Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

De største nyhetene ved Model ≡

Startet av lunitiks, søndag 27. desember 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:17
Hvor mye var depositum på model s ? Lurer på hva man må betale I depositum for å reservere model 3 . Man får tilbake pengene når reserverer og ikke ønsker ?

Etter som jeg har fått med meg (korriger meg gjerne dersom noen har mer korrekt/verifisert informasjon) så var depositumet for Model S USD5.000 (ikke signaturutgaven - den var betraktelig høyere), noe som ble halvert til USD2.500 en gang etter produksjonsstart.

Da Model 3 er ment å være ca. halve prisen av Model S (i USD), så forventer jeg ett tilsvarende system, men med halve depositumet. Altså USD2.500 pre-produksjon, som igjen ca halveres til rundt USD1.000-1.500 en gang i 2018.

Som lunitiks sa var dette 15.000 i norske kroner i fjor, og det er fortsatt det samme så dette er de vist ikke så nøye på å valuta-justere. Antar altså at depositumet vil være ett sted rundt 15k NOK når reservasjonene starter en gang de neste månedene, men er forberedt på alt fra ~10-20k - kanskje max 25k for en ikke-signatur reservasjon.

Forutsetter også at depositumet for Model 3 følger samme mønster som for Model S/X, at det er fullt ut refunderbart frem til (14 dager etter at?) du har bekreftet en bestilling etter at priser og tilgjengelighet her i Norge er på plass (neppe før i 2018). En viss tid etter at priser og tilgjengelighet er på plass vil du nok få beskjed om at nå du gjennomføre bestillingen eller få reservasjonen kansellert og pengene refundert.

Model S 85D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:31
Elon Musk plaprer på Twitter

At det ikke blir noen Signatur serie overrasker meg ikke, men depositumet er i absolutt underkant av hva jeg forventet. Så blir det spennende å se hva det blir i NOK?  Holder en knapp på 10k men 7-8k blir jo mer "korrekt". Vil de så beholde samme reservasjonsbeløpet også etter at bilen er kommet i produksjon, eller vil det reduseres enda mer da?
Model S 85D

hgs

Sitat fra: lunitiks på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:31
Elon Musk plaprer på Twitter

Her blir det nok mange med fingeren klar på Bestill-knappen. Meg inkludert  :)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

satheesh.net


Amoss

Sitat fra: hgs på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:59
Her blir det nok mange med fingeren klar på Bestill-knappen. Meg inkludert  :)

Kan fort bli trangt i web-dørene på aprilsnarr-dagen ;)
Model S 85D

lunitiks

#21
[/spekulering/] M3 skal jo bli en volum-modell, som dermed må slå an hos "folket". Rekkevidde er dermed avgjørende, begrensningene i batteristørrelsen tatt i betraktning.

Samtidig er Tesla kjent for sine rå ytelser, noe de IMHO bør føre videre med M3.

Kan det tenkes at M3 får en helt ny, to-trinns girkasse?

https://forums.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/what-about-tesla-double-clutch-and-2-gears

http://insideevs.com/test-results-show-18-reduction-energy-consumption-3-speed-versus-1-speed-ev-transmission/

Muligens for kostbart. Men får vi evt se en slags "ØKO"-kjøremodus slik som Nissan Leaf har, dvs. som "sløver ned" aks og andre strømtrekkende funksjoner i bilen? [/spekulering/]
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Girkasse er kostnadsdrivende, og ikke i tråd med at dette skal bli en rimelig bil. Jeg har ikke noe tro på det.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. februar 2016, klokken 09:11
Girkasse er kostnadsdrivende, ...

Det er helt sant, men dette må jo kunne vektes opp mot mer batterier som også er kostnadsdrivende.

Men så vet vi jo også at Tesla satser sterkt på å redusere kostnadene til batterier kraftig så "mer batteri" blir nok billigere, og på dualmotor utgavene har de jo en slags form for 2 gir løsning (om jeg har oppfattet rett vedr. forskjellige utvekslinger foran/bak). Så nei, jeg har heller ikke noen tro på dette, i alle fall ikke før på RoadsterNG.
Model S 85D

lunitiks

Hmm... Tesla kom i går med denne uttalelsen i sitt 132 siders lange 10-K Form (Annual Report) til det amerikanske SEC (Securities and Exchange Commission), Filed 02/24/16 for the Period Ending 12/31/15.

Riktignok bare en ansvarsfraskrivelse/risiskoopplysning, men likevel interessant lesning IMO:

Sitat
Our long-term success will be dependent upon our ability to achieve market acceptance of our vehicles, including Model S and Model X, and new
vehicle models such as Model 3. There is no guarantee that Model S, Model X or our future vehicles such as Model 3 will continue to be successfully accepted by the general public, especially in the long-term. Although we have successfully grown demand for Model S to date and have seen strong initial demand for Model X, and we believe that we will be able to continue to grow demand for these vehicles, there is no guarantee that future demand for Model S or Model X will meet our expectations.

Additionally, we have limited experience in introducing new vehicles. Although our reservation conversion rate for Model X has been strong, we have only recently commenced production and deliveries of Model X. To the extent that we are not able to build Model X in accordance with consumer expectations, customers may cancel their reservations and our future sales could be harmed.

While we believe that there will continue to be separate and strong demand for both Model S and Model X, we have limited experience in selling multiple vehicle models at the same time. Although we believe that each of our vehicles and their variants meet a distinct segment of the automotive market, if our vehicles end up competing with one another in the market, then our ability to sell each vehicle model at planned quantities or prices may be impacted.

Beyond Model X, we have announced our intent to develop Model 3, which we intend to offer at a lower price point and to produce at high volumes. We have not yet finalized the design, engineering or material and component sourcing plans for Model 3. If we are not successful in bringing it to market at the expected price point and the expected volume, our operating results may suffer. Additionally, while we expect Model 3 to be an extremely popular vehicle, we do not know what long-term demand for Model 3 will be and whether it will meet our expectations. Furthermore, the market for vehicles in the price range we expect for Model 3 is larger, but more competitive, than the markets for Model S and Model X.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jensjacob

Nu skal jeg oversætte til 'plain english' :

We acknowledge the fact that many current and perhaps future Model S owners have stretched their economies to accommodate the undisputed and so far unchallenged driving range presented in this vehicle.
Therefore, in order to not have internal competition, the model 3 will not be available with the same range even if so allowed by current or future technology.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Model S 85D

Diravi

Sitat fra: jensjacob på torsdag 25. februar 2016, klokken 11:48
Nu skal jeg oversætte til 'plain english' :

We acknowledge the fact that many current and perhaps future Model S owners have stretched their economies to accommodate the undisputed and so far unchallenged driving range presented in this vehicle.
Therefore, in order to not have internal competition, the model 3 will not be available with the same range even if so allowed by current or future technology.

Hadde sikkert vært en lur konklusjon det - dersom ikke andre konkurrenter er på vei på markedet som har en rekkevidde som kan begynne å måle seg med en S60. Tesla har ikke råd til å legge sin rekkevidde på Model 3 noe lavere enn andre produsenter - tvert imot. Så hodebryen består om hvordan de skal unngå intern kannibalisering.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Tesladigger

Svaret er vel enkelt, Model 3 må leveres ihht forventninger og konkurransen den møter. Model S og X må noe ned i pris for å opprettholde markedet for disse. Giga fabrikken er en forutsetning for å nå pris målet på Model 3, men dette vil også gi billigere batterier til Model S og X.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA