Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

S90D og degradering/rekkeviddetap

Startet av Øyvind.h, onsdag 09. desember 2015, klokken 15:00

« forrige - neste »

Øyvind.h

Denne tråden er i utgangspunktet for alle som allerede har eller venter en bil med 90-pakken.  Og gjerne også S85D eiere som kan bidra med gamle og nye 100%tkm tall (dvs hva bilen hadde ny og hva den har etter 6-12mnd)

Både her på forumet og på TMC leser jeg om flere som har høyt kapasitetstap på batteriet etter at bilen er utlevert. Type en kilometer i uken.

Når man betaler ekstra for å få 6% bedre rekkevidde vil det være frustrerende om den ekstra  rekkevidden forvitrer i løpet av kort tid? Mulig raskere degradering av 90-pakken enn 85-pakken? En S85D har typisk 405tkm ved 100% når den er ny. Det skulle tilsi at S90D har 430tkm.
Men ved tap 1km per uke tipper jeg differansen er utvisket etter ca ett år.

Jeg vil med andre ord oppfordre 90D eiere om å følge med på bilens tkm-anslag forløpende for å se om batteriet taper seg raskt. Og skriv her om utviklingen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MadsKB

#1
Jeg har 85D utlevert Mars 2015. Rullet 44.000 km allerede.
Får fortsatt rundt 400 teoretiske KM ved fullading. Minimum 400, maksimalt 408. Varierer fra gang til gang.
Testet kapasiteten 100% - Charge Now senest på søndag. (Oslo - Kristiansand i skikkelig motvind..) 75,2 kWh.
Testet aldri dette da bilen var helt ny, men har inntrykk av at at det er omtrent som nytt.

Har vært nøye med å kun full-lade bilen rett før avgang og alltid lade med en gang om kapasiteten kommer ned på gult nivå. (under 20%)

trygvelo

Sitat fra: MadsKB på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:19
Jeg har 85D utlevert Mars 2015. Rullet 44.000 km allerede.
Får fortsatt rundt 400 teoretiske KM ved fullading. Minimum 400, maksimalt 408. Varierer fra gang til gang.
Testet kapasiteten 100% - Charge Now senest på søndag. (Oslo - Kristiansand i skikkelig motvind..) 75,2 kWh.
Testet aldri dette da bilen var helt ny, men har inntrykk av at at det er omtrent som nytt.

Har vært nøye med å kun full-lade bilen rett før avgang og alltid lade med en gang om kapasiteten kommer ned på gult nivå. (under 20%)

Høres jo veldig bra ut! Hvilken batteritype har du? D eller E (vet ikke om det finnes nyere...)? Det står en tag på batteripakken rett bak høyre fremhjul hvor dette står.

Muffinman

Batteriet på 85D produsert august -15, utlevert for halvannen uke siden. Skal sannsynligvis fullade på fredag, oppdaterer med tall da. 36x på 90%. Ser ut som det er kommet en luke under batteriet som jeg mener ikke er der på 2013-modellen.

Mon tro om kakemonsteret kan lese ut noe av dette?

Cookie Monster

#4
Nye batteri kasser har luke under for å bytte sikring/kontaktor uten å måtte ta ut og demontere toppen av pakken :)
Samt en port for å utlade batteriet.



2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

MadsKB

Sitat fra: trygvelo på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:39
Sitat fra: MadsKB på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:19
Jeg har 85D utlevert Mars 2015. Rullet 44.000 km allerede.
Får fortsatt rundt 400 teoretiske KM ved fullading. Minimum 400, maksimalt 408. Varierer fra gang til gang.
Testet kapasiteten 100% - Charge Now senest på søndag. (Oslo - Kristiansand i skikkelig motvind..) 75,2 kWh.
Testet aldri dette da bilen var helt ny, men har inntrykk av at at det er omtrent som nytt.

Har vært nøye med å kun full-lade bilen rett før avgang og alltid lade med en gang om kapasiteten kommer ned på gult nivå. (under 20%)

Høres jo veldig bra ut! Hvilken batteritype har du? D eller E (vet ikke om det finnes nyere...)? Det står en tag på batteripakken rett bak høyre fremhjul hvor dette står.

Jeg har E-pakke. (uten denne luken)

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:56
Nye batteri kasser har luke under for å bytte sikring/kontaktor uten å måtte ta ut og demontere toppen av pakken :)
Samt en port for å utlade batteriet.

Tolker jeg det riktig mtp. at 90-pakken har et annet versjonsnummer? Dvs den tallrekken i tabellen som er annerledes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Min 85D hentet ut 28 mars hadde 404tkm da jeg hentet den i Drammen. Bilen har kjørt 38 000 og sist jeg ladet til 100% var i forbindelse med min langtur opp og ned til Spania nå i høst. Fikk da ved flere anledninger 393tkm. Bilen holdes med SOC i området 30 til 80% hele tiden. Bilen står til lading i garasje når den ikke er i bruk. I tillegg legger jeg merke til at jeg nå på høst/vinterstid bruker mye større prosentandel på min faste pendledistanse enn jeg gjorde i sommer, selv om kw forbruket på kjøringen ikke har endret seg like mye. Jeg tror dette ikke skyldes batteridegradering men mye høyere forbruk til oppvarming av bilen. Jeg er også usikker på om den reduserte tkm ved 100% reflekterer degradering av batteriet. Det kan like godt skyldes at bilen aldri har blitt kjørt ned fra toppladet til utladet. Altså at den evige klatteladingen jeg holder på med påvirker rapporteringen av  tkm ved fullading. Eller tar jeg feil?

Øyvind.h

Det høres egentlig helt greit ut. 11km ned på 9 måneder/38.000km med lite balansering av pakken.
Da snakker man 2,7% reduksjon på 38.000km. Eller rundt 7% per 100.000km, hvorav pakketapet er størst i starten og i praksis lavere enn du har målt ettersom pakken ikke er helt balansert.

Det som er urovekkende er når 90D eiere rapporterer 1km tap i uken i starten..... Dvs samme tap på 3 måneder som du opplever på 9.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#9
En ting jeg tror er lett å lure seg på her er at jo penere du behandler batteriet jo dårliger verdier får du, men tar du da en runde med mange 100% ladinger og dyputladinger som jo ikke er bra for batteriet, vil du etterhvert få økte verdier.

Jeg så f.eks på min som bare hadde 359 km på 100% (s85), ekstremt forsiktig behandlet, men jeg kom aldri så langt at det passet å lade den skikkelig og så kjøre den til null, men det jeg så var at jeg kunne kjøre ca 3 kwh ut av batteriet før den begynte å telle nedover. Hører andre med høyere verdier der begynner det å telle nedover med en gang. En kan mao ikke føle seg trygg på disse verdiene og de kan faktisk bli verre fordi du bruker bilen forsiktig.

Uten direkte sammenligning, men tror det er samme problemstilling:

Da vi solgte vår Tesla og nå bare bruker Leafen så blir den plutselig 100% ladet og kjørt langt ned, det har den ikke opplevd før, og jeg ser nå at jeg får svært mye høyere utslag på LeafSpy (18% tap har gått ned til 15%), så høye at jeg antakelig ikke hadde mistet en bar om jeg hele tiden ladet og kjørte hardt!

Dette er ikke bare tall heller for jeg ser nå at jeg kommer lengre pr bar enn i starten når jeg begynte å bruke den til jobb etter at det var lenge siden jeg kjørte den. Nå går den like langt som når vi fikk den for 3 år siden...

Min konklusjon er at forsiktig bruk svarer seg, men det ser motsatt ut når en ser på bilen sine anslag! Vi har venner med Leaf som alltid har blitt 100% ladet kjøpt ny i Norge som nå har mistet en bar, jeg er overbevist om at de ville hatt mer igjen av batteriet om de hadde ladet fast til 80%...

Øyvind.h

Ja det er ikke noe poeng å bruke batteriet hardt for å holde på høye verdier. Dette erfarte jeg selv med min S85 som på det laveste var nede i 370tkm (fra 400tkm når ny).
Men noe av tapet tror jeg kom med sw-oppdateringer, og jeg presset den opp i 377 etter flere 100% ladinger.
23km tap på 2 år er helt OK.

Her derimot er det snakk om ganske bratt tap! 8km tap i uken langt fra OK. På TMC har noen mistet 13 km på 3 uker, en annen 8-10 km på en måned.
Langt over hva man opplever med 85-pakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: bjoris på onsdag 09. desember 2015, klokken 20:04
Jeg så f.eks på min som bare hadde 359 km på 100% (s85)
Gamlingen ender også opp der. Svært pent behandlet, men til forskjell fra deg er den toppladet gjennomsnittlig en gang i måneden. Oftere i perioder.
Sitatkunne kjøre ca 3 kwh ut av batteriet før den begynte å telle nedover
Det har jeg også observert. Men bare av og til. Som regel begynner den å telle ned øyeblikkelig. Får ganske få kWh ut av pakken fra 100-0%, men effektbegrensningen er relativt høy ved 0%. Denne bilen har mistet 35tkm på godt under to år, men det har holdt seg temmelig  stabilt mellom softwareoppdateringene. To av disse spiste henholdsvis 20 (sep 2014) og 9 tkm (sommer 2015). Burde vel kjørt den til den stoppet en gang for å se hva som er av rest under 0%.

DulciusExAsperis

Har en 90D på vei, så dette høres ikke veldig bra ut. Har foreløpig ikke så mye peiling på dette med reell rekkeviddekapasitet, men skal lese meg litt mer opp før bilen kommer, slik at jeg forhåpentligvis kan bidra med noe her.

TeslaK

Batteriet taper seg relativt mye helt i starten så at det går ned 10-15 km (3-4%) de første ukene/mnd er vel ikke utenkelig.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Cookie Monster

#14
Min ca 9 måneder gamle P85D som har nå gått 20 000km får 361 km på 90% og 403 km på 100% med range mode av.
Så virker rart at P90D skal være nede mot 370km på 90% etter så kort tid og er mange som opplever dette på TMC forumet.

Kan være at sw som beregner km ikke er helt optimal for 90 batteriene eller har en bug. Kan også være at Tesla ikke har funnet en løsning på at batteri mister kapasitet raskere ved bruk av "silicon anode" som er vanlig, men burde vel regne med de har testet dette en stud grundig før de lanserte de nye pakkene siden det er et problem som har vært kjent lenge.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA