Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hvem trenger en standar som støtter alle standarder og andre muligheter på markedet - kun de som ikke har den muligheten som klager. - Skulle gjerne sett at det var en standard og ser ikke bort fra at det kommer en - men tror neppe at det blir CCS - til det er den for ubrukelig og har en stor heftelse ved seg VW svindler som nå ingen ønsker å bli sammenlignet eller har forbindelser til. De er neppe i posisjon til å mene noe som helst etter sine svindel forsøk og svindel oppgjør - i beste fall så er de konkurs og standarden vil vel inge utenom de få på dette forumet bli sett sammen med.

Tror at vi vil seen ny standard som er enkel - robust lite klumpete og som er kompatibel med menneken standarden - så synd at ingen har laget en slik plugg enda. Men den kommer nok.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 17:04
Hvem trenger en standar som støtter alle standarder og andre muligheter på markedet - kun de som ikke har den muligheten som klager. - Skulle gjerne sett at det var en standard og ser ikke bort fra at det kommer en - men tror neppe at det blir CCS - til det er den for ubrukelig og har en stor heftelse ved seg VW svindler som nå ingen ønsker å bli sammenlignet eller har forbindelser til. De er neppe i posisjon til å mene noe som helst etter sine svindel forsøk og svindel oppgjør - i beste fall så er de konkurs og standarden vil vel inge utenom de få på dette forumet bli sett sammen med.

Tror at vi vil seen ny standard som er enkel - robust lite klumpete og som er kompatibel med menneken standarden - så synd at ingen har laget en slik plugg enda. Men den kommer nok.

Joda, og du kan sikkert ønske deg at den skal være rosa også, men p.t. så er det altså CCS som er standarden. Du kan fritt velge farge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Man er ikke en standard før den blir brukt - til nå er det stort sett alle andre løsninger som blir brukt - hva sier du til den mest selgende bilen nissan - kia - osv Bruker ikke standarden de heller - eller har vi flere standarder som man kan bruke ? - VW er ut og standarden med de. Nå får de stå skolerett over hele verden som svindlere.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 17:16
Man er ikke en standard før den blir brukt - til nå er det stort sett alle andre løsninger som blir brukt - hva sier du til den mest selgende bilen nissan - kia - osv Bruker ikke standarden de heller - eller har vi flere standarder som man kan bruke ? - VW er ut og standarden med de. Nå får de stå skolerett over hele verden som svindlere.

Teslas ladenettverk bruker jo CCS i fremtiden. Selv om du ikke liker det.

Det vil alle andre hurtigladere i Europa også gjøre. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#381
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 17:16
Man er ikke en standard før den blir brukt - til nå er det stort sett alle andre løsninger som blir brukt - hva sier du til den mest selgende bilen nissan - kia - osv Bruker ikke standarden de heller - eller har vi flere standarder som man kan bruke ? - VW er ut og standarden med de. Nå får de stå skolerett over hele verden som svindlere.

CHAdeMO er også europeisk standard. Såvidt jeg kan se er CHAdeMO tatt inn i standarden som appendiks henviser til.
Ergo to standarder.

Om Teslas løsning tas inn i standarden før lovene eventuelt kommer gjenstår å se.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

#382
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 17:18
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 17:16
Man er ikke en standard før den blir brukt - til nå er det stort sett alle andre løsninger som blir brukt - hva sier du til den mest selgende bilen nissan - kia - osv Bruker ikke standarden de heller - eller har vi flere standarder som man kan bruke ? - VW er ut og standarden med de. Nå får de stå skolerett over hele verden som svindlere.

Teslas ladenettverk bruker jo CCS i fremtiden. Selv om du ikke liker det.

Det vil alle andre hurtigladere i Europa også gjøre. :)

Har du sett noen som bruker det? Har du sett en tesla lader som har fått det? Nei og så kan jeg fortelle deg at det vil heller ikke skje. Du får se det samme som i dag - ved tesla sine ladestasjoner står det en kombi lader for alle de andre ladesystememene  - drevet av et eller annet minus foretak med struktur fra nettet.

Har sjekket litt opp i direktivet og det slår fast at det er per lader som det skal være alternativ til - Det betyr at der tesla har 4 ladestolper så må det i struktur være en av hvær av de andre - for oss som har brukt de fleste stasjonene så stemmer det - Der det er 8 stykker så er det 2 ladere - og der skulle det være muligheter for 2 noe som de faktisk kan dekke seg inn med multistolpen.

Så her kommer det ikke til å skje noe som helst og det kommer heller ikke til å skje noe med SC - utenom at dagens ladestasjoner blir bygget ut likt.

Det man vil se mer av er store ladestasjoner som tesla og andre minus foretak bygger sammen - men da med tesla sine lade stolper og så alle de andre stolpene.

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 17:21
CHAdeMO er også europeisk standard.
Nei, men i tillegg til at ladestasjonen må ha en EU CCS, kan den gjerne ha andre typer kontakt f. eks Teslas, eller CHAdeMO ellert hva som helst. Den skal uansett ha en EU CCS (for nye stasjoner). I tillegg kan den ha alt den vill som ladeleverandøren ønsker å tilby.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hgs

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:26
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:24
Merkelig at Tesla kan lade overalt da ...

Tesla kan ikke hurtiglade overalt. De kan ikke bruke CCS i det hele tatt (som er synd, ettersom det vil bli det mest utbredte i Europa i fremtiden), og de kan kun bruke CHAdeMO med en adaptor.

Det spiller liten rolle om man må bruke et adapter. Jeg har 4 adaptere/overganger i bilen allerede. Det tar ikke mye plass, og gir stor fleksibilitet. CCS - adapter er det få Teslaeiere som savner. Ikke fordi farten nødvendigvis er for dårlig, men fordi det er altfor få ladere på hver lokasjon. Det er ladeoperatørene sitt ansvar å bygge ut et velfungerende ladenettverk. Hadde de tatt det ansvaret hadde ikke Tesla trengt å lage noe SC - nettverk. Hvorfor ikke plassere ansvaret der det hører hjemme?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

turfsurf

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:51
Joda, jeg har hørt om det. Hvor mange av dem er det i Oslo?

Hvis du ikke har mere enn hørt om det, så vet ikke jeg hva du har bedrevet her på forumet...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Vi står foran lansering av en rekke små/mellomstore elbiler som er egnede for lengre kjørestrekninger. Disse bilene vil ikke ha samme kvaliteter som dagens Teslaer, men vil til gjengjeld ha pris/størrelse som gjør at langt flere kan kjøpe elbil.

I en slik situasjon er det helt riktig av EU å tenke standardisering av ladeteknologi slik at vi ikke behøver å bygge ut parallelle ladenettverk.

Dette handler i mindre grad om plugger o.l, men om hvorvidt det skal legges til rette for lading av ulike bilmodeller eller om det i stedet skal bygges ut proprietære løsninger som legger begrensninger på markedet.

Dagens elbiler er temmelig energieffektive. Fremover vil det komme elektriske biltyper som har større energiforbruk og da bør ladestandardene fremover også støtte slike biltyper. Eksempler på dette kan være SUV-er med dårlig aerodynamikk, varebiler og små/mellomstore kjøretøy for regional varetransport. Vi snakker da om store batteripakker som må kunne lades raskt for å gi effektiv langdistansekjøring.

I en slik setting er vi altså tjent med at ladenettverket bygges ut for mer generelle behov og ikke bare tilpasses enkelte bilmodeller.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Avh

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:51
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:39
Hørt om destination charging?

Joda, jeg har hørt om det. Hvor mange av dem er det i Oslo?
Ingen men det er ikke poenget her. Det gjelder å se litt lenger frem enn nesetippen. Men de er Teslas løsning på semihurtug lading sentralt og ved endestasjoner så som hoteller etc. ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 17:33
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:26
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:24
Merkelig at Tesla kan lade overalt da ...

Tesla kan ikke hurtiglade overalt. De kan ikke bruke CCS i det hele tatt (som er synd, ettersom det vil bli det mest utbredte i Europa i fremtiden), og de kan kun bruke CHAdeMO med en adaptor.

Det spiller liten rolle om man må bruke et adapter. Jeg har 4 adaptere/overganger i bilen allerede. Det tar ikke mye plass, og gir stor fleksibilitet. CCS - adapter er det få Teslaeiere som savner. Ikke fordi farten nødvendigvis er for dårlig, men fordi det er altfor få ladere på hver lokasjon. Det er ladeoperatørene sitt ansvar å bygge ut et velfungerende ladenettverk. Hadde de tatt det ansvaret hadde ikke Tesla trengt å lage noe SC - nettverk. Hvorfor ikke plassere ansvaret der det hører hjemme?

Du har vel oppdaget det samme som flere av oss tesla eiere har erfart. Vi lader stort sett hjemme eller på jobb. På tur bruker vi SC - og for oss som roter oss utenfor haug og hammar har vi kjøpt CHAdeMO + 22kw AC - når man har denne kombinasjonen så er det umulig å savne CCS - da den stort sett står på samme stolpe og med samme hastighet som CHAdeMO.

Har erfart at andre tesla eiere uten adapter for CHAdeMO som har rotet seg vekk har vært svært fornøyd med lån av adapteret. men for å være helt erlig så hadde det adapetert faktisk heller ikke vært mye i bruk - når jeg har brukt det så har det stort sett dukket opp en i samme situasjon som har fått låne adapteret. Og for å si det enkelt - de få gangene hadde vel jeg klart meg fint med 22 AC.

Carl Anton Stenling

@kos: Dette handler i liten grad om ditt ladebehov og adapterbruk, men om hvorvidt vi skal legge tilrette for nye elbileiere og en massiv overgang til elmobilitet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA