 35 % igjen, og sjokkerende nok tar den lading (!). MEn skiftenøkkelen lyser fortsatt. Kan dette ha noe med at BMI og PCU er uenige om faktisk SOC? Er 3-4000km på overtid med serivce, men hadde ikke trodd at den måtte kalibreres nøyaktig hver 20kkm. Hva kan det ellers være?

EDIT: Kom foresten på, at i går så "døde" bilen i ett kryss med power limit og 12-v feil, men den startet med en gang igjen. Jeg regner med at det var en feil med 12v-systemet, for det har vært temmelig humørsykt i det siste. I den forbindelse - så falt også SOC med ca. 20 %. Så det spørs om hele systemet fikk et hikk når 12V forsvant?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Can it be that the car has detected that the battery was fully charged before the SOC meter of 80%?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:42
Can it be that the car has detected that the battery was fully charged before the SOC meter of 80%?

Perhaps, at least its what I assume. As i mentioned, the car did die in an intersection yesterday, showing 12V-fault. I think i may have an bad connection at the 12V-battery. But after this accident the car fired up again, but showing 20 % less SOC than just two minutes before. In other words the SOC may be 15-35% off, which may explain why it shows the fault. I guess this need a visit at the workshop to clear the error and reset the relationship between BMI and PCU?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:06
Sitat fra: BauDemo på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:42
Can it be that the car has detected that the battery was fully charged before the SOC meter of 80%?

Perhaps, at least its what I assume. As i mentioned, the car did die in an intersection yesterday, showing 12V-fault. I think i may have an bad connection at the 12V-battery. But after this accident the car fired up again, but showing 20 % less SOC than just two minutes before. In other words the SOC may be 15-35% off, which may explain why it shows the fault. I guess this need a visit at the workshop to clear the error and reset the relationship between BMI and PCU?

It is all speculation - you (or the workshop guy) need to read error codes and see what they tell you.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på onsdag 13. januar 2016, klokken 14:55
Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. januar 2016, klokken 12:06
Sitat fra: BauDemo på onsdag 13. januar 2016, klokken 11:42
Can it be that the car has detected that the battery was fully charged before the SOC meter of 80%?

Perhaps, at least its what I assume. As i mentioned, the car did die in an intersection yesterday, showing 12V-fault. I think i may have an bad connection at the 12V-battery. But after this accident the car fired up again, but showing 20 % less SOC than just two minutes before. In other words the SOC may be 15-35% off, which may explain why it shows the fault. I guess this need a visit at the workshop to clear the error and reset the relationship between BMI and PCU?

It is all speculation - you (or the workshop guy) need to read error codes and see what they tell you.

Of course - and I have to continue to speculate until monday when I have an appointment at elbilmek ;)

I did although fix several other things today as regards to the "EU-kontroll". I found out why i got a fault on loose power cables, R&S didnt bother to tie down the HW leads running from the engine to the PCU... :( And I found out that the PCU rubber mounts is shot, so I guess I have to get them changed as well. Good I still have 5 months left of warrantye :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Think1

Hei.
Det er sikkert at du må kalibrere batteriet.
Batteriet er fulladet og du har 384 volt på batteriet, men bilen skjønner ikke at den har 100%, derfor lyser skifte nøkkelen.
Har ikke noe med service å gjøre men vi for sett det når du kommer med bilen.
Har du noe spørsmål eller trenger hjelp er det bare å ta kontakt.
Fredrik

Go-carter

Sitat fra: Think1 på fredag 15. januar 2016, klokken 21:28
Hei.
Det er sikkert at du må kalibrere batteriet.
Batteriet er fulladet og du har 384 volt på batteriet, men bilen skjønner ikke at den har 100%, derfor lyser skifte nøkkelen.
Har ikke noe med service å gjøre men vi for sett det når du kommer med bilen.
Har du noe spørsmål eller trenger hjelp er det bare å ta kontakt.
Fredrik
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Sukk. Klør meg mer og mer i hodet av bilen, og de snodige feilene som dukker opp.

Det er vel og merke samme gjenganger, men årsaken til problemet er for meg relativt mystisk. Kjenner at jeg kunne tenkt meg diagnoseutstyr fastmontert i bilen :)

Uken før påske ble jeg enig med R&S (via Forbrukerrådet) at de skulle betale verkstedregningen for balanseringen. Samme dag som den avgjørelsen falt, fikk jeg ironisk nok enda en gang opp rød fastnøkkel - og feil på SOC. Denne gangen derimot, skjedde det -under- lading, hvor SOC var et sted mellom 5 og 30 %. Parkerte bilen og satte i lader på rundt 15-25% SOC, og to timer senere hvor jeg skulle se til bilen var lading stanset og bilen hadde 5 % (!!!) SOC. Plugget ut og inn laderen, og vips så ladet den igjen. Da stoppet den på 70%, og har gradvis siden den gang mistet ca. 1-2% SOC pr. opplading (den balanserer jo heller ikke lengre). Den har stått i påsken da jeg har vært borte, og når jeg kom tilbake ville den ikke starte (noe som jo har skjedd før). Rød fastnøkkel, og blinkende power limit, noe jeg tolker som 12V-feil. Det som er snodig er at sist gang, og også denne, har power limit-feilen forsvunnet og bilen startet, hvis jeg vipper/rugger på alle de store sikringene i sikringspanelet. Altså jeg mistenker det kan være en dårlig kobling et sted her, som lager krøll.

Og for å toppe det hele, når jeg kom hjem i dag stod den plutselig å ladet igjen - men nå viser economy-måleren at den lader ut batteriet.  :o
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

LN-YOV

Hadde også en episode hvor den viste utladning! Da var det minuspolen på 12V batteriet som var løst!

Go-carter

Sitat fra: LN-YOV på søndag 27. mars 2016, klokken 23:54
Hadde også en episode hvor den viste utladning! Da var det minuspolen på 12V batteriet som var løst!

Jeg skjønner også at dette må være 12v-relatert, men batteriet ble byttet i sommer så det skal ikke være noe løst der. De store maxi-sikringene styrer kun vifter og ac etc, så det gir ikke noe mening at det skal være noe galt med de heller. Kanskje irr/dårlig kontakt på hovedsikringer på batteripolen?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA