Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Avh

Egen tråd for den der: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Griffel

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:09
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:04

Elbilsaken er best tjent med en standard ladekontakt. Så enkelt er det.
(Akkurat som at alle eksosbiler kan fylle drivstoff på alle bensinstasjoner.)
Artig at du sammenligner med eksosbilene. Den nye tid skal alså se ut som fossilbilenes verden
Klart du har rett: alle grupper av fabrikanter bør ha sine egne standarder og sitt private ladenettverk, slik at det blir helt umulig for nye å komme inn på elbilmarkede uten å binde seg til f.eks. VW lademonopol (eller Teslas). Dette vil også garantere at alle får lengere kjøreturer siden de må finne sin stasjon, fler km kjørt gir større salg både av strøm, biler og battripakker. Standarder er bare dumt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Avh

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 16:22
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:09
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:04

Elbilsaken er best tjent med en standard ladekontakt. Så enkelt er det.
(Akkurat som at alle eksosbiler kan fylle drivstoff på alle bensinstasjoner.)
Artig at du sammenligner med eksosbilene. Den nye tid skal alså se ut som fossilbilenes verden
Klart du har rett: alle grupper av fabrikanter bør ha sine egne standarder og sitt private ladenettverk, slik at det blir helt umulig for nye å komme inn på elbilmarkede uten å binde seg til f.eks. VW lademonopol (eller Teslas). Dette vil også garantere at alle får lengere kjøreturer siden de må finne sin stasjon, fler km kjørt gir større salg både av strøm, biler og battripakker. Standarder er bare dumt.
Merkelig at Tesla kan lade overalt da ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 16:22
Klart du har rett: alle grupper av fabrikanter bør ha sine egne standarder og sitt private ladenettverk, slik at det blir helt umulig for nye å komme inn på elbilmarkede uten å binde seg til f.eks. VW lademonopol (eller Teslas). Dette vil også garantere at alle får lengere kjøreturer siden de må finne sin stasjon, fler km kjørt gir større salg både av strøm, biler og battripakker. Standarder er bare dumt.

Jeg håper du har mobiltelefoner fra Telenor, NetCom, ICE, Network Norway, osv., slik at folk kan ringe deg.

Det blir jo straks mer komplisert dersom du skal ringe noen i USA, for eksempel, for du trenger jo da en Verizon eller T-mobile mobiltelefon, men de kan du ikke bruker her...

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:24
Merkelig at Tesla kan lade overalt da ...

Tesla kan ikke hurtiglade overalt. De kan ikke bruke CCS i det hele tatt (som er synd, ettersom det vil bli det mest utbredte i Europa i fremtiden), og de kan kun bruke CHAdeMO med en adaptor.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:16
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 16:12
Det er noen prinsipper som faktisk står seg - og det er tesla sin ide - det blir aldri stor butikk for tesla sine SC  - til det er filosofien at du lader kun når du skal kjøre langt - for å unngå at man lader uten dette prinsippet så vil det komme begrensninger. Uten SC nettverket vil ikke tesla lenger være det produktet tesla selger - SC nettverket vil bli bygget ut og er i dag verdens største nettverk av elbil ladere - Nettet henger sammen med bilen og vær for seg så er bilen og nettet lite nyttig - om andre skal få nytte av nettet så er det avgjørende at de følger sammen prinsipp i ladestruktur og betaling - da nettet er kun laget for langdistasnse kjøring og er også åpent for biler med samme filosofi og betaling - og da vil også lade pluggen bli montert.

Det er allerede signalisert fra tesla at de som misbruker og lokal lader på tesla sine stasjoner vil kunne få konsekvenser - deriblandt utestegning fra nettet ved misbruk. Og da ønsker noen som ikke har avtaler og som faktisk tror at dette nettet er det samme som grønn kontakt og lokale everket.

Med inntjeningen på et slikt ladenett så er tesla allerede nå klar på at det kommer de ikke til å drive med uten forhåndsbetaling for de som sakl være tilknyttet. Og den inngangsbiletten bare stiger - da det er et kjempe fortrinn for tesla. Eks - bolt med 40 mil vil være abhengig av et slikt nett. Tesla kan selge bilen sin for samme pris , men alle forstår jo at da er tesla et svært godt tilbud med SC. Om bolt ønsker seg nettet så er prisen tesla som bestemmer og da kan de jo lavære å kjøpe eller å kjøpe. Noen ganger er etterspørselen den som setter prisen - og om etterspørselen er stor nok så er ikke tesla akkurat idioter.

Interessant at selv Tesla-eiere nå skal "utestenges". Jeg trodde at poenget var at flest mulig skulle kjøre elbil - det gjelder tydeligvis ikke engang for Tesla-eiere, som har blitt lovet "Free forever" av Tesla og Elon Musk.

Den diskusjonen har du vært en del av og som jeg påpeker og som tesla påpeker det er et "fritt bruk for langkjøring ikke søndagslading på hjørnet"

kos

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:26
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:24
Merkelig at Tesla kan lade overalt da ...

Tesla kan ikke hurtiglade overalt. De kan ikke bruke CCS i det hele tatt (som er synd, ettersom det vil bli det mest utbredte i Europa i fremtiden), og de kan kun bruke CHAdeMO med en adaptor.

Om du ser på ladekartet så står CCS stort sett der alle de andre ladepunktene befinner seg og CCS er ikke en nødvendighet for å lade overalt da det står stort sett står en alternativ plugg som tesla allerede har på stolpen. Men om det blir et problem så kommer det et adapter - så ja tesla kan lade over alt. 

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 16:27

Den diskusjonen har du vært en del av og som jeg påpeker og som tesla påpeker det er et "fritt bruk for langkjøring ikke søndagslading på hjørnet"

Ser ikke helt hvorfor du trekker det inn i denne tråden, men verken Teslas reklame eller Elon Musk setter de betingelsene du dikter opp.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 16:30

Om du ser på ladekartet så står CCS stort sett der alle de andre ladepunktene befinner seg og CCS er ikke en nødvendighet for å lade overalt da det står stort sett står en alternativ plugg som tesla allerede har på stolpen. Men om det blir et problem så kommer det et adapter - så ja tesla kan lade over alt. 

Teslas nettverk dekker jo ikke sentrum av byer, på grunn av betalingsmodellen. Det vil si at Tesla må lade andre steder, og da burde det jo være uten en adaptor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#369
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:25
Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 16:22
Klart du har rett: alle grupper av fabrikanter bør ha sine egne standarder og sitt private ladenettverk, slik at det blir helt umulig for nye å komme inn på elbilmarkede uten å binde seg til f.eks. VW lademonopol (eller Teslas). Dette vil også garantere at alle får lengere kjøreturer siden de må finne sin stasjon, fler km kjørt gir større salg både av strøm, biler og battripakker. Standarder er bare dumt.

Jeg håper du har mobiltelefoner fra Telenor, NetCom, ICE, Network Norway, osv., slik at folk kan ringe deg.

Det blir jo straks mer komplisert dersom du skal ringe noen i USA, for eksempel, for du trenger jo da en Verizon eller T-mobile mobiltelefon, men de kan du ikke bruker her...

;)
HTC slik at jeg slipper å ringe kun på Appels nett.

For sikkerhets skyld. Jeg regner med at alle forsto at mitt innlegg var ironisk ment.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Avh

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:26
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:24
Merkelig at Tesla kan lade overalt da ...

Tesla kan ikke hurtiglade overalt. De kan ikke bruke CCS i det hele tatt (som er synd, ettersom det vil bli det mest utbredte i Europa i fremtiden), og de kan kun bruke CHAdeMO med en adaptor.
Og når tror du det blir klinka opp tolv CCS-uttak i et dalstrøk i Norge slik Tesla har gjort ved Valdresporten? Hvem skal betale for dem? Løp til Enova og be om penga. Dream on Rio. Tror du VW gjør det for deg?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Avh

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:32
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 16:30

Om du ser på ladekartet så står CCS stort sett der alle de andre ladepunktene befinner seg og CCS er ikke en nødvendighet for å lade overalt da det står stort sett står en alternativ plugg som tesla allerede har på stolpen. Men om det blir et problem så kommer det et adapter - så ja tesla kan lade over alt. 

Teslas nettverk dekker jo ikke sentrum av byer, på grunn av betalingsmodellen. Det vil si at Tesla må lade andre steder, og da burde det jo være uten en adaptor.
Hørt om destination charging?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:32
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 16:30

Om du ser på ladekartet så står CCS stort sett der alle de andre ladepunktene befinner seg og CCS er ikke en nødvendighet for å lade overalt da det står stort sett står en alternativ plugg som tesla allerede har på stolpen. Men om det blir et problem så kommer det et adapter - så ja tesla kan lade over alt. 

Teslas nettverk dekker jo ikke sentrum av byer, på grunn av betalingsmodellen. Det vil si at Tesla må lade andre steder, og da burde det jo være uten en adaptor.

Hvorfor skulle man det ? - Om du har dagens adaptere og dagens lademuligheter i en tesla så er det ikke et skrikende behov for flere løsninger -  hadde vært greit med en løsning men kan ikke se at CCS er svaret - til det er den rett og slett for klumpete og lite funksjonell. - da er tesla sin model en foretrukket  model.

Det som gjør dette spørsmålet så dumt er at da bilindustrien kranglet om standard så svarte tesla enkelt - vi lager en standard som skal kunne være kompatibel med alt og skal kunne lades over alt. Greit adapter ble en av løsningene - men om du har tesla sine løsninger så er man et lysår forran alle andre uansett.

Det er kun tesla som har de mulighetene.

nie

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 16:13
Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:09

Artig at du sammenligner med eksosbilene. Den nye tid skal alså se ut som fossilbilenes verden

Eller som man selger brød, melk, datamaskiner og alt mulig annet.

Det er altså ikke slik at dersom du har kjøpt kjøleskap hos Elkjøp så kan man kun kjøpe kjøtt hos Elkjøps slaktere.
Pssst.
Et kjøleskap trenger strøm. Kan ikke stikke kontakten i en biff selv om den kommer fra "Elkjøps slakter".

Stikkord:
Infrastruktur og dekning av kostnader til dette☺

Sorry; da hopper jeg opp på tribunen igjen

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 16:37
Og når tror du det blir klinka opp tolv CCS-uttak i et dalstrøk i Norge slik Tesla har gjort ved Valdresporten? Hvem skal betale for dem? Løp til Enova og be om penga. Dream on Rio. Tror du VW gjør det for deg?

Så merkelig da, at det finnes bensinstasjoner der....

Var det Ford, og General Motors som satt dem opp, tror du?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA