Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

De største nyhetene ved Model ≡

Startet av lunitiks, søndag 27. desember 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

lunitiks

Kommer det en helt ny drive unit? Jeg tenker at det har vært veldig mye trøbbel med den store (som ryktene vil ha det til at er blitt bedre), både mht til slitasje og støy. Den lille har så vidt jeg vet ikke vært så mye plaget, men jeg vet ikke om det er helt kurant å kopiere de små inn i nye m3. Både kostnads- og størrelsesmessig.


I tillegg til min gjetning om en 2-trinns girkasse tror jeg derfor M3 kommer med et nytt DU-prinsipp, et som er mer idiotsikkert og billigere/mer fleksibelt å skifte eller reparere.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

#31
Sitat fra: lunitiks på torsdag 25. februar 2016, klokken 16:50
Kommer det en helt ny drive unit? Jeg tenker at det har vært veldig mye trøbbel med den store (som ryktene vil ha det til at er blitt bedre), både mht til slitasje og støy. Den lille har så vidt jeg vet ikke vært så mye plaget, men jeg vet ikke om det er helt kurant å kopiere de små inn i nye m3. Både kostnads- og størrelsesmessig.

Det Elon har sagt er at motoren(e) for Model 3 vil være basert på de nye mindre motorene i D-modellene. Om det betyr samme motor med noen mindre modifikasjoner eller en helt ny motor konstruert med utgangspunkt i disse - eller en mellomting mellom disse ytterpunktene - er så vidt jeg vet ukjent.

Edit: I tillegg kommer snakket om at de prøver å konstruere motorer som skal kunne holde en million miles... Om det er til Gen-II og/eller Gen-III bilene er også ukjent.
Model S 85D

Bjoris

Er det trøbbel med den nye mindre motorene egentlig? Viktig å skille her, de store RWD motorene får vesentlig mer belastning OG har en annen type kobling (spline?)

Jeg vet bare om min kollega som har byttet sin motor fremme pga vibrasjoner, tviler på at det fortsatt er ett stort problem ...

lunitiks

#33
JB Straubel om Model ≡ på en konferanse i Houston i går:

Sitat
We don't really need more performance, we don't really need much more range, we need to focus on cost

Tesla's Model 3, which the company will unveil on March 31, features the "next generation" of its existing technology, Straubel said.

Straubel didn't give many details about the vehicle ahead of the unveiling but said it is comparable in size to an Audi A4.

"I think it will surprise people with the level of features it includes," he said.

http://fuelfix.com/blog/2016/02/25/tesla-focusing-on-cutting-price-of-cars-executive-says-in-houston/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

NegativeElectrode

Goldman Sachs har fått besøke fabrikken i Freemont og har gode nyheter (for de som vil kjøpe Model 3)
http://electrek.co/2016/02/26/tesla-vertically-integrated/

Tesla sikrer leveranser av materialer for å gire opp batteriproduksjonen
http://cleantechnica.com/2016/02/26/tesla-model-3-battery-materials-supplier-ramping-up/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

lunitiks

JB Straubels uttalelse om at "we dropped the car from a crane instead of using av crash facility" tyder vel på at M3 blir en meget kollisjonssikker bil. Husker godt hvordan MS og MX ble skrytt opp i skyene under lanseringen for så vidt gjelder kollisjonssikkerhet. M3 blir nok intet unntak.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

Sitat fra: lunitiks på lørdag 27. februar 2016, klokken 10:34
JB Straubels uttalelse om at "we dropped the car from a crane instead of using av crash facility" tyder vel på at M3 blir en meget kollisjonssikker bil. Husker godt hvordan MS og MX ble skrytt opp i skyene under lanseringen for så vidt gjelder kollisjonssikkerhet. M3 blir nok intet unntak.

"Problemet" til Tesla er at de har spyttet ut meget kollisjonssikre biler. De har til vane for å strekke seg etter full pott i alle underkategorier i testene også. De har derfor satt lista ganske høyt for seg selv, der toppscore er den eneste veien å gå. Alt annet ville vært et nederlag. (Jeg tror faktisk dette er noe av grunnen til at vi ikke fikk se nedfellbare seter i 2. seterad i Model X blant annet.)

Så her leverer de nok helt sikkert verdens mest kollisjonssikre bil til massene.

thilo

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 27. februar 2016, klokken 15:05
Sitat fra: lunitiks på lørdag 27. februar 2016, klokken 10:34
JB Straubels uttalelse om at "we dropped the car from a crane instead of using av crash facility" tyder vel på at M3 blir en meget kollisjonssikker bil. Husker godt hvordan MS og MX ble skrytt opp i skyene under lanseringen for så vidt gjelder kollisjonssikkerhet. M3 blir nok intet unntak.

"Problemet" til Tesla er at de har spyttet ut meget kollisjonssikre biler. De har til vane for å strekke seg etter full pott i alle underkategorier i testene også. De har derfor satt lista ganske høyt for seg selv, der toppscore er den eneste veien å gå. Alt annet ville vært et nederlag. (Jeg tror faktisk dette er noe av grunnen til at vi ikke fikk se nedfellbare seter i 2. seterad i Model X blant annet.)

Så her leverer de nok helt sikkert verdens mest kollisjonssikre bil til massene.

Veldig tvilsomt. Du få nok ingen gode resultater utenom å teste under sammenlignbare betingelser. Å droppe det fra en kran gir nok ikke det. Kanskje god underholdning i Topgear el. men ikke noe brukbart test. 

Model S er en fantastisk bil, også mtp. at det er det første bil som er helt utviklet av Tesla. Men f.eks. en C-klasse scorer noe bedre i bedre front- og sidekollisjon i 2014 euroncap (tiltross av den store motorn i fronten):

http://www.euroncap.com/en/results/tesla/model-s/7897
http://www.euroncap.com/en/results/mercedes-benz/c-class/7876
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

OnlyOne

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 26. februar 2016, klokken 23:06
Goldman Sachs har fått besøke fabrikken i Freemont og har gode nyheter (for de som vil kjøpe Model 3)
http://electrek.co/2016/02/26/tesla-vertically-integrated/

Tesla sikrer leveranser av materialer for å gire opp batteriproduksjonen
http://cleantechnica.com/2016/02/26/tesla-model-3-battery-materials-supplier-ramping-up/

Interessant det som skrives i siste avsnitt av Goldman Sachs. I utgangspunktet har jeg selv stor tro på at fremtidens biler er "førerløse". Men når jeg ser hvor lang vei Tesla med sitt system i dag har igjen til en "førerløs" bil, så må jeg si at jeg tror dette ligger langt frem i tid. Ser ut som Elon også er skeptisk.

Tror derfor ikke model 3 kommer til å by på særlig interessante fremskritt på dette område. Dessverre.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Mazzbot

Vil helst kjøre min egen bil ^^ førerløse biler er for meg helt uinteressant.  Men førerløse busser og innenfor transport kan være bedre .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Amoss

Sitat fra: OnlyOne på lørdag 27. februar 2016, klokken 22:49
Tror derfor ikke model 3 kommer til å by på særlig interessante fremskritt på dette område. Dessverre.

Har selv ingen interesse av førerløse biler og bryr meg egentlig ikke om den kommer med eller uten autopilot. Men det er verd å ha i baktankene at første gang (i alle fall som jeg hørte om det) at Elon nevnte noe om selvkjørende biler var det nettopp i forbindelse med modellen vi i dag kjenner som Model 3.
Model S 85D

jensjacob

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 27. februar 2016, klokken 23:33
Vil helst kjøre min egen bil ^^ førerløse biler er for meg helt uinteressant.  Men førerløse busser og innenfor transport kan være bedre .

Aldeles enig.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Cowboystrekk

Håper på følgende: Varmepumpe ala leaf pluss varmesløyfe, batterier som yter bedre i kulda, vanlige håndtak, mer standard dekkdimensjon som man kan få tak i dekk med lav rullemotstand til.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

StevenE

Tenkte på noe om pris nettopp..

er det ikke slik at når en produseres ting i massa (mye av det samme) at prisen blir lavere i forhold til noe som blir produsert bare 10.000 av? Så material type har ikke mye å si om prisen sånt sett. Vet ikke om Aluminium er alt så dyrt egentlig. Karbon er dyrt.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Brede

I bilindustri er det vanlig å regne bruk av aluminium som 60-80% dyrere enn bruk av stål.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA