Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elektriker for installasjon av ladestasjon

Startet av Mazzbot, torsdag 03. desember 2015, klokken 22:22

« forrige - neste »

Mazzbot

Hei ! Hvor mye har dere som har ladestasjon hjemme betalt for å få den montert med å legge ny kurs med arbeid,  kabler osv ?

Har fått et veldig useriøst tilbud fra en elektriker : han skulle ha 9500 kr for å legge ny kurs , noe han mente måtte gjøres  ( eksisterende kurs er på 15A og deler bare lys i bod og en shucko kontakt som ikke er I bruk )
3900kr for en jordfeilbryter type B , noe jeg måtte ha sa han ..

Noen som er elektriker eller vet om noen flinke i Bergens område ? :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

elektrolux

Hvorfor ikke skru fast ladestasjonen selv gratis?

Vi selger bare semiportable ladestasjoner som er plug and play i eksisterende stikk. Har du Schuko anbefaler vi å bytte til kombistikk med Cee og Schuko i ett hus.

Siden kursen din har noen små forbrukere er det lurt å stillle strømmen ned til f.eks 13A.

Se: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mazzbot

Har allerede en ladestasjon på 16A,  men kursen ut dit er på 15A . Nå lader jeg på vanlig 10a shuko , det at jeg får lade med ladestasjonen minsker faren for brann og jeg kan bruke bilen på kvelden .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Ingeniøren

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 03. desember 2015, klokken 22:53
Har allerede en ladestasjon på 16A,  men kursen ut dit er på 15A . Nå lader jeg på vanlig 10a shuko , det at jeg får lade med ladestasjonen minsker faren for brann og jeg kan bruke bilen på kvelden .

15A kurs - finnes det 15A sikring alså ?

Har du 2x2.5 mm2 skal de gå greit trekke 16A over en CEE kontakt. Selv har jeg 16A kurs, riktig nok med 2x4 mm2, men sikringa er forsatt 16A og det går greit å kjøre boksen på 16A da dette normalt kjøres over kortere tid. Over natten lading kjører jeg på 10A
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mazzbot

Ja mente 15A sikring . Hvis jeg må ha 16A eller 20A sikring hva er kravet på tykkelsen på kabelen ? Den er 2.5 mm nå .

Er kravet 4mm hvis sikringen er 20A eller mer ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. desember 2015, klokken 07:32
Ja mente 15A sikring . Hvis jeg må ha 16A eller 20A sikring hva er kravet på tykkelsen på kabelen ? Den er 2.5 mm nå .

Er kravet 4mm hvis sikringen er 20A eller mer ?

I dag trengs det normalt 4mm2 også på 16A, om en ikke bruker spesielle sikringer med veldig lav i2-verdi. Det vanlige i dag er å sikre 2.5mm2 med 15A, evt. 13A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. desember 2015, klokken 07:32
Ja mente 15A sikring . Hvis jeg må ha 16A eller 20A sikring hva er kravet på tykkelsen på kabelen ? Den er 2.5 mm nå .

Er kravet 4mm hvis sikringen er 20A eller mer ?

Ifølge google; 20A krever 4mm eller mer. 16A krever 2,5mm. Er du sikker på at du har 15A sikring? Virker veldig merkelig!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på fredag 04. desember 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. desember 2015, klokken 07:32
Ja mente 15A sikring . Hvis jeg må ha 16A eller 20A sikring hva er kravet på tykkelsen på kabelen ? Den er 2.5 mm nå .

Er kravet 4mm hvis sikringen er 20A eller mer ?

Ifølge google; 20A krever 4mm eller mer. 16A krever 2,5mm. Er du sikker på at du har 15A sikring? Virker veldig merkelig!

Google er nok ikke helt oppdatert på NEK400:2014 ;) Og ja, 15A sikringer er veldig vanlige i dag. Jeg har selv en drøss i skapet mitt. Også noen 16A men der er det brukt 4mm2 ledning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: 3irikur på fredag 04. desember 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. desember 2015, klokken 07:32
Ja mente 15A sikring . Hvis jeg må ha 16A eller 20A sikring hva er kravet på tykkelsen på kabelen ? Den er 2.5 mm nå .

Er kravet 4mm hvis sikringen er 20A eller mer ?

Ifølge google; 20A krever 4mm eller mer. 16A krever 2,5mm. Er du sikker på at du har 15A sikring? Virker veldig merkelig!

Ikke merkelig som flere andre sier. bolignormen har endret seg de siste årene og som et resultat av dette er det 15A på 2,5 mm2. kan også være 13A på 2,5 mm2 =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

vichingo

#9
Fersk elbileier her. Kan bekrefte dette med 15A vs 16A.
Hadde elektriker innom for noen uker siden for å legge inn ny 10 kvmm kabel til garasjen med underfordeling, veggboks etc.
I samme slengen fikk jeg bygd om sikringstavla i huset - alle sikringer ble byttet ut til nye sikringer med individuelle jordfeilbrytere. Da ble alle tidligere 16A-sikringer byttet til 15A. Det skyldes nye krav. Det er visstnok ikke lenger lov med mer enn 15A på 2,5 kvmm som ligger i rør/skjult forlegning. Kurs med 2,5 kvmm kabel i åpent anlegg  kan fortsatt sikres med 16A.

pudderjagar

Når du rehabiliterer eit skap så er da ikkje krav om å bytte frå 16A til 15A. Eg veit at ein del installatører hevder dette men då bør dei sjekke opp ein dom som eg trur vart avsagt i Oslo om dette temaet. Der var det eint heilt boretslag som vart negradert frå 13A til 10A (1,5mm2 kabel) Her måtte installatør bytte tilbake til 13A.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Powerflux

Huset mitt er fra 2008. Det er 14 16A kurser( tillegg til kraftigere kurser til varmepumpe, induksjonstopp etc.), alle med 2,5mm2 kabeltykkelse.
Snakket med en trikker ang. trekke en 32A kurs ut til garasjen og i følge ham er det ikke krav til å bygge om til 15A sikringer, ei heller trekke om til 4mm2 kabeltykkelse. Regelverket er altså ikke tilbakevirkende i dette tilfellet!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mazzbot

Har hørt med 4 elektrikere nå .

9500 inkl alt
7990 inkl alt
15920 inkl alt

Grådig dyrt .

Huset er fra 2013 så er ganske moderne !! Burde ikke bli noe problem .

Hadde tenkt noe som 5000 kr for arbeid og materiell.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Dexter


Ingeniøren

Det er vel like mye papirarbeid som kabelstrekking i dag...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA