Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av krl, fredag 01. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: BEHA på fredag 01. januar 2016, klokken 22:52
Hva ville brannvesenet gjort om det var en hydrogenbil som brant, som har batteri og en Hydrogentank på 700 bar?

Evakuert alt levende 1-2-3km bort fra hydrogenbilen?

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OddB

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:17
Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:08Trodde først det var battericeller... men når de brenner er det mer som et kontinuerlig fyrverkeri/kinaputter... her er det et stort smell som går opp- og bakover... Noe i bagasjen ??
Stopcrazyapp på TMC tror jeg fant kilden til smellet -  gassylinderen på bagasjeluka. Sånn kan det se ut:

https://youtu.be/esm2pylu178?t=20

Ja det kan stemme , ser helt likt ut :D   Regner med at hvis batteriet hadde tatt fyr ville noen ha filmet DET fyrverkeriet... Når det ikke har dukket opp noen slike filmer, og når dørken ser ganske hel ut KAN det tyde på at batteriet kanskje har overlevd ??!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cobos

Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:30
Ja det kan stemme , ser helt likt ut :D   Regner med at hvis batteriet hadde tatt fyr ville noen ha filmet DET fyrverkeriet... Når det ikke har dukket opp noen slike filmer, og når dørken ser ganske hel ut KAN det tyde på at batteriet kanskje har overlevd ??!
Jeg ville vel moderert meg til at batteriet ikke brant opp, kan virkelig ikke tenke meg at det batteriet kan brukes til annet en research for Tesla :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Birger

Sitat fra: fredag på lørdag 02. januar 2016, klokken 01:17
Sitat fra: BEHA på fredag 01. januar 2016, klokken 22:52
Hva ville brannvesenet gjort om det var en hydrogenbil som brant, som har batteri og en Hydrogentank på 700 bar?

Evakuert alt levende 1-2-3km bort fra hydrogenbilen?

Hydrogen stiger ekstremt raskt og muligheten for en eksplosjon er svært liten utendørs. For å få en knallgasseksplosjon så må hydrogenet lekke ut i en omgivelse hvor det kan blandes med oksygen og forbli i en eksplosjonsfarlig konsentrasjon.

Jeg vil tro at dersom det blir brann i en hydrogendrevet bil så vil det bli en trykkøkning som utløser en sikkerhetsventil og så vil hydrogenet brennes av.

Ref: http://evworld.com/article.cfm?storyid=482
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

pwb

Er det ikke skummelt å kjøre rundt i en bil hvor interiøret har så mye energi at det kan smelte hele bilen hvis det tar fyr?

Havebigfun

Sitat fra: pwb på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:56
Er det ikke skummelt å kjøre rundt i en bil hvor interiøret har så mye energi at det kan smelte hele bilen hvis det tar fyr?
;D

Birger

Sitat fra: pwb på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:56
Er det ikke skummelt å kjøre rundt i en bil hvor interiøret har så mye energi at det kan smelte hele bilen hvis det tar fyr?

Interessant iakttagelse  ;D
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)


dosmont

Ikke så mye, husk aluminium smelter på ca 660c mens stål smelter på ca 1500c.
Så det ser litt verre ut når bilen er laget av aluminium.
Temraturen ved en bilbrann, kan jeg tenke meg passerer 1000c.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Lynet

Sitat fra: pwb på lørdag 02. januar 2016, klokken 09:56
Er det ikke skummelt å kjøre rundt i en bil hvor interiøret har så mye energi at det kan smelte hele bilen hvis det tar fyr?
Mener du at interiøret i Tesla har mer energi enn i andre biler?
Interiøret i Tesla er temmelig likt alle andre biler på markedet. Det som er annerledes på Tesla at den består nesten helt av aluminium. Aluminium smelter ved 660 grader, noe som det lett blir ved en brann. I og med at nesten hele bilen smelter ned ser det mye mer dramatisk ut.
Men det er fler biler som er i nesten bare aluminium, Range Rover, Land Rover, Audi A2 og A8 for å nevne noen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Avh

Hvorfor er alle uttakene stengt? De andre ligger fysisk litt unna brannen. Om man mener SC er tvilsomt så må jo ALLE stenges ... Huff for en tanke
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Havebigfun

Sitat fra: Avh på lørdag 02. januar 2016, klokken 11:02
Hvorfor er alle uttakene stengt? De andre ligger fysisk litt unna brannen. Om man mener SC er tvilsomt så må jo ALLE stenges ... Huff for en tanke
Det er vel politiet som står for stengingen, ikke Tesla.

Salvesen

Sitat fra: Avh på lørdag 02. januar 2016, klokken 11:02
Hvorfor er alle uttakene stengt? De andre ligger fysisk litt unna brannen. Om man mener SC er tvilsomt så må jo ALLE stenges ... Huff for en tanke

Det er vell politiet som har stengt av for etterforskning.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Bjoris

Har sett på nettet "ett sted" en Leaf som tok fyr (pga brann der den stod), der tok ikke batteriet fyr, men det er jo langt derfra til at det kan brukes etterpå selvsagt, men viktig for tryggheten til folk at de ser at bilen kan brenne ned uten at batteriet tar fyr, syns jeg iallefall!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA