Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fredag 01. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 02. januar 2016, klokken 11:05Det er vel politiet som står for stengingen, ikke Tesla.
Politiet twittret i hvert fall at det ikke er mulig å lade på Brokelandsheia. Jeg har ikke sett noe som sier at det faktisk er politiet som har sperret av området.

Men laderne er nok stengt fordi skuret der superlader-kabinettene står fikk betydelig varmepåkjenning. De bør nok sjekkes for skader før de tas i bruk igjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nortrahof

Trist hendelse!! - Håper bare man finner ut av årsaken til at dette skjedde!

Det er tydelig en villfarelse hos brannvesenet de fleste steder at de ikke kan bruke vann på slike branner. - I ettertid vil det være langt vanskeligere å finne ut av direkte årsak til brannen dersom man ikke får slukket raskt og heller lar bilen brenne ut!

Branner i aluminium er skumle. Det så man ved WTC i New York. Får man ikke temperaturen tilstrekkelig ned med vann, vil faktisk vannet bidra til en enda større brann.

Skal slukking med vann utgjøre noen fare for brannfolka, må de inngå i en seriekrets der strømmen vil gå gjennom folkene og til jord. De har både gummistøvler og gummihansker som isolerer. Dessuten må strålen inneholde nok forurensing og være så homogen at den utgjør en ubrutt krets. Rent vann er i utgangspunktet en isolator og vanndråper utgjør en brutt krets!
Dersom bilen er tilkoblet lader vil denne raskt koble ut - enten ved jordfeilvern eller dersom kommunikasjonen mellom bilen og laderen faller ut. Da vil man heller ikke risikere noe fra nettet.

Det er mye bra i NPFAs video! - Den burde kanskje være pensum for alle brannfolk i dag?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Birger på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:53Jeg vil tro at dersom det blir brann i en hydrogendrevet bil så vil det bli en trykkøkning som utløser en sikkerhetsventil og så vil hydrogenet brennes av.
Riktignok i de tilfellene der overtrykksventilen fungerer. Det er kanskje 99% sikkert, men det vil skje ulykker.

Men la oss ikke spore av denne tråden. Her er riktig sted: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16149.1185.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moonbuggy

Sitat fra: dosmont på lørdag 02. januar 2016, klokken 10:08
Ikke så mye, husk aluminium smelter på ca 660c mens stål smelter på ca 1500c.
Så det ser litt verre ut når bilen er laget av aluminium.
Temraturen ved en bilbrann, kan jeg tenke meg passerer 1000c.

Det kan være verre ;D

Her fra en BMW I3 som brant i USA. Ikke særlig mye igjen av kullfiber/magnesium/aluminium der  :)

Thor2014

Praktisk når bilen skal på dynga.
Spa den bare opp i søppelbøtta

Avh

Hmm. Supercharge.info bedre enn Tesla. Der er det grå prikk og midlertidig stengt. Sitter du i bilen og plotter SC Sunde bru får du ingen melding om stengt SC
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Cobos

Det er fordi jeg meldte fra via TMC :) Den er jo ikke formelt stengt men blokkert av politi'ets ordre. Kan jo sjekke på mandag hvordan det ser ut da?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Avh

Formelt eller uformelt stengt betyr vel strengt talt ingenting. Å komme frem uvitende til laderen vil jo kunne by på et (mindre) problem. Stengt er stengt.
Hadde vel et håp om at Tesla kunne lagt inn info via skjermen når SC Sunde bru søkes opp. Det ville jo og vært en smal sak å ta bort infoen når stengingen oppheves.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Hei - om ladestasjonen er skadet ( ser sånn ut på bilde) så er den stengt grunnet skade og da hjelper det ikke å ønske eller beklage at den ikke er åpen- Håper de fikser det fort er det eneste vi kan ønske oss.

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Etter en slik hendelse vil stasjonen være stengt til politiet har fått sine undersøkelser - er stasjonen skadet må den også fikset. - jeg tror man får svaret først på mandag.

kos

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 02. januar 2016, klokken 16:27
Sitat fra: dosmont på lørdag 02. januar 2016, klokken 10:08
Ikke så mye, husk aluminium smelter på ca 660c mens stål smelter på ca 1500c.
Så det ser litt verre ut når bilen er laget av aluminium.
Temraturen ved en bilbrann, kan jeg tenke meg passerer 1000c.

Det kan være verre ;D

Her fra en BMW I3 som brant i USA. Ikke særlig mye igjen av kullfiber/magnesium/aluminium der  :)

Om du har sett en buss etter brann så er den ikke så ulik

krl

Laderen åpner tidligst på mandag, i følge teknisk support for superchargerne.

Elkjell

Andre merker  brenner også , men da heter det bare bil i overskriftene...

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bil-tok-fyr-pa-E39-mot-sentrum-3514080.html

Teslanewbie

Sitat fra: Elkjell på lørdag 02. januar 2016, klokken 21:50
Andre merker  brenner også , men da heter det bare bil i overskriftene...

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bil-tok-fyr-pa-E39-mot-sentrum-3514080.html

Alle biler hadde nok fått overskrift hvis de begynte å brenne når de tanket drivstoff som i dette tilfellet
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA