Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

kos

- men jeg tror faktisk at dette direktivet ikke betyr noe som helst for tesla. tesla har tatt høyder for det for lenge siden - vi som bruker stasjonene har nok undret oss hvorfor det alltid står en annen enn tesla sin ladesøykle ved sidenav tesla. - Svaret ligger her.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 21:16
Fordi det, som @jkirkebo sier ikke er plass. Det er allerede trangt på mange SCer. Hvis 7× så mange biler plutselig får tilgang uten at noen har ansvaret for å bygge ut nettet tilsvarende vil systemet kollapse.

Direktivet gjelder utvidelse av kapasitet, dvs. tilgang til nybygget kapasitet etter at direktivet trer i kraft. I praksis omfatter dette hva som skal skje når Model 3 kommer. Eksisterende Tesla-eiere skal ikke påvirkes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Og direktivet henviser i praksis til 2018 og fremover, såfremt lovene kommer på plass i tide til når direktivet trer i kraft.

Merket meg for øvrig i dag at S70 må ha pakkespenning på rundt 290-295V ved ensifret SOC, ettersom den får ca 300V inn ved 15% SOC.

Det betyr at 200A begrensningen i CCS standarden vil medføre ladehastighet på 58-59kW, eller ca halvparten av det SC kan levere. Forutsatt at CCS laderen faktisk leverer det absolutt maksimale av hva standarden tillater.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 21:31
Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 21:16
Fordi det, som @jkirkebo sier ikke er plass. Det er allerede trangt på mange SCer. Hvis 7× så mange biler plutselig får tilgang uten at noen har ansvaret for å bygge ut nettet tilsvarende vil systemet kollapse.

Direktivet gjelder utvidelse av kapasitet, dvs. tilgang til nybygget kapasitet etter at direktivet trer i kraft. I praksis omfatter dette hva som skal skje når Model 3 kommer. Eksisterende Tesla-eiere skal ikke påvirkes.




Og dagens kunder skal ikke bli påvirket - da fårstår du lite av konsekvenser. Det ender med at vi mister SC nettet som den ordningen vi har i dag - Nei du kommer garantert til å se gjerder , vakter og privat eiendom.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 21:37
Merket meg for øvrig i dag at S70 må ha pakkespenning på rundt 290-295V ved ensifret SOC, ettersom den får ca 300V inn ved 15% SOC.

Det er ikke noe i veien for å ha to kontakter på samme ladepunktet. Da kan S70 lade med Teslas proprietære kontakt.

For øvrig arbeides det med å klargjøre en 350 kW-utgave av CCS. Det vil nok øke de ulike lademulighetene gjennom standarden. Nøyaktig hvordan man skal klare å få 350 kW ut av CCS kan man jo undres over. Men det er vel ikke usannsynlig at det må tas i bruk flere/større kontaktpinner for at dette skal bli mulig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 17:21
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 17:16
Man er ikke en standard før den blir brukt - til nå er det stort sett alle andre løsninger som blir brukt - hva sier du til den mest selgende bilen nissan - kia - osv Bruker ikke standarden de heller - eller har vi flere standarder som man kan bruke ? - VW er ut og standarden med de. Nå får de stå skolerett over hele verden som svindlere.

CHAdeMO er også europeisk standard. Såvidt jeg kan se er CHAdeMO tatt inn i standarden som appendiks henviser til.
Ergo to standarder.

Om Teslas løsning tas inn i standarden før lovene eventuelt kommer gjenstår å se.

Nei. EU-direktivet spefiseres at pluggen som skal være obligatorisk skal være combo2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hgs

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 21:31
Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 21:16
Fordi det, som @jkirkebo sier ikke er plass. Det er allerede trangt på mange SCer. Hvis 7× så mange biler plutselig får tilgang uten at noen har ansvaret for å bygge ut nettet tilsvarende vil systemet kollapse.

Direktivet gjelder utvidelse av kapasitet, dvs. tilgang til nybygget kapasitet etter at direktivet trer i kraft. I praksis omfatter dette hva som skal skje når Model 3 kommer. Eksisterende Tesla-eiere skal ikke påvirkes.

Det spørs jo hva du legger i det.
Om Tesla setter opp en ny stasjon med 12 uttak etter at direktivet er trådt i kraft vil jo dette bety, dersom direktivet faktisk tolkes slik det antydes her inne, at Tesla må henge på 12 CCS - kabler også. Dersom Tesla da ikke får love å bruke 24 p-plasser på lokasjonen (utopisk ihht dagens situasjon iallfall) vil jo det bety at de 12 plassene som før ble delt av X Tesla nå kan brukes av 7X Tesla (ca-tall basert på antall Tesla vs andre elbiler) . Gitt superladerens overlegenhet mht redundans og pålitelighet blir nok disse svært populære blant andre biler enn Tesla, forståelig nok. Dette hadde vært helt supert dersom f eks VW hadde bygd sitt eget nett som Teslaeiere kunne fått tilgang til på samme vilkår, slik at den totale kapasiteten ble opprettholdt. Men det er jo lite som tyder på at det vil skje. Tipper utbyggingstakten på SC går kraftig ned om det er slik direktivet skal forstås. Jeg hadde ikke villet drive butikk med å fore konkurrentene med de de ikke gidder å bruke penger på selv. Men som sagt regner jeg med at Tesla håndterer dette greit, slik de sier. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Øyvind.h

Sitat fra: fredag på fredag 01. januar 2016, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 17:21
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 17:16
Man er ikke en standard før den blir brukt - til nå er det stort sett alle andre løsninger som blir brukt - hva sier du til den mest selgende bilen nissan - kia - osv Bruker ikke standarden de heller - eller har vi flere standarder som man kan bruke ? - VW er ut og standarden med de. Nå får de stå skolerett over hele verden som svindlere.

CHAdeMO er også europeisk standard. Såvidt jeg kan se er CHAdeMO tatt inn i standarden som appendiks henviser til.
Ergo to standarder.

Om Teslas løsning tas inn i standarden før lovene eventuelt kommer gjenstår å se.

Nei. EU-direktivet spefiseres at pluggen som skal være obligatorisk skal være combo2.
Ja jeg har lest meg opp på 62196-3 etter at jeg skrev den posten. Men det faktum at det tok skarve to måneder fra direktivet først kom, til CHADeMO ble akseptert som europeisk standard tyder på at vi får flere plugger å forholde oss til også i 2018->

Vi vet altså ikke om direktivet vil bli endret til å gjenspeile at vi har to standarder for DC i Europa, om Tesla vil gjøre sin til en tredje standard eller hvordan direktivet vil omformes til lovverk.
Kanskje vil trippelstandard-laderne i fremtiden levere 43kW AC eller 120kW DC over type2 pluggen?

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 21:08
Det hadde jo f.eks. vært lite hensiktsmessig dersom Porsche/Audi bygger et eget nett som ikke er tilgjengelig for Tesla og japanske merker.
Nå har vel Porsche/VAG allerede uttalt at de ønsker å gå videre med utbygging av et nettverk med modifisert CCS løsning (antar det er 800V løsningen).
Hvem som kan lade fra disse (om de støtter både 800V og 400V), prisingen av bruk av et 800V uttak, eierskap til nettverket +++ er ikke kjent enda.

Men det du sier er at VAG da ikke kommer til å bygge et eget nettverk. Men noen andre vil bygge ladere som støtter CHAdeMO og 800V (Porsche turbo-charging)?


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

#443
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 22:38
Nå har vel Porsche/VAG allerede uttalt at de ønsker å gå videre med utbygging av et nettverk med modifisert CCS løsning (antar det er 800V løsningen).

De kan jo gjerne bygge et eget nettverk, men kan neppe begrense det til bare egne biler. Det er vel ikke helt usannsynlig at det de snakker om er neste generasjon CCS-lading.

Så langt jeg har forstått er 800 V allerede en del av CCS-standarden, men at for å oppnå høy effekt må både bilen og laderen ta i bruk såpass høy spenning. Hittil har vel utfordringen vært at flesteparten av bilene har vesentlig lavere batteripakkespenning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 21:31
Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 21:16
Fordi det, som @jkirkebo sier ikke er plass. Det er allerede trangt på mange SCer. Hvis 7× så mange biler plutselig får tilgang uten at noen har ansvaret for å bygge ut nettet tilsvarende vil systemet kollapse.

Direktivet gjelder utvidelse av kapasitet, dvs. tilgang til nybygget kapasitet etter at direktivet trer i kraft. I praksis omfatter dette hva som skal skje når Model 3 kommer. Eksisterende Tesla-eiere skal ikke påvirkes.

Det spørs jo hva du legger i det.
Om Tesla setter opp en ny stasjon med 12 uttak etter at direktivet er trådt i kraft vil jo dette bety, dersom direktivet faktisk tolkes slik det antydes her inne, at Tesla må henge på 12 CCS - kabler også. Dersom Tesla da ikke får love å bruke 24 p-plasser på lokasjonen (utopisk ihht dagens situasjon iallfall) vil jo det bety at de 12 plassene som før ble delt av X Tesla nå kan brukes av 7X Tesla (ca-tall basert på antall Tesla vs andre elbiler) . Gitt superladerens overlegenhet mht redundans og pålitelighet blir nok disse svært populære blant andre biler enn Tesla, forståelig nok. Dette hadde vært helt supert dersom f eks VW hadde bygd sitt eget nett som Teslaeiere kunne fått tilgang til på samme vilkår, slik at den totale kapasiteten ble opprettholdt. Men det er jo lite som tyder på at det vil skje. Tipper utbyggingstakten på SC går kraftig ned om det er slik direktivet skal forstås. Jeg hadde ikke villet drive butikk med å fore konkurrentene med de de ikke gidder å bruke penger på selv. Men som sagt regner jeg med at Tesla håndterer dette greit, slik de sier.
HGs slapp av dette klarer ikke EU klønene å ødelegge - tesla klarer fin å fortsette med sine SC etter at dette direktivet er fremmet - De nye stasjonene blir bare bygget på privat grunn med gjerde bom og egen dass.
Vanskeligere er det ikke og de gamle de har bygget ut står - i løpet av 2016 er nettet fullstendig utbygget og vil for oss med tesla være i beste hold. Når model 3 kommer så må muligens de nye få seg gjerde og bom. Men noe mer enn det er ikke nødvendig.

Carl Anton Stenling

#445
Jeg tror vel i utgangspunktet at både Tesla og de øvrige produsentene står overfor en helt ny situasjon når elbilene skal ut på veiene i stort antall, dvs. fra Model 3 og tilsvarende. Sannsynligvis må langkjøringsladestasjoner planlegges på en helt annen måte.

F.eks. kan man lage store ladestasjoner (50 ladepunkter) plassert der hvor det både finnes kjøpesentre og god tilgang til forsyningsnettet. Lastbalansering blir nok hovedregelen og avstanden mellom disse langkjøringsladestasjonene kan være 20 mil. Dette blir nok noe som finansieres av andre enn bilprodusentene og man må ha betalingsmodeller som kan stå på egne ben slik at faktiske kostnader dekkes uten behov for kryssubsidiering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 21:37
Og direktivet henviser i praksis til 2018 og fremover, såfremt lovene kommer på plass i tide til når direktivet trer i kraft.

Merket meg for øvrig i dag at S70 må ha pakkespenning på rundt 290-295V ved ensifret SOC, ettersom den får ca 300V inn ved 15% SOC.

Det betyr at 200A begrensningen i CCS standarden vil medføre ladehastighet på 58-59kW, eller ca halvparten av det SC kan levere. Forutsatt at CCS laderen faktisk leverer det absolutt maksimale av hva standarden tillater.

Maks for Tesla SC er omkring 330A så det er ikke halve hastigheten på CCS men ca. 60% av hastigheten. Du får ikke 120kW på en S70 med lav SOC, maks omtrent 100kW.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

#447
En oppsummeringen av punktene i direktivet som er mest relevante for denne tråden.

Målet for direktivet er å fremme en bred markedsutvikling av alternative drivstoff.
Og omfatter derfor EL, H2, LNG, CNG og generelle utsagn om evt andre alternativer til bensin og diesel. Så dette er et sterk forkortet sammendrag av relevante punkter for denne tråd.

I Artikkel 4. punkt 4 finner en den mest relevante dato: 18.11.2017
Da skal ladestasjoner for elektriske biler som settes i drift eller fornyes etter denne dato i det minste  tilfredstille tekniske spesifikasjonenei vedlegg 2 punkt 1.2

vedlegg 2 punkt 1.2 sier at DC lader (altså SC) skal som minimum ha Type2- Combo. 
ladestasjonen kan gjerne ha CHAdeMO, Tesla type2 +++ i tillegg.

Det at ladestasjonen kan være en multistandard finner en i avsnitt 33, men krav er minst Type2 Combo for DC stasjoner.

Hva er så en ladestasjon: Det finner vi i definisjoner pkt. 3
ladestasjonen: et grensesnitt hvor ett (one) elektrisk kjøretøy av gangen kan lades,...
(Altså; multistandard dobler ikke antall plasser hvor en kan stå å lade)

ER ladestasjonen offentlig?
(26) forteller at: Ladstasjoner hvor private brukere kan få fysisk tilgang til med tillatelse eller abonnementer bør vurderes som offentlig ladestasjon. Det står også noe slik som :En offentlig tilgjengelig ladestasjon kan for eksempel være privateide ladestajoner eller enheter som er tilgjengelige for allmennheten gjennom registrerte kort eller gjennom avgifter. Lading på offentlige parkeringsplasser er også nevent.

Med tanke på antallet private som har anledning til å lade på Teslas stasjoner er dette en alminnelig tilgjengelig ladeplass med et antall ladestasjoner. Hvem som helst kan kjøpe en Tesla med ladetilgang.
Organiserer du derimot en gruppe for eksempel «Solskinnsveien Tesla klubb» og gir medlemmer av denne gruppe eksklusiv adgang uten anledning for andre til å lade på denne ene Solskinnsveien ladestasjon er nok den å regne som privat, men en Teslaklubb europa med mer enn en stasjon vil ikke fly som privat.


Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 01. januar 2016, klokken 23:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 22:38
Nå har vel Porsche/VAG allerede uttalt at de ønsker å gå videre med utbygging av et nettverk med modifisert CCS løsning (antar det er 800V løsningen).

De kan jo gjerne bygge et eget nettverk, men kan neppe begrense det til bare egne biler. Det er vel ikke helt usannsynlig at det de snakker om er neste generasjon CCS-lading.

Så langt jeg har forstått er 800 V allerede en del av CCS-standarden, men at for å oppnå høy effekt må både bilen og laderen ta i bruk såpass høy spenning. Hittil har vel utfordringen vært at flesteparten av bilene har vesentlig lavere batteripakkespenning.
Klart de kan, men de må tillate at BMW også bruker stasjonen. Tesla og selvfølgelig men de må ha et adapter. De som kan lade med 800V får 800V de andre får mindre og tilsvarende mindre ladefart.

Tekniske problemer med å tilfredstille minimumskravene i tillegg til hva en evt, multistandard setter finnes ikke (er oppkonstruert).

Bygger BMW også et nettverk gjelder det samme.

For det meste blir det nok merkeuavhengige leverandører, men det er  lov for Tesla og VW å konkurere også på lading, men på en ikke diskriminerende måte, det klarer de nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Undertegnede

Men Tesla er et privat selskap, som bygger sine egene private ladere til sine egene private kunder. Disse laderene er finansiert 100% av kundene og er ikke allment tilgjengelig for alle.

Dette direktivet (om det får gjennomslag slik det er nå) vil i "beste fall" stoppe Tesla i å fortsette å ekspandere sitt nettverk. Det er ingen logikk eller fornuft i at Tesla skal bygge ladestasjoner for andre som ikke bidrar selv på lik linje. Det er konkurransedrivende og Tesla er ikke dumme.

Slik er i hvertfall realitetene...

Carl Anton Stenling

#449
Temaet er omfattende drøftet i dette forumet:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/41141-German-bill-requires-CCS-and-L2-plugs-at-every-new-fast-charge-point

Spania er visstnok først ute med å implementere direktivet. Der har Tesla fått en utsettelse hvor det aksepteres at kun en CCS-kontakt installeres per lokalitet.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA