Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å bytte fra egolf til miniputt :)

Startet av barua, onsdag 20. januar 2016, klokken 03:22

« forrige - neste »

barua

Hei. Jeg eier idag en nesten fullspekka 2016 egolf. Har kjørt den i 7000km nå, fantastisk bil, men jeg trenger ikke en så fin bil til hva jeg bruker den til. jeg vil fortsatt ha elbil slipper alle de ekle kostnadene  :P så da vurderer jeg et av disse bilene, i-miev, c-zero eller ion. Jeg kan ingenting om disse. det viktigste for meg at det er plass til 4 voksne karer og om de kan hurtliglades. skal kjøpe brukt (under 100k), så hva er viktig å huske på når jeg skal kjøpe en av disse? :)

pwb

Brukt til den prisen så er det jo ikke mye garanti igjen så det er galskap. Brukt trilling er galskap i seg selv når man ser på prisen på ny.
4 voksne karer, da må du regne med en rekkevidde på 40km når det er skikkelig kaldt.
De lader tregt på hurtiglading når det er kaldt og da blir det dyrt fordi hurtigladerbanden har funnet på at man skal betale for tid og ikke hva man får.

Stjerneglis

Sitat fra: pwb på onsdag 20. januar 2016, klokken 07:06
De lader tregt på hurtiglading når det er kaldt og da blir det dyrt fordi hurtigladerbanden har funnet på at man skal betale for tid og ikke hva man får.

Dette er en sannhet med modifikasjoner da dette gjelder ALLE elbiler og ikke bare trillinger.
40 km rekkervidde er også litt vel overdreven krisemaksimering for en bil som har teoretisk rekkevidde på 150 km...

Du vet sikkert allerede at det meste du leser på internett bør tas med en klype salt, og at skepsisme er sunt.  ;)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

pwb

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 20. januar 2016, klokken 09:45
Sitat fra: pwb på onsdag 20. januar 2016, klokken 07:06
De lader tregt på hurtiglading når det er kaldt og da blir det dyrt fordi hurtigladerbanden har funnet på at man skal betale for tid og ikke hva man får.

Dette er en sannhet med modifikasjoner da dette gjelder ALLE elbiler og ikke bare trillinger.
40 km rekkervidde er også litt vel overdreven krisemaksimering for en bil som har teoretisk rekkevidde på 150 km...

Du vet sikkert allerede at det meste du leser på internett bør tas med en klype salt, og at skepsisme er sunt.  ;)

Ikke noe problem å få den ned i 40km rekkevidde. Nå i dag (-20) så brukte jeg en strek unna halvtank fra Siggerud/Ski til Oslo (knappe 23km) og da var det ikke med max trykket inn en gang og forvarming med DEFA varmer i 3 timer før avgang. Bruker mer hjem pga. høydeforskjellen og at bilen da er kald. Så med god og varm bil så kan ikke jeg kjøre tur retur jobben (45 km) uten å lade på jobb. kjører tidlig for å slippe kø så det er minimalt med tid i kø også. Nå har jeg dieselvarmer jeg kan bruke hvis jeg trenger rekkevidden. Bilen er en 2014 modell så en brukt til under 100.00 har nok ende dårligere batteri. Så hva er ikke sant med 40km? er det for mye du mener?

psyfoon

Anbefaler i-miev av disse 3 da de har litt bedre og nyere batteri og bittelitt lengre oppgitt kjørelengde og ikke minst fjernstyrt parkeringsvarmer, noe som ikke kan fås til de andre. Jeg var som deg ute etter en av disse 3 brukt men endte opp med en sprett ny imiev til 160.000kr. Jeg ville ha parkeringsvarmer og da var imiev eneste alternativ. Disse ligger relativt høyt i pris, opp mot 120-130.000kr for 2012-2013modeller med normal kjørelengde. Regnestykket ble da veldig enkelt for meg. Husk også på at hvis du kjøper en brukt er det stor sjanse at du må bytte ut alle 8 dekkene, og de er ganske dyre mtp størrelsen da de har spesiell dimensjon. Du må også legge inn at hvis du kjøper brukt til 80.000kr så må du avskrive verdien helt på noen få år. Hvis du regner med reparasjonskostnader og i værste fall et batteribytte så finner du raskt ut at ny kan være et vel så billig alternativ. Det faktum at imiev ser ut til å ha lavt verditap på bruktmarkedet foreløpig (snitt 15.000kr i året), taler vel også til fordel for ny. I tillegg får du LED-lys som lyser milevis bedre enn Halogen som 2013mod og eldre har, samt en del andre gode oppgraderinger.

Plassmessig går det nok fint med 4 voksne såfremt de ikke er altfor lange i beina. Takhøyde er iallefall ikke noe problem, begrensingen er størst i bredden. Noe langturer er det vel ikke snakk om uansett.

Det korteste jeg har fått til å kjøre med min i-miev hittill er 50km, da med MAX varme, -20 grader og dårlig føre. Med 2 tunge karer. Gassfot og varme betyr alt.

Lykke til, jeg tror ikke du blir skuffet. Genial pendlerbil/barnehage/småkjøring og har du kone vil hun (og også du) sette stor pris på den ekstremt gode svingradiusen og den kompakte størrelsen når hun skal parkere i by/kjøpesenter  :) Kona mi elsker iallefall bilen!
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

TB

Sitat fra: pwb på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:24
Ikke noe problem å få den ned i 40km rekkevidde. Nå i dag (-20) så brukte jeg en strek unna halvtank fra Siggerud/Ski til Oslo (knappe 23km) og da var det ikke med max trykket inn en gang og forvarming med DEFA varmer i 3 timer før avgang. Bruker mer hjem pga. høydeforskjellen og at bilen da er kald. Så med god og varm bil så kan ikke jeg kjøre tur retur jobben (45 km) uten å lade på jobb. kjører tidlig for å slippe kø så det er minimalt med tid i kø også.

Med min C-Zero idag klarte eg Lørenskog, Oslo Sentrum, Skullerud Næringspark, Alna, Lørenskog. Var ikkje så mykje kø inn, og lite ut igjen.
Totalt 50 km, og hadde rest på 25% i følge OVMS. Var -20 på Lørenskog, men vesentlig mildere dei andre stadene.
Hadde varma bilen med kupevarmer til ca -8 (liten kupevarmer..) før eg reiste.

Dvs, det er absolutt mulig å få til 40 km, men 50 - 60 km er meir normalt på kalde dager for trilling. Men, dei har lite batteri i forhold til dei andre som har komme seinare.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Beamer Screamer

Som andre her inne sier, og som også diskutert i andre tråder her på trillingdelen av forumet, så er bruktprisene ganske høye ift. nyprisen på disse bilene. De eldste bilene nærmer seg 5 år og utløp av garanti. En billig og enkel bil er ikke nødvendigvis billigere å reparere på enn en dyr bil.

Så skal du kjøpe trilling vil jeg absolutt anbefale ny bil eller en som er så å si ny med "norsk" garanti. Jeg tror dette er en bil som kan oppfylle ditt behov på en helt OK måte. Men var jeg i din situasjon ville jeg bare beholdt Golfen. Vinninga går fort opp i spinninga ved kjøp/salg av nesten helt ny bil, og Golfen er tross alt en bedre bil på de fleste måter og verdt å betale litt mer for.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA