Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZEBRA-batteri slutter at virke - erfaringer?

Startet av jur, fredag 04. mars 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

jur

Hej,

min bil står nu med ikke brugsdygtig batteri (har 2008 Think med ZEBRA).
Jeg vil derfor gerne stille et par spørgsmål til alle som har oplevet det samme for nylig:
- hvor gammel er batteriet / hvor mange km kørte bilen med det?
- var det iso-fejl eller noget andet? 
- hvad gjorde I så (reparation / batteribytte / skift til lithium / andet)?

På forhand tak for svar!

- Jens

Think1

Hei.
Zebra batterier har en levetid på ca 7 år.
Når batteriet begynner å bli så mange år skjer det gjerne noen feil,spesielt isofeil. Dette skjer når volten er så lav at det blir kortslutning mellom cellene.
Er 144 celler i batteriet og de står som sylinder rør inntil hverandre og så skjer det en kortslutning som kommer som isofeil.
En annen ting er temperatur på batteriet.
Temperatur tar også batteri spesielt når man kjører har kan bli opptil 280 grader og da tar cellene kvelden.
Jeg har sett biler som har godt 170000 km uten problemer 2008 modell og sett batteriet gå på 30000 km 2010 modell med isofeil.
Så det kommer ann på hvordan du kjører og hvordan du behandler det.
Beste for et zebra batteri er at det blir brukt hver dag.
Hvis du skal bygge om til litium batteri på en 2008 modell som har en gen 0 eller 1 må du bygge om ledningsnett og skifte hv kabler.
Men selve batteriet passer om hverandre.

haakon88t

Behandle bil og batteri godt er nok et godt tips. Og det er nok det eneste du kan gjøre for å minske risiko for isofeil. Dessverre virker det dog veldig tilfeldig når batteriet streiker, beklageligvis.
Hvorfor det streiker er for meg et mysterium.

At batteriet kortslutter ved lav spenning er vel ikke grunnen, men heller at strømstyrker(amperen) øker som en konsekvens av det. Da blir det høy varmgang. Men om det er dette som er grunnen til isofeil, vet vi det? Er det pga varmgang(noe smelter?) at det kortslutter? Eller kan det være vibrasjoner som fører til løse deler/celler/lasker mellom celler som kortslutter? Skulle likt å visst dette...
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Think1

Det er nok riktig også at når det blir for lav volt og du trekker ut mye amper tar nok batteriet skade.
Når du gir på full gass oppover en bakke trekke du ut nesten 130 amper av batteri og det er mye.
Har sett inni noen batteri som har isofeil og det er at celler kommer i kontakt pågrunn av slitasje. Spesielt med varmgang. Derfor er det smart og bytte til en 3.12.13 software på bmi, den starter på 240 grader men den gamle softwaren som var på gem1 biler som heter 3.11.14 starter på 255 grader. Har også sett at grunnet høy varme gang på batteriet som har tatt kvelden er at det ikke får nok kjølig og at spjeld på selve batteriet som skal slippe ut varmen har sittet fast.
Skal prøve å monter to vifter på min bil og se om det får ned temperatur på batteriet fortere.
Viktig også at når man nærmer seg 30% bør man sette bil i E for da halverer du amper uttaket
Men det er også en annen grunn til at batteriet kan få isofeil, har fått vite at det er også bmi som kan gi isofeil. Har målt på noen bmi som har hatt isofeil.

jkirkebo

Sitat fra: Think1 på lørdag 05. mars 2016, klokken 01:07
Det er nok riktig også at når det blir for lav volt og du trekker ut mye amper tar nok batteriet skade.
Når du gir på full gass oppover en bakke trekke du ut nesten 130 amper av batteri og det er mye.
Har sett inni noen batteri som har isofeil og det er at celler kommer i kontakt pågrunn av slitasje. Spesielt med varmgang. Derfor er det smart og bytte til en 3.12.13 software på bmi, den starter på 240 grader men den gamle softwaren som var på gem1 biler som heter 3.11.14 starter på 255 grader. Har også sett at grunnet høy varme gang på batteriet som har tatt kvelden er at det ikke får nok kjølig og at spjeld på selve batteriet som skal slippe ut varmen har sittet fast.
Skal prøve å monter to vifter på min bil og se om det får ned temperatur på batteriet fortere.
Viktig også at når man nærmer seg 30% bør man sette bil i E for da halverer du amper uttaket
Men det er også en annen grunn til at batteriet kan få isofeil, har fått vite at det er også bmi som kan gi isofeil. Har målt på noen bmi som har hatt isofeil.

Det er nok en grunn til at amerikanske produsenter av sodium-batterier kun anbefaler disse til stasjonær lagring...
Forventet levetid på ca. 7 år om ikke noe galt skjer før den tid er heller ikke spesielt tillitvekkende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LN-YOV

Alltid i E, og unngår over 2 streker (hvis mulig :-) )  Så får vi se :-)

Lynet

Usynkon SOC er en gjengangerfeil. Dette kommer ofte i forbindelse med svakt 12V batteri. BMI får nok litt hikke ved lav 12V.
Min erfaring er at mange batterier er erklært defekt, men kan allikevel reddes.
Men isofeil kan ikke repareres.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA