Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. januar 2016, klokken 02:59

2,50 pr. minutt er grisebillig. Reell strømkostnad for operatørene er antageligvis en god del over dette, spesielt i grisgrente strøk.

Det tilsvarer 150 kr for 50 kWh, forutsatt at man trekker 50 kW hele timen. Det er ikke billig, og dette er jo på et sted med effekt tilgjengelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Rio - glemmer noe vesentlig og serdeles viktig. Tesla bestemmer prisen og det han foreslår er helt  annet enn hva Tesla ønsker. Tilgang må betales som for alle andre som bruker SC - du betaler enten med en giro - en app - en sms - men du må ha minimum 20 000 på konto for første lading.Det finnes ikke et direktiv i verden som kan stoppe tesla i å ta en slik pris - fordi at det er slik det er med den saken - ingen kan pålegge tesla å ta en lavere pris fra noen andre enn hva deres egne kunder betaler - prisen og prislisten er kjent og koster hva det koster. For øvrig er en kontrakt i norge  - ganske unikt - vi har kontrakts frihet - noe som her betyr  at vi ikke har nedere eller øvre grense - men man kan ikke diskriminere. 

Ingen kan si at tesla utestenger noen - det er konkuransefrihet - og så lenge teslas kunder betaler det samme som alle andre så blir det slik.

Så Rio - det er ikke så greit å stå der å trenge 15 kw og må betale 20 000 - men må du så må du - det er ditt valg.


turfsurf

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 03:03
Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede. Kostnadene er altså langt mindre enn for de som tar kr 2,50.

Nei, man skal også betale en andel for kostnadene ved å bygge ut en SC stasjon på lik linje med Tesla eiere, og behovet for dobbelt så mange parkeringsplasser siden det blir dobbelt så mange ladepunkter.

Det trenger jo ikke være en fast sum ved kjøp av bilen, men ett trekk på f.eks 20.000,- ved førstegangslading på SC. Så kan de som har eGolf velge om de vil ha tilgang til SC nettverket eller ikke.

En annen løsning for Tesla er jo i stedet for å bygge f.eks 8 "stolper" å lage en fysisk stolpe med 8 type 2 DC uttak og ett CCS uttak, ettersom kravet var ett CCS pr stolpe. Hele definisjonen "charging point" er litt våsete. Fysisk sett er SC egentlig ett stort ladepunkt (ett skap med x antall del-ladere) men n antall type 2 uttak. Logisk så er det vel n/2 antall ladere med 2 type 2 uttak.

Som andre har påpekt her, så er ett av de store salgsargumentene til Tesla SC nettverket med lite eller ingen kø og god utbredelse. Hvis man slipper til kortrekkevidde biler som lager kø mister de dette fortrinnet, og vil få samtlige Tesla eiere mot seg. Det vil nok skape så mye negativ publisitet at nysalg i Europa vil kollapse. Skal man ha ett CCS uttak pr type 2 uttak på Tesla SC, så må det enten bygges dobbelt så mange SC eller dobbelt så mange parkeringsplasser pr SC for å opprettholde samme kapasitet for Teslaeiere. Det sier seg selv at det i så fall må betales, og i så fall av de som evt skal få tilgang. Dette er jo og i tråd med de Tesla & Elon Musk har uttalt, de ønsker andre velkommen til SC nettverket, men på samme premisser som Teslaeiere, forhåndsbetalt og høy ladekapasitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kos

Det er som du sier - det er et ladepunkt - noen ganger 2 ladepunkt med fordeling til ladestolpe - ladestolpe er egentlig bare ladekabelens festepunkt til selve kontakt punktet. Så ja det holder med en CCS per ladepunkt - noe som henviser til laderen som forsyner kontakten strøm. Det blir heller banalt da man faktisk reduserer antall biler som kan lade med RIO sine teorier. 

nie

Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 03:08
Sitat fra: GOS på fredag 01. januar 2016, klokken 02:56

Og Rio tenkte selvfølgelig ikke på at en fikk en helt annen effekt med Tesla laderne enn de han sammenligner pris med. Videre så bryr han seg selvfølgelig ikke om at Tesla-eierne har betalt en Premium (over-pris) for disse lade-stasjonene for at det skal være lite kø til vanlig på disse. Da er det ikke fullt så enkelt som Rio vil ha det til.

Jeg foreslo kr 2,50 per minutt for 50 kW, som et eksempel.

Men ja, godt mulig du har betalt overpris. Det er vel derfor en del reagerer på forslaget om en grei pris.
Siden du mener at kr 2,5 pr min er en "grei pris" bør du kanskje underbygge dette litt bedre enn å si at de som har kjøpt Tesla "har betalt overpris"?

kos

nie- rio sine teorier er at han ønsker sterkt å redusere tesla sine lade filosofi - slik at teslas søvnløse ladestruktur skal forsvinne. Tesla sin lade filosofi er drømmen for en elbil eier. Kjøper deg en bil - betaler et forskudd på lading og lader og kjører "gratis" så lenge bilen går. det er en drøm som faktisk tesla har fått til  - dette reagerer noen som står utenfor og ser på  - kalles misunnelse - svartsyke - ondskap - gleden ved å ødelegge for andre. Tesla ønsker at andre skal lage biler og lade de etter deres filosofi som er noe de fleste som har en bil ønsker seg. Det er egemntlig en drøm vi kjører som eier tesla - en drøm som for de som lider av overnevnte er et mareritt - de burde egentlig støttet tankene og krevd at andre bilprodusenter gjorde det samme som tesla og ikke ønsker å ødelegge en fantastisk brukervenlig filosofi.

At man på toppen av det hele kroner verket med et EU direktiv som han velger å tolke i den bane at nå kan vi få tilgang til tesla sitt SC nett uten å betale hva det koster og samtidig ødelegge tesla sin elektriske bils funksjonalitet - er helt ubegripelig om man er interessert i elbiler som erstatning for fossil biler.

nie

#291
Sitat fra: Rio på fredag 01. januar 2016, klokken 03:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. januar 2016, klokken 02:55
Problemet er at det er null lønnsomhet i å bygge hurtigladestasjoner med kun minuttprising, til akseptable minuttpriser. Stort sett alle dagens ladestasjoner er utbyggingsmessig subsidiert på en eller annen måte, med unntak av Tesla sine. Fortum henter f.eks penger enten fra Enova, Renault eller Nissan. Hvor mange stasjoner har de satt opp uten støtte fra andre? Det er neppe særlig mange, om noen.

Det eneste som man skal betale for er jo en ekstra kontakt, autentiserings og strøm. Tilførselen, og alt det andre eksisterer jo allerede. Kostnadene er altså langt mindre enn for de som tar kr 2,50.

Hmmm.
Kanskje du skulle se litt på hvilke prinsipper som blir lagt til grunn for prising av annen infrastruktur i samfunnet som f.eks.
- tilkobling til eksisterende VA-anlegg ved bygging av hus.
- "tilkobling" til evt privat veglag ved bygging av hus.

Din tanker om prinsipp for prising ville revolusjonere de prinsipper som idag gjelder for ovennevnte.

Griffel

#292
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 10:13
nie- rio sine teorier er at han ønsker sterkt å redusere tesla sine lade filosofi - slik at teslas søvnløse ladestruktur skal forsvinne.
Slik kan det gå når en ikke kommer seg i seng nyttårsaften.
Godt nytt år.

(Ellers er det vel ingen ting i ladestrukturen gir grunn til å ligge søvnløs. For Tesla eieres vil tilleggs funksjonene neppe ha noen betydning i forhold til ladeopplevelsen annet enn de risikerer å se en BMW på stasjonen).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 10:21
Hmmm.
Kanskje du skulle se litt på hvilke prinsipper som blir lagt til grunn for prising av annen infrastruktur i samfunnet som f.eks.
- tilkobling til eksisterende VA-anlegg ved bygging av hus.
- "tilkobling" til evt privat veglag ved bygging av hus.

Din tanker om prinsipp for prising ville revolusjonere de prinsipper som idag gjelder for ovennevnte.
Gode eksempler på tilfeller hvor monopol ofte er eneste løsningen. EU ønsker ikke monopol på ladeløsninger. Direktiver fra EU er oftest for å sikre konkuranse.
Når det gjelder prising vil jeg overlate til "Tesla Charging Services ltd" (eller hva det nå vil hete) å finne fram til den modellen som gir mest penger i kassa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

#294
For meg er det helt ubegripelig at Tesla sine tanker om el lading ikke får en bredere støtte blandt elbil folk generelt.

Energi kommer i fremtiden til å bli bortimot gratis - tesla sin ide er å tjene penger på å lage biler som går på elektrisk og samtidig bygge ut et nettverk som er selv finansierende for brukerne. Nå man ser på hvor mye makt - hvor mye fanskap som hydrokarbon verden har skapt pga egeninteresser og skjev fordeling av energi på kloden så er det helt ubegripelig når tesla gjør det de sier ikke får en større tilslutning blandt de som mener at vi trenger en bedre fordeling i verden. Bygger biler som kan lades overalt og som en del av prisen ladesystemet.

Har i dag montert 11 kw hjemme som dekker langt over mitt daglige ladebehov til 2 elbiler - bruker SC når jeg er på langtur og har et fantastisk bilhold - det er gøy når mine barn ønsker å låne bilen og det er bare å smile å si ja - ferdig oppladet og kjør der dere vil på en sikker måte.

Dette ladesystemet står under press - Hjemme er det noen som vil ha effekt målere, og SC til tesla skal almindelig gjøres med Fortun og Grønn kontakt sine prinsipper - som får meg til å se rødt. Forbrukeren skal melkes. De samme folkene vil ha SC almindelig gjort og la de nye selskapene for elektrisk kraft få styringen med forbrukerne. Ikke som tesla som lar forbrukerne kjøpe seg inn med bilen og derav selvkost  - som en del av bilpakken. Se hva tesla får til å se hva de andre klarer. Jeg har i hvertfall ikke tapt en krone heller fått verdens beste bilordning. Og nå skal dette ødelegges av noen som kaller seg idialister og over gjennomsnittet interessert og som garantert løper ærend som nyttige brukere for andre som leeeeeeeer hele veien til banken.

Griffel

#295
Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 10:51
Energi kommer i fremtiden til å bli bortimot gratis - tesla sin ide er å tjene penger på å lage biler som går på elektrisk og samtidig bygge ut et nettverk som er selv finansierende for brukerne. ........
...... Ikke som tesla som lar forbrukerne kjøpe seg inn med bilen og derav selvkost  - som en del av bilpakken.
Da kan du jo se for deg på rekke å rad: Tesla ladestasjon, VW gruppens ladestasjon, BMW ladestasjon, Nissan Renault ladestasjon,
Kias ladestasjon,.......
Tror du virkelig at EU's konkuransetilsyn ville synes det var en god ide at alle måtte kjøpe seg inn i Teslas ladesystem. Ønsket er jo at det skal komme flere konkurerende elbiler på markedet, og at dette ikke vanskligjøres av en monopolistisk ladestruktur.

Jeg er sikker på at Tesla er i stand til å konkurere med de øvrige ladetilbydere som alle i likhet med Tesla må få betalt både for sin infrastruktur og energiprisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Det er ikke tesla sin eierandel som er så fantastisk med det systemet - men heller prinsippet  - Bygger bil - ladestrukturen går for selvkost som en del av bilpakken. Om tesla lar andre få del - blir medeier eller lager et tilsvarende COOP system så er det en tanke som faktisk gjør at forbrukerne får et fantastisk system.
At de er alene om systemet i dag er ikke noe de har ønsket - heller stikk motsatt - de andre er invitert. 

det første er faktisk at man innser og tror at energi i fremtiden er noe som vil koste svært lite - om da distrubusjonen følger med produktet så er det antagelig verdens beste prinsipp for tilgang for alle når det gjelder energi - alle mulige andre måter å regulere det på er å videreføre energi monopoler og karteller og det er vanlige mennesker som får lide.

Se for deg en afrikaner som har en jordflekk - sliter heler året med en hokke - klarer å skaffe seg en maskin som kan lades etter prinsippet over - tror at han får tid til utdanning - barn på skole - vann osv - kjeden av fattigdom brytes med slike prinsipper.


nie

Sitat fra: Griffel på fredag 01. januar 2016, klokken 10:42
Sitat fra: nie på fredag 01. januar 2016, klokken 10:21
Hmmm.
Kanskje du skulle se litt på hvilke prinsipper som blir lagt til grunn for prising av annen infrastruktur i samfunnet som f.eks.
- tilkobling til eksisterende VA-anlegg ved bygging av hus.
- "tilkobling" til evt privat veglag ved bygging av hus.

Din tanker om prinsipp for prising ville revolusjonere de prinsipper som idag gjelder for ovennevnte.
Gode eksempler på tilfeller hvor monopol ofte er eneste løsningen. EU ønsker ikke monopol på ladeløsninger. Direktiver fra EU er oftest for å sikre konkuranse.
Når det gjelder prising vil jeg overlate til "Tesla Charging Services ltd" (eller hva det nå vil hete) å finne fram til den modellen som gir mest penger i kassa.
Isåfall tror jeg at du og jeg skulle klart å bli enige om prinsippene i dette.

Mitt innlegg var rettet til Rio.

Griffel

Sitat fra: kos på fredag 01. januar 2016, klokken 11:09
Om tesla lar andre få del - blir medeier eller lager et tilsvarende COOP system så er det en tanke som faktisk gjør at forbrukerne får et fantastisk system.
At de er alene om systemet i dag er ikke noe de har ønsket - heller stikk motsatt - de andre er invitert. 
Altså et monopolistisk system som jo USA og EU politikkere vil omfavne? Lykke til med omkampen om EUdirektivet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Diskusjonen er underholdende men ganske teoretisk.
Sammenfattet ser det ut som om Tesla er nødt til å lage kompatible ladestasjoner- med EUs std CCS kontakt.
Så langt så greit- det som ikke er pålagt Tesla er prisingen av dette- og da kan vi regne med at Tesla priser sine tjenester slik at alle bidrar til opprettelse og vedlikeholdelse av stasjonene og altså på linje med det vi har betalt. Det kan meget vel bety at prisen for en lading av en tilfledig elbil blir så høy at det er uattraktivt å bruke Teslas ladestruktur til daglig lading.
Er man stuck uten strøm er de fleste derimot sikkert villig til å betale det det koster- og antakelig vesentlig mer enn det Rio foreslår. Da er alle fornøyde- de som ikke har tesla for at de til nød kan betjene seg av SC og Teslaeiere fordi SC ikke er tamponert med Leafer ol som står der i timesvis.

Ellers er jeg enig i KOS betraktninger om fossilmafiaen som har trumfet gjennom en ladestandard ulik Teslas. Tesla håndterer dette fint- det har hatt motgang før. Det er tross alt vesentlig bedre med en standard en ingen og om noen år er nåværende diskusjoner glemt.
Se på std USB ladekontakt for mobiler- det er virkelig en forbedring fra før og def ressursbesparende ift rotet med mange ulike ladeløsninger for mobiler før.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA