Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 11:16
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Om tesla lar andre få del - blir medeier eller lager et tilsvarende COOP system så er det en tanke som faktisk gjør at forbrukerne får et fantastisk system.
At de er alene om systemet i dag er ikke noe de har ønsket - heller stikk motsatt - de andre er invitert. 
Altså et monopolistisk system som jo USA og EU politikkere vil omfavne? Lykke til med omkampen om EUdirektivet.

Forstår ikke helt den der - hva skal man med en omkamp - da har du misforstått tesla sitt system.
tesla har ikke et system som sier at man ikke kan ha andre standarder - prinsippet er at som eksempel VW " betaler seg inn i systemet" noe som faktisk kundene gjør - og så får man sammme tilgang som tesla eiere.
Og så er man med å vedlikeholder og bygger ut SC nettverket etter samme prinsipp som for tesla eiere.

Trenger ingen omkamp for noe slikt - trenger kun en ledning - og en innbetaling - ingen av delene trenger man et direktiv for heller ikke en omkamp.

- så er det heller ingen som kommer til å nekte noen å betale seg inn som enkeltperson - du kan det i dag med en tesla model s 60 som mangler tilgang til SC.

- det er prinsippet om forhåndsbetaling og utbygging som er prinsippet - og som eiere av grønn kontalt og fortun fortelle så presis - det er ikke strømmen de tjener penger på - det er tilgjengeligheten. Og den er som sakt for tesla eiere - betalt.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 09:19
Rio - glemmer noe vesentlig og serdeles viktig. Tesla bestemmer prisen og det han foreslår er helt  annet enn hva Tesla ønsker. Tilgang må betales som for alle andre som bruker SC - du betaler enten med en giro - en app - en sms - men du må ha minimum 20 000 på konto for første lading.Det finnes ikke et direktiv i verden som kan stoppe tesla i å ta en slik pris - fordi at det er slik det er med den saken - ingen kan pålegge tesla å ta en lavere pris fra noen andre enn hva deres egne kunder betaler - prisen og prislisten er kjent og koster hva det koster. For øvrig er en kontrakt i norge  - ganske unikt - vi har kontrakts frihet - noe som her betyr  at vi ikke har nedere eller øvre grense - men man kan ikke diskriminere. 

Ingen kan si at tesla utestenger noen - det er konkuransefrihet - og så lenge teslas kunder betaler det samme som alle andre så blir det slik.

Så Rio - det er ikke så greit å stå der å trenge 15 kw og må betale 20 000 - men må du så må du - det er ditt valg.



Men det er jo ikke sikkert at Elon Musk fortsetter den betalingsmodellen.

Jeg har, for øvrig, ikke noe som helst behov for Teslas hurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 10:03
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 03:08
Sitat fra: GOS på fredag 01. januar 2016, klokken 02:56

Og Rio tenkte selvfølgelig ikke på at en fikk en helt annen effekt med Tesla laderne enn de han sammenligner pris med. Videre så bryr han seg selvfølgelig ikke om at Tesla-eierne har betalt en Premium (over-pris) for disse lade-stasjonene for at det skal være lite kø til vanlig på disse. Da er det ikke fullt så enkelt som Rio vil ha det til.

Jeg foreslo kr 2,50 per minutt for 50 kW, som et eksempel.

Men ja, godt mulig du har betalt overpris. Det er vel derfor en del reagerer på forslaget om en grei pris.
Siden du mener at kr 2,5 pr min er en "grei pris" bør du kanskje underbygge dette litt bedre enn å si at de som har kjøpt Tesla "har betalt overpris"?

Kr 2,50 per min for 50 kW (hvor gjennomsnittet kanskje er 25 kW) utgjør 6 kr/kWh, som er langt over strømprisen.

2,50 er også det GK og Fortum tar, og de vil ha høyere utgifter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 10:21

Hmmm.
Kanskje du skulle se litt på hvilke prinsipper som blir lagt til grunn for prising av annen infrastruktur i samfunnet som f.eks.
- tilkobling til eksisterende VA-anlegg ved bygging av hus.
- "tilkobling" til evt privat veglag ved bygging av hus.

Din tanker om prinsipp for prising ville revolusjonere de prinsipper som idag gjelder for ovennevnte.


Det er snakk om ekstra kontakter på eksisterende ladeinfrastruktur, eller ladeinfrastruktur som uansett skal bygges.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Det er ikke tesla sin eierandel som er så fantastisk med det systemet - men heller prinsippet  - Bygger bil - ladestrukturen går for selvkost som en del av bilpakken. Om tesla lar andre få del - blir medeier eller lager et tilsvarende COOP system så er det en tanke som faktisk gjør at forbrukerne får et fantastisk system.
At de er alene om systemet i dag er ikke noe de har ønsket - heller stikk motsatt - de andre er invitert. 

det første er faktisk at man innser og tror at energi i fremtiden er noe som vil koste svært lite - om da distrubusjonen følger med produktet så er det antagelig verdens beste prinsipp for tilgang for alle når det gjelder energi - alle mulige andre måter å regulere det på er å videreføre energi monopoler og karteller og det er vanlige mennesker som får lide.

Se for deg en afrikaner som har en jordflekk - sliter heler året med en hokke - klarer å skaffe seg en maskin som kan lades etter prinsippet over - tror at han får tid til utdanning - barn på skole - vann osv - kjeden av fattigdom brytes med slike prinsipper.



Dette er bare selvmotsigende vås, for å si det rett ut.

Man lader like godt uansett om man har betalt en gang, per minutt eller per kWh.

Faktisk er det jo mye som tyder på at betaling per minutt er bedre fordi det forhindrer misbruk (at folk "parkerer" på ladestasjonene), slik som ble beskrevet i Danmark for tiden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. januar 2016, klokken 11:20
Diskusjonen er underholdende men ganske teoretisk.
Sammenfattet ser det ut som om Tesla er nødt til å lage kompatible ladestasjoner- med EUs std CCS kontakt.
Så langt så greit- det som ikke er pålagt Tesla er prisingen av dette- og da kan vi regne med at Tesla priser sine tjenester slik at alle bidrar til opprettelse og vedlikeholdelse av stasjonene og altså på linje med det vi har betalt. Det kan meget vel bety at prisen for en lading av en tilfledig elbil blir så høy at det er uattraktivt å bruke Teslas ladestruktur til daglig lading.
Er man stuck uten strøm er de fleste derimot sikkert villig til å betale det det koster- og antakelig vesentlig mer enn det Rio foreslår. Da er alle fornøyde- de som ikke har tesla for at de til nød kan betjene seg av SC og Teslaeiere fordi SC ikke er tamponert med Leafer ol som står der i timesvis.

Ellers er jeg enig i KOS betraktninger om fossilmafiaen som har trumfet gjennom en ladestandard ulik Teslas. Tesla håndterer dette fint- det har hatt motgang før. Det er tross alt vesentlig bedre med en standard en ingen og om noen år er nåværende diskusjoner glemt.
Se på std USB ladekontakt for mobiler- det er virkelig en forbedring fra før og def ressursbesparende ift rotet med mange ulike ladeløsninger for mobiler før.

Så dersom Tesla priser seg ut av markedet, slik at det blir vanskeligere for andre elbilister - hvem er det som tjener på det?  Selvsagt fossilindustrien.

(For øvrig, jeg har gjort det klart mange ganger at kr 2,50 per minutt for 50 kW var et eksempel.)

Og det ironiske med å ha en "betal 20000 kr og lad alt du orker" er selvsagt at Leafen og alle de andre kunne stå "parkert" der så lenge eieren gidder. Betaler de per minutt, så flytter de på seg.

EU valgte CCS fordi Teslas løsning er proprietær. Den var, i likhet med andre proprietære løsninger, aldri aktuell før Tesla ev. overgir den.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Undertegnede


Rio

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. januar 2016, klokken 13:10
EU valgte CSS fordi fossilmafian har for mye makt *

Du tenker da at Tesla, som ikke overga deres ladestandard, er en del av denne "fossilmafian"?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#308
Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. januar 2016, klokken 13:10
EU valgte CSS fordi fossilmafian har for mye makt *
Hvilke fossilbiler bruker CCS kontakt?

Nå er jo CCS en harmonisert standard USA og EU, og en standard måtte de jo velge. Det forhindrer ikke Tesla i fortsatt å benytte sin. Både i bil og på ladestasjon, på ladestasjon månde riktig nok i tillegg ha en CCS. Når den først finnes vil de sikkert forsøke å prise bruken slik at det gir størst mulig gevinst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Fossilmafiaen er vel de som helst produserer fossilbiler og selger elbiler i minst mulig kvanta. Dvs de fleste andre enn Tesla. Når de designer en plugg som frankenplug, så kan de ikke ha noe ønske om å selge biler med den...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. januar 2016, klokken 13:26
Fossilmafiaen er vel de som helst produserer fossilbiler og selger elbiler i minst mulig kvanta. Dvs de fleste andre enn Tesla. Når de designer en plugg som frankenplug, så kan de ikke ha noe ønske om å selge biler med den...

Ja, det første folk ser på når de skal velge elbil er estetikken på ladepluggen. Åpenbart.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat fra: Rio
Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede.

Mener du med dette at dersom andre biler lader på SC skal de bare betale ekstrakostnadene Tesla måtte påføres som følge av direktivet, og at bare teslaeiere (eller Tesla selv) skal betale hele den grunnleggende infrastrukturen?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Griffel

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Rio
Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede.

Mener du med dette at dersom andre biler lader på SC skal de bare betale ekstrakostnadene Tesla måtte påføres som følge av direktivet, og at bare teslaeiere (eller Tesla selv) skal betale hele den grunnleggende infrastrukturen?
Hva får noen til å tro at ikke «Tesla charging ltd» vil forsøke å hente størst mulig gevinst ut av dette konkuransesystemet? Her vil konkuranse bestemme prising.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 13:28
Ja, det første folk ser på når de skal velge elbil er estetikken på ladepluggen.
Sikkert ikke. Men estetikk er viktig for mange, og hvis man skal lage en standard som passer for alle type biler, så er ikke frankenplug ett godt valg.

Ikke alle ser hverden gjennom dine briller Rio, ikke alle vil ha en bil med en låvedør over bakhjulet. Det er og en plugg som er mye mere kronglete håndteringsmessig enn ren type 2. Og ja, jeg har erfaring med begge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Avh

Sitat fra: hgs på fredag 01. januar 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Rio
Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede.

Mener du med dette at dersom andre biler lader på SC skal de bare betale ekstrakostnadene Tesla måtte påføres som følge av direktivet, og at bare teslaeiere (eller Tesla selv) skal betale hele den grunnleggende infrastrukturen?
+1
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA