Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Øyvind.h

Artig at Tesla som ledestjerne for produksjon av langrekkevidde-elbil, og som etablerer av et ladenettverk som fullstendig parkerer andre ladeaktører i minst 5-10 år fremover skal skape så stort engasjement hos andre enn Tesla-eiere.
Jeg unner alle som ikke eier Tesla å få oppleve Teslas tilnærming til elbil. Det er som natt og dag, og en tydelig demonstrasjon av at elbilen kan være et godt alternativ både på korte og lange turer :)

Orker ikke lese 22 sider med kverulering, men kort oppsummert vet vi:

1. Direktivet er datert oktober 2014. I desember samme år ble CHAdeMO akseptert som europeisk standard for DC lading. Dermed har man to europeiske standarder for DC lading, ikke en.

2. Hvorvidt Tesla får sin plugg godkjent som europeisk standard før eventuelle lover trer i kraft gjenstår å se

3. Hva slags plugg bilen bruker er helt irrelevant for ladenettverkets betalingsstruktur

4. Alle bilprodusenter kan slutte seg til Teslas overordnede misjon - rask overgang til elektrisk persontransport

5. Dette gjør de ved å lage biler som kan utnytte nettverket og kjøpe tilgang til dette.

6. At andre produsenter ikke ønsker dette påvirker ikke Teslas tydelige misjon om overgang til elektrisk persontransport.

7. Tesla bygger ut med egne midler. Kjøperne betaler for utbygging og strømforbruk. Dermed har vi allerede et nettverk som dekker Europa, selv i nettverkets spede begynnelse. Nettverket vil fortsette å vokse i takt med salg av biler. Endring i opplevelsen av nettverket er dermed mindre sannsynlig annet enn opplevelsen av jevnt voksende antall uttak per stasjon, nye stasjoner og økende effekt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Undertegnede

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 14:01

1) Du er klar over at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år allerede?

Eh ja... I 2014 produserte vw litt over 6.000.000 (seks millioner) biler. Skal vi håpe på at de får 10% over på elektrisk i 2017-2020? Det er 600.000 (seks hundre tusen). De har ingen batterifabrikk som har muligheten til å lage disse batteriene. Hvis de skulle få det til så kan de fortsatt selge 5.400.000 fossilbiler...

Slik er det for se fleste andre bilfabrikantene. Nissan/Renault har noe på gang, men det er unntaket fra regelen...

Tesla er lysår forran de andre. De begynner å innse dette og forsøker å bremse de som lykkes. Synd, men heldigvis er Tesla kommet såpass langt at jeg ser det som mer sannsynlig at vw går konk enn at de selv gjør.

Så blir det jo opp til enhver hvor man ser mest potensiale og fremtid i...

turfsurf

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 14:13
At standarden er proprietær er forøvrig ikke til hinder for samarbeid med andre produsenter. Dette reguleres jo enkelt gjennom avtaler mellom partene.
Helt riktig. Dette våset med problemer med proprietær standard er noe som kun eksisterer i Rios hode. Det er ingen tekniske utfordringer med å lage f.eks en frankenplug med type 2 del som virker på SC stasjoner. Da kan tredjeparter gardere seg, og kunder kan kjøpe tilgang til SC nettverket om de ønsker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. januar 2016, klokken 14:28

Eh ja... I 2014 produserte vw litt over 6.000.000 (seks millioner) biler. Skal vi håpe på at de får 10% over på elektrisk i 2017-2020? Det er 600.000 (seks hundre tusen). De har ingen batterifabrikk som har muligheten til å lage disse batteriene. Hvis de skulle få det til så kan de fortsatt selge 5.400.000 fossilbiler...

Slik er det for se fleste andre bilfabrikantene. Nissan/Renault har noe på gang, men det er unntaket fra regelen...

Tesla er lysår forran de andre. De begynner å innse dette og forsøker å bremse de som lykkes. Synd, men heldigvis er Tesla kommet såpass langt at jeg ser det som mer sannsynlig at vw går konk enn at de selv gjør.

Det er interessant at i mangel på reelle argumenter relatert til lading (som er topic her) så skriver du nå om batterifabrikker, og alt mulig annet off topic.

Tesla har nå en mulighet til å fremme elbilisme med å gi alle elbilister tilgang til nettverket med CCS, til en fornuftig pris.

Så spørs det om Tesla vil gjøre lading tilgjengelig for alle, eller om (som du ville sagt) de heller støtter "eksosmafiaen".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 14:29
Helt riktig. Dette våset med problemer med proprietær standard er noe som kun eksisterer i Rios hode. Det er ingen tekniske utfordringer med å lage f.eks en frankenplug med type 2 del som virker på SC stasjoner. Da kan tredjeparter gardere seg, og kunder kan kjøpe tilgang til SC nettverket om de ønsker.

Jeg sa ingenting om tekniske utfordringer.

Problemet er uansett ikke aktuelt lengre, ettersom Tesla skal ha CCS-kontakter på deres fremtidige ladestasjoner. De er ikke proprietære.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Undertegnede

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 14:33

Det er interessant at i mangel på reelle argumenter relatert til lading (som er topic her) så skriver du nå om batterifabrikker, og alt mulig annet off topic

Jeg skrev først at det var fossilmafian som har bidratt til at dette direktivet eksisterer.

Dette skjønte ikke du eller griffel så jeg tenkte å gi et litt større bilde av hvordan verden virkelig er, slik at det kunne bli enklere å se.

Det er ikke fornuftig å tvinge Tesla til å gi bort ladenettverket sitt for selvkost... (Eller en marginal fortjeneste som ikke bidrar til videre utbygging av nettverket) Det er ikke Tesla sin byrde å bære for alle de andre som ikke gjør noe...

Det er meget kortsiktig å tenke at man fremmer utviklingen av elbiler ved å handikappe lokomotivet i bransjen for å gi konkurransedrivende fordeler til de som ikke vil/klarer det selv.

Alle må bidra på lik linje og Tesla viser veien (for øyeblikket).

Avh

Rio. Du er jommen krokete i ord du. Nei jeg er ikke krokete men denne .... Askeladden bytter vi ut med trollet her.
Tror jammen du er utgått fra CCS avdeling Norge for å målbinde oss. Det er bare det at når du endelig ser lyset så sprekker du ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. januar 2016, klokken 14:46
Jeg skrev først at det var fossilmafian som har bidratt til at dette direktivet eksisterer.

Dette skjønte ikke du eller griffel så jeg tenkte å gi et litt større bilde av hvordan verden virkelig er, slik at det kunne bli enklere å se.

Det er ikke fornuftig å tvinge Tesla til å gi bort ladenettverket sitt for selvkost... (Eller en marginal fortjeneste som ikke bidrar til videre utbygging av nettverket) Det er ikke Tesla sin byrde å bære for alle de andre som ikke gjør noe...

Det er meget kortsiktig å tenke at man fremmer utviklingen av elbiler ved å handikappe lokomotivet i bransjen for å gi konkurransedrivende fordeler til de som ikke vil/klarer det selv.

Alle må bidra på lik linje og Tesla viser veien (for øyeblikket).

1) Våset med "fossilmafiaen" er tilbakevist. Det er Tesla som ikke har overgitt deres protokoll/standard.

2) Jeg tenker at både Griffel og jeg har et meget godt bilde av dette emnet, ettersom begge faktisk har relevant utdanning og vet hva vi snakker om.

3) Løgnen din om "selvkost" er tilbakevist flere ganger.

4) Og jo, å standardisere (og forhindre flere vertikaler) er absolutt til elbilismens fordel.

5) Tesla kan bidra med å åpne opp nettet for alle. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 14:47
Rio. Du er jommen krokete i ord du. Nei jeg er ikke krokete men denne .... Askeladden bytter vi ut med trollet her.
Tror jammen du er utgått fra CCS avdeling Norge for å målbinde oss. Det er bare det at når du endelig ser lyset så sprekker du ...

Hold deg til sak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Griffel

Mao. De eneste som kan sørge for en overgang til elbil er Tesla som uten videre kan levere n+m millioner elbiler? (I et hvert fall enn de øvrige tilsammen.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Avh

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 15:16

Mao. De eneste som kan sørge for en overgang til elbil er Tesla som uten videre kan levere n+m millioner elbiler?
Nei det går ikke. Men det er tragisk at et selskap som VW har brukt så mye tid og penger på å svindle en hel bilverden. Ser du ikke hvor feil fokus  fossil-industrien har?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Griffel

Jeg forsvarer ikke VW men mener EUs direktiv er ett skritt i riktig retning. Typen av standardplugg er uten interesse det som er viktig er at ladestasjonen i Europa har en (1) standardplugg + hva de finner hensiktsmessig i tillegg.

Personlig syns jeg Teslaplugge er mer elegant enn frankencombo men det har ingen ting med saken å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 01. januar 2016, klokken 15:19

Nei det går ikke. Men det er tragisk at et selskap som VW har brukt så mye tid og penger på å svindle en hel bilverden. Ser du ikke hvor feil fokus  fossil-industrien har?

1) Dette er totalt off topic.

2) VW representerer ikke "fossilindustrien".

3) Joda, VW har jukset om utslipp, og ingen vet om f. eks. Tesla jukser om noe annet om 20 år.

4) Nissan, som du vel regner som en del av fossilindustrien, har solgt flere elbiler enn Tesla. Egen batterifabrikk har de også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

kos

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 12:57
Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. januar 2016, klokken 11:20
Diskusjonen er underholdende men ganske teoretisk.
Sammenfattet ser det ut som om Tesla er nødt til å lage kompatible ladestasjoner- med EUs std CCS kontakt.
Så langt så greit- det som ikke er pålagt Tesla er prisingen av dette- og da kan vi regne med at Tesla priser sine tjenester slik at alle bidrar til opprettelse og vedlikeholdelse av stasjonene og altså på linje med det vi har betalt. Det kan meget vel bety at prisen for en lading av en tilfledig elbil blir så høy at det er uattraktivt å bruke Teslas ladestruktur til daglig lading.
Er man stuck uten strøm er de fleste derimot sikkert villig til å betale det det koster- og antakelig vesentlig mer enn det Rio foreslår. Da er alle fornøyde- de som ikke har tesla for at de til nød kan betjene seg av SC og Teslaeiere fordi SC ikke er tamponert med Leafer ol som står der i timesvis.

Ellers er jeg enig i KOS betraktninger om fossilmafiaen som har trumfet gjennom en ladestandard ulik Teslas. Tesla håndterer dette fint- det har hatt motgang før. Det er tross alt vesentlig bedre med en standard en ingen og om noen år er nåværende diskusjoner glemt.
Se på std USB ladekontakt for mobiler- det er virkelig en forbedring fra før og def ressursbesparende ift rotet med mange ulike ladeløsninger for mobiler før.

Så dersom Tesla priser seg ut av markedet, slik at det blir vanskeligere for andre elbilister - hvem er det som tjener på det?  Selvsagt fossilindustrien.

(For øvrig, jeg har gjort det klart mange ganger at kr 2,50 per minutt for 50 kW var et eksempel.)

Og det ironiske med å ha en "betal 20000 kr og lad alt du orker" er selvsagt at Leafen og alle de andre kunne stå "parkert" der så lenge eieren gidder. Betaler de per minutt, så flytter de på seg.

EU valgte CCS fordi Teslas løsning er proprietær. Den var, i likhet med andre proprietære løsninger, aldri aktuell før Tesla ev. overgir den.

Nei - det er ikke fossil industrien som blir holdt ute - de trenger ikke strøm det er kun snyltere og svindlere som VW - med deres interesser - tesla har ingen intensjoner om å ødelegge for seg selv.

Du må være helt blind for et faktum at tesla har et Europeisk nettverk som du betaler deg inn i - ikke et lokalt som passer for en bil som ruller maks 3 ,5 mil om dagen -.prisen er fore et inter kontinentalt nettverk av SUPER LADERE.

Undertegnede

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 15:16

Mao. De eneste som kan sørge for en overgang til elbil er Tesla som uten videre kan levere n+m millioner elbiler? (I et hvert fall enn de øvrige tilsammen.)

Lurer du på dette eller er det bare et retorisk spørsmål? I så fall er svaret: nei.

Er det virkelig dette du fikk ut av det jeg har skrevet? Hvis ja så er det i hvertfall ikke noe poeng for meg å fortsette "diskusjonen".

Rio, jeg kan godt kalle fossilmafian for tysk/internasjonal bil og oljeindustri, but thats not my style  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA