Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El bil verksted som bytter bremser og foretar "EU-kontroll med "normale" priser?

Startet av Ronnyschafer, mandag 04. januar 2016, klokken 14:33

« forrige - neste »

Ronnyschafer

Må skifte bremseskiver på min i-Miev 2011 og foreta EU-kontroll omgående.
Noen som har tips om et verksted som gjør dette til normale priser?
Mitsubishi skal ha 5500 bare for bremsene og det synes jeg er uhørt.

Mr.Zero

De fleste ikke-merkeverkstedene utfører dette. Bare å be om skriftlig tilbud - og rusle over til naboverkstedet for å høre om de kan gjøre det rimeligere. Sjekk også ut "Mitt anbud". Eller sjekk youtube og prøv selv. Det er en veldig grei jobb. EU-kontroll koster rundt en snau tusing rundt om.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Et ikke-merkeverksted her skal ha 2300 for å skifte klosser. Sikkert billig det da? :) Har kjøpt klosser på nett till 300 kr og skal gjøre det selv. Fikler gjerne et par timer for 2000 spenn..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

svingen

pappa bytte det her får meg,tok vel ca 1 time og da hadde han ikke gjort det på den bilen før.
kjøpte delene på mekonomen :)
husk att det er kun klosser fremme på trillinger og tromler bak så er ikke så store kostaden får klossene :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Skrotenisse

Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

bobakka

Sitat fra: tomrh på onsdag 13. januar 2016, klokken 21:45
Et ikke-merkeverksted her skal ha 2300 for å skifte klosser. Sikkert billig det da? :) Har kjøpt klosser på nett till 300 kr og skal gjøre det selv. Fikler gjerne et par timer for 2000 spenn..
Hvor kjøpte du? Trenger å bytte klosser og skiver til sommeren jeg også.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: bobakka på fredag 15. januar 2016, klokken 20:54
Sitat fra: tomrh på onsdag 13. januar 2016, klokken 21:45
Et ikke-merkeverksted her skal ha 2300 for å skifte klosser. Sikkert billig det da? :) Har kjøpt klosser på nett till 300 kr og skal gjøre det selv. Fikler gjerne et par timer for 2000 spenn..
Hvor kjøpte du? Trenger å bytte klosser og skiver til sommeren jeg også.
http://ny.delespesialisten.no/type/9830/category/10106
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Byttet klossene i kveld. Superenkelt! 8) Skal innrømme at jeg aldri har byttet bremseklosser selv før på noen bil og er heller ikke spesielt handy, alltid satt det bort til verksted. Så når jeg får det til, kan alle klare det. :) Brukte en halvtime på første hjul og 15 min på neste. "Leste meg opp" med snutter på youtube for andre bilmodeller (søk på "brake pad replacement"). Sparte 2000 kroner nå. Det eneste spesialverktøyet man må ha er ei skrutvinge (slik som man bruker til å holde sammen tre mot tre som er limt), dette for å presse tilbake stempelet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. januar 2016, klokken 22:22
Byttet klossene i kveld. Superenkelt! 8) Skal innrømme at jeg aldri har byttet bremseklosser selv før på noen bil og er heller ikke spesielt handy, alltid satt det bort til verksted. Så når jeg får det til, kan alle klare det. :) Brukte en halvtime på første hjul og 15 min på neste. "Leste meg opp" med snutter på youtube for andre bilmodeller (søk på "brake pad replacement"). Sparte 2000 kroner nå. Det eneste spesialverktøyet man må ha er ei skrutvinge (slik som man bruker til å holde sammen tre mot tre som er limt), dette for å presse tilbake stempelet.

Lurt å ta en titt på nivået i bremsevæskebeholderen før stempelet i kaliperen presses tilbake. For har bilen hatt et bremsevæskeskift, vil beholderen fylles opp til maks-merket. Når da stemplene presses tilbake, kan man oppleve at beholderen rett og slett blir for full og dermed renner over. Ingen fare, men det blir jo noe unødvendig søl ut av det. Husk også at bremsevæske er aggresiv i forhold til lakk, så viktig å skylde med mye vann.

Når man først holder på med bremseklosskift, er det viktig å kontrollere at glidepinnene glir lett. Treghet her vil føre til redusert kraft og ujevn slitasje på klossene. Samtidig viktig å se på samtlige støvmansjetter, og at det ikke er tegn på lekkasje. Jeg pleier også å presse inn litt bremsevæske bak støvmansjetten før stempelet presses tilbake. Dette for å smøre stempelpakningen. Det er også vanlig å ha litt spesialfett på glideflatene til klossene, selv om det er delte meninger om hvor nødvendig dette er.

Gjorde du dette tomr, ja da kan du kalle deg fagarbeider!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Har du skiftet klosser på C-Zeroen din Mr.Zero?

Skulle skru ut det jeg trodde var glidepinnene, men disse viste seg å bare være korte skruer. Likevel løsnet hele klumpen med stempelet.

Spesialfettet du nevner skal også være mellom stempel og den ene klossen på noen biler, mens andre skal ha det bak på begge klossene. Men på mjauen var klossene dekt av en tynn metallhylse slik at stempelet ikke presset direkte på klossen, tror derfor ikke det var nødvendig med noe spesialfett, og jeg så heller ikke noen rester av det på klossene jeg fjernet. Alt i alt virket dette systemet mye enklere enn alt det andre jeg så på youtube.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Er det glidepinner i kapileren på iMiev? Det ser du om klossene har 2 hull til pinnene.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 20. januar 2016, klokken 09:51
Er det glidepinner i kapileren på iMiev? Det ser du om klossene har 2 hull til pinnene.
Nei, ingen hull til pinner, syntes det var rart at Mr.Zero nevnte det, han er jo ekspert i forhold til meg. Men han kom vel bare med en generell huskeliste på tvers av alle modeller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kaiat


Stjerneglis

Dette er en såkalt flytende opplagret bremsekalipper og nr 8 på bildet er bolter med glideforinger som selve kalipperen med bremsestempel er opplagret i. Ved å løsne den nedre bolten kan kalipperen svinges opp slik at klossene kommer til syne. Glidepinner er derimot rene stålpinner som brukes på faste kalippere (en annen type) hvor selve bremseklossene glir på pinnene gjennom hull i selve klossene. Disse glidepinnene må drives ut med dor gjennom hull kalipperen for å plukke ut klossene i åpningen i framkanten av kalipperen. De fleste biler har flytende kalipre foran i våre dager...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA