Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

De største nyhetene ved Model ≡

Startet av lunitiks, søndag 27. desember 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

lunitiks

Mens Roadster var "Gen 1", Model S & X "Gen 2", så skal TM3 være "Gen 3", dvs en fullstendig ny plattform elbiler fra Tesla.

Men hvor revolusjonerende blir den egentlig? Hva blir de "store" nyhetene?

JB Straubel holdt et foredrag på universitetet i Reno, Nevada, den 10.11.2015 (ligger på youtube), hvor han nevnte følgende:

- «Most of the people inside of Tesla are no longer working on the S and the X, but they're hard at work designing and inventing all the technologies to go into the Model 3.»

- «This car is aiming at a $35,000 price point, with more than 200 miles of real world range.»

- «It's a completely new platform, different technology base, and aimed at building hundreds of thousands per year, instead of tens of thousands per year.»
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke det blir veldig mye som er helt nytt, hovedutfordringen ligger nok i å gjøre den eksisterende teknologien billigere og enklere å produsere. Det er f.eks sagt at Model 3 skal til større grad benytte seg av stål, noe som er litt nytt for Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. desember 2015, klokken 14:52
Det er f.eks sagt at Model 3 skal til større grad benytte seg av stål, noe som er litt nytt for Tesla.

<flisespikkerimodus>
Vel, det er ikke det som er sagt. Det som er sagt er at Model 3 ikke vil komme til å være "all aluminium" slik som Model S(/X?) (og selv disse er ikke *helt* "all aluminium"). Akkurat hva som vil bli brukt istedet er ikke kjent, men stål er og blir det mest sannsynlige.

SitatTesla's next-generation, affordable electric car — the one formerly known as the 'Model E' — won't inherent the all-aluminum construction of its bigger brother, the Tesla Model S.

That's according to Chris Porritt,  Tesla's Vice President of Engineering, who says that Tesla's third-generation plug-in will be manufactured using "appropriate materials" for its price point and market segment.
</flisespikkerimodus>

Model S 85D

lunitiks

#3
Høres ut som plast... Stål er i alle fall noe som vel øker vekta såpass mye i forhold til aluminium at det setter rekkevidden (og dermed salgbarheten?) i fare.

Edit: Stål kan faktisk stemme... Fant dette sitatet fra Porritt på autocar.co.uk:
«Chris Porritt, Tesla's vice-president of engineering, previously told Autocar: "I expect there will be very little carry-over [from the Model S]. We've got to be cost-effective. We can't use aluminium for all the [small car's] components." This suggests that the Model E will use mostly steel in its make-up although it will probably use bonding and rivets in its construction.»
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på søndag 27. desember 2015, klokken 15:46
This suggests that the Model E will use mostly steel in its make-up although it will probably use bonding and rivets in its construction.

Merk at den delen jeg siterte ikke var ett Tesla-sitat, men journalistens konklusjon. Som sagt er jeg enig i denne konklusjonen, men vi bør ikke derved konstantere at det er dette som er sagt.

Plast er som du nevnte også ett mulig alternativ, og noe ala det BMW bruker på i3 - er ikke dette en slags plast/karbonfiber kombinasjon? - er også ett alternativ. Men med vekten på «using "appropriate materials" for its price point» reduserer muligheten for det siste alternativet (mener å ha fått med meg at dette er en relativt dyr løsing? I alle fall om man må betale BMW for retten til å bruke teknikken), men på den annen side «... and market segment» peker i motsatt retning, dersom man har rett i at bilen skal bli posisjonert for å konkurrere direkte mot BMW's 3-serie.
Model S 85D

lunitiks

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. desember 2015, klokken 14:52
Jeg tror ikke det blir veldig mye som er helt nytt, hovedutfordringen ligger nok i å gjøre den eksisterende teknologien billigere og enklere å produsere.

Enig og uenig. Kun lav pris og høy rekkevidde er tross alt litt "kjedelige" salgsargumenter. Jeg tror derfor at vi vil se _noe_ som blir fullstendig nytt. Ut fra Elons kommentar på Twitter om at dette har "Super High Priority", samt volumet Tesla planlegger for denne bilen, tipper jeg hardware for Autopilot 2.0. Klargjøring for full autonomi.

Til gjengjeld er det mange "problemdeler" fra S og X som kan droppes. Jeg tviler f.eks. på at TM≡ kommer med dører/dørhåndtak/trunk som automatisk åpnes og lukkes. Den får neppe AWD i basisversjonen. Tviler dessuten på at den får gratis 3G / 4G.

Men jeg holder en knapp på at Touchscreenen beholdes. Den er litt av "sjela" til Tesla, føler jeg.

Hva mener folket?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:27
Enig og uenig. Kun lav pris og høy rekkevidde er tross alt litt "kjedelige" salgsargumenter. Jeg tror derfor at vi vil se _noe_ som blir fullstendig nytt. Ut fra Elons kommentar på Twitter om at dette har "Super High Priority", samt volumet Tesla planlegger for denne bilen, tipper jeg hardware for Autopilot 2.0. Klargjøring for full autonomi.

Når Elon begynte å snakke om selvkjørende biler så var det Gen-III bilene (senere kjent som Model 3/Y) som var målet.  Så at det blir tilgang på AP i TM3 er helt sikkert, og innen den kommer på veiene så er nok også AP 2.0 klart, så her tipper jeg du har helt rett.


Sitat fra: lunitiks på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:27
Den får neppe AWD i basisversjonen.

Dette har Elon bekreftet, TM3 vil ikke ha dualmotor som standard, men det vil være ett tilvalg der også.
Model S 85D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

#8
Sitat fra: lunitiks på mandag 11. januar 2016, klokken 08:23
M3 kommer nesten garantert med Autonomous HW
http://www.tocn.no/2016/01/tocn-live/

Blir spennende! :)

Bare litt synd at de som bestiller biler i disse dager ikke får denne nye HW-pakken. En mulighet for ettermontering av hardware er jo lov å håpe på. Men etter tidligere erfaringer er jeg skeptisk... :-\

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mazzbot

Hvor mye var depositum på model s ? Lurer på hva man må betale I depositum for å reservere model 3 . Man får tilbake pengene når reserverer og ikke ønsker ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lunitiks

Jeg deponerte kr 15.000,- i fjor sommer for min 70D.

Tviler sterkt på at depositumet vil bli høyere for Model 3.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA